/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
? om Honda Dax på store plader
Fra : vmx


Dato : 13-09-04 19:35

Hvem ved noget om den Honda Dax på store mc-plader
der holdt parkeret på marken ved Søhøjlandets TT
( 11-09-2004 )

Jeg er nysgerrig mht. motor-modifikationer, ydelse
og i det hele taget, at få den maskine indreg. som mc
må være noget af en prøvelse

R



 
 
Mogens Dammand (13-09-2004)
Kommentar
Fra : Mogens Dammand


Dato : 13-09-04 20:23


"vmx" <mitrig|_re_|tigenavn@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:ci4pbt$fpi$1@news.cybercity.dk...
> Hvem ved noget om den Honda Dax på store mc-plader
> der holdt parkeret på marken ved Søhøjlandets TT
> ( 11-09-2004 )
>
> Jeg er nysgerrig mht. motor-modifikationer, ydelse
> og i det hele taget, at få den maskine indreg. som mc
> må være noget af en prøvelse
>
> R
>
>

Nej det tror jeg ikke det har været.
Jeg havde i sin tid en Honda cb 50 som man uden videre kunne få nummerplade
på.
2 skruer løsnede studsen til karburatoren, og vupti var plumpen ude, og hvis
man så lige gav den et par extra tænder på fortandhjulet, gik den faktisk
rigtig godt. Havde min egen oppe på 95 km/t.

Dax'en havde samme motor, så intet problem i det.

Dax bliver i dag produceret i Kina og hedder Jincheng JC 90-6 og har en 86
ccm med 6,5 hk

/Mogens
www.honda-allroad.dk



Hans Joergensen (14-09-2004)
Kommentar
Fra : Hans Joergensen


Dato : 14-09-04 09:18

Mogens Dammand wrote:
> 2 skruer løsnede studsen til karburatoren, og vupti var plumpen ude, og hvis
> man så lige gav den et par extra tænder på fortandhjulet, gik den faktisk
> rigtig godt. Havde min egen oppe på 95 km/t.

Mjaah.... der skulle nu også lige gøres noget ved svinghjulet med
omdrejningsbegrænser...

Og så vil jeg mene at det kneb noget med omdrejningerne med mindre
man gjorde noget ved bagtandhjulet også.

Min egen CD50 var oppe på ca. 80km/t, hvor den løb tør for
omdrejninger.

// Hans
--
Red-line-shift,Red-line-shift,etc.etc.Red-Light-Stop,Repeat...

Claus Ruglund Jakobs~ (14-09-2004)
Kommentar
Fra : Claus Ruglund Jakobs~


Dato : 14-09-04 12:41


"Hans Joergensen" <haj@enterprise-server.dk> skrev i en meddelelse
news:slrnckda8q.8f2.haj@enterprise-server.dk...
> Mogens Dammand wrote:
> > 2 skruer løsnede studsen til karburatoren, og vupti var plumpen ude, og
hvis
> > man så lige gav den et par extra tænder på fortandhjulet, gik den
faktisk
> > rigtig godt. Havde min egen oppe på 95 km/t.
>
> Mjaah.... der skulle nu også lige gøres noget ved svinghjulet med
> omdrejningsbegrænser...
>
> Og så vil jeg mene at det kneb noget med omdrejningerne med mindre
> man gjorde noget ved bagtandhjulet også.
>
> Min egen CD50 var oppe på ca. 80km/t, hvor den løb tør for
> omdrejninger.

Der kunne hives lidt flere omdrejninger ud af dem hvis man også filede 3-4
mm af toppen af gassjældet, det gjorde jeg ved min gamle cd50 Tænding
låst i Høj, og plumb ud og filet i gasspjældet så gik den som en drøm

Honda blev så lidt kedelige senere, omkrin 72-73 blev modellen lavet om så
der var en fast plomb topstykket og karburatoren gik fra 16mm ned til en
10-12mm, så der blev den lidt mindre nem at tune.


--
Mvh Claus
(der engang havde en cd50 der var 9 år ældre end ham selv)




Mogens Dammand (14-09-2004)
Kommentar
Fra : Mogens Dammand


Dato : 14-09-04 15:30


"Claus Ruglund Jakobsen" <claus_ruglund*nospam*@jakobsen.tdcdasl.dk> skrev i
en meddelelse news:KNA1d.368$o71.47@news.get2net.dk...
>
> "Hans Joergensen" <haj@enterprise-server.dk> skrev i en meddelelse
> news:slrnckda8q.8f2.haj@enterprise-server.dk...
> > Mogens Dammand wrote:
> > > 2 skruer løsnede studsen til karburatoren, og vupti var plumpen ude,
og
> hvis
> > > man så lige gav den et par extra tænder på fortandhjulet, gik den
> faktisk
> > > rigtig godt. Havde min egen oppe på 95 km/t.
> >
> > Mjaah.... der skulle nu også lige gøres noget ved svinghjulet med
> > omdrejningsbegrænser...
> >
> > Og så vil jeg mene at det kneb noget med omdrejningerne med mindre
> > man gjorde noget ved bagtandhjulet også.
> >
> > Min egen CD50 var oppe på ca. 80km/t, hvor den løb tør for
> > omdrejninger.
>
> Der kunne hives lidt flere omdrejninger ud af dem hvis man også filede 3-4
> mm af toppen af gassjældet, det gjorde jeg ved min gamle cd50 Tænding
> låst i Høj, og plumb ud og filet i gasspjældet så gik den som en drøm
>
> Honda blev så lidt kedelige senere, omkrin 72-73 blev modellen lavet om så
> der var en fast plomb topstykket og karburatoren gik fra 16mm ned til en
> 10-12mm, så der blev den lidt mindre nem at tune.
>
>
Har aldrig prøvet at ''løbe tør'' for omdrejninger, blev bare ved.

