svingteknik for begyndere
Fra : Henning Jensen

Dato : 12-05-01 09:56

Jeg er begyndt at køre motorcykel (Honda CX500) efter 27 års pause. Det går
meget godt, bortset fra at jeg sommetider bliver overrasket når et sving er
skarpere end jeg regnede (eller fordi jeg kører hurtigere end evnerne
umiddelbart strækker til?). Hvad gør man? Lægger man bare motorcyklen noget
mere ned? Jeg er lidt nervøs for at skride ud, men det skal man måske ikke
være. Man skal vel ikke bare dreje noget mere på styret.

Jeg har ikke rigtig kunnet finde noget på internet om svingteknik. Er der
nogen der kort gider at forklare mig det helt grundlæggende.

Jeg regner med at melde mig på et kursus i køreteknik, men jeg har ikke haft
tid endnu.

Venlig hilsen
Henning

Fra : Michael K.S.

Dato : 12-05-01 10:16

On Sat, 12 May 2001 10:56:28 +0200, "Henning Jensen"
<tjell@post3.tele.dk> wrote:

>Jeg er begyndt at køre motorcykel (Honda CX500) efter 27 års pause.

Good for U.....Alle burde unde sig selv oplevelsen af at køre MC

> Det går
>meget godt, bortset fra at jeg sommetider bliver overrasket når et sving er
>skarpere end jeg regnede (eller fordi jeg kører hurtigere end evnerne
>umiddelbart strækker til?).

Ganske naturligt,manglede rutine - kommer langsomt

> Hvad gør man? Lægger man bare motorcyklen noget
>mere ned?

I princippet ja,eller hænger af.

>Jeg er lidt nervøs for at skride ud, men det skal man måske ikke
>være.

Jow og nej,nervøs skal man måske ikke ligefrem være,men tage risikoen
med i kalkulationen helt sikkert.

> Man skal vel ikke bare dreje noget mere på styret.

Bestemt ikke,en motorcykel styres ikke meget med styret men med
kroppen og ved kontrastyring.

>Jeg har ikke rigtig kunnet finde noget på internet om svingteknik. Er der
>nogen der kort gider at forklare mig det helt grundlæggende.

Kort nej,det er et pænt stort emne,men jeg vil bestemt anbefale dig
nogle bøger,en fyr som Keith Code har skrevet nogle glimragende af
slagsen,som vil være et godt udgangspunkt.F.eks. hans " A twist of the
wrist" vol I og II,kan købes på Amazon i billig udgave.

>Jeg regner med at melde mig på et kursus i køreteknik, men jeg har ikke haft
>tid endnu.

Hmmmm "ikke tid".....

-M
It's only a game...until U loose

Fra : kaldahl

Dato : 12-05-01 10:49

Hej Henning.
Da jeg fik kørekort for mange år siden ( Det var i 1956 ), var begrebet
kontrastyring et ukendt begreb for alm. motorcyklister. Der blev
selvfølgelig ej heller undervist i det på køreskolen.
Måske er du heller ikke undervist i teknikken. Teknikken går i al sin
enkelthed ud på, at når du f.eks skal gennem en højrekurve, presser du
styret til venstre samtidig med at du hælder cyklen ind i svinget. Let og
elegant.
Skal du til venstre presser du selvfølgelig til højre.
mvh
Hans Jørgen

Fra : Frederik

Dato : 12-05-01 14:10

"kaldahl" <kaldahl@mail.dk> wrote in message news:9dj0qu$a7j$1@sunsite.dk...
> [...]
> elegant.
> Skal du til venstre presser du selvfølgelig til højre.

Ganske interessant fænomen, jeg måtte også selv erfare det selvom jeg fik
mit kort i '97. Det blev ikke nævnt med et ord, og jeg troede en overgang
jeg gjorde noget forkert, så jeg forskede lidt i emnet og der viste det sig
jo at være ret almindeligt ;)
Egentlig lidt dårligt, der burde også klart være et, om ikke andet
rudimentært, køreteknisk kursus når man tager mc-kort. Måske var det bare
min køreskole, der var fedtet og sparede lidt der, men i så fald burde det
være et lovkrav :).

Mvh
Frederik
CB500

Fra : Frasier

Dato : 12-05-01 14:26

"Frederik" <dev@null.com> wrote in message
> [...]
> min køreskole, der var fedtet og sparede lidt der, men i så fald burde det

Jeg tog kørekort til mc i 98, og der skulle vi øve det på det køretekniske
kursus.

Frasier

Fra : Toshido - AROS Motor~

Dato : 12-05-01 20:29

Hej Frederik

Jeg tog mit MC-kørekort i april 1997. Dengang fik vi gennemgået
kontrastyring i detaljeret grad, så der var dengang åbenbart forskel på
hvilke emner der blev gennemgået.

