Hjælp min MacOS er blevet ustabil..
Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 13-09-04 19:32

I går formiddags lavede jeg en anbefalet systemopdatering, og den
forløb helt normalt, men siden da har jeg haft meget store problemer
med min web-server, systemet er crashed 8 gange, så maskinen bare
står med sort skærm, og eneste udvej er en hård genstart.

Jeg har tjekket log-filerne, der er ikke noget unormal trafik, og
der er heller ikke en for hård belastning af serveren.

Så jeg vil høre om der er nogen her i gruppen, som har nogle bud på
hvad der kan være galt, og hvordan jeg evt. kan finde/afhjælpe
årsagen til problemet.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 13-09-04 19:49

Niels Riis Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> writes:

> Så jeg vil høre om der er nogen her i gruppen, som har nogle bud på
> hvad der kan være galt, og hvordan jeg evt. kan finde/afhjælpe årsagen
> til problemet.

Hvad siger systemlogfilerne?

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 13-09-04 20:10

Thorbjoern Ravn Andersen wrote:

> Hvad siger systemlogfilerne?

Hvor finder jeg dem...?

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jonas Voss

Dato : 13-09-04 20:22

In dk.edb.mac, Niels Riis Ebbesen wrote:

> Hvor finder jeg dem...?

Åbn Console i /Applications/Utilities

Nydeligt GUI til dine log-filer.

--
| Jonas @ 55.75, 12.42 | <http://blog.verture.net/> |

"Great things are afoot!"

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 13-09-04 20:59

Jonas Voss wrote:

> Åbn Console i /Applications/Utilities
>
> Nydeligt GUI til dine log-filer.

Ja det er da nydeligt, men jeg forstår ikke et dyt...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 13-09-04 21:11

> Ja det er da nydeligt, men jeg forstår ikke et dyt...

Genkald dig et tidspunkt hvor kræet frøs. Find dette tidspunkt i
oversigten. Klip linierne omkring ud, og vis os dem.

Alternativt kan du give en kyndig person ssh-.adgang.
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Jonas Voss

Dato : 13-09-04 21:20

In dk.edb.mac, Thorbjoern Ravn Andersen wrote:

> Alternativt kan du give en kyndig person ssh-.adgang.

Jeg mindes fra Niels's sidste unix-eventyr, at ssh-adgang ikke kunne
komme på tale, men ellers et fortrinligt forslag.

--
| Jonas @ 55.75, 12.42 | <http://blog.verture.net/> |

"UNIX is basically a simple operating system, but you
have to be a genius to understand the simplicity." - Dennis Ritchie.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 13-09-04 22:14

voss@null.dk (Jonas Voss) writes:

> Jeg mindes fra Niels's sidste unix-eventyr, at ssh-adgang ikke kunne
> komme på tale, men ellers et fortrinligt forslag.

Tys. Kunne være han var mør nu.

> "UNIX is basically a simple operating system, but you
> have to be a genius to understand the simplicity." - Dennis Ritchie.

Noget _SKULLE_ han jo sige.

Unix er gåt til tekst.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Jonas Voss

Dato : 13-09-04 22:23

> Tys. Kunne være han var mør nu.

Fat chance.

> Noget _SKULLE_ han jo sige.

Ja (:

> Unix er gåt til tekst.

Fortringligt!

--
| Jonas @ 55.75, 12.42 | <http://blog.verture.net/> |

Here was something that Ford felt he could speak about with
authority. "Life," he said, "is like a grapefruit."

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 13-09-04 21:41

Thorbjoern Ravn Andersen wrote:

> Genkald dig et tidspunkt hvor kræet frøs. Find dette tidspunkt i
> oversigten. Klip linierne omkring ud, og vis os dem.
>
> Alternativt kan du give en kyndig person ssh-.adgang.

Jeg har arkiveret som Apple-systemprofil.txt, men den er lidt for
stor til at poste her, men jeg kan da maile den til dig...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jonas Voss

Dato : 13-09-04 21:54

In dk.edb.mac, Niels Riis Ebbesen wrote:

> Jeg har arkiveret som Apple-systemprofil.txt, men den er lidt for
> stor til at poste her, men jeg kan da maile den til dig...

Du kunne ikke finde det tidspunkt i loggen hvor den frøs, og poste det
her i stedet?

Eller endnu bedre, læg det online og giv os en URL.

--
| Jonas @ 55.75, 12.42 | <http://blog.verture.net/> |

            Reach out and grep someone.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 13-09-04 22:17

Niels Riis Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> writes:

> Jeg har arkiveret som Apple-systemprofil.txt, men den er lidt for stor
> til at poste her, men jeg kan da maile den til dig...

Nejtak. Det er formentlig kun de ganske få linier omkring
nedbrudstidspunkterne der er interessante. Dem kender du selv bedst.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 13-09-04 22:06

Thorbjoern Ravn Andersen wrote:

> Genkald dig et tidspunkt hvor kræet frøs. Find dette tidspunkt i
> oversigten. Klip linierne omkring ud, og vis os dem.

Når jeg går ind i Apple System Profiler og vælger logarkiver, så ser
de ud som flg. eksempel:

Finder.crash.log:
2004-05-20 11:48:30 +0200:
Date/Time: 2004-05-20 11:48:30 +0200
OS Version: 10.2 (Build 6C115)
Host: Niels.local.

Command: Finder
PID: 398

Exception: EXC_BAD_ACCESS (0x0001)
Codes: KERN_INVALID_ADDRESS (0x0001) at 0x01ec5ec8

Thread 0 Crashed:
#0 0x92803638 in _CSMapFindBucketForKeyData
#1 0x92803ae8 in CSMapGetKeyAndValueForKeyData
#2 0x9280ccdc in CSDataMapGetTokenAndRefArrayForData
#3 0x92813fc0 in _LSGetPreferredBundleForTypeInfo
#4 0x928062bc in _LSCopyBindingInfoForTypeInfo
#5 0x9300b554 in GetImageByTypeInfo
#6 0x93008288 in
_Z19GetIconRefWithFlagssmmmPP13OpaqueIconRef
#7 0x9300ca18 in GetIconRef
#8 0x000348d4 in 0x348d4
#9 0x00034584 in 0x34584
#10 0x000344ec in 0x344ec
#11 0x0001fe10 in 0x1fe10
#12 0x00034408 in 0x34408
#13 0x00032d8c in 0x32d8c
#14 0x00032b38 in 0x32b38
#15 0x000329a4 in 0x329a4
......cut....

> Alternativt kan du give en kyndig person ssh-.adgang.

Det vil kræve store ændringer i min routers opsætning.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jonas Voss

Dato : 13-09-04 22:18

In dk.edb.mac, Niels Riis Ebbesen wrote:

> Når jeg går ind i Apple System Profiler og vælger logarkiver, så ser
> de ud som flg. eksempel:

Nu var det ikke Apple System Profiler du skulle finde logfilerne i, men
i /Applications/Utilities/Console.

> Finder.crash.log:
> 2004-05-20 11:48:30 +0200:
> Date/Time: 2004-05-20 11:48:30 +0200

Det er over tre måneder siden Finder crashede og producerede denne
crash-log.

--
| Jonas @ 55.75, 12.42 | <http://blog.verture.net/> |

Vescere bracis meis

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 13-09-04 22:25

voss@null.dk (Jonas Voss) writes:

> Det er over tre måneder siden Finder crashede og producerede denne
> crash-log.

Dummeslag til mig. Jeg troede Niels havde gjort hvad jeg bad ham om.
Nå, pyt - Niels, prøv igen.
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 13-09-04 22:19

Niels Riis Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> writes:

> Exception: EXC_BAD_ACCESS (0x0001)
> Codes: KERN_INVALID_ADDRESS (0x0001) at 0x01ec5ec8

Bedårende. Det ser ud til at du har fået en syg pointer i Finderen.
Det er ikke så godt, da det ser ud til at det får maskine til at
fryse.

Du har ikke tilfældgivis pillet ved RAM-.klodserne for nyligt?

> Det vil kræve store ændringer i min routers opsætning.

Pladder. Du skal åbne for port 22.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 13-09-04 22:29

> [...]

> fryse.
>
> Du har ikke tilfældgivis pillet ved RAM-.klodserne for nyligt?

Nej jeg har ikke rodet med RAM'en, men jeg har haft mistanke om en
periodisk fejl.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 13-09-04 23:02

> [...]
> fryse.
>
> Du har ikke tilfældgivis pillet ved RAM-.klodserne for nyligt?

Jeg har nogle store "huskeklodser" i en iMac DV, de burde passe fint
i en grå G3 desktop, så dem kunne jeg flytte over, men jeg vil lige
høre om den syge pointer skal repareres i selve systemsoftwaren.

