EyeTV - hvad skal man vælge?
Fra : news.tele2.dk

Dato : 13-09-04 18:04

Hejsa,

Jeg står og vil anskaffe mig en af de nye iMacs, dels fordi jeg gerne vil
snuse til mac-verdenen, og fordi jeg (ja, grin i bare), mangler et meget
pladsbesparende fjernsyn Så jeg synes at løsningen måtte være en iMac
med en tv-tuner sat til. Lyder det tosset?

Så vidt jeg kan se, er EyeTV det eneste 'rigtige' til mac - nogen der er af
anden mening?

Jeg kunne godt tænke mig om der var noget SVHS-ind på tuneren også, men det
tilbyder EyeTV ikke rigtig :-/ Nogle alternativer?

Ligeledes snakker de meget om digital-tv/analog-tv inde på Elgatos
hjemmeside - men nu plejer jeg bare at sætte et stik i væggen, så er jeg
glad Jeg har TDC-kabel-halløjsa -> Hvilket går man så efter?

Håber på nogle dejlige kompetente svar

// Yoc.

Fra : Søren Aaholm Møller

Dato : 13-09-04 18:31

> // Yoc.

Jeg havde vidst lige glemt at skrive mit navn ind Sådan går det når
tingene går for stærkt Jeg hedder ikke newz.tele2.dk

// Yoc.

Fra : Karl Antz

Dato : 13-09-04 18:55

news.tele2.dk <yocal@60696867.dk> wrote:

> [...]
> hjemmeside - men nu plejer jeg bare at sætte et stik i væggen, så er jeg
> glad Jeg har TDC-kabel-halløjsa -> Hvilket går man så efter?

Hej Søren,

jeg kører eyetv 200 med tdc's kabel-tv - og er vældig tilfreds. Iøvrigt
har der lige kørt en længere tråd omkring netoip dette tema - du finder
den her:

<http://www.google.com/groups?hl=en&lr=&ie=UTF-8&th=6f8cc13167ad0a45&rnu
m=1>

hilsen ka'l
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Søren Aaholm Møller

Dato : 13-09-04 20:13

> Hej Søren,
>
> jeg kører eyetv 200 med tdc's kabel-tv - og er vældig tilfreds. Iøvrigt
> har der lige kørt en længere tråd omkring netoip dette tema - du finder
> den her:

Hejsa,

Jamen dog! Nu har jeg læst tråden igennem - men der er alligevel en del ting
som jeg er en smule (Læs: MEGET!!) forvirret over

Se, der er en del modeller af EyeTV - 200, 300, 310, 400 (og 410 og 500 -
men de er vidst ikke i landet endnu ... Hvad er forskellen?

Der er en eller anden der i den anden tråd nævner EyeHome. Hvordan fungerer
det via netværket? Og kan man overhovedet få fat i EyeHome herhjemme (og vil
den fungere hvis man gør?)?

Flere spørgsmål kommer nok, som vi fortsætter tråden

// Yoc.

Fra : Karl Antz

Dato : 13-09-04 20:50

Søren Aaholm Møller <yocal@60696867.dk> wrote:

> Jamen dog! Nu har jeg læst tråden igennem - men der er alligevel en del ting
> som jeg er en smule (Læs: MEGET!!) forvirret over

fat mod - det går over

> Se, der er en del modeller af EyeTV - 200, 300, 310, 400 (og 410 og 500 -
> men de er vidst ikke i landet endnu ... Hvad er forskellen?

eyeTV 200 modtager analog tv - altså det du får fra tdc's kabel-tv.

De andre modeller modtager forskellige former for digitalt tv - her
findes der nemlig mange former og lige så mange dekodningskrav, alt
efter om det er satellit, digitalt kabel, digitalt antenne osv.

Som sædvanlig når der indføres teknik kan man ikke enes om en fælles
standard før det er for sent ;-(

Fordelen ved eyetv 200 er så at du kan blive ved med at bruge det også
når fjernsynet her i Danmark blir digitalt - så skal du bare tilslutte
det til den lille kasse som du under alle omstælndigheder vil blive nødt
til at købe til den tid

> Der er en eller anden der i den anden tråd nævner EyeHome. Hvordan fungerer
> det via netværket? Og kan man overhovedet få fat i EyeHome herhjemme (og vil
> den fungere hvis man gør?)?

Det var mig

eyeHome er en lille kasse (samt fjernbetjening) der indeholder et
ethernet-stik samt en scart-udgang og en separat lydudgang. Du forbinder
din computer og eyehome enten via en laaaaaang ethernet ledning
(afhængig af hvor langt væk dit tv står fra din mac) eller via Airport
Express/Ethernet, og så sæføli dit tv og eyehome via scart.-kablet. På
computeren installerer du så eyehome software'n.
Det er i bund og grund bare en webserver til at streame lyd og billeder,
og eyehome indeholder så en linux-baseret minimal webbrowser - som
ovenikøbet takket være Apple's Rendezvous-teknik selv er istand til
automatisk at finde din Mac: ingen konfigurering her.

Fidusen er at webserveren på din Mac streamer (næsten) alt hvad der
ligger i din Movies- og din Music-mappe, samt alt hvad du har optaget
med eyetv, via eyehome til dit tv - og så kan du MEGET nemt se tingene
på en væsentlig mere behagelig måde end foran computeren.

Jeg købte selv eyetv 200 i Tyskland - og siden eyehome her i Danmark hos
MikroGraf. Firmaet har en ELENDIG homepage, så det er faktisk nemmere at
kontakte dem per telefon.

Kombinationen af eyetv og eyehome fungerer perfekt her i Danmark.

Elgato undsender faktisk hele tiden opdateringer der gør softwaren
bedre.

Hvad angår opsætning af både eyetv og eyehome så er det faktisk utrolig
nemt.

Jeg har brugt begge apparater i vel et kvart år nu - og er mere end
tilfreds, især efter de seneste spftwqareopdateringer der muliggjorde
finetuning af optagelsen.

OBS - jeg får IKKE penge fra firmaet - jeg synes bare de laver et
særdeles godt produkt

hilsen ka'l

--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Søren Aaholm Møller

Dato : 13-09-04 21:21

> fat mod - det går over

Jeg glæder mig allerede!

> eyeTV 200 modtager analog tv - altså det du får fra tdc's kabel-tv.

Nice! Vi glemme de fornemme modeller

> Det var mig

Whee!

> [...]
> ovenikøbet takket være Apple's Rendezvous-teknik selv er istand til
> automatisk at finde din Mac: ingen konfigurering her.

*mumle* Der blev jeg forvirret Nu har jeg intet fjernsyn - blot et hul i
væggen som lader somom det er et tv-stik Jeg bor i lejet halløjsa, så
derfor indgår de gode kanaler som en del af huslejen Det jeg helt
præcist søger er noget der kan gribe fast i hullet i væggen, og få video
over på mac'en... helt uden ledning! Har jeg misforstået brugen af EyeHome
og EyeTV?

> [...]
> med eyetv, via eyehome til dit tv - og så kan du MEGET nemt se tingene
> på en væsentlig mere behagelig måde end foran computeren.

Nja - jeg har vidst misforstået det Jeg ville have haft den anden vej
:'( TV-stik -> Mac!

> Jeg købte selv eyetv 200 i Tyskland - og siden eyehome her i Danmark hos
> MikroGraf. Firmaet har en ELENDIG homepage, så det er faktisk nemmere at
> kontakte dem per telefon.

Det vil jeg huske

> Kombinationen af eyetv og eyehome fungerer perfekt her i Danmark.

Også på måden jeg gerne vil have det til?

> Elgato undsender faktisk hele tiden opdateringer der gør softwaren
> bedre.

Service! Det kunne ikke være bedre .-)

> [...]
> finetuning af optagelsen.
>
> OBS - jeg får IKKE penge fra firmaet - jeg synes bare de laver et

// Yoc.

Fra : Karl Antz

Dato : 13-09-04 21:55

> [...]

