Valg af regulator
Fra : Peder Pedersen

Dato : 13-09-04 18:20

Sikke en jungle.. Nu har jeg brugt 14 dage på at kigge mig omkring,
efter mit første regulator sæt. Jeg har hidtil altid lejet gear, men
nu er tiden inde til det store indkøb. Jeg ønsker det samme som alle
andre tror jeg, en let åndende regulator, god til dykning under kolde
forhold, og så har jeg en idé om at prisen ikke bør komme meget over
4-5000.- for førstetrin, reg, og oct.
Jeg håber at høre nogle forslag på hvad der ville være et godt køb,
for indtil vidre har alle dykkercentre jeg har snakket med jo fortalt
at deres mærke var "noget at det absolut bedste"..

Fra : Henrik Manley

Dato : 13-09-04 18:36

Køb en Apex, de virker og nemme at lave service på og de fleste kan gøre
det.

--
Henrik Manley
m@nley.dk, http://bends.dk

Fra : Søren Arnvig

Dato : 13-09-04 19:03

"Peder Pedersen" <superpede@hotmail.com> wrote in message
> [...]
kolde
> forhold, og så har jeg en idé om at prisen ikke bør komme meget over

Apeks rules !

Søren Arnvig

Fra : Thomas VJ

Dato : 13-09-04 19:41

"Søren Arnvig" <sarnvig@FJERNget2net.dk> skrev i en meddelelse

> "Peder Pedersen" <superpede@hotmail.com> wrote in message
> kolde
>
> Apeks rules !

Og hvis du går efter Apeks's Stage 3 pakke, så kan du også spare en smule.
Stage 3 pakkerne er incl. 1. trin, 2.trin og octopus, og fås både som ATX50,
ATX100 og til udstyrs spasseren: ATX200

mvh
Thomas

Fra : HKN

Dato : 13-09-04 20:09

"Thomas VJ" <forkertadresse@nowhere.invalid> wrote in message

> [...]
> >
> Og hvis du går efter Apeks's Stage 3 pakke, så kan du også spare en smule.
> Stage 3 pakkerne er incl. 1. trin, 2.trin og octopus, og fås både som

Apeks is king!!

Udstyrs spasseren køber ATX 200 BLACK PEARL! ) Fremstillet i begrænset
antal og serienummereret!

-HKN

Fra : Søren Arnvig

Dato : 13-09-04 20:28

> [...]
smule.
> Stage 3 pakkerne er incl. 1. trin, 2.trin og octopus, og fås både

Hvis du er instruktør kan du være heldig at få tilbudt "Instructors
Edition".
Den koster 2995,- for en ATX200 stage 3 pakke.

Søren Arnvig

Fra : Peder Pedersen

Dato : 13-09-04 23:53

> [...]
> Stage 3 pakkerne er incl. 1. trin, 2.trin og octopus, og fås både som ATX50,

Jeg takker for svarene indtil videre. Jeg har fundet et sæt Apeks m.
ATX200 første og andettrin, samt en ATX40 octopus til 3841.- over
nettet.
Jeg har lige et spørgsmål mere til det.. Er det ufornuftigt at købe
over nettet? (Scubastore.dk)

Jeg har stadig ikke handlet.. og lytter skam også til andre forslag,
skønt det er nemt valg, med den enighed der har været indtil nu.

Takker endnu engang for de gode råd.

Peder Pedersen

Fra : Roland Lyngvig

Dato : 14-09-04 01:07

Du kan jo også byde på den ude på www.ebay.de. Lige nu er der en til 194
Euro (ca. 1500 kr.). Men den kommer nok højere op inden sidste bud er
givet...

Apeks Atemregler ATX 200 inkl. Octo AT 20

Neuware vom Fachhändler inkl. Garantie
EUR 194,00

Jeg har også handlet hos Scubastore.dk, men har siden fundet de samme varer
op til 10-20% billigere i Tyskland (Suunto Vyper). Måske er konkurrencen
bedre i Tyskland - eller momsen lavere. Eller også sparer man på transporten
pga. den kortere distance.

