/ Forside / Interesser / Fritid / Dykning / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Dykning
#NavnPoint
Arnvig 1184
LeifHansen 762
Teil 722
sorenw 460
Melander 460
PARKENSS 250
michaelmo.. 200
guffy 200
lawitt 200
10  TIMO_J 140
Meget skræmmende
Fra : KC


Dato : 13-09-04 16:16

På dybt dyk på Seattle oplevede en deltager på den netop overstående
Bibbentur i Norge noget ganske skræmmende.

Hans LX Supreme (Aqaulung) regulator blev pludseligt sej at trække vejret
fra (som når flasken er tom). Han kontrollerede manometeret, der viste
masser af luft tilbage. 3-4 vejrtrækninger og der kunne ikke trækkes mere
luft.

Heldigvis havde han en ekstra luftkilde og en buddy i umiddelbar nærhed, så
der var ikke panik.

Jeg har ALTID gået med den overbevisning at det værste der kunne ske var
luftmangel eller en reg. med free flow og at en reg. aldrig kan låse så den
ikke giver luft. Men det sket altså her.

Inflatoren til tørdragt og BCD virkede mens 2. trinnet altså ikke gav luft.
Ved inspektion af 2. trinnet fandtes ikke umiddelbart fejl eller snavs. Reg.
er forholdsvis ny og virkede igen på overfladen.

Har nogen en mulig forklaring?

KC


___________________________________________________
Klaus Christensen
Se mine synspunkter om dykning på www.kcdk.com
CMAS *** - Padi Divemaster
Basic nitrox CMAS og PADI
GUE Fundamental
(man køber og sælger da brugt dykkerudstyr
under rubrik 314 på www.gulgratis.dk)



 
 
Jonas Lüttichau (13-09-2004)
Kommentar
Fra : Jonas Lüttichau


Dato : 13-09-04 16:46

KC wrote:
> Hans LX Supreme (Aqaulung) regulator blev pludseligt sej at trække
> vejret fra (som når flasken er tom). Han kontrollerede manometeret,
> der viste masser af luft tilbage. 3-4 vejrtrækninger og der kunne
> ikke trækkes mere luft.
>
> Heldigvis havde han en ekstra luftkilde og en buddy i umiddelbar
> nærhed, så der var ikke panik.

Havde han en octopus på samme 1. trin og virkede den? Dykkede han dobbeltsæt
og var der måske blevet isoleret? Hvad var dybden? Hvornår var den sidst
blevet serviceret? Er mellemtrykket i orden?

mvh



KC (13-09-2004)
Kommentar
Fra : KC


Dato : 13-09-04 17:38


"Jonas Lüttichau" <jluttichau@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:4145c07e$0$155$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> KC wrote:
> > Hans LX Supreme (Aqaulung) regulator blev pludseligt sej at trække
> > vejret fra (som når flasken er tom). Han kontrollerede manometeret,
> > der viste masser af luft tilbage. 3-4 vejrtrækninger og der kunne
> > ikke trækkes mere luft.
> >
> > Heldigvis havde han en ekstra luftkilde og en buddy i umiddelbar
> > nærhed, så der var ikke panik.
>
> Havde han en octopus på samme 1. trin og virkede den? Dykkede han
dobbeltsæt
> og var der måske blevet isoleret?

15 liter flaske og pony.
Et 1. trin og 2. trin på hver flaske.

Hvad var dybden?

42 meter!

Hvornår var den sidst
> blevet serviceret?

Den er ikke serviceret da den har under 50 dyk.


Er mellemtrykket i orden?

Ja...

KC
>
> mvh
>
>



Jonas Lüttichau (13-09-2004)
Kommentar
Fra : Jonas Lüttichau


Dato : 13-09-04 18:26

KC wrote:
> Er mellemtrykket i orden?
>
> Ja...

Hvad var mellemtrykket på?

mvh



KC (13-09-2004)
Kommentar
Fra : KC


Dato : 13-09-04 18:48

9,0



___________________________________________________
Klaus Christensen
Se mine synspunkter om dykning på www.kcdk.com
CMAS *** - Padi Divemaster
Basic nitrox CMAS og PADI
GUE Fundamental
(man køber og sælger da brugt dykkerudstyr
under rubrik 314 på www.gulgratis.dk)
"Jonas Lüttichau" <jluttichau@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:4145d7f3$0$184$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> KC wrote:
> > Er mellemtrykket i orden?
> >
> > Ja...
>
> Hvad var mellemtrykket på?
>
> mvh
>
>



KC (13-09-2004)
Kommentar
Fra : KC


Dato : 13-09-04 18:49

uanset om trykket var lidt forkert burde regulatoren ikke LUKKE?