Jeg fik min i 1975, så det var nok en 74'er, og det var som beskrevet med
''løs'' plomp, kun en ring der skulle bankes med ud.

/Mogens
www.honda-allroad.dk



Jesper Hedegaard (14-09-2004)
Kommentar
Fra : Jesper Hedegaard


Dato : 14-09-04 23:58


"Hans Joergensen" <haj@enterprise-server.dk> skrev i en meddelelse
news:slrnckda8q.8f2.haj@enterprise-server.dk...
> Mogens Dammand wrote:
> > 2 skruer løsnede studsen til karburatoren, og vupti var plumpen ude, og
hvis
> > man så lige gav den et par extra tænder på fortandhjulet, gik den
faktisk
> > rigtig godt. Havde min egen oppe på 95 km/t.
>
> Mjaah.... der skulle nu også lige gøres noget ved svinghjulet med
> omdrejningsbegrænser...
>
> Og så vil jeg mene at det kneb noget med omdrejningerne med mindre
> man gjorde noget ved bagtandhjulet også.
>
> Min egen CD50 var oppe på ca. 80km/t, hvor den løb tør for
> omdrejninger.
>
> // Hans
> --
> Red-line-shift,Red-line-shift,etc.etc.Red-Light-Stop,Repeat...

Yep - omdrejningerne var begrænset på de lidt senere modeller. Et sæt
fjederbelastede svingklodser afbrød tændingen - alt for tidligt.
Men et sæt forbremse-fjedre fra en Puch Maxi passede som...nej, vi holder
Grethe udenfor denne gang...
Med et afkortet gasspjæld var der kun problemet med indsugningsstudsen, som
snævrede ind mod cylinderen. Det problem fik jeg aldrig løst.
Det var osse år før Dremel kom i butikkerne....

Men inden i får mig til at svømme helt hen i vemodige tårer over hvor fedt
det var at køre knallert skal jeg lige huske jeg på hvor p.... koldt det var
at køre om vinteren i parka og højhælede støvler. Selv regnbukserne - model
Thyborøn - hjalp ikke meget. Husker osse enkelte turer til sommerhuset, hvor
den evige sommer ikke rigtigt levede op til sit navn. I en cowboy-jakke var
det næsten lige så koldt som at køre om vinteren..
En gang havde jeg næsten ingen bagage med (kom med i fars "servicebil").
Efter at have frosset de første 50 km fik jeg den strålende ide at tage min
badekåbe på under jakken. For badetøjet - incl. kåben - havde jeg da selv
plads til. Så egentligt havde jeg allerede den gang en maskine med
kåbe....sikkert et syn

Hvem der bare havde haft nutidens MC-tøj dengang. Hvis man altså osse bare
havde haft råd
--
Jesper Hedegaard
GS500E når vejret spiller
Volvo når det spilder



Steen Egeberg (14-09-2004)
Kommentar
Fra : Steen Egeberg


Dato : 14-09-04 18:41

> > Hvem ved noget om den Honda Dax på store mc-plader
> > der holdt parkeret på marken ved Søhøjlandets TT
> > ( 11-09-2004 )
> >
> > Jeg er nysgerrig mht. motor-modifikationer, ydelse
> > og i det hele taget, at få den maskine indreg. som mc
> > må være noget af en prøvelse
> >


Havde i præhistorisk tid (ca. 1975) en sød gul Honda Dax knallert til
2-hjulet vinterkørsel, med 70cc sæt + stor karburator og opgearing, den
skulle vistnok have ca. 8 hk, og løb fint 80km/t.
Det føltes som det dobbelte på så lille og lav en knallert.
Det sjoveste var selvfølgelig at den så og lød uskyldig, til stor
overraskelse for alle knægtene på de store hjemmetunede knallerter.

--
Steen E.
http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=623



Jesper Hedegaard (13-09-2004)
Kommentar
Fra : Jesper Hedegaard


Dato : 13-09-04 20:31


"vmx" <mitrig|_re_|tigenavn@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:ci4pbt$fpi$1@news.cybercity.dk...
> Hvem ved noget om den Honda Dax på store mc-plader
> der holdt parkeret på marken ved Søhøjlandets TT
> ( 11-09-2004 )
>
> Jeg er nysgerrig mht. motor-modifikationer, ydelse
> og i det hele taget, at få den maskine indreg. som mc
> må være noget af en prøvelse
>
> R
>
>
Tjah - Dax'en er jo motormæssigt identisk med CD 50'eren og også med den
scooter-lignende model, der kørte i stort antal sydpå i "gamle" dage.
Men dernede kørte de fleste med et 90 ccm-sæt, som jeg mener også at have
set annonceret herhjemme i moderned tid.
Husker også et billede af Monaco's Fyrst Rainier på en Dax, der var
MC-regget.
Der var også et kinesisk ? mærke i Bella her i vinters med bl.a. en
Dax-kopi, der ku' mc-regges. Mener også den var på 90 ccm.

Hvis du vil se nogle vilde ombygninger - og måske ad den vej få mere præcise
og nutidige oplysninger - sku' du prøve at Google "Honda Monkey".
Minder en del om Dax, men noget mere rå i det. Og de gutter, der dyrker dem
er ikke bange for at ofre penge på dem.....har set en side, hvor byggeprisen
løb faretruende tæt på hvad jeg gav for min MC - som ny !

--
Jesper Hedegaard
GS500E når vejret spiller
Volvo når det spilder



vmx (14-09-2004)
Kommentar
Fra : vmx


Dato : 14-09-04 18:52

Tak for alle de gode informationer, specielt
at søge på honda-monkey gav et par gode grin

R



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408885
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste