Lov om påklædning
Fra : Sybil

Dato : 13-09-04 19:58

Hej NG

I dansktimen i dag kom vi ind på love om påklædning, pircinger m.m. på
arbejdspladsen.
Kan et firma (privat eller offentligt) lave regler om at man ikke må have
synlige pircinger, gå i shorts, hovedbeklædning og lign.?
Står der i loven at de godt må lave disse regler eller er det friheder
firmaerne tager sig, da man kan jo "bare" vælge at arbejde et andet sted.

På forhånd tak

Majken

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 13-09-04 20:12

> I dansktimen i dag kom vi ind på love om påklædning, pircinger m.m. på
> arbejdspladsen.

Der findes ingen lov omkring påklædning - kun en omkring
blufærdighedskrænkelse, men det er vist noget andet

> Kan et firma (privat eller offentligt) lave regler om at man ikke må have
> synlige pircinger, gå i shorts, hovedbeklædning og lign.?

Ja. Det er en del af den aftale man indgår, når man underskriver en
ansættelsesaftale. Tænk på politi, Falck, sygeplejersker, buschauffører osv.
Det er ikke altid kun et spørgmsål om pircinger, shorts mv, selv om det
sagtens kan indgå. I mit erhverv har vi den "bløde" formulering, der hedder
"passende" klædt til besøg hos kunderne, hvilket indebærer at man ikke møder
op i badedragt, bar overkrop eller lignende.
Kunne du forestille dig en bagerjomfru i bikini?

> Står der i loven at de godt må lave disse regler eller er det friheder
> firmaerne tager sig, da man kan jo "bare" vælge at arbejde et andet sted.

Det er ikke "friheder", men en del af din ansættelsesaftale.

Mvh Maria

Fra : Sybil

Dato : 13-09-04 20:19

Takker

Fra : Gerner

Dato : 13-09-04 20:52

On Mon, 13 Sep 2004 21:19:03 +0200, "Sybil" <kuntaNO@SPAMstarmail.co.za> wrote
in dk.videnskab.jura:

>Takker

For hvad ? Du spurgte omkring det lovlige og fik en gang snik-snak.

--
Gerner

fuku wa uchi, oni wa soto

Fra : Peter

Dato : 14-09-04 09:05

"Gerner" <nospamadressen@postkasse.org> skrev i en meddelelse
> On Mon, 13 Sep 2004 21:19:03 +0200, "Sybil" <kuntaNO@SPAMstarmail.co.za>
wrote
> in dk.videnskab.jura:

> For hvad ? Du spurgte omkring det lovlige og fik en gang snik-snak.

Frederiksens svar er jo korrekt. Der er ingen paragraffer der regulerer
spørgsmålet.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Peter Hansson

Dato : 13-09-04 21:00

> Kunne du forestille dig en bagerjomfru i bikini?

Sagtens

PH

Fra : Peter

Dato : 14-09-04 09:03

"Peter Hansson" <peter@ahansson.net> skrev i en meddelelse

> "Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> skrev i en meddelelse

> Sagtens

Enig

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Verner

Dato : 13-09-04 21:48

On Mon, 13 Sep 2004 21:11:36 +0200, "Maria Frederiksen"
<mf@easyfrag.dk> wrote:

>Kunne du forestille dig en bagerjomfru i bikini?

Jeps, hvor har du set hende ?

Verner

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 13-09-04 21:56

> Jeps, hvor har du set hende ?
>
> Verner

Jeg ville nu hellere se en politimand, der dirigerer færdslen kun iført
badebukser

Mvh Maria

Fra : Peter

Dato : 14-09-04 09:05

> Jeg ville nu hellere se en politimand, der dirigerer færdslen kun iført
> badebukser

Det kan sikkert arrangeres

/Peter

Fra : Verner

Dato : 14-09-04 11:49

On Mon, 13 Sep 2004 22:56:25 +0200, "Maria Frederiksen"
<mf@easyfrag.dk> wrote:

>Jeg ville nu hellere se en politimand, der dirigerer færdslen kun iført
>badebukser

Ja, eller en politikvinde )))

Verner

Fra : Andersen [3650]

Dato : 14-09-04 17:16

"Verner" <Verner@post.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, eller en politikvinde )))

Stadig kun i badeBUKSER ;oP

--
/Andersen [3650]

andersen snabela nospam dot dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-09-04 22:01

Maria Frederiksen skrev:

>Det er ikke altid kun et spørgmsål om pircinger, shorts mv, selv om det
>sagtens kan indgå.

Det kan også være et sikkerhedsspørgsmål. For nylig havde vi
netop en tråd med en der måtte tage sin vielsesring af på
arbejde. Hvis en ring - f.eks. også en piercet ring - griber fat
i noget mens man hopper ned, går det nemt galt.

--
Bertel

Fra : Devilicious

Dato : 13-09-04 22:22

> op i badedragt, bar overkrop eller lignende.
> Kunne du forestille dig en bagerjomfru i bikini?

I'm doing it - right now.. ^_^

MK

P.S. _skal_ hun være jomfru?

Fra : Inger Pedersen

Dato : 13-09-04 22:43

> Kunne du forestille dig en bagerjomfru i bikini?

Joh, måske - men det ville sikkert være morsommere med falckmanden,
folketingets formand, statsministeren eller bankdirektøren
For ikke tale om glaspusteren, slagteren eller den gravide kassedame i
Brugsen.

Hilsen Inger

Fra : BJ

Dato : 13-09-04 22:45

" Inger Pedersen" <inger_mp@FJERNDETTEhotmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> den gravide kassedame i
> Brugsen.

Uha da.

Bjørn Jørvad

Fra : Carsten Riis

Dato : 13-09-04 23:00

Maria Frederiksen wrote:

> Der findes ingen lov omkring påklædning - kun en omkring
> blufærdighedskrænkelse, men det er vist noget andet

Der er også noget arbejdsmiljølovgivning, som påbyder/forbyder en vis
påklædning.

> Kunne du forestille dig en bagerjomfru i bikini?

De andres svar peger vel på, at dk.videnskab.jura's skribenternes
forestillingsevne ikke fejler noget.

> Det er ikke "friheder", men en del af din ansættelsesaftale.

mvh

Carsten Riis

Fra : Ove Kristensen

Dato : 14-09-04 01:06

> Kunne du forestille dig en bagerjomfru i bikini?

Så var hun i hvert tilfælde ikke Jomfru ret længe )

Mvh
OveK.

Fra : David T. Metz

Dato : 14-09-04 13:56

Maria Frederiksen wrote:

> Ja. Det er en del af den aftale man indgår, når man underskriver en
> ansættelsesaftale.

Det er en side af sagen. En anden side af sagen er rimelighedsbetragtninger
og diskriminationsbetragtninger, som bl.a. fremgår af domspraksis og
cirkulærer.

Der er grænser for hvad en arbejdsgiver kan forlange mht. arbejdstagers
påklædning og udseende, fx tabte Maersk Air en sag anlagt af en forurettet
kvindelig stewardesse der var blevet pålagt at benytte make-up, højhælede
sko og nederdel på en konkret flyvning. Det kunne arbejdsgiveren altså ikke
forlange i det pågældende tilfælde. Omvendt peger sådan noget som
"sæbecirkulæret"* på at der kan forlanges et vist minimum af personlig
soignering (og her har fx ansigtspiercinger været omtalt).

David
*Jeg husker ikke cirkulærets rigtige navn, men det var et cirkulære der
beskæftigede sig med hvornår bistandsklienter kunne fratages kontanthjælp,
hvis de ikke "så ud" som en der kunne påtage sig arbejde.