> over på mac'en... helt uden ledning! Har jeg misforstået brugen af EyeHome

se dér går det galt

selv et normalt fjernsyn behøver enten en stueantenne eller, når der er
kabel-tv, et antennekabel der fører signalet fra hullet i væggen til
fjernsynet. Og eyeTV slipper altså heller ikke ...

For at beskrive det helt præcist: eyetv 200 har en antenne-indgang, en
composite video-indgang og en s-video-indgang. Du får fat i et
almindeligt coaxialkabel, altså et antennekabel, og sætter den ene ende
i hullet i væggen og den anden i eytv'et.

Så har eyetv en firewire400-udgang. Heri sætter du den ene ende af den
medleverede firewire-ledning, og den anden ende sætter du så i
firewire400-stikket på din nye iMac.

Trådløst går det desværre ikke - men antennekabler er hvide, altså
næsten usynlige, og du kan anbringe eyetv bag iMac'en, så osse den er
(næsten) usynlig

Og når du ikke har noed fjernsyn - ja så har du heller ikke brug for et
eyeHome
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Søren Aaholm Møller

Dato : 13-09-04 22:12

> se dér går det galt

*bonk*

> selv et normalt fjernsyn behøver enten en stueantenne eller, når der er
> kabel-tv, et antennekabel der fører signalet fra hullet i væggen til
> fjernsynet. Og eyeTV slipper altså heller ikke ...

Øh, ehrm ja... Det har jeg jo også Men det er så eyeTV jeg skal bruge!

> [...]
> almindeligt coaxialkabel, altså et antennekabel, og sætter den ene ende
> i hullet i væggen og den anden i eytv'et.

Jir...!

> Så har eyetv en firewire400-udgang. Heri sætter du den ene ende af den
> medleverede firewire-ledning, og den anden ende sætter du så i
> firewire400-stikket på din nye iMac.

Oui! Det må være det jeg søger Men hvordan er det så? Er det et godt
billede? Hvordan fungerer det ellers?

> Trådløst går det desværre ikke - men antennekabler er hvide, altså
> næsten usynlige, og du kan anbringe eyetv bag iMac'en, så osse den er
> (næsten) usynlig

Hehe, der er ikke noget at gøre ved det

> Og når du ikke har noed fjernsyn - ja så har du heller ikke brug for et
> eyeHome

Fino! Det var bare lige det der skulle på plads

// Yoc.

Fra : Karl Antz

Dato : 13-09-04 22:31

Søren Aaholm Møller <yocal@60696867.dk> wrote:

> Oui! Det må være det jeg søger Men hvordan er det så? Er det et godt
> billede? Hvordan fungerer det ellers?

Perfekt

Jeg har brændt noen dvd'ere udfra optagelserne med eyetv, og de er
prøcist som det skal være.

Eyetv optager med en opløsning på 720x576, hvilket er normal
PAL-fjernsynsopløsning, altså det du får på et hvilketsomhelst normalt
fjernsyn. Kvaliteten er så udelukkende afhængig af den skærm du
benytter.

Teknisk set optager eyeTV i mpeg2, hvilket rent faktisk er den kodering
der bruges i dvd-skiver

er du på iChat? hvis ja så hedder jeg kantz1
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Søren Aaholm Møller

Dato : 13-09-04 22:46

> Perfekt

Skønt!!

> Jeg har brændt noen dvd'ere udfra optagelserne med eyetv, og de er
> prøcist som det skal være.

Dejligt - det må være det jeg søger!

> [...]
> PAL-fjernsynsopløsning, altså det du får på et hvilketsomhelst normalt
> fjernsyn. Kvaliteten er så udelukkende afhængig af den skærm du

Okay

> Teknisk set optager eyeTV i mpeg2, hvilket rent faktisk er den kodering
> der bruges i dvd-skiver

Hrm - jaeh - så kan man jo ikke rigtig hente mere nogen steder

> er du på iChat? hvis ja så hedder jeg kantz1

Uhm - er kun ved overgangen til mac Så jeg er fortsat kun på messenger

// Yoc.

Fra : No1

Dato : 13-09-04 23:38

> Uhm - er kun ved overgangen til mac Så jeg er fortsat kun på messenger

Så brug AIM. (Opret gratis konto her http://www.aim.com/)

Det er den protokol iChat bruger (måske er det anderledes for dem der
går på iChat med en .mac konto?).