> Pladder. Du skal åbne for port 22.

Min routers konfiguration er mere langhåret end terminalen i MacOSX.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 13-09-04 23:07

> [...]

> en grå G3 desktop, så dem kunne jeg flytte over, men jeg vil lige høre
> om den syge pointer skal repareres i selve systemsoftwaren.

Som det er blevet konstateret er tidsstemplet på det du har serveret
flere måneder gammelt, og den teori er arkiveret.

Da du har kørt problemfrit indtil opgraderngen er arbejdsteorien
stadig at der er gået kuk i et eller andet vigtigt stykke sfotware,
men for at be eller afkræfte dette, er det nødvendigt at du følger
instruktionen slavisk, og giver den information vi har brug for.

Uden information er rådet "reetabler den version der virkede ud fra
din sikkerhedskopi".

> Min routers konfiguration er mere langhåret end terminalen i MacOSX.

Det kan jeg ikke forstå.
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 13-09-04 23:27

> [...]

> men for at be eller afkræfte dette, er det nødvendigt at du følger
> instruktionen slavisk, og giver den information vi har brug for.

Der er mange informationer:

1). Jeg kørte faktisk fint og stabilt i mange måneder frem til, at
jeg for nogle måneders siden havde nogle crasch, dem tillage jeg, at
nogle wanaber forsøgte at DoS'e mig.

2). Jeg har kørt 100% stabilt de sidste par måneder, og har som sagt
oplevet 8 x crasch siden min opdatering og genstart i går.

3). Den ene af mine "huskeklodser" er ikke ægte Mac, og jeg har en
mistanke til den, og jeg vil skifte den når jeg har sendt denne besked.

4). Jeg har dog ikke kørt back-up på selve systemet, da det altid
har været min holdning, at det kan genskabes ud fra System-CD'erne,
men jeg vil møj gerne slippe for at genindstallere alt fra bunden.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Peter Kiil

Dato : 13-09-04 23:33

Niels Riis Ebbesen - info@niels-ebbesen.net on 14/09/04 0:27 wrote:

> 4). Jeg har dog ikke kørt back-up på selve systemet, da det altid
> har været min holdning, at det kan genskabes ud fra System-CD'erne,
> men jeg vil møj gerne slippe for at genindstallere alt fra bunden.

Det kan det meste, men det er i mine øjne ikke grund nok til at undlade at
tage backup. Du kunne nøjes med noget så simpelt som at lave et disk image
af dit system 1 gang om måneden eller lign. Det er lige til at restore i et
tilfælde som dette, og koster ikke noget (andet end lidt diskplads).

--
/peter

Fra : Jonas Voss

Dato : 13-09-04 23:47

In dk.edb.mac, Niels Riis Ebbesen wrote:

> 1). Jeg kørte faktisk fint og stabilt i mange måneder frem til, at
> jeg for nogle måneders siden havde nogle crasch, dem tillage jeg, at
> nogle wanaber forsøgte at DoS'e mig.

Tyder dine log-filer da på at du er blevet DoSet?

Hvis vi nu benytter Occams Razor i dette tilfælde, kunne det så hænge
sammen med noget andet?

Installation af ny software?
Installation af ny hardware?

--
| Jonas @ 55.75, 12.42 | <http://blog.verture.net/> |

"This must be a Thursday,' said Arthur to himself, sinking low over
his beer. 'I never could get the hang of Thursdays."

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 14-09-04 08:07

Jonas Voss wrote:

> Tyder dine log-filer da på at du er blevet DoSet?

Ja det var helt åbenlyst, der var nogle wanaber der havde fået den
idé, at de på EN hjemmeside havde 200 hot-links til billeder fra mit
site, og hver gang nogen hentede det pågældne site, så skulle min
server lige levere 20 Megabyte trafik...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jonas Voss

Dato : 14-09-04 08:26

> [...]

> site, og hver gang nogen hentede det pågældne site, så skulle min
> server lige levere 20 Megabyte trafik...

Jeg troede du havde fikset det med hotlinks sidste gang du dimsede med
serveren, med noget .htaccess og lidt mod_rewrite?

--
| Jonas @ 55.75, 12.42 | <http://blog.verture.net/> |

      Mouse pad (n): Where mice are launched.

Fra : Jonas Voss

Dato : 14-09-04 08:37

> [...]

> site, og hver gang nogen hentede det pågældne site, så skulle min
> server lige levere 20 Megabyte trafik...

Jeg prøver lige igen, efter at have læst indlægget igen.

Nu er jeg ikke så skarp til hovedregning, men medmindre de oventstående
tal bare er noget du har slynget ud, så har du billeder liggende i
størrelsesordnen 10Mb/stk. Det var da nogle voldsomt store billeder.

Din server står hjemme hos dig selv ikke, på en linie med hvilken
hastighed?

--
| Jonas @ 55.75, 12.42 | <http://blog.verture.net/> |

Virtual memory: Something none of us has enough of.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 14-09-04 08:56

Jonas Voss wrote:

> [...]
> tal bare er noget du har slynget ud, så har du billeder liggende i
> størrelsesordnen 10Mb/stk. Det var da nogle voldsomt store billeder.

Nej mine billeder fylder ca. 100-200 Kilobytete pr. stk., d.v.s. at
8-10 billeder fylder ca. 1 Megabyte, og 100 billeder fylder ca. 10
Megabyte.

Og jeg har lavet noget i .htaccess så der ikke kan hot-linkes til
mine billeder, og det har løst det pågældne problem.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jonas Voss

Dato : 14-09-04 09:07

In dk.edb.mac, Niels Riis Ebbesen wrote:

> Nej mine billeder fylder ca. 100-200 Kilobytete pr. stk., d.v.s. at
> 8-10 billeder fylder ca. 1 Megabyte, og 100 billeder fylder ca. 10
> Megabyte.

Jeg *sagde* jo jeg ikke var ikke særlig god til hovedregning, og især
det med at dividere, det kan jeg aldrig finde ud af (:

> Og jeg har lavet noget i .htaccess så der ikke kan hot-linkes til
> mine billeder, og det har løst det pågældne problem.

Kool.

Det var heller ikke for at påstå at de ikke havde prøvet DoSe dig, men
hvis man ikke lige ved at serveren står hjemme hos en privatperson, med
en måske ikke så hurtig linie, så tænker man sikkert ikke lige over at
man linker til 200 billeder.

--
| Jonas @ 55.75, 12.42 | <http://blog.verture.net/> |

Audaces fortuna iuvat

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 14-09-04 09:30

Jonas Voss wrote:

> [...]
> hvis man ikke lige ved at serveren står hjemme hos en privatperson, med
> en måske ikke så hurtig linie, så tænker man sikkert ikke lige over at

Jow det er bevidst hærværk, at lave hot-link til 200 billeder, der i
et hug vil trække 20 megabyte trafik, forestil dig at der bare er 5
brugere der samtidigt henter den pågældene side, så vil serveren
skulle levere 100 megabyte, det er der ikke mange web-servere som
kan klare.

Og det er et DoS, jeg er ikke den enste der har været udsat for det,
fotokritik.dk har også måttet spærre for links til billederne.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jonas Voss

Dato : 14-09-04 10:00

> [...]

> brugere der samtidigt henter den pågældene side, så vil serveren
> skulle levere 100 megabyte, det er der ikke mange web-servere som

Det er muligvis bevidst (og jeg prøver ikke at starte et slagsmål her,
lufter bare mine erfaringer og synspunkter), men i min daglige kontakt
med brugere er jeg virkelig mange gange blevet overrasket over hvor mange
der ikke har noget begreb om hvilken størrelsesorden bytes er i, og
hvordan nettet og webservere fungerer i det hele taget.

De fleste kigger tåget på mig når jeg siger jeg har en mailkonto med 1Gb
plads. Jeg prøver så at forklare hvor mange floppydiske det svarer til,
og så er de meget imponerede. Men 1Gb siger dem ikke et pift.

Et sted jeg arbejder har et billedarkiv liggende på et netværksshare, og
brugerne forstår ikke det går så langsomt når 12 mand kaster 32Mb
tiff-filer frem og tilbage over netværket (samba og netatalk) på samme
tid, det er jo bare billeder.

> Og det er et DoS, jeg er ikke den enste der har været udsat for det,
> fotokritik.dk har også måttet spærre for links til billederne.

Igen, det kan sagtens være det i din situation, og fotokritiks
situation, er bevidst, men der er mange der ikke har nogen idé om
betydningen af at trække billeder fra en anden server.