Mvh.
Roland Lyngvig
(E-mail-adresse: Søg i www.epost.dk)

> [...]
>
> Jeg har stadig ikke handlet.. og lytter skam også til andre forslag,
> skønt det er nemt valg, med den enighed der har været indtil nu.

begin 666 s.gif
M1TE&.#EA`0`!`)'_`/___P```,# P ```"'Y! $```(`+ `````!``$```("
$5 $`.P``
`
end

begin 666 binspacer.gif
M1TE&.#EA0P`!`( ``/___P```"'Y! $`````+ ````!#``$```('A(^IR^T/
#"@`[
`
end

Fra : Roland Lyngvig

Dato : 14-09-04 01:17

Jeg glemte lige at skrive, at jeg har købt Mares Abyss MR22 + Proton Octopus
www.ebay.de for 349 Euro. Det er 2593 kr. Hos www.scubastore.dk koster en
Mares Abyss UDEN octopus 2,495.25 DKR. Som du kan se, er der yderligere at
spare ved at "prange" lidt om prisen på eBay.

Fra : Roland Lyngvig

Dato : 14-09-04 01:20

Nu er det vist sengetid, for denne her smuttede også...

Set på scubarestore:

MARES, OCTOPUS PROTON
PRICE: 814.70 DKR

Så den samlede pris for Abyss + Proton Octopus hos Scubastore er 2495 + 815
= 3310 kr. Og dette sæt fik jeg til 2595 kr. på eBay. Altså en besparelse
på ca. 22% i forhold til Scubastore. Det er vel også værd at tage med?

Fra : Nikolaj Bech

Dato : 14-09-04 11:52

Hej Peder

Jeg har handlet hos ScubaStore et par gange og har været godt tilfreds,
men lige nu er jeg temmelig 'pissed' på dem. I fredags leverede de min
sidste ordre, men havde lagt en forkert lygte i forhold til den jeg
bestilte. Jeg har mailet dem både i fredags og går og gjort dem
opmærksom på fejlen og bedt dem sende den rigtige lygte og instruktioner
om hvordan jeg returnerer den forkerte (på deres regning, fejlen er jo
deres), men jeg har intet hørt

Nu lyder det måske som om jeg er lige utålmodig nok, men hvis de kan
levere fra dag til dag, kan de vel også svare på en mail om en fejl de
har foretaget.

Peder Pedersen wrote:

> Jeg har lige et spørgsmål mere til det.. Er det ufornuftigt at købe
> over nettet? (Scubastore.dk)

Jeg siger ikke at du ikke skal købe hos dem, jeg kan ikke huske andre
indlæg i denne gruppe om at de laver fejl, så...

mvh
Nikolaj Bech

Fra : Søren Neubert

Dato : 14-09-04 12:17

> Jeg siger ikke at du ikke skal købe hos dem, jeg kan ikke huske andre
> indlæg i denne gruppe om at de laver fejl, så...
>
> mvh
> Nikolaj Bech

Købte du ikke også en lygte for under 2 år siden Nikolaj ?.

Er den allerede gået istykker

Skæbnen siger mig, at du nok har handlet hos den forkerte

Fra : Nikolaj Bech

Dato : 14-09-04 13:15

Jeps, jeg har ikke heldet med mig når jeg køber lygter

Fra : Roland Lyngvig

Dato : 13-09-04 20:46

Du kan få Mares Abyss MR22 + Protol octopus på www.ebay.de for ca. 350 Euro:

http://search.ebay.de/mares-abyss

Fra : Allan Hansen

Dato : 14-09-04 07:14

"Peder Pedersen" <superpede@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> for indtil vidre har alle dykkercentre jeg har snakket med jo fortalt
> at deres mærke var "noget at det absolut bedste"..

Hej Peder.
En lille tanketing før du køber. Hvad er det egentlig du vil bruge en
octopus til ? Selvfølgelig i varmt vand hvor makkeren går tom for luft. Men
hvad i koldt vand. Tom for luft forekommer sjældent men hvad der er
hyppigere er frysning i 1 trinnet. Hvis din makkers regulator fryser så vi
din måske også snart gøre det ( i har måske fået fyldt samme fugtige luft
på ). Ved at give ham din octopus er i 2 der ånder fra samme 1. trin og det
skal nok fremskynde frysningen. Der er kun 1 løsning og det er dobbelt udtag
og 2 separate 1. trin.
Hvis det er Apeks du vælger som kig hos Søsport som har et apekstilbud. Så
servicerer han sikkert din automat for en rimelig pris.

