udveksling/vidergivelse af oplysninger fra~
Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 13-09-04 20:32

Hej NG,

I forbindelse med en aktindsigt hos kommunen, så vi til vores store
overraskelse at kummunen havde fået en forespørgsel (og besvaret den) vedr.
min kones børn fra deres far som ikke har forældremyndigheden over børnene.

Må komunen videregive oplysninger om skolegang, handicaps, og sagsforløb
uden at underrette os herom??

Fra : Inger Pedersen

Dato : 13-09-04 20:45

"Peter K. Nielsen" <peter.n@jubiiposten.dk> skrev i en meddelelse

> Må komunen videregive oplysninger om skolegang, handicaps, og sagsforløb
> uden at underrette os herom??

Ja.

Citat fra Lov om Forældremyndighed:
§ 19. Den af forældrene, som ikke har forældremyndigheden, har ret til efter
anmodning at få orientering om barnets forhold fra skoler,
børneinstitutioner samt social- og sundhedsvæsenet. Myndigheden eller
institutionen kan nægte at give oplysninger, hvis det er til skade for
barnet. Der må ikke gives fortrolige oplysninger om
forældremyndighedsindehaverens forhold.

Hilsen Inger

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 13-09-04 21:22

" Inger Pedersen" <inger_mp@FJERNDETTEhotmail.com> wrote in message

> [...]
> institutionen kan nægte at give oplysninger, hvis det er til skade for
> barnet. Der må ikke gives fortrolige oplysninger om

Tak for et kort klart og velbegrundet svar.

men men. Jeg studser nu alligevel over vendingen

"Myndigheden eller institutionen kan nægte at give oplysninger, hvis det er
til skade for barnet."

Hvordan kan de vide hvilke oplysninger der kan være til skade for barnet,
når de ikke underretter os??

I det konkrete tilfælde er oplysningerne faktisk blevet brugt til at skade
børnene. Det ene af børnene er handicappet (autist) og går på en
specialskole for sådanne, og nu har faderen henvnedt sig på skolen og truet
personalet fordi han ikke måtte være der. Dette kunne vi have fortalt kunne
have været en mulighed, da politiet i hans gamle børnehave i flere tilfælde
har måttet ringe efter politiet.

Peter

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 13-09-04 21:38

"Peter K. Nielsen" wrote

> [...]
> truet
> personalet fordi han ikke måtte være der.

Har du snakket med politiet mht evt tilhold?
Det peger vist derhenad

- Peter

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 14-09-04 19:48

"Peter Lykkegaard" <polonline@hotmail.com> wrote in message
> "Peter K. Nielsen" wrote

> Har du snakket med politiet mht evt tilhold?

Nej - af flere årsager. Vi tror stærkt på at børn har bedst af at kende
begge deres forældre, og der er ingen grund til at optrappe en evt konflikt
mellem ham og os ved at blande politiet ind i sagen.

> Det peger vist derhenad

hmmm - det er jo mest personalet i institutionerne det går ud over og ikke
os

Peter

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 14-09-04 21:08

"Peter K. Nielsen" wrote

> hmmm - det er jo mest personalet i institutionerne det går ud over og ikke
> os

Jeg tænker mest på hvordan knægten har det med det og hvilken indvirkning
det har på ham
Netop i hans situation har han brug for al den regelmæssighed, ro og tryghed
man overhovedet kan opdrive
Jeg snakker af erfaring

Nu ved jeg så heller ikke præcist hvad der er foregået og om drengen har
været involveret i et evt optrin og ligeledes om han har oplevet det som
problematisk

Men hvis een af mine knægte blev involveret i en lignende situation ville
jeg ikke tøve med at reagere endog meget skarpt (set i forhold til deres
reaktioner)

- Peter

Fra : Inger Pedersen

Dato : 13-09-04 22:38

"Peter K. Nielsen" <peter.n@jubiiposten.dk> skrev i en meddelelse

> Hvordan kan de vide hvilke oplysninger der kan være til skade for barnet,
> når de ikke underretter os??

Ja, det er jo svært at vide, når man ikke kender den konkrete sag.
Umiddelbart forestiller jeg mig, at det er sager med svære
interessekonflikter mellem børn og forældre.
Vi skal jo huske, at "barnet" teoretisk kan være 17 år og 11½ mdr.

> [...]
truet
> personalet fordi han ikke måtte være der.

Er det noget, der er sket på grund af oplysningerne?

Dette kunne vi have fortalt kunne
> have været en mulighed, da politiet i hans gamle børnehave i flere
tilfælde
> har måttet ringe efter politiet.

Hvad har så forhindret jer i at fortælle det?

Hilsen Inger

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 14-09-04 19:50

> [...]
> interessekonflikter mellem børn og forældre.
> Vi skal jo huske, at "barnet" teoretisk kan være 17 år og 11½ mdr.

her 7

> truet
>
> Er det noget, der er sket på grund af oplysningerne?

ja nu ved han jo hvor drengen går i skole - det vidste han ikke før

> Dette kunne vi have fortalt kunne
> tilfælde
>
> Hvad har så forhindret jer i at fortælle det?

en ren besked om at det ville vi ikke fortælle, begrundet i hans chikane af
personalet i den tidligere institution

Peter

Fra : Inger Pedersen

Dato : 14-09-04 20:26

> barnet,

Det kan og skal de heller ikke vide. Indtil skolen/forvaltningen får anden
besked fra Statsamtet, må de pænt give de oplysninger, faderen har krav på.
Det er Statsamtets afgørelse, ikke forvaltningens eller institutionens
Sakset fra Lov om Forældremyndighed § 19 stk. 2:
"Stk. 2. Statsamtet kan i særlige tilfælde efter anmodning fra indehaveren
af forældremyndigheden eller en af de i stk. 1 nævnte institutioner fratage
den af forældrene, der ikke har forældremyndigheden, adgangen til at få
orientering efter stk. 1. En afgørelse efter 1. pkt. har virkning fra det
tidspunkt, hvor institutionen modtager meddelelse om afgørelsen."

> her 7

Jo, men loven er jo ikke skrevet specielt til jeres situationl. Den skal jo
skrives, så den passer generelt.

> [...]
>
> ja nu ved han jo hvor drengen går i skole - det vidste han ikke før

> en ren besked om at det ville vi ikke fortælle, begrundet i hans chikane

Jeg har ikke udtrykt mig klart nok - jeg mente, hvad der havde forhindret
jer i at fortælle statsamt, forvaltning og skole, at der var mulighed for
chikane? Hvis I havde gjort det, havde der MÅSKE været en mulighed for en
afgørelse om, at oplysningerne skulle sorteres. Men vejen til at forhindre,
at oplysninger bliver givet, er altså rundt om statsamtet. Og her vil det
blive en afvejning af jeres behov contra faderens rettigheder.

Men under alle omstændigheder er det heller ikke jeres job at skåne skolen
for trælse forældrekonfrontationer - selv om det er pænt af jer. Manden må
tage ansvaret for sin egen opførsel.

Noget andet er, at du i et andet indlæg skriver, at I tror på, det er godt
for barnet at kende begge forældre. Jeg tænker, hvordan det kan lade sig
gøre, hvis manden ikke må vide noget så simpelt, som hvor hans søn går i
skole?

Hilsen Inger