--
| Jonas @ 55.75, 12.42 | <http://blog.verture.net/> |

"I went mad for a while,' said Ford, 'did me no end of good."

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 14-09-04 20:43

Niels Riis Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> writes:

> skulle levere 100 megabyte, det er der ikke mange web-servere som kan
> klare.

Det kan Apache. Ork - du er fint kørende.

> Og det er et DoS, jeg er ikke den enste der har været udsat for det,
> fotokritik.dk har også måttet spærre for links til billederne.

Det tyder jo bare på at I har gode billeder :)

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 14-09-04 20:42

> [...]

> 1). Jeg kørte faktisk fint og stabilt i mange måneder frem til, at jeg
> for nogle måneders siden havde nogle crasch, dem tillage jeg, at nogle

Apache + OS X crasher ikke af den grund. Syg hardware kunne godt
forklare det - dit 8xcrash kunne skyldes at et aktivt program lægges
anderledes med den ny ekode, og at den placering det lægges på, er i
en syg klods.

> 4). Jeg har dog ikke kørt back-up på selve systemet, da det altid har
> været min holdning, at det kan genskabes ud fra System-CD'erne, men
> jeg vil møj gerne slippe for at genindstallere alt fra bunden.

Det er ellers god træning.

Måske var det tiden at genoverveje den holdnign?

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 14-09-04 21:28

> [...]

> forklare det - dit 8xcrash kunne skyldes at et aktivt program lægges
> anderledes med den ny ekode, og at den placering det lægges på, er i

Jeg er helt med på din tankegang, men passer det med, at maskinen
crasher med jævne mellemrum, den var crachet i morges da jeg stod
op, den chracede igen kl. 12:40 - 13:27 - 16:20 - 19:16 - 22:30.

Jeg har også tænkt på, om der en eller anden buffer som løber fuld
fordi den ikke bliver resat, jeg har temmelig meget trafik på
serveren, i sidste måned blev det til over 250.000 sidevisninger og
1,2 mill fil-hits.

> Det er ellers god træning.
>
> Måske var det tiden at genoverveje den holdnign?

Det er min holdning, at jeg selv skal klare problemerne, jeg må
naturligvis godt spørge om hjælp og gode råd, som jeg gør det i
denne tråd.

Og ja det er hårdt arbejde at genistallere alt fra bunden af, men
det gir' øvelse, det irrerterer mig bare, at min erfaring med det
traditionelle MacOS ikke er til megen nytte.

Men fortæl mig lige hvordan jeg laver en kopi af httpd.conf

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 14-09-04 21:32

> [...]

> crasher med jævne mellemrum, den var crachet i morges da jeg stod op,
> den chracede igen kl. 12:40 - 13:27 - 16:20 - 19:16 - 22:30.

Definer "jævne mellemrum".

Bliver det bedre af at du fjerner den suspekte ramklods?

> Det er min holdning, at jeg selv skal klare problemerne, jeg må
> naturligvis godt spørge om hjælp og gode råd, som jeg gør det i denne
> tråd.

Det udelukker ikke at man tager sikkerhedskopier.

> Og ja det er hårdt arbejde at genistallere alt fra bunden af, men det
> gir' øvelse, det irrerterer mig bare, at min erfaring med det
> traditionelle MacOS ikke er til megen nytte.

Er du så gammel en hund at du ikke kan lære nye tricks?

> Men fortæl mig lige hvordan jeg laver en kopi af httpd.conf

Hvad er der galt med at åbne finderen og hive filen et andet sted hen?

Hvis du ikke lige kan finde folderen så stå det rigtige sted med din
Terminal.app og skriv "open .". Alternativt er "cp" den unixkommando
du er ude efter.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 14-09-04 22:10

Thorbjoern Ravn Andersen wrote:

> Bliver det bedre af at du fjerner den suspekte ramklods?

Nej det ændrede ikke på noget, at jeg byttede en af klodserne, men
jeg vil lige prøve at bytte de to andre, for jeg vil gerne være 100%
sikker på, at det ikke er en periodisk RAM-fejl.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 15-09-04 07:47

> [...]

> vil lige prøve at bytte de to andre, for jeg vil gerne være 100%
> sikker på, at det ikke er en periodisk RAM-fejl.

Kan du gøre det uden at lave en rigtig grundig test?

På en pc ville jeg have anbefalet memtest86.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 15-09-04 12:34

Thorbjoern Ravn Andersen wrote:

> Kan du gøre det uden at lave en rigtig grundig test?

Det ved jeg ikke, men ind til vidre har det løst problemet.

Jeg kan dog ikke sige om det skyldes deffekt RAM, eller for lidt
RAM, for de alternative "huskeklodser" som jeg har sat i maskinen,
er større end dem sad i, før sad der 128+32+32=192 Mb, nu sidder
128+128+32=288 Mb i maskinen.

> På en pc ville jeg have anbefalet memtest86.

Hvis det er en periodisk fejl, der f.eks. er temperaturbestemt, så
kan det være næsten umuligt at afsløre den med et testprogram.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 15-09-04 12:54

> [...]

> for de alternative "huskeklodser" som jeg har sat i maskinen, er
> større end dem sad i, før sad der 128+32+32=192 Mb, nu sidder

Tjah. Man skal købe noget ordentligt. OS X udnytter al ram.

> Hvis det er en periodisk fejl, der f.eks. er temperaturbestemt, så kan
> det være næsten umuligt at afsløre den med et testprogram.

Memtest86 er grundig.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 14-09-04 22:16

On Tue, 14 Sep 2004 22:27:57 +0200, Niels Riis Ebbesen wrote:

> Jeg er helt med på din tankegang, men passer det med, at maskinen
> crasher med jævne mellemrum, den var crachet i morges da jeg stod
> op, den chracede igen kl. 12:40 - 13:27 - 16:20 - 19:16 - 22:30.

Prøv pico /etc/crontab og se om der skal køre noget hver tredje time.

Hvor ofte bliver httpds logfil roteret?
--
MVH
osv...

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 14-09-04 22:56

Frank E. N. Stein wrote:

> Prøv pico /etc/crontab og se om der skal køre noget hver tredje time.

UW PICO(tm) 2.5 File: /etc/crontab

# /etc/crontab
SHELL=/bin/sh
PATH=/etc:/bin:/sbin:/usr/bin:/usr/sbin
HOME=/var/log
#
#minute hour mday month wday who command
#
#*/5 * * * * root /usr/libexec/atrun
#
# Run daily/weekly/monthly jobs.
15 3 * * * root periodic daily
30 4 * * 6 root periodic weekly
30 5 1 * * root periodic monthly

> Hvor ofte bliver httpds logfil roteret?

Hvad mener du med roteret, og hvor ka' jeg se det?

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 16-09-04 08:30

Frank E. N. Stein wrote:

> Hvor ofte bliver httpds logfil roteret?

Jeg vil lige vende tilbage til dette punkt, for selv om serveren
igen kører perfekt, så har jeg ofte tænkt over, hvordan Apache
skriver til sin access_log fil.

Min Apache access_log fil fylder typisk mellem 350 og 400 Mb for en
måned, er det et åbent dokument, der hele tiden tilføjes det der
logges, eller er der en buffer som opsamler loggen, som så skrives
til access_log filen med jævne mellemrum.

På min gamle Quid Pro Quo web-server, der var det bedst, hvis jeg en
gang døgnet fjernede log-filen, så den kunne starte på en ny.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jonas Voss

Dato : 16-09-04 09:06

In dk.edb.mac, Niels Riis Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> [...]
> logges, eller er der en buffer som opsamler loggen, som så skrives
> til access_log filen med jævne mellemrum.

tail -f /var/log/httpd/access_log

Eller hvor du nu måtte have din access log. Her vil du kunne se, at der
skrives til den øjeblikkeligt.

Se i øvrigt:

<http://httpd.apache.org/docs/logs.html>

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 16-09-04 11:34

Niels Riis Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> writes:

> På min gamle Quid Pro Quo web-server, der var det bedst, hvis jeg en
> gang døgnet fjernede log-filen, så den kunne starte på en ny.

Vil ikke virke under OS X. Så længe filen er åben og bliver skrevet
til, så forbliver den på disken, selv om du sletter filens navn.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 16-09-04 21:22

On Thu, 16 Sep 2004 09:30:29 +0200, Niels Riis Ebbesen wrote:

> [...]
> logges, eller er der en buffer som opsamler loggen, som så skrives
> til access_log filen med jævne mellemrum.

Hvilket program bruger du til at lave statistik over dine sidebesøg?
--
MVH
osv...

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 16-09-04 21:52

Frank E. N. Stein wrote:

> Hvilket program bruger du til at lave statistik over dine sidebesøg?

Hver den sidste i måneden lukker jeg serveren ned og fjerner den
forløbne måneds logfil, og kopier den over på en anden maskine, og
der laver jeg selve statestikken med Summary...

Jeg har jo ingen grund til at at have en on-line statestik, det er
rigeligt for mig, hvis jeg en gang om måneden får et satistisk
overblik over trafikken på mit site, i det daglige har jeg logfilen
kørende på en skærm, og det lille hjælpeprogram CPU-overvågning
giver et glimrende billede på, hvor meget serveren laver...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 16-09-04 22:11

On Thu, 16 Sep 2004 22:52:27 +0200, Niels Riis Ebbesen wrote:

> Hver den sidste i måneden lukker jeg serveren ned og fjerner den
> forløbne måneds logfil, og kopier den over på en anden maskine, og
> der laver jeg selve statestikken med Summary...

Der er ellers statistik-programmer der selv kan finde ud af at rulle
loggen. De er ikke voldsomt krævende CPU-mæssigt.

> [...]
> kørende på en skærm, og det lille hjælpeprogram CPU-overvågning
> giver et glimrende billede på, hvor meget serveren laver...

Ja, men det viser ikke at du har en forkert link, så du får en masse
404-hits, den besked får du først efter en måned (i værste fald). En
logfil på 400Mb må da være noget trist at rulle igennem for at finde
fejl.

--
MVH
osv...

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 16-09-04 22:29

Frank E. N. Stein wrote:

> Der er ellers statistik-programmer der selv kan finde ud af at rulle
> loggen. De er ikke voldsomt krævende CPU-mæssigt.

Det lyder ikke uinteressant, har du nogen eksempler jeg kan se på.

> [...]
> 404-hits, den besked får du først efter en måned (i værste fald). En
> logfil på 400Mb må da være noget trist at rulle igennem for at finde

404 fejlkoder kan man jo finde i error_log'en, det er iøvrigt sådan,
at hovedparten af de 404-koder min server genererer, er søgerobotter
som spørger til sider, der er fjernet p.g.a. opdateringer.

Og så accepterer jeg ikke, at alm. brugere sætter en robot til at
downloade mit site, deres IP-adresse bliver spærret, og hvis den
robot de bruger ikke respekter en 403 kode, så giver det pænt mange
fejl-liner, jeg fjerner dog den slags fra logfilen, BBEdit kan gøre
sådan noget på et øjeblik.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 16-09-04 22:37

On Thu, 16 Sep 2004 23:28:38 +0200, Niels Riis Ebbesen wrote:

> Det lyder ikke uinteressant, har du nogen eksempler jeg kan se på.

Awstat er et glimragende program.

> 404 fejlkoder kan man jo finde i error_log'en, det er iøvrigt sådan,
> at hovedparten af de 404-koder min server genererer, er søgerobotter
> som spørger til sider, der er fjernet p.g.a. opdateringer.

Og du synes ikke det er kedeligt at kigge sådan en logfil igennem?

> [...]
> robot de bruger ikke respekter en 403 kode, så giver det pænt mange
> fejl-liner, jeg fjerner dog den slags fra logfilen, BBEdit kan gøre

Muligt, men det er da kedeligt, trivielt og unødigt arbejde.
--
MVH
osv...

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 16-09-04 22:50

Se her: http://niels-ebbesen.net/awstats/awstats.pl

> Og du synes ikke det er kedeligt at kigge sådan en logfil igennem?

> Muligt, men det er da kedeligt, trivielt og unødigt arbejde.

Der findes ikke nogen statestikprogrammer, som når Summary til
sokkeholderne, og med det kan jeg hurtigt finde døde links, og
www.photo-gallery.dk rummer ca. 25.000 sider, så et par døde links
er ikke nogen katestrofe.

Og jeg gemmer mine originale log-filer i back-up'en, når de har
været en tur gennem Stuf-It, så fylder de ikke så meget...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 16-09-04 23:13

On Thu, 16 Sep 2004 23:49:49 +0200, Niels Riis Ebbesen wrote:

> Se her: http://niels-ebbesen.net/awstats/awstats.pl

Udover at du kender det, hvad er det så jeg skal se?

> Der findes ikke nogen statestikprogrammer, som når Summary til
> sokkeholderne,

Hvad er det det kan, som awstat ikke kan?

http://niels-ebbesen.net/awstats/awstats.pl?month=all&year=2004&config=niels-ebbesen.net&framename=mainright&output=errors404

> og
> www.photo-gallery.dk rummer ca. 25.000 sider, så et par døde links
> er ikke nogen katestrofe.

Det kan det hurtigt blive hvis det er en del af designet.

> Og jeg gemmer mine originale log-filer i back-up'en, når de har
> været en tur gennem Stuf-It, så fylder de ikke så meget...

Det ville måske være smartere at gemme statistikprogrammets datafiler.
--
MVH
osv...

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 16-09-04 23:22

Frank E. N. Stein wrote:

> Hvad er det det kan, som awstat ikke kan?

Prøv at køre en log-fil igennem Summary, så kan du ved selvsyn se
hvad det kan...!

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 17-09-04 00:03

On Fri, 17 Sep 2004 00:22:19 +0200, Niels Riis Ebbesen wrote:

> Prøv at køre en log-fil igennem Summary, så kan du ved selvsyn se
> hvad det kan...!

Der er en demo på firmaets hjemmeside og jeg kan ikke lige se hvad det er
det kan, som awstat ikke kan. Kan du uddybe?

--
MVH
osv...

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 17-09-04 08:26

Frank E. N. Stein wrote:

> Der er en demo på firmaets hjemmeside og jeg kan ikke lige se hvad det er
> det kan, som awstat ikke kan. Kan du uddybe?

Awstat er et godt statestikprogram, men der er mange flere
statistiske oplysninger i Summary, og man kan søge i de enkelte
oplistninger, det er en kæmpe stor fordel, når man kører statestik
på et stort site med meget trafik.

www.photo-gallery.dk har jeg her i år 2004 ind til vidre haft ca.
320.000 visits, lidt over 1,5 mill sidevisninger, og ca. 9 mill
fil-hits, og hvis jeg ønsker at se, hvor mange visninger en specifik
side, billede eller fil har haft, så er det nemmere at søge, end at
gennemse en oplistning på 120 sider...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 17-09-04 09:40

Niels Riis Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> Awstat er et godt statestikprogram, men der er mange flere
> statistiske oplysninger i Summary.

du tror ikke at dine manglende oplysninger fra awstats skyldes din
config fil? awstats kan /MEGET/ hvis man konfigurerer den til det.
default config'en viser ikke meget.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 17-09-04 18:33

On Fri, 17 Sep 2004 09:26:08 +0200, Niels Riis Ebbesen wrote:

> Awstat er et godt statestikprogram, men der er mange flere
> statistiske oplysninger i Summary,

Hvilke?

> og man kan søge i de enkelte
> oplistninger, det er en kæmpe stor fordel, når man kører statestik
> på et stort site med meget trafik.

Er det at der står "filter" i stedet for "søg" der forvirrer dig?

> [...]
> fil-hits, og hvis jeg ønsker at se, hvor mange visninger en specifik
> side, billede eller fil har haft, så er det nemmere at søge, end at

Har din webbrowser ikke mulighed for at søge på en webside?
--
MVH
osv...

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 17-09-04 19:41

Frank E. N. Stein wrote:

> Hvilke?

> Er det at der står "filter" i stedet for "søg" der forvirrer dig?

> Har din webbrowser ikke mulighed for at søge på en webside?

Her kan du se, hvad Summary kan levere en statestik på:
http://www.niels-ebbesen.net/summary.jpg

Og jeg vil sige, at jeg ikke kender Awstats i detaljer, så jeg kan
ikke lave en kvalificeret sammenligning.

Men jeg kan sige, at jeg er godt tilfreds med Summary, min statestik
er jo stor og tung, hvis jeg f.eks. ser på listen over "search
words" så lister Summary 60 ord pr. side, og der er 94 sider ialt,
men en hurtig søgning viser, at jeg i 2004 har haft 164 besøg, hvor
brugeren i en søgemaskine har søgt på ordet Ølstykke.

En anden faktor er også, at jeg slet ikke ønsker at ha' en on-line
statestik, det vigtige for mig er, at jeg har log-filerne, og at jeg
en gang om måneden kan trække nogle statiske data ud, så jeg præcist
kan se antallet af besøg, sidevisninger og lignende...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 17-09-04 19:54

On Fri, 17 Sep 2004 20:41:01 +0200, Niels Riis Ebbesen wrote:

> Her kan du se, hvad Summary kan levere en statestik på:
> http://www.niels-ebbesen.net/summary.jpg

Som sagt har jeg kigget på demoen på Summarys hjemmeside, og jeg kan
ikke få øje på noget den kan, som awstat ikke kan. Men det er da dit
eget valg hvilket statistik-program du vil bruge.