Allan Hansen

Fra : Thomas VJ

Dato : 14-09-04 15:24

"Allan Hansen" <REMOVETHISenghans@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Hvis det er Apeks du vælger som kig hos Søsport som har et apekstilbud. Så
> servicerer han sikkert din automat for en rimelig pris.

Nu ku' det jo være at Peder, som de fleste andre, er uddannet gennem PADI og
derfor har lært at man altid dykker med en octopus, netop i tilfælde af at
makkeren skulle løbe tør for luft.
Hvis man oven i købet vælger at købe et kvalitets regulator sæt med et
frostsikret 1. trin og husker et par få simple regler om koldtvandsdykning,
så er chancerne mindre end minimale for at 1. trinnet fryser. Selv i koldt
vand hænder det oftere (omend sjældent) at makkeren løber tom for luft end
at hans 1. trin fryser...

og apropos evt. køb af Apeks herhjemme, så er jeg sikker på at de fleste
forhandlere smider en gratis servicering med i købet, hvis man ellers fisker
ihærdigt nok efter det.

mvh,
Thomas
--
dykkerteori.dk - lær at dykke på den fede måde...

Fra : Allan Hansen

Dato : 14-09-04 18:56

> [...]

og
> derfor har lært at man altid dykker med en octopus, netop i tilfælde af at

Hvad man har lært på 3 aftener skal man nok ikke lægge så meget vægt på.
Peder skrev at han ville have en regulator til koldt vand og måske var det
bedre at lytte efter råd fra nogen der er vant til at dykke i koldt vand
året rundt frem for nogen med for meget teori, ( i virkeligheden for lidt
teori )

> [...]
> vand hænder det oftere (omend sjældent) at makkeren løber tom for luft end

Det kan du umuligt mene !. Selv Spiro Arctic, Apeks ATX200 og Mares Ruby har
jeg set i free-flow eller lukke på trods af deres frysebeskyttelse. At tro
at man med et par simple regler helt undgår frysninger er den rene teori. De
simple regler minimerer risikoen for frysning. Hvis man dykker i koldt vand
og får en frysning så komme man altså ikke langt med en octopus og med
makkerens octopus er det bare at vente på at det sker igen. Husk lige på
hvad overfladeemperaturen er i vandet om vinteren. 0-1 C og hvad er det
lige der sker i 1.trinnet ? Trykluftsfald der yderligere køler 1. trinnet og
den mindste fugt kan forårsage at der enten er helt åbent eller lukket til
mellemtrysslangen. Varmeledningen i metallet og frysebeskyttelsen klarer det
som regel. SVJH går den der frysebeskyttelses CE norm også kun på at 1.
trinnet skal kunne klare et vis antal liter luft pr minut gennem 1 trinnet
ved 5 C.

> og apropos evt. køb af Apeks herhjemme, så er jeg sikker på at de fleste
> forhandlere smider en gratis servicering med i købet, hvis man ellers
fisker
> ihærdigt nok efter det.

Det ved jeg ikke, men til gengæld har jeg set faste priser på service. Jeg
har engang betalt 1300 Kr for ( elendig )service på en Spiro automat. Jeg
havde ellers gjort klart at jeg overvejede at udskifte den da den var
gammel. Jeg købte den brugt i 91 og jeg bruger den endnu, men jeg tror at
alle dele efterhånden er udskiftet.

Allan Hansen

Fra : HKN

Dato : 14-09-04 20:01

"Allan Hansen" <REMOVETHISenghans@post.cybercity.dk> wrote in message

> Hvad man har lært på 3 aftener skal man nok ikke lægge så meget vægt på.

Puha - jeg synes du puster til nogle gløder, som ellers var ved at være
udbrændt - disse kommentarer hører til i en helt anden gruppe.

-HKN

Fra : Allan Hansen

Dato : 15-09-04 07:13

"HKN" <divegearfjern@dettewebspeed.dk> skrev i en meddelelse
> Puha - jeg synes du puster til nogle gløder, som ellers var ved at være
> udbrændt - disse kommentarer hører til i en helt anden gruppe.

Som en mand i en norsk ulykkeskommision sagde: "Aldrig nogen sinde har så
mange dykket og aldrig nogen sinde har den samlede viden været så lav"

Allan Hansen

Fra : Søren Arnvig

Dato : 15-09-04 07:26

> [...]
har så
> mange dykket og aldrig nogen sinde har den samlede viden været så

Hvis man lige tænker over det et øjeblik, så bør man
nok komme til den konklusion ,at det er noget vrøvl.
(måske ikke i Norge...)

Søren Arnvig

Fra : Peder Pedersen

Dato : 15-09-04 12:33

Søren Arnvig <sarnvig@FJERNget2net.dk> wrote in message news:<4147e080$0$265$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...
> [...]
> lav"
>
> Hvis man lige tænker over det et øjeblik, så bør man
> nok komme til den konklusion ,at det er noget vrøvl.

Hej Igen..

Nu er det ikke lige et nyt certifikat jeg er på jagt efter. Hvad jeg
har nu passer meget fint til det forbrug jeg har. Jeg har endnu ikke
været en tur under isen, og jeg tror faktisk at jeg er så varme glad,
at jeg nok ville vente et par uger, skulle vandet være omkring 1 grad
celcius. Jeg ønsker blot at høre hvilke regulatorer folk har gode
erfaringer med.. Har fået at vide i forskellige butikker at jeg helt
klart skulle satse på: Dacor, Aqualung, Scubapro osv. Så det er rart
lige at få luftet det blandt så mange dykkere, og der er ikke blevet
nævnt andet end Apeks, så det lover jo godt.

Til Allan vil jeg love at jeg ikke har tænkt på at udføre de store
polar ture, før jeg har flere dyk, og nok også en tur mere på
skolebænken.. Jeg er som sagt nybegynder.. (AOWD)

Med venlig hilsen

Peder Pedersen

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 15-09-04 12:42

Peder Pedersen wrote:
>der er ikke blevet
> nævnt andet end Apeks, så det lover jo godt.

Apeks tx40+tx40 alt andet er efter min mening spild af penge, du kan
opgradere din tx40 til tx50 for 50 kr. hvis du gider.

mvh
Jonas

Fra : Claus Grell Hansen

Dato : 15-09-04 14:21

Det er svært at tage fanatiske mennesker seriøst....

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 15-09-04 14:43

Claus Grell Hansen wrote:
> Det er svært at tage fanatiske mennesker seriøst....

Jeg er glad for at du synes jeg er et fantastisk menneske, men ked af at du
ikke kan tage mig seriøst.

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 15-09-04 16:00

Claus Grell Hansen wrote:
> Det er svært at tage fanatiske mennesker seriøst....

Det slår mig at du måske ikke tror på at man kan opgradere sin tx40 til en
tx50 for 50kr. men jeg vil gerne vise dig service manualen.

http://www.koebenhavnssportsdykkerklub.dk/jonas/apeks.jpg

Foroven har du uden knap, som tx40 ser ud og forneden ser du med knap som
tx50 ser ud. Klippet ud af apeks serice manual. Nu må jeg selvfølgelig
indrømme at jeg ikke ved om knappen koster præcis 50 kr. men jeg kunne ikke
forestille mig at den koster meget mere end den uden knap. Og hvis du ser på
tegningen over automaterne vil du se at de er præcis ens bortset fra denne
lille detalje.

mvh
Jonas

Fra : JSC

Dato : 15-09-04 14:07

> [...]
har
> jeg set i free-flow eller lukke på trods af deres frysebeskyttelse.

Så skulle dykkerne da prøve at hælde luft på flaskerne i stede for vand!!

Jeg har til dato aldrig set en frostsikret automat fryse under vinter/is m.m
dykning. Så når de nævnte regulatorer fryser syntes jeg det tyder på luft
med for højt vandindhold

/Jørgen

Fra : Peder Pedersen

Dato : 14-09-04 22:58

Hej alle sammen.

Jeg takker for de mange råd.. Og jeg tror nu at jeg er overbevist om
køb af Apeks! Jeg prøver at høre søsport hvad de kan levere et sæt til
i kroner og ører.. Jeg er aldrig rigtig kommet i gang med det ebay, og
tror at jeg her på mit førstekøb, vil læne mig op af en forhandler med
base i danmark.. Jeg kan nok komme ud for at skulle stille et par
dumme spørgsmål

Med hensyn til octopus, så er jeg ganske rigtigt PADI AOWDér og syntes
det virker som en god idé, de argumenter de kommer med i dykkerbogen.
Jeg spiser selv en pæn del luft på mine dyk, og kan godt lide at min
buddy har en, hvis jeg nu sluger det hele før jeg ved af det. Jeg har
dog kunne administrere mit forbrug indtil nu.