Jeg ved ikke om der i dag er mere styring på, hvad der skal gennemgås på
køreskolerne, men det kan man da håbe

Henrik Nedergaard (AKA Toshido)
AROS MotorCykel Klub - http://www.amck.dk
Aarhus, Denmark

Fra : Steen Gruby

Dato : 12-05-01 20:03

On Sat, 12 May 2001 10:56:28 +0200, "Henning Jensen"
<tjell@post3.tele.dk> wrote:

Hej Henning.

> [...]
>mere ned? Jeg er lidt nervøs for at skride ud, men det skal man måske ikke
>være. Man skal vel ikke bare dreje noget mere på styret.

Her er et pip fra en der er i nogenlunde samme vogn som du.
Efter 30 år som "skabs MC'ist" skulle jeg selv ud på landevejen igen.
Og oplevede for 3 år siden det samme som du.
Jeg kunne simpelthen ikke få cyklen ned at ligge i svingene.
Årsagen er manglende køretræning, en helt glemt køreteknik og indre
blokeringer.
Det tog en season at få teknikken med at lægge cyklen ned i svingene
til at blive naturlig.
Kombinationen mellem ballance hastighed og gashåndtag skal trænes igen
til det bliver en naturlig ting - igen.
Den med kontrastyring har andre påpeget ganske glimrende.
Noget andet er hvor på vejen øjnene hviler.
Du lander der hvor du har fokus - og det er for "rutinerede" (læs:
bevidstløse) bilister 30-50 meter direkte foran køretøjet.
Jeg taler af sørgelig erfaring.
Det tager noget tid at genlære teknikken med at fokusere på udgangen
af svinget - eller der hvor du gerne vil hen.
Der sidder en lille djævel i ydersiden af hvert sving, og får du først
"øjenkontakt" med han ryger du af
Det farligste er de "indre" blokeringer - denne her klarer du ikke og
så tager man turen lige ud og direkte ud på marken.
Kør langsommere ind i et sving end du tror du kan og øg så hastigheden
i svinget ganske forsigtigt gennem svinget.
Det er god træning.
Tag aldrig gassen af i et sving og forsøg ikke på at bremse.
Hvis du er på'en, så kobl ud og styr dig ud af situationen.
De gode giver lidt mere gas og lægger cyklen lidt mere ned - hvis de
da ikke allerede er så langt nede at der ikke er mere at give af
Hvis du vil have et billigt grin af min første tur efter 30 år i
mølposen, så læs historine på www.gruby.dk.

>Jeg har ikke rigtig kunnet finde noget på internet om svingteknik. Er der
>nogen der kort gider at forklare mig det helt grundlæggende.

Det er svært at forklare - træning er sagen

>Jeg regner med at melde mig på et kursus i køreteknik, men jeg har ikke haft
>tid endnu.

Det kan jeg kun anbefale - tag dig tiden.
Foruden kørekurset møder du garanteret en flok gode MC'ister og får en
kanon oplevelse.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Yamaha XS500
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Armand

Dato : 13-05-01 01:51

Steen Gruby <oz9zi@gruby.dk> skrev i en

> Kør langsommere ind i et sving end du tror du kan og øg så hastigheden
> i svinget ganske forsigtigt gennem svinget. Det er god træning.

Jup!
Selv under 99,9% race for de hårde hunde i RR verdens-serierne gælder
den universelle sandhed: Man skal langsomt ind i svinget for at kunne
komme hurtigt ud (forstået på den måde, at hvis man kommer for hurtigt
ind varer det for længe inden at man har styr på sagerne og atter kan
komme afsted ud af det efterfølgende stykke "langside" !)
Det er en god ide at angribe et ukendt og uoverskueligt sving forsigtigt
på motorbremsen, og derefter først give gas når man kan overskue
situationen!

> Tag aldrig gassen af i et sving

Uenig!
En nedgasning vil i modsætning til accelerationen ved kurveudgangen,
bevirke at køretøjet søger ind i en skarpere kurve.
Er føret ikke til at man "blot" kan motorbremse uden at bringe sig ud i
en udskridning, er der sikkert ingen andre redningsmuligheder heller :-/

> Hvis du er på'en, så kobl ud og styr dig ud af situationen.

Jup!
For de unge knægte plejer jeg at anskue at det er lettere at kome hjem
med forklaringen om at det gik for stærkt og modellen skred under én,
end at skulle høre på intrigerende spørgsmål om: "nu ikke man kunne have
sparet sig for bulerne nede i grøften (for højresving drejer det sig
yderligere om at der er den joker der hedder: "modkommende trafik"
= ) ved at "holde på" med udkoblet motor"!
Og det gælder jo også en "new born'er"!

Som for RR-piloterne gælder det også gade trafikanter:
At der er mindre personskader gemt i en udskridning under nedlægning (=
50% af RR styrt - og dér springer de oftest op og forsøger at bringe
modellen ind i løbet igen!), end i en koldbøtte over styret (i grøften?)
På gaden er der endvidere sjældent plads udenfor asfalten, hvorfor det
er fornuftigst at holde sig på/ved den - og altså ikke satse på at det
gør mindre ondt at rette op!

--
Armand.

Fra : Steen Gruby

Dato : 13-05-01 20:08

On Sun, 13 May 2001 02:51:16 +0200, "Armand"
<armand@mc-chaufforerne.dk> wrote:

Hej Armand.

> [...]
>Er føret ikke til at man "blot" kan motorbremse uden at bringe sig ud i
>en udskridning, er der sikkert ingen andre redningsmuligheder heller :-/

Jeg skrev nu dette mere af egen erfaring end egentlig køreteknisk
finurlighed.
Jeg har prøvet den med at slippe gassen på Duc'en i et sving hvor de
"indre blokeringer" slog til.
Og med den motorbremsning Duc'en slår til med er det en alt andet end
behagelig oplevelse.
Heldigvis var reaktionen med at få hevet koblingen "godt indbagt" så
jeg slap med skrækken og en lidt forhøjet puls

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Yamaha XS500
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Michael

Dato : 12-05-01 23:46

Hej Henning (og andre) !

Du har fået mange gode råd, her er et fra mig:

Når du er på vej ind i et sving så tving kroppen yderligere "ind i svinget".
Du kan især se det på racerkørerne, hvor nogle ligefrem overdriver det.
Det er min erfaring at det giver en bedre balance og man føler sig mere
sikker på ikke at skride ud.
Dermed være ikke sagt at man skal overskride naturlovene.
Bare prøv dig frem, så kommer det.

God fornøjelse derude på de små svingende veje.

Hilsen fra

Michael
- du er velkommen til at læse lidt om min MC-tid:
http://home9.inet.tele.dk/michulla/page13.html

Fra : Henning Jensen

Dato : 13-05-01 10:46

Tak for de gode råd. Nu vil jeg tage mig sammen og melde mig til et kursus.
Hvilket et er bedst:

1. DMC's bronze kursus. Det strækker sig over 2 dage og koster kun 550 kr.

2. MC-Instruktørernes kursus I. Det varer 1 dag og koster 950 kr.

m.v.h.
Henning

Fra : Christian Knudsen

Dato : 13-05-01 19:20

"Henning Jensen" <tjell@post3.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> 1. DMC's bronze kursus. Det strækker sig over 2 dage og koster kun 550 kr.
>
> 2. MC-Instruktørernes kursus I. Det varer 1 dag og koster 950 kr.

Hej Henning.

Jeg har ikke selv prøvet nogle af de to omtalte kurser, men jeg har ikke
hørt andet end godt om DMC's bronze kursus.

Christian (der også selv overvejer at tage et bronzekursus efter at være
styrtet)
GS500

Fra : james

Dato : 13-05-01 20:46

> 1. DMC's bronze kursus. Det strækker sig over 2 dage og koster kun 550 kr.

Vi har ikke været på andet end DMC bronze, men det fik vi enormt meget ud af.
Kirsten er (var) begynder....har kørt knallert på gymnas....jeg kørte MC fra
16-22 år, og så bare af og til indtil for 5 år siden. De andre deltagere var
lige så blandet i både erfaring og alder. ALLE fik meget ud af kursus. Kirsten
fik direkte modsat råd, af det hun lige havde fået fra køreskolen. Det var
ikke forvirrende, idet man skal øve alle teknikerne. Det blev hurtigt klart
hvad som virkede! Kan anbefales højt!

-james & kirsten

Fra : Adam Christensen

Dato : 14-05-01 07:57

"Henning Jensen" <tjell@post3.tele.dk> wrote in message
> [...]
>
> 1. DMC's bronze kursus. Det strækker sig over 2 dage og koster kun 550 kr.
>
> 2. MC-Instruktørernes kursus I. Det varer 1 dag og koster 950 kr.

Hej Henning,

Jeg har ikke været på sidstnævnte, men var på DMC's bronze kursus sidste år,
og kan _kun_ anbefale det! Da jeg tog derfra søndag var det som om
motorcyklen var blevet udskiftet til en mere omgængelig model; min balance
på og føling med maskinen var blevet mangedoblet på de to dage, og
dæksiderne var blevet slidt længere ud til kanten.

Go!

--
Adam
SV650S (skal med på bronze kursus og en lille håndfuld track days i løbet

Fra : Henrik Olsen

Dato : 14-05-01 09:35

> [...]
>
> 1. DMC's bronze kursus. Det strækker sig over 2 dage og koster kun 550 kr.
>
> 2. MC-Instruktørernes kursus I. Det varer 1 dag og koster 950 kr.

Hvor kan jeg læse mere om disse kurser?

Fra : Michael K.S.

Dato : 14-05-01 10:03

On Mon, 14 May 2001 10:34:42 +0200, "Henrik Olsen" <ho_maps@e-box.dk>