KC

___________________________________________________
Klaus Christensen
Se mine synspunkter om dykning på www.kcdk.com
CMAS *** - Padi Divemaster
Basic nitrox CMAS og PADI
GUE Fundamental
(man køber og sælger da brugt dykkerudstyr
under rubrik 314 på www.gulgratis.dk)
"Jonas Lüttichau" <jluttichau@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:4145d7f3$0$184$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> KC wrote:
> > Er mellemtrykket i orden?
> >
> > Ja...
>
> Hvad var mellemtrykket på?
>
> mvh
>
>



Jonas Lüttichau (13-09-2004)
Kommentar
Fra : Jonas Lüttichau


Dato : 13-09-04 19:39

KC wrote:
> uanset om trykket var lidt forkert burde regulatoren ikke LUKKE?

Den kan blive mægtig svær at trække vejret i hvis det er for lavt.

mvh



KC (13-09-2004)
Kommentar
Fra : KC


Dato : 13-09-04 19:59

Ja det er klart!

___________________________________________________
Klaus Christensen
Se mine synspunkter om dykning på www.kcdk.com
CMAS *** - Padi Divemaster
Basic nitrox CMAS og PADI
GUE Fundamental
(man køber og sælger da brugt dykkerudstyr
under rubrik 314 på www.gulgratis.dk)
"Jonas Lüttichau" <jluttichau@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:4145e8f3$0$139$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> KC wrote:
> > uanset om trykket var lidt forkert burde regulatoren ikke LUKKE?
>
> Den kan blive mægtig svær at trække vejret i hvis det er for lavt.
>
> mvh
>
>



Henrik Manley (13-09-2004)
Kommentar
Fra : Henrik Manley


Dato : 13-09-04 18:11

> Inflatoren til tørdragt og BCD virkede mens 2. trinnet altså ikke gav
> luft.
> Ved inspektion af 2. trinnet fandtes ikke umiddelbart fejl eller snavs.
> Reg.
> er forholdsvis ny og virkede igen på overfladen.
>
> Har nogen en mulig forklaring?
>

Jeg har været ud for det et par gange (hos andre) og hver gang har det været
fordi flasken ikke har rigtigt åben.

--
Henrik Manley
m@nley.dk, http://bends.dk



Roland Lyngvig (13-09-2004)
Kommentar
Fra : Roland Lyngvig


Dato : 13-09-04 20:49

Jo, men så kan man se, at manometeret dykker hver gang man trækker vejret,
ikke?

Mvh.
Roland Lyngvig
(E-mail-adresse: Søg i www.epost.dk)


"Henrik Manley" <m@nley.dk> wrote in message
news:c0WfQSbmEHA.2380@gud.bends.dk...

> Jeg har været ud for det et par gange (hos andre) og hver gang har det
> været fordi flasken ikke har rigtigt åben.



Jonas Lüttichau (13-09-2004)
Kommentar
Fra : Jonas Lüttichau


Dato : 13-09-04 20:58

Roland Lyngvig wrote:
> Jo, men så kan man se, at manometeret dykker hver gang man trækker
> vejret, ikke?

Det BURDE han også have kunnet ud fra den beskrivelse, hvis der er 4
åndedrag før den lukker må der stadig være luft i slangerne og det er så den
han har åndet.

mvh



HKN (13-09-2004)
Kommentar
Fra : HKN


Dato : 13-09-04 21:16


"Jonas Lüttichau" <jluttichau@hotmail.com> wrote in message
news:4145fbb0$0$162$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Roland Lyngvig wrote:
> > Jo, men så kan man se, at manometeret dykker hver gang man trækker
> > vejret, ikke?
>
> Det BURDE han også have kunnet ud fra den beskrivelse, hvis der er 4
> åndedrag før den lukker må der stadig være luft i slangerne og det er så
den
> han har åndet.
>
> mvh
>

Hvor mange tænker lige på det i den situation?? Jeg tror sgu jeg ville have
travlt nok med at finde min sekundære luftkilde og min makker!

Men har selv oplevet det på kullen (<20m) - og hver gang jeg gik til
overfladen funkede 2. trinnet fint. Intet problem med den sekundære - den
sad jo på den anden ventil. Det var netop det at jeg ikke havde fået lukket
helt op for ventilen, som var problemet. Det gode ved den oplevelse er at
jeg ALDRIG glemmer at tjekke det igen.

-HKN



Jonas Lüttichau (13-09-2004)
Kommentar
Fra : Jonas Lüttichau


Dato : 13-09-04 21:27

HKN wrote:
> Hvor mange tænker lige på det i den situation?? Jeg tror sgu jeg
> ville have travlt nok med at finde min sekundære luftkilde og min
> makker!

Joh men det sjove var jo at ifølge KC's forklaring kunne man ikke se det på
manometret?

mvh



Henrik Manley (14-09-2004)
Kommentar
Fra : Henrik Manley


Dato : 14-09-04 06:46

> Joh men det sjove var jo at ifølge KC's forklaring kunne man ikke se det
> på
> manometret?

Hvor meget har man set på det? Det kan være der først har været tid til det
efter man er gået over til sekundær. For at lukke ned for luften kan det
næsten kun være en af tre ting hvoraf den ene ikke ikke forsvinder igen. For
lavt mellem tryk, tryksædet låser/fryser og ikke åbnet helt for flaske. Jeg
holder stadig med det sidste.