> [...]
> lister Summary 60 ord pr. side, og der er 94 sider ialt, men en hurtig
> søgning viser, at jeg i 2004 har haft 164 besøg, hvor brugeren i en

Det kan awstat også fortælle dig.

> [...]
> gang om måneden kan trække nogle statiske data ud, så jeg præcist
> kan se antallet af besøg, sidevisninger og lignende...

Du kan selv bestemme hvem der må se din statistik. Den web(osv)server jeg
driver, kan kun vise statistikken hvis man sidder på det interne
netværk. Alligevel kan man lynhurtigt få et overblik over trafikken og
eventuelle fejl på sitet. Det kan jeg ikke se nogen grund til at vente en
måned med, når det kun tager et par minutter at danne sig et overblik.

--
MVH
osv...

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 17-09-04 20:58

Frank E. N. Stein wrote:

> [...]
> eventuelle fejl på sitet. Det kan jeg ikke se nogen grund til at vente en
> måned med, når det kun tager et par minutter at danne sig et overblik.

Evt. fejl opdager man da meget hurtigere, hvis man løbende skimmer
error_log filen igennem, og der kan man også spotte, hvad der er af
forsøg på misbrug og uautoriseret adgang...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 17-09-04 22:03

On Fri, 17 Sep 2004 21:58:05 +0200, Niels Riis Ebbesen wrote:

> Evt. fejl opdager man da meget hurtigere, hvis man løbende skimmer
> error_log filen igennem, og der kan man også spotte, hvad der er af
> forsøg på misbrug og uautoriseret adgang...

Ok, jeg havde ikke forestillet mig at du sad med næsen i logfilen hele
dagen. For folk med mindre tid og et liv, er det både hurtigere og mere
overskueligt at kigge i et statistik-program.

--
MVH
osv...

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 17-09-04 03:19

> Det lyder ikke uinteressant, har du nogen eksempler jeg kan se på.

awstats.

Fra : Peter Kiil

Dato : 13-09-04 23:08

Niels Riis Ebbesen - info@niels-ebbesen.net on 14/09/04 0:02 wrote:

> Min routers konfiguration er mere langhåret end terminalen i MacOSX.

Telnet til routeren

SET NAT ENTRY ADD <SERVER IP> 22 0.0.0.0 22 TCP

Hvor <SERVER IP> erstattes med serverens IP nummer.

--
/peter

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 13-09-04 22:47

Niels Riis Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> Finder.crash.log:

lige netop den er ikke særlig interessant. fortæl os om dit GUI dør
allerede un der boot eller om det først dør efter maskinen har været
bootet en tid.

> Det vil kræve store ændringer i min routers opsætning.

en simpel forward af port 22?

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 14-09-04 19:11

Morten Reippuert Knudsen wrote:

> lige netop den er ikke særlig interessant. fortæl os om dit GUI dør
> allerede un der boot eller om det først dør efter maskinen har været
> bootet en tid.

Systemet er crashed 6 gange i dag, så der er vist ingen vej uden om
en geninstallering af systemet, men inden jeg går i gang, så vil jeg
lige høre, hvordan jeg kan lave en kopi af httpd.conf

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 14-09-04 20:39

Niels Riis Ebbesen wrote:

> Systemet er crashed 6 gange i dag, så der er vist ingen vej uden om en
> geninstallering af systemet, men inden jeg går i gang, så vil jeg lige
> høre, hvordan jeg kan lave en kopi af httpd.conf

Og så vil jeg tilføje, at jeg lige har tjekket med
"softwareopdatering", og der var kommet en ny "Security Update
(1.1)", og det var meget hurtigt efter (1.0), så den har jeg
installeret, det kan jo være den indeholder nogle fejlrettelser.

Sunday 12. September 2004 11:31:10: Installerede "Security Update
2004-09-07" (1.0)
Tuesday 14. September 2004 20:44:22: Installerede "Security Update
2004-09-07" (1.1)

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jonas Voss

Dato : 13-09-04 21:05

In dk.edb.mac, Niels Riis Ebbesen wrote:

> Ja det er da nydeligt, men jeg forstår ikke et dyt...

Jeg troede du efterlyste nydelige GUIer til unix-tingene i OS X? Console
er et glimrende eksempel på dette. (:

Men, vi forstår heller ikke meget af det, medmindre du fortæller lidt om
hvad der står.

--
| Jonas @ 55.75, 12.42 | <http://blog.verture.net/> |

"Bistromathics,' he said, 'the most powerful computational force
known to parascience."

Fra : Jonas Voss

Dato : 13-09-04 20:00

In dk.edb.mac, Niels Riis Ebbesen wrote:

[...]

> Jeg har tjekket log-filerne, der er ikke noget unormal trafik, og
> der er heller ikke en for hård belastning af serveren.

Det lyder som om du kun har tjekket apaches logfiler, hvad med de andre
logfiler[1]? Noget interessant der?

Kan du boote i single-user mode? Hvad siger den ved en boot i
verbose-mode (æble+v under reboot)?

[1] /var/log/system.log
/Library/Logs/Console/console.log
/Library/Logs/Console/<navnpåbrugerduvarloggetindsom>/console.log

--
| Jonas @ 55.75, 12.42 | <http://blog.verture.net/> |

Disk cache (n): Pennies, nickels, dimes and quarters.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 13-09-04 20:11

Jonas Voss wrote:

> Kan du boote i single-user mode? Hvad siger den ved en boot i
> verbose-mode (æble+v under reboot)?

Det har jeg ikke forsøgt, men lige inden jeg forsøger, så vil jeg
høre hvad øvelsen går ud på...?

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jonas Voss

Dato : 13-09-04 20:30

> Det har jeg ikke forsøgt, men lige inden jeg forsøger, så vil jeg
> høre hvad øvelsen går ud på...?

Sorte skærme er jo ikke så informative, men det kan være at OSet
alligevel forsøger at fortælle dig noget der aldrig når frem til skærmen
via GUI.

singe-user mode starter i en tekstbaseret tilstand, hvor kun et sparsomt
kommandolinie interface bliver loadet. Her kan du bl.a. foretage
disk-reparation med fsck.

Verbose-mode betyder bare at systemet starter op uden den pæne grafiske
'progress bar', men også sprøjter en masse, til tider informativt, tekst
ud, om systemets tilstand.

Se i øvrigt for mere info:

<http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=106388>

Du kan også prøve at starte i safe mode ved at holde shift nede under
reboot, måske er det StartupItem der er gået i kage.

Har du nogle eksterne enheder tilsluttet maskinen.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 13-09-04 20:58

Jonas Voss wrote:

> Har du nogle eksterne enheder tilsluttet maskinen.

Der er en ekstra SCSI harddisk monteret internt, og på den ligger
der kun det directory som bliver servet af Apache-serveren.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 13-09-04 21:09

On Mon, 13 Sep 2004 21:29:32 +0200, Jonas Voss wrote:

> Verbose-mode betyder bare at systemet starter op uden den pæne grafiske
> 'progress bar', men også sprøjter en masse, til tider informativt, tekst
> ud, om systemets tilstand.

Er det ikke bare det samme som man kan få ved at kaste dmesg efter
terminalen?

--
MVH
osv...

Fra : Jonas Voss

Dato : 13-09-04 21:18

In dk.edb.mac, Frank E. N. Stein wrote:

> Er det ikke bare det samme som man kan få ved at kaste dmesg efter
> terminalen?

Hvis man har bootet for nyligt, så jo. hvilket Niels jo faktisk har
gjort.

Til sammenligning fortæller dmesg hos mig ikke noget videre informativt
om tilstandende ved boot, det er et par dage siden sidst.

--
| Jonas @ 55.75, 12.42 | <http://blog.verture.net/> |

No trees were killed in the sending of this message. However,

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 13-09-04 21:57

On Mon, 13 Sep 2004 22:18:13 +0200, Jonas Voss wrote:

> Hvis man har bootet for nyligt, så jo. hvilket Niels jo faktisk har
> gjort.

Jovjov, men den tekst der sprøjter henover skærmen ved opstart kan være
lidt svær at nå at læse, og så er dmesg måske nyttig hvis man har
behov for at læse de beskeder.

> Til sammenligning fortæller dmesg hos mig ikke noget videre informativt
> om tilstandende ved boot, det er et par dage siden sidst.

Øeh, det er da boot-beskederne dmesg viser og så er det ligegyldigt
hvor længe siden det er man har bootet.

--
MVH
osv...

Fra : Jonas Voss

Dato : 13-09-04 22:12

In dk.edb.mac, Frank E. N. Stein wrote:

> Jovjov, men den tekst der sprøjter henover skærmen ved opstart kan være
> lidt svær at nå at læse, og så er dmesg måske nyttig hvis man har
> behov for at læse de beskeder.

Helt enig.

> Øeh, det er da boot-beskederne dmesg viser og så er det ligegyldigt
> hvor længe siden det er man har bootet.

Det tror jeg nu ikke. dmesg er en buffer for systembeskeder, så vidt
jeg har forstået, hvilket både man dmesg og nedenstående bevidner om.
Det lader ikke til at den er statisk efter boot, men ændrer sig med
tiden.

[23:03] voss@zaphod ~ > dmesg
s per second
Limiting closed port RST response from 251 to 250 packets per second
[...]

[gentaget 49 gange mere]

Jeg prøvede at portscanne mig selv tidligere på aften, det gik åbenbart
ud over dmesg.

På den anden æske i huset kommer der heller ikke meget der handlede om
boot (sidst for 10 dage siden):

23:07:59 hexley voss > dmesg
tateWL] 1
[HCIController][RequestPowerStateChange] changePowerStateTo() returned 0x0
[HCIController][RequestPowerStateChange] changePowerStateTo(1) returned 0x0
[HCIController][PerformPowerStateChange] 0->1
[HCIController][CompletePowerStateChange]
IOBluetoothRFCOMMConnection::newUserClient
IOAudioStream[0x182e900]::clipIfNecessary() - Error: attempting to clip to a position more than one buffer ahead of last clip position (1,27a5)->(7,1944).
IOAudioStream[0x182e900]::clipIfNecessary() - adjusting clipped position to (6,27a5)
IOBluetoothRFCOMMConnection::newUserClient
IOBluetoothRFCOMMConnection::newUserClient
IOBluetoothRFCOMMConnection::newUserClient
AFPSleepWakeHandler: going to sleep
PB6_1_PlatformMonitor::powerStateWillChangeTo - sleep
AppleNMI mask NMI
[HCIController][setPowerState] 0 (ignore=0)
[HCIController][setPowerStateWL] 0
[setPowerStateWL] setting up controller for power off.
[HCIController][PerformPowerStateChange] 1->0
[AppleUSBHCIController][StopIsochPipeRead] - mInt1IsochInPipe = 0 - numReadsPending = 0
[HCIController][CompletePowerStateChange]
AirPort: Link DOWN
handleAirPortChangesChannelWL fails because POWER IS OFF (the mask is correcty set however)
System Sleep
System Wake
Wake event 0001
AppleNMI unmask NMI
PB6_1_PlatformMonitor::powerStateDidChangeTo - wake
PB6_1_PlatformMonitor::adjustPlatformState - entered, cps 0, cts 0, ccs 0
[HCIController][setPowerState] 1 (ignore=0)
[HCIController][setPowerStateWL] 1
[HCIController][PerformPowerStateChange] 0->1
[HCIController][CompletePowerStateChange]
ADB present:8c
AirPort: Link UP: "tlf:38793509" - 000f6645dd13 - chan 3
AFPSleepWakeHandler: waking up
AFP_VFS afpfs_mount: /Volumes/voss, pid 555
[HCIController][RequestPowerStateChange] 1->0
[HCIController][RequestPowerStateChange] sleep is available
[HCIController][RequestPowerStateChange] sleep is not enabled
[HCIController][RequestPowerStateChange] Calling changePowerStateTo(0)
[...]
[HCIController][RequestPowerStateChange] changePowerStateTo(0) returned 0x0
[...]
Wake event 0008
[...]

Meget grineren der er trykfjel i beskederne (correcty) (:

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 13-09-04 22:31

On Mon, 13 Sep 2004 23:12:24 +0200, Jonas Voss wrote:

> [...]
> jeg har forstået, hvilket både man dmesg og nedenstående bevidner om.
> Det lader ikke til at den er statisk efter boot, men ændrer sig med

Det er sgida også rigtigt. Det er bare kernel bufferen den viser
beskederne fra. Når systemet har kørt tilpas længe, er boot-beskederne
blevet flushet til fordel for nyere beskeder.
Det gik pludselig op for mig at jeg aldrig havde kørt dmesg andet end
lige efter boot.

Hmm, med en kernel-baseret fw burde bufferen måske være større...
--
MVH
osv...

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 13-09-04 21:31

Jonas Voss wrote:

> Du kan også prøve at starte i safe mode ved at holde shift nede under
> reboot, måske er det StartupItem der er gået i kage.

Jeg har prøvet at starte op med (æble+s), og til slut gav jeg den
komandoen fsck, og fik at vide, at den indbyggede ATA disk hvor
system og programmer ligge på er ok.

Jeg har også prøvet at starte op med (æble+shift), og det endte i en
sort skærm, da maskinen var næsten færdig med at starte op.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jonas Voss

Dato : 13-09-04 21:42

In dk.edb.mac, Niels Riis Ebbesen wrote:

> Jeg har også prøvet at starte op med (æble+shift), og det endte i en
> sort skærm, da maskinen var næsten færdig med at starte op.

Kan det være en skærmopløsning den er trist over?

Har du prøvet at nulstille PRAM?

Ellers ville et udsnit af din log-fil, som Thorbjørn foreslog, muligvis
kunne give nogle mindre bevingede forslag.

--
| Jonas @ 55.75, 12.42 | <http://blog.verture.net/> |

   Asleep at the switch? I wasn't asleep, I was drunk!
-- H. Simpson

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 13-09-04 21:57

Jonas Voss wrote:

> Kan det være en skærmopløsning den er trist over?
>
> Har du prøvet at nulstille PRAM?

Det er en standard 14" Apple-skærm, og da jeg lige før startede i
(æble+s) mode, da listede den skærm og opløsning som noget af det
første.

Og nej jeg har ikke prøvet at zappe PRAM'en, jeg troede det trick
kun hørte til i de gamle systemer.

Jeg har overvejet om det kan være en periodisk fejl i RAM'en...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-09-04 11:49

> [...]

> kun hørte til i de gamle systemer.

> Jeg har overvejet om det kan være en periodisk fejl i RAM'en...

hent en vilkårlig SVGA skærm der understøtter DDC fra den lokale
genbrugsstation og se om den osse giver dig problemer.

Slå osse funktionen fra der laer skærmen gå i dvale uafhængigt af
G3'eren.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 13-09-04 21:59

On Mon, 13 Sep 2004 22:31:04 +0200, Niels Riis Ebbesen wrote:

> Jeg har også prøvet at starte op med (æble+shift), og det endte i en
> sort skærm, da maskinen var næsten færdig med at starte op.

Er den sat til at automatisk logge ind på en brugerkonto ved opstart?
--
MVH
osv...

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 13-09-04 22:11

Frank E. N. Stein wrote:

> Er den sat til at automatisk logge ind på en brugerkonto ved opstart?

Nej - den kører kun som web-server, men det havde jeg slået fra i
Systemindstillinger inden jeg starte op med (æble+shift).

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 13-09-04 22:24

Niels Riis Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> Jeg har også prøvet at starte op med (æble+shift), og det endte i en
> sort skærm, da maskinen var næsten færdig med at starte op.

har du en login prompt på den "sorte" skærm?

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 14-09-04 08:08

Morten Reippuert Knudsen wrote:

> har du en login prompt på den "sorte" skærm?

Næ den var kulsort...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-09-04 11:47

> Næ den var kulsort...

så er det næppe en kernepanik - højst sansynligt et dvale problem.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-09-04 11:46

Niels Riis Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> Det har jeg ikke forsøgt, men lige inden jeg forsøger, så vil jeg
> høre hvad øvelsen går ud på...?

kig i diverse crash logs - dvs under /Library/Logs og ~/Library/Logs

Ved en kernepanik skrives der normalt osse til en dedikeret log, jeg
kan dog ikke huske hvilken da det forkommer så sjældent på new world
hardware. På oldworld hardware (Beige G3) har jeg dog oplevet mange
mystiske kernepanikker, især i forbindelse med en realtek driver under
10.2x. Efter et lille års fustrationer opgave jeg at serve på en Beige
G3 og anskaffede istedet en 1. generations ibog til formålet.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 13-09-04 21:12

On Mon, 13 Sep 2004 20:32:10 +0200, Niels Riis Ebbesen wrote:

> [...]
> med min web-server, systemet er crashed 8 gange, så maskinen bare
> står med sort skærm, og eneste udvej er en hård genstart.