Jeg regner med at det førstetrin der følger med et køb af en ATX200,
er en der skulle være frostsikker? Ellers vil jeg gerne lige høre fra
en indkøbs expert igen..

Lige et sidste par spørgsmål.. Yoke, er det også udlejnings standarten
i udlandet? Og er alle slange gevind i førstetrin det samme verden
over?

Endnu en gang tak.

Peder Pedersen

Fra : Christian

Dato : 15-09-04 08:10

superpede@hotmail.com (Peder Pedersen) wrote in message news:<f49f7588.0409141358.2319ed63@posting.google.com>...

> Lige et sidste par spørgsmål.. Yoke, er det også udlejnings standarten
> i udlandet?
Køb første trinnet med DIN. Herved slipper du for en o-ring (medmindre
ventilen er født til Yoke) samtidige med at du får et sikrer system. I
udlandet er det så som så. Jeg har været i Rødehavet, Thailand,
Indonesien og Mexico og her har de begge typer.

Hilsen
Christian

Fra : kim isaksen

Dato : 15-09-04 13:47

Peder Pedersen wrote:
> [...]
>
> Lige et sidste par spørgsmål.. Yoke, er det også udlejnings standarten
> i udlandet? Og er alle slange gevind i førstetrin det samme verden

Hej jeg ville købe det 1.trin med DIN fatning, Når du så tager til
udlandet for at dykke skal du selv lige huske en transformer til bøjle
kobling, det er nemlig ikke noget der er så let at finde alle steder.
Ihvertfald ikke på togian islands i indonesien..!

Og om du så køber en apeks eller noget andet kommer vel i sidste ende an
på hvad du skal bruge den til ? Helårs dykning i dk er jo ret andet end
sommer dykning i samme, og bubbling i rødehavet.

Med fare for at få på puklen, vil jeg lige sige at bare fordi folk her i
gruppen anbefaler apeks er det jo ikke det samme som at det er det
eneste der duer. Det skyldes nok mere at de hardcore debattører i denne
gruppe er meget erfarne dykkere med meget store krav til deres udstyr.
Og et af disse krav er altså at kunne dykke til 50m 1.dec hvert år.

Nu skal jeg lige skynde mig at sige at jeg som aktiv læser af denne
gruppe er meget glad for mange gode debatter, (når man sorterer lidt i
padi/cmas, dir/not dir).

Men altså. Overvej hvad du skal bruge din regulator til. Og køb så
derefter.

mvh Kim Isaksen

Fra : JSC

Dato : 15-09-04 14:11

"kim isaksen" <spam@understjernerne.dk> skrev i en meddelelse

> Og et af disse krav er altså at kunne dykke til 50m 1.dec hvert år.

Der er faktisk meget større risiko for frysning i overfladen d. 1. dec. end
på 50 m dybde

Grunden til at Apeks anbefales er at der formodentlig er den regulator der
har det bedste pris/ydelsesforhold på markedet. Så hvis du engang imellem
vil dykke i koldt vand, så er Apeks bare sagen. Når de fleste såkaldte
hardcore dykkere har valgt primært af bruge Apeks til krævende dykninger,
siger det vel bare lidt om pålideligheden.

Fra : kim isaksen

Dato : 15-09-04 14:26

> [...]
> hardcore dykkere har valgt primært af bruge Apeks til krævende dykninger,
> siger det vel bare lidt om pålideligheden.

Jamen der er jeg slet ikke uenig. De laver nogen rigtigt gode produkter.
de gør de nemlig :)

Min pointe er bare at når man søger råd her i gruppen, er de aktive
brugere også ret erfarne dykkere. Derfor kommer man måske til at stå med
en dir vinge, en apeks 200 og en DUI dragt på koh tao og så kunne man
godt føle sig pænt fejlplaceret :)

Altså. Ligesom så meget andet, så er der udstyr til forskellige formål,
og inden man køber skal man først definere sit formål. Derefter kan man
gå gearcraizy inden for rammerne..

mvh Kim Isaksen

Fra : JSC

Dato : 15-09-04 14:42

> [...]
> brugere også ret erfarne dykkere. Derfor kommer man måske til at stå med
> en dir vinge, en apeks 200 og en DUI dragt på koh tao og så kunne man

Sjovt er der stor enighed om Apeks. - Det er vist faktisk det eneste vi er
enig om her på NG

DUI er der vist ret forskellige meninger om! Wings og bagplader er der vist
også noget uenighed om (Vi er da et par stykker som er fan af Buddy BCD'er
.

/Jørgen

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 15-09-04 15:01

JSC wrote:
> Sjovt er der stor enighed om Apeks. - Det er vist faktisk det eneste
> vi er enig om her på NG

Jeg tror da også vi er enige om at de nye nitrox regler og padi er noget
skrammel.

mvh

(det var for sjov!)

Fra : Kalle

Dato : 15-09-04 15:45

"Jonas Lüttichau" <jluttichau@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg tror da også vi er enige om at de nye nitrox regler og padi er noget
> skrammel.
>
> mvh
>
> (det var for sjov!)

Du er måske tilhænger af de nye nitrox regler ??
Troede jeg kendte dig

Casper

Fra : Torben Sætter-Nielse~

Dato : 15-09-04 14:32

JSC <JSC@nospam.dk> skrev:
>Grunden til at Apeks anbefales er at
> [...]

Meget enig.

Pris/kvalitet taget i betragtning, så er det
underligt, at der er nogen, som ikke vælger Apeks.

Torben Sætter-Nielsen

Fra : Roland Lyngvig

Dato : 15-09-04 15:38

Her mener du nok, at temperaturen typisk er HØJERE på bunden om vinteren end
i overfladen, ikke? Men omvendt trækker du jo 6x så megen luft gennem 1.
trinet i hver mundfuld på 50 meter end i overfladen, så det må da unægteligt
give en større nedkøling og dermed chance for problemer???

Fra : Nick

Dato : 16-09-04 06:11

Hej Peder

Jeg har både Apeks og Mares Abyss...

Begge kan anbefales.

På min abyss har jeg dykket i 1 grad vand, med min makker på min octopus -
uden problemer - og mit 1. trin er ikke frost sikret. Omvendt har jeg set
Apeks "fryse" i 5 grader vand...

Nick

Fra : Søren Arnvig

Dato : 16-09-04 07:58

"Nick" <nvrfjernmig@scttransport.dk> wrote in message
> [...]
octopus -
> uden problemer - og mit 1. trin er ikke frost sikret. Omvendt har

Jeg har dykket med Apeks , med overfladevand på -1 C og grødis,
uden frysning. De 5 andre jeg var sammen med havde Aqualung,Spiro
Poseidon og Scubapro, uden frysning.

Hvad fortæller det så om de forskellige mærker ?
Ikke en skid !
Men det fortæller, at vi dykker med tør luft.

Hvis en regulator skal fryse, skal der være vand i den.
Hvis man har en lukket ("frostsikret") regulator, kan der kun
komme vand i den på 2 måder.

1. Der sidder lidt vand i åbningerne, når du sætter den på flasken
Dette burde ikke være noget problem, hvis din luft er tør
vil det hurtigt udtørre nogen få dråber vand.

2. Der er vand i din luft.
Dette er et stort problem. Når luften passerer trykfaldet
i 1'ste-trinnet, køles den så meget , at vandet afsættes,
fryser og låser 1'ste-trinnet.

Det er fuldstændig ligemeget om det er en Apeks,
Poseidon, Mares eller Golden-Ultra-Extreme-Tech-
Blærerøv-Millenium-+ + Edition med platin belagte tefal
ventilsæder : Hvis vandinholdet i luften og gennemstrømningen
af luft er høj nok, så er de overvejende sansynligt,
at den vil fryse, før eller siden.

Hvis man har en åben regulator, hvor vandet har direkte
forbindelse til 1'ste-trinnets ædlere dele, så er der en større
sansynlighed for at den fryser, men det er langt fra sikkert
at den vil gøre det.

Jeg har dykket is-dyk med en Froschman regulator uden
frysning eller andre problemer.
Dem der kender sådan en fætter, ved at det er noget af det
enkleste man kan tænke sig. 1'ste trinnet består af 4 dele og
den er helt åben mod vandet.

Betyder det at en regulator ikke behøver at være "frostsikret" ?

Nej !

Det betyder bare at jeg var heldig den dag og det er ikke et
stunt, jeg har tænkt mig at gentage eller anbefale til andre.

Pointen er, at i vore hjemlige farvande bør man nok vælge
en lukket regulator og sørge for at den anvendte åndingsluft
er fri for vandindhold.

Søren Arnvig