Fra : Lone Schmidt

Dato : 14-09-04 05:38

No1 <nospamplz@removeentireaddress.mars> wrote:

> Så brug AIM. (Opret gratis konto her http://www.aim.com/)
>
> Det er den protokol iChat bruger (måske er det anderledes for dem der
> går på iChat med en .mac konto?).

Hej Yoc !

Og velkommen til i gruppen

Vi er forbundsfæller, det er mig der osse skal ha´imac og Eye TV 200
(Ved ikke mere om det end dig

Hvis du har spørgsmål, er du kommet til det bedste sted, det næstbedste
er som Karl nævner: chatten.

Her i gruppen har jeg selv fået masser af hjælp, stemningen er dejlig,
så edb.mac vil jeg bare ikke undvære
--
Venlige hilsner og
grumme god hygge

Lone

Fra : Søren Aaholm Møller

Dato : 14-09-04 20:44

> Hej Yoc !

Harj!

> Og velkommen til i gruppen

Tark!

> Vi er forbundsfæller, det er mig der osse skal ha´imac og Eye TV 200
> (Ved ikke mere om det end dig

Hæhæ - var bange for jeg var den eneste

> Hvis du har spørgsmål, er du kommet til det bedste sted, det næstbedste
> er som Karl nævner: chatten.

iChat - eller et chatrum?

> Her i gruppen har jeg selv fået masser af hjælp, stemningen er dejlig,
> så edb.mac vil jeg bare ikke undvære

Nyder den også allerede

// Yoc.

Fra : Lone Schmidt

Dato : 14-09-04 21:34

> Harj!

> Tark!

> Hæhæ - var bange for jeg var den eneste

> iChat - eller et chatrum?

> Nyder den også allerede
>
> // Yoc.

Hva´Sørensen, du hedder slet ikke Yoc!

Det er ichat jeg mener, og der et chatrum, tast æble-g, og skriv
"macsnakdk".

Der er vist også et udenlandsk der hedder "panther" :-/

--
Venlige hilsner og
grumme god hygge

Lone

Fra : Ole Jensen

Dato : 14-09-04 12:36

Karl Antz wrote:

Hej Karl

Siden du er så vidende om EyeTV 200, kan du så svare på dette.
Jeg kan læse følgende på deres hjemmeside: Online access lets you
conveniently program EyeTV from anywhere via the Internet.
Betyder det at jeg kan sidde f.eks. på mit arbejde og optage på maskinen
der er placeret hvorsomhelst?
Hvis man kan det, så er det da genialt, og hvordan gør man det i
praksis. Det er en funktion jeg vil være meget glad for, idet jeg ikke
har TV, og så kan jeg jo sætte den op et sted hvor der er TV, og så
kontrollere den hjemmefra.
Hvis man så kan tilslutte ekstra harddiske direkte til boksen, så kan
jeg nemlig bare køre forbi og hente de udsendelser jeg har optaget.

Jeg håber du kan svare, eller ved hvor jeg kan finde svar.

mvh
Ole-J

Fra : Karl Antz

Dato : 14-09-04 12:55

Ole Jensen <o-jensenFJERN@inet.uni2.dk> wrote:

> [...]
> jeg nemlig bare køre forbi og hente de udsendelser jeg har optaget.
>
> Jeg håber du kan svare, eller ved hvor jeg kan finde svar.

lige præcist her er jeg blank. Men jeg tror det hænger sammen med
eyetv's partner i europa, som desværre ikke arbejder i dk endnu.

Du finder mere information om det i usermanualen til eyetv:

<http://www.elgato.com/index.php?file=support_documentation>

det er kapitel 7 der indeholder informationerne.

Håber det hjælper,

ka'l
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Ole Jensen

Dato : 14-09-04 13:06

Karl Antz wrote:

> [...]
>
> <http://www.elgato.com/index.php?file=support_documentation>
>
> det er kapitel 7 der indeholder informationerne.

Tak

Jeg vil kigge på det.

mvh
Ole-J