Du har ikke en ekstra computer så du kan ssh'e til serveren og dermed
(forhåbentlig) se hvad det er der hænger?
--
MVH
osv...

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 13-09-04 22:22

> [...]

> med min web-server, systemet er crashed 8 gange, så maskinen bare
> står med sort skærm, og eneste udvej er en hård genstart.

Er OS'et crashet (kernel panic) eller er det bare Aua (den grafiske
brugerflade)?

> [...]

> Så jeg vil høre om der er nogen her i gruppen, som har nogle bud på
> hvad der kan være galt, og hvordan jeg evt. kan finde/afhjælpe

Jeg ville starte med at lægge en combined-update på igen og derefter
reparere rettigheder.

Har du iøvrigt monteret tredieparts hardware på maskinen? bruger du
USB, eller SCSI udstyr?

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 13-09-04 23:53

Morten Reippuert Knudsen wrote:

> Er OS'et crashet (kernel panic) eller er det bare Aua (den grafiske
> brugerflade)?

Det kan jeg ikke svare på, skærmen er sort, og web-serveren svarer
ikke, men blæseren på selve computeren kører.

> Jeg ville starte med at lægge en combined-update på igen og derefter
> reparere rettigheder.

Hvad er en combined-update...?

> Har du iøvrigt monteret tredieparts hardware på maskinen? bruger du
> USB, eller SCSI udstyr?

Jeg har internt moteret en UV SCSI harddisk, og jeg tror ikke den
kan være årsag til problemer.

Men jeg har monteret en 128 Mb "huskeklods", der ikke er original
Apple, og den har jeg faktisk mistænkt for, at den kan have en
periodisk fejl.

Normalt er det jo sådan, at når man starter op, så testes RAM'en og
tonesignalet er en melding om, at hardwaren er ok.

Nå men nu har jeg skiftet RAM-klodsen med en original Apple klods
fra en iMac, og nu er jeg træt, så det bliver spændende at se om
serveren kører i morgen...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-09-04 11:42

> Det kan jeg ikke svare på, skærmen er sort, og web-serveren svarer
> ikke, men blæseren på selve computeren kører.

kan den pinges? du kan komme ud for at din skærm går i dvale
og ikke vil vågne. elle maskinen er gået i dvale og ikke vil vågne (på
en beige G3 kører strømforsyningen videre for fuld styrke i dvale)

> Hvad er en combined-update...?

en opdatering der indeholder ALLE potentielle opdateringer.

> Jeg har internt moteret en UV SCSI harddisk, og jeg tror ikke den
> kan være årsag til problemer.

det skal du ikke udelukke, hvilken controler? Driveren til onborad MESH
controleren er pænt sagt ufuldstændig.

> Men jeg har monteret en 128 Mb "huskeklods", der ikke er original
> Apple, og den har jeg faktisk mistænkt for, at den kan have en
> periodisk fejl.

OSX er ikke så fejltolerant for såvel ram klodser der ikke lever op
til Apples specs eller for den sags skyld SCSI termineringsfejl som
OS9 (der er stort set ligeglad med begge)

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 15-09-04 13:28

> [...]

> og ikke vil vågne. elle maskinen er gået i dvale og ikke vil vågne (på
> en beige G3 kører strømforsyningen videre for fuld styrke i dvale)

Jeg har ikke tjekket om serveren kan pinges når den går i sort, og
jeg ved faktisk ikke, hvordan jeg kan se om det er kernel panic, men
som jeg skriver et andet sted, så har jeg løst problemet ved at
skifte/forøge RAM'en.

> OSX er ikke så fejltolerant for såvel ram klodser der ikke lever op
> til Apples specs eller for den sags skyld SCSI termineringsfejl som
> OS9 (der er stort set ligeglad med begge)

Maskinen har næsten kørt non stop siden marts måned, så jeg tror
ikke der pludselig opstår en SCSI termineringsfejl, og det er også
uhyrre sjældent, at der opstår fejl i RAM, som har fungeret stabilt
i mange år.

Jeg tror at jeg har været for fedtet med den mængde RAM jeg har
putet i maskinen, så nu får den så hatten passer, jeg vil poste en
annonce i markedsgruppen, det kan jo ske, at der er nogen som har
nogle 128 eller 256 Mb "huskeklodser" de vil sælge billigt...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen
http://wwwphoto-gallery.dk - Skandinaviens største fotoarkiv

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 15-09-04 13:35

> [...]

> der pludselig opstår en SCSI termineringsfejl, og det er også uhyrre
> sjældent, at der opstår fejl i RAM, som har fungeret stabilt i mange

Under OS 9...

OS X er meget mere aggressiv med at bruge ram og udnytte det der ikke
bliver brugt til diskcache.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 16-09-04 00:26

> Jeg har ikke tjekket om serveren kan pinges når den går i sort.

Hvorfor ikke? ville det ikke være indlysende at forsøge?

> og jeg ved faktisk ikke, hvordan jeg kan se om det er kernel panic,

En kerne panik under 10.2x og 10.1x vil i 99% tilfælde betyde at du
får en sort skærm med debub medelelser og en slut meddelelse om en
"kernel panik" - dte r grunden til at jeg tvivler på at din maskine er
crashet - og at den faktisk kører fint bortset fra en af følgende fire
muligheder:

Skærmen kan ikke vågne efter vågeblus
Computeren kan ikke vågne efter vågeblus
Aqua er crashet
den tty som GUI køre på er crashet.

> [...]
> ikke der pludselig opstår en SCSI termineringsfejl, og det er også
> uhyrre sjældent, at der opstår fejl i RAM, som har fungeret stabilt

korrekt. men en opdatering kan evt. medføre at kernen eller en
devicedriver ikke længere er så tolerant som før.

> Jeg tror at jeg har været for fedtet med den mængde RAM jeg har
> putet i maskinen, så nu får den så hatten passer.

Det er i al fald ikke grunden til at den dør.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 16-09-04 08:10

Morten Reippuert Knudsen wrote:

> Hvorfor ikke? ville det ikke være indlysende at forsøge?

Jow hvis man har serveren stående uden egen skærm, hvor den
fjernstyres fra en anden maskine, men når den har sin egen skærm, så
er man nok tilbøjlig til at bruge den som interface...

> Det er i al fald ikke grunden til at den dør.

Ok - så må konklutionen være, at en af RAM-klodserne er dårlig eller
at den pågældne klods har haft en dårlig kontakt i soklen...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 16-09-04 16:15

> [...]

> fjernstyres fra en anden maskine, men når den har sin egen skærm, så
> er man nok tilbøjlig til at bruge den som interface...

det betyder at man skal flytte sin fede ... derhen blot for at tjekke
om serveren køerer eller for at ændre noget - det lyder besværligt i
forhold til at gøre det remote fra sin vante arbejdsmaskine og
arbejdsstilling.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 14-09-04 08:27

Morten Reippuert Knudsen wrote:

> Har du iøvrigt monteret tredieparts hardware på maskinen? bruger du
> USB, eller SCSI udstyr?

Jeg har her til morgen måttet konstatere, at det ikke er RAM'en der
er årsagen til problemet, og en fsck siger også at disken er ok.

Så der er med garanti en invalid systemfil, hvordan finder jeg
synderen, og hvordan kan jeg reparere den uden at skulle
geninstallere hele systemet fra bunden.

Mit system er et 10.0 der er opdateret til 10.2, og så har fået
nogle sikkerhedsopdateringer, så det er oppe på 10.2.8., og en
geninstallering vil ta' mange timer...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Ole Jensen

Dato : 14-09-04 08:40

Niels Riis Ebbesen wrote:

> Mit system er et 10.0 der er opdateret til 10.2, og så har fået nogle
> sikkerhedsopdateringer, så det er oppe på 10.2.8., og en geninstallering
> vil ta' mange timer...

Det vil nok tage lang tid, men nu har du kørt denne tråd i over 12 timer

Og nej, jeg har ingen løsningsforslag - desværre.

mvh
Ole-J

Fra : Peter Kiil

Dato : 14-09-04 09:01

Niels Riis Ebbesen - info@niels-ebbesen.net on 14/09/04 9:26 wrote:

> [...]
>
> Mit system er et 10.0 der er opdateret til 10.2, og så har fået
> nogle sikkerhedsopdateringer, så det er oppe på 10.2.8., og en

Prøv at downloade den her og installer den igen:

<http://wsidecar.apple.com/cgi-bin/nph-reg3rdpty1.pl/product=03086&platform=
osx&method=sa/MacOSXUpdate10.2.8.dmg>

--
/peter

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 14-09-04 09:18

Peter Kiil wrote:

> Prøv at downloade den her og installer den igen:
>
> <http://wsidecar.apple.com/cgi-bin/nph-reg3rdpty1.pl/product=03086&platform=osx&method=sa/MacOSXUpdate10.2.8.dmg>

Jeg har downloadet den med en anden maskine, og vil lægge den over
på serveren via det lokale netværk, skal den ligge et bestemt sted,
eller kan jeg bare smide den på skrivebordet, og dobbeltklikke på
opdateringen...?

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Peter Kiil

Dato : 14-09-04 09:21

Niels Riis Ebbesen - info@niels-ebbesen.net on 14/09/04 10:18 wrote:

> [...]
> på serveren via det lokale netværk, skal den ligge et bestemt sted,
> eller kan jeg bare smide den på skrivebordet, og dobbeltklikke på

Bare smid den på skrivebordet og kør den.

--
/peter

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 14-09-04 10:36

Peter Kiil wrote:

> Bare smid den på skrivebordet og kør den.

Opdateringen er udført, den frøs ganske vist i det første forsøg,
men anden gang var vellykket, så det spændende at se om serveren er
blevet stabil.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 14-09-04 11:40

Peter Kiil wrote:

> Bare smid den på skrivebordet og kør den.

Det har ikke hjulpet, maskinen er lige crashed...!

Jeg har skrevet tidspunktet ned, hvad er stien, hvis jeg vil åbne
systemets log-fil i terminalen...?

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jonas Voss

Dato : 14-09-04 12:46

In dk.edb.mac, Niels Riis Ebbesen wrote:

> Jeg har skrevet tidspunktet ned, hvad er stien, hvis jeg vil åbne
> systemets log-fil i terminalen...?

/var/log/system.log

--
| Jonas @ 55.75, 12.42 | <http://blog.verture.net/> |

IP: We all do.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 14-09-04 14:01

Jonas Voss wrote:

> /var/log/system.log

Ok jeg havde et crach ca. kl. 12:42 og lavede en hård genstart,
og her er system-log lige før og efter, kan du se noget usædvanligt...?

Sep 14 11:09:20 Niels ConsoleMessage: Starting network file system
Sep 14 11:09:20 Niels ConsoleMessage: Starting timed execution services
Sep 14 11:09:20 Niels ConsoleMessage: Starting printing services
Sep 14 11:09:21 Niels xinetd[314]: 314 {init_services} no services.
Exiting...
Sep 14 11:09:21 Niels automount[339]: automount version 26
Sep 14 11:09:24 Niels mach_kernel: IP packet filtering initialized,
divert enabled, rule-based $
Sep 14 11:09:24 Niels mach_kernel: IP firewall loaded
Sep 14 11:09:32 Niels configd[95]: executing /usr/sbin/DirectoryService
Sep 14 12:45:58 Niels syslogd: restart
Sep 14 12:45:58 Niels mach_kernel: standard timeslicing quantum is
10000 us
Sep 14 12:45:58 Niels mach_kernel: vm_page_bootstrap: 45127 free pages
Sep 14 12:45:59 Niels mach_kernel: mig_table_max_displ = 64
Sep 14 12:45:59 Niels mach_kernel:
^[[31mC^[[32mO^[[33mL^[[34mO^[[35mR^[[0m video console at 0x$
Sep 14 12:45:59 Niels mach_kernel: IOKit Component Version 6.8:
Sep 14 12:45:59 Niels mach_kernel: Wed Sep 10 15:17:15 PDT 2003;
root(rcbuilder):RELEASE_PPC/io$
Sep 14 12:45:59 Niels mach_kernel: _cppInit done
Sep 14 12:45:59 Niels mach_kernel: IODeviceTreeSupport done
Sep 14 12:45:59 Niels mach_kernel: Recording startup extensions.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jonas Voss

Dato : 14-09-04 16:27

In dk.edb.mac, Niels Riis Ebbesen wrote:

> Ok jeg havde et crach ca. kl. 12:42 og lavede en hård genstart,
> og her er system-log lige før og efter, kan du se noget usædvanligt...?

Næh, egentlig ikke. Det er et mellemrum mellem kl.11:09 til 12:45, hvor
der ikke sker noget, og så genstarter du maskinen. I følge systemlogen
sker der intet usædvanligt i det tidsrum.

> Sep 14 11:09:32 Niels configd[95]: executing /usr/sbin/DirectoryService
> Sep 14 12:45:58 Niels syslogd: restart

Kan du betegne nærmere hvordan den crasher?

--
| Jonas @ 55.75, 12.42 | <http://blog.verture.net/> |

Ethernet (n): Device used to catch the elusive etherfish.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 14-09-04 17:22

Jonas Voss wrote:

> Kan du betegne nærmere hvordan den crasher?

Det sker bare lige pludselig ved at skærmen bliver helt sort, og
serveren kører ikke, men maskinens led-lampe lyser og blæseren kører.

Jeg har tjekket serverens log-filer, og de viser ikke usædvanlig,
eller specielt meget trafik.

Jeg tror jeg har nogle corrupte system-filer, og jeg er ved at være
moden til at geninstaller systemet helt fra bunden af.

Findes der en let måde, så jeg lige kan lave en back-up af
httpd.conf, og en metode så jeg bare kan kopiere den over, når jeg
har geninstalleret...?

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 14-09-04 21:12

Niels Riis Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> writes:

> Findes der en let måde, så jeg lige kan lave en back-up af httpd.conf,
> og en metode så jeg bare kan kopiere den over, når jeg har
> geninstalleret...?

Finderen?
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 14-09-04 21:36

> Finderen?

Nej jeg vil blot kunne åbne httpd.conf med terminalen og arkivere en
kopi et andet sted, f.eks. i mappen /Users/admin/dokumenter derfra
kan jeg tage en back-up over netværket.

Og når jeg så har geninstalleret software, så vil jeg gerne kunne
åbne den med terminalen og overskrive den nye httpd.conf med min
nuværende.

Hvordan gøres det...?

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Peter Kiil

Dato : 14-09-04 21:41

Niels Riis Ebbesen - info@niels-ebbesen.net on 14/09/04 22:35 wrote:

> [...]
>
> Og når jeg så har geninstalleret software, så vil jeg gerne kunne
> åbne den med terminalen og overskrive den nye httpd.conf med min

cp /etc/httpd/httpd.conf ./Dokumenter
--
/peter

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 14-09-04 21:48

On Tue, 14 Sep 2004 22:35:34 +0200, Niels Riis Ebbesen wrote:

> Hvordan gøres det...?

cp /sti/til/httpd.conf /sti/til/der/du/gerne/vil/lægge/httpd.conf

Når den skal tilbage igen, gør du bare det samme. Du kommer forresten
nok til at bruge sudo til opgaven.
Hvis du gerne vil se om det er den rigtige fil inden du kopierer den, så
brug pico /sti/til/httpd.conf, men det er nok lige så nemt for dig at
åbne tekstfilen httpd.conf efter du har kopieret den.

Hvorfor vil du ikke bruge Finder til at kopiere filen?

--
MVH
osv...

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 14-09-04 23:06

Frank E. N. Stein wrote:

> Hvorfor vil du ikke bruge Finder til at kopiere filen?

For så får jeg fat i en forkert fil der hedder httpd_conf.pm ...

Og jeg har fået lavet en kopi:

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-09-04 11:35

Niels Riis Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> Det sker bare lige pludselig ved at skærmen bliver helt sort, og
> serveren kører ikke, men maskinens led-lampe lyser og blæseren kører.

Grrr - fortæl nu om det er en er kernepannik (dvs at OS'et craschet) eller
bare du GUI der dør.

Står der noget på skærmen? - hvad?
Kan du pinge maskinen, eller logge på den med ssh?
Går din skærm i dvale og vil ikke vågne?

> Jeg har tjekket serverens log-filer, og de viser ikke usædvanlig,
> eller specielt meget trafik.

Andre har formegenlig skrevt dette til dig, hvis ikke vil jeg gentage
- det er med garantrisse ikke apache der crascher hvorfor "serverens"
logfiler ingen interesse har.

> Findes der en let måde, så jeg lige kan lave en back-up af
> httpd.conf, og en metode så jeg bare kan kopiere den over, når jeg
> har geninstalleret...?

sudo cp -Rp /etc/httpd /Volumes/den_disk_du_vil_kopiere_til/httpd-etc

nap oss dine wesider og evt dine logfiler ved samme lejlighed:

sudo cp -Rp /var/logs/httpd
/Volumes/den_disk_du_vil_kopiere_til/httpd-log