Køb af brugt motor..hva' ser man efter ?!
Fra : Søren H. Sørensen

Dato : 12-05-01 10:00

Hej allesammen

Jeg har lige fået et tilbud på en brugt motor til en Yamaha XJ600 ('85
model)
Motoren har kørt ca. 40000 km (vistnok brugt 2-3 år) og har et defekt
plejlstangsleje.
Det er ikke mange km for en motor der burde kunne klare ca 100.000 km med
pæn
pasning og pleje. (det er måske det der var galt ?!)

Jeg skal se på den i dag ved 14-tiden, så der er ikke mange timer til at
overveje sagen i...
Jeg fik at vide, at motoren bliver solgt fordi ejeren ikke har indsigt nok
til renoveringen
og så har den stået i nogle år og grint ad ham. Så nu skulle den væk!

Motoren er delvist adskilt, så det skulle være muligt, at se på nogen af de
spændende dele.
Min skræk er, at den har kørt med for lidt olie og så måske er lige til
skrot. Jeg er ikke
sikker på, at jeg vil kunne se om den er fin nok eller ej. Er det en "klam
fidus" at købe den
motor og hvad skal jeg se efter for ikke at købe katten i sækken ?

Jeg vil blive rigtig glad, hvis I kunne nå at komme med nogen forslag og
råd

Mvh. Søren
XJ600 '86

Fra : Uffe Overgaard Koch

Dato : 12-05-01 12:29

"Søren H. Sørensen" wrote:
> Jeg skal se på den i dag ved 14-tiden, så der er ikke mange timer til at
> overveje sagen i...
Ja ja, klokken er over 14, og jeg ved ikke meget om motorer, men sig
lige til hvis du køber den (eller ikke) og hvor meget der er
med(karburatorer, etc.).
Jeg er oxo lykkelig ejer af en 1986'er, så vi må kunne udveksle nogle
erfaringer og evt. stumper.
Hvor i landet bor du? Jeg bor i Aalborg

Uffe
/xj600

Fra : Søren H. Sørensen

Dato : 12-05-01 15:27

"Uffe Overgaard Koch" <uffe@data-dealeren.dk> wrote in message
> [...]
> med(karburatorer, etc.).
> Jeg er oxo lykkelig ejer af en 1986'er, så vi må kunne udveksle

Hej Uffe

Yup, klokken er ganske vist over 14...næsten 16...men jeg regnede
heller ikke med, at gruppens
guru'er kunne nå at svare inden da. Nuvel, jeg tog derud og kiggede
lidt på kræet og faktisk så
den rigtig pæn ud Jeg kunne komme til at se på de indvendige dele
og der var ikke spor af
ridser, grater eller misfarvninger nogen steder. Hvordan det så ser ud
mht. tolerancer ved jeg ikke,
men mandens XJ så velholdt ud, så mon ikke også resten er blevet
behandlet lige så godt (det håber jeg :).
Det er iøvrigt en komplet motor, dvs. med karburatorer og starter.
(HURRA!) Såeh, det endte
naturligvis med, at jeg købte motoren

Motoren var blevet skilt ad af en mekanikerven, der havde fortalt at
det var nemt selv at skifte lejet.
Men det blev åbenbart til et af den slags projekter der blev for
tidskrævende (ringe mekanisk erfaring,
*tysk* værkstedshåndbog, hvilke stumper? osv.)

Jeg regner med, at jeg nu har et lille hyggeligt vinterprojekt med
genopbygningen af motoren Så kan
min nuværende motor få en overhaling ved samme lejlighed og jeg kommer
til at lære en hel masse om
renovering af motorer Det er efterhånden det eneste jeg ikke har
pillet i endnu.

Jeg bor forresten i Lyngby (lidt nord for København) sammen med min
kære XJ600 (nej, vi er ikke gift, hi)
såeh der er lang vej til Ålborg. Erfaringer er jo nemt at udveksle -
det er jo bare at poste her i gruppen
Jeg synes, at der ofte kommer utroligt mange gode svar på spørgsmål
herinde. Så det er jo bare med at komme
igang.

God sommer allesammen!

Mvh. Søren
XJ 600 '86

Fra : Armand

Dato : 13-05-01 01:08

Søren H. Sørensen <soren228@pop.k-net.dk> skrev i en

> [...]
> kommer til at lære en hel masse om renovering af motorer Det er
> efterhånden det eneste jeg ikke har pillet i endnu.

God fornøjelse!
Og vær for guds skyld sikker på også at få rettet årsagen(!) til det
brændte leje (oliemangelen?) inden at motoren sidder i stellet og du
kører derudaf

Du nævner ingen priser!
Forhåbentlig fik du den meeeget billig !!

--
Armand.

Fra : Søren H. Sørensen

Dato : 16-05-01 13:56

> God fornøjelse!

Takker

> Og vær for guds skyld sikker på også at få rettet årsagen(!) til det
> brændte leje (oliemangelen?) inden at motoren sidder i stellet og du
> kører derudaf

Det er såmænd også min største hovedpine lige i øjeblikket! Jeg skal vist
på lidt af en detektivopgave :-/ Jeg har kigget nærmere på krumtappene
og jeg må desværre erkende, at der faktisk er nogle få fine ridser hele vejen
rundt to steder. I de tilsvarende lejer er der også små ridser. Jeg ved ikke
hvor
meget der skal til førend det er nødvendigt at skifte/reparere delene. Ridserne
er ikke særligt dybe men kan tydeligt mærkes hvis en negl køres henover.

> Du nævner ingen priser!
> Forhåbentlig fik du den meeeget billig !!

Jeg vil umiddelbart mene, at det var et godt køb - pris : 4000 kr.
Det er så inklusive 4 karburatorer, indsugningsgummier, starter og generator.

I det mindste er der rigtig mange dele der ser ok ud. Så kan den bruges som
reservedelslager hvis den er for dyr at reparere

Tusinde tak for svaret.

Mvh. Søren
XJ600 '86