--
Henrik Manley
http://bends.dk m@nley.dk
"Jonas Lüttichau" <jluttichau@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:4146026a$0$167$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> HKN wrote:
>> Hvor mange tænker lige på det i den situation?? Jeg tror sgu jeg
>> ville have travlt nok med at finde min sekundære luftkilde og min
>> makker!
>
> Joh men det sjove var jo at ifølge KC's forklaring kunne man ikke se det
> på
> manometret?
>
> mvh
>
>



KC (14-09-2004)
Kommentar
Fra : KC


Dato : 14-09-04 16:48

Det er muligt... Men ikke hvad han sagde efterfølgende.
Lad os håbe det er forklaringen for ellers er det virkeligt uhyggeligt.

KC

___________________________________________________
Klaus Christensen
Se mine synspunkter om dykning på www.kcdk.com
CMAS *** - Padi Divemaster
Basic nitrox CMAS og PADI
GUE Fundamental
(man køber og sælger da brugt dykkerudstyr
under rubrik 314 på www.gulgratis.dk)
"Henrik Manley" <m@nley.dk> skrev i en meddelelse
news:iOwch4hmEHA.4320@gud.bends.dk...
> > Joh men det sjove var jo at ifølge KC's forklaring kunne man ikke se det
> > på
> > manometret?
>
> Hvor meget har man set på det? Det kan være der først har været tid til
det
> efter man er gået over til sekundær. For at lukke ned for luften kan det
> næsten kun være en af tre ting hvoraf den ene ikke ikke forsvinder igen.
For
> lavt mellem tryk, tryksædet låser/fryser og ikke åbnet helt for flaske.
Jeg
> holder stadig med det sidste.
>
> --
> Henrik Manley
> http://bends.dk m@nley.dk
> "Jonas Lüttichau" <jluttichau@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:4146026a$0$167$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> > HKN wrote:
> >> Hvor mange tænker lige på det i den situation?? Jeg tror sgu jeg
> >> ville have travlt nok med at finde min sekundære luftkilde og min
> >> makker!
> >
> > Joh men det sjove var jo at ifølge KC's forklaring kunne man ikke se det
> > på
> > manometret?
> >
> > mvh
> >
> >
>
>



Peter Fjelsten (13-09-2004)
Kommentar
Fra : Peter Fjelsten


Dato : 13-09-04 20:19

KC skrev i Message-ID: <4145cd6d$0$253$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>:

>> Hvad var dybden?

> 42 meter!

På luft? Så var det nok en kombination af "tyk" gas og en spooky
følelse... :)

--
Peter Fjelsten (DIR-DK, EKPP) Om DIR <http://www.dir-dk.org/>
MSN "fjelsten@yahoo.com" Huledykning <http://www.ekpp.org/>
Y! "fjelsten" DIR udstyr <http://www.dktechgear.dk/>
Spørgsmål? <http://groups.yahoo.com/group/dir_skand/>



KC (13-09-2004)
Kommentar
Fra : KC


Dato : 13-09-04 20:24

Han testede det under opstigningen sidste gang på 20 meter.



___________________________________________________
Klaus Christensen
Se mine synspunkter om dykning på www.kcdk.com
CMAS *** - Padi Divemaster
Basic nitrox CMAS og PADI
GUE Fundamental
(man køber og sælger da brugt dykkerudstyr
under rubrik 314 på www.gulgratis.dk)
"Peter Fjelsten" <nospam@adr.dk> skrev i en meddelelse
news:7957191649$20040913211855@fjelsten.invalid...
> KC skrev i Message-ID: <4145cd6d$0$253$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>:
>
> >> Hvad var dybden?
>
> > 42 meter!
>
> På luft? Så var det nok en kombination af "tyk" gas og en spooky
> følelse... :)
>
> --
> Peter Fjelsten (DIR-DK, EKPP) Om DIR <http://www.dir-dk.org/>
> MSN "fjelsten@yahoo.com" Huledykning <http://www.ekpp.org/>
> Y! "fjelsten" DIR udstyr <http://www.dktechgear.dk/>
> Spørgsmål? <http://groups.yahoo.com/group/dir_skand/>
>
>



Henrik Manley (14-09-2004)
Kommentar
Fra : Henrik Manley


Dato : 14-09-04 07:18

> Han testede det under opstigningen sidste gang på 20 meter.
>

Hvis han testede den på vej op og den var helt lukket samtidigt men at
manometeret viste noget har det nok været en bussemand der har været på
spil.

Hvordan kom han op? Jeg går ud fra at luft til dragt og vest og har siddet
på den primærer var der luft til dem?

--
Henrik Manley
http://bends.dk m@nley.dk



Henrik Manley (14-09-2004)
Kommentar
Fra : Henrik Manley


Dato : 14-09-04 07:13

> På luft? Så var det nok en kombination af "tyk" gas og en spooky
> følelse... :)

Bussemanden? Måske! Jeg har også flere gange været ud for folk der bliver
ramt af en pludselig lyst til at komme op og efterfølgede giver udstyret
skylden.

--
Henrik Manley
http://bends.dk m@nley.dk



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408524
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste