Moms ved salg til Norge
Fra : Frederik

Dato : 13-09-04 15:21

Hej

Jeg skal sende en vare til Norge.

Er det korrekt forstået, at jeg så ikke skal momse beløbet men blot anføre
den manglende moms i den relvante rubrik ved indberetningen?

Mvh.

Frederik

Fra : Brian Binnerup

Dato : 13-09-04 16:08

> Er det korrekt forstået, at jeg så ikke skal momse beløbet men blot anføre
> den manglende moms i den relvante rubrik ved indberetningen?

Det kommer an på om det er salg til privat eller til virksomhed.

Hvis du har fået et norsk moms nummer fra kunden skal du ikke ligge moms på.
Hvis kunden er en privatkunde skal han/hun betale moms i det land produktet
købes i (dvs. Danmark), og så skal du ligge moms til som normalt.

Mvh

Brian

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 13-09-04 16:27

"Brian Binnerup" <brian@NOSPAMbinnerup.dk> skrev:

> [...]
> ligge moms på. Hvis kunden er en privatkunde skal han/hun betale
> moms i det land produktet købes i (dvs. Danmark), og så skal du

Norge er ikke med i EU, så der skal ikke opkræves dansk moms.
Forsendelsen vil tilgengæld blive pålagt told, moms og gebyr ved
indførslen til Norge.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Frederik

Dato : 13-09-04 16:37

"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> wrote in message

> Norge er ikke med i EU, så der skal ikke opkræves dansk moms.
> Forsendelsen vil tilgengæld blive pålagt told, moms og gebyr ved
> [...]

Det er også min forståelse.

Mvh.

Frederik

Fra : Carsten Riis

Dato : 13-09-04 17:07

Frederik wrote:

> "Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> wrote ,,,

> Det er også min forståelse.

Men er det ikke op til køber, at få modregnet den danske moms hos de
norske toll-myndigheder?

mvh

Carsten Riis

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 13-09-04 17:15

Carsten Riis <cr@carben.dk> skrev:

> Men er det ikke op til køber, at få modregnet den danske moms hos de
> norske toll-myndigheder?

Nej. Det er jo ikke de norske myndigheder, der får den danske moms, men
derimod de danske.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 13-09-04 17:41

"Morten" == Morten Bjergstrøm <nospam01@miljokemi.dk> writes:

> Nej. Det er jo ikke de norske myndigheder, der får den danske moms,
> men derimod de danske.

Er du sikker på det? Når mit arbejde fakturerer en kunde i Norge sker
det via den norske afdeling af Price-Waterhouse. De står for
momshåndteringen, så jeg har indtryk af at vi ikke sender moms med ud
af landet, men at den derimod bliver opkrævet i kundens hjemland.

--
/Wegge <http://wiki.wegge.dk>
echo mail: !#^."<>"|tr "<> mail:" dk@wegge

Fra : Knud Berggreen

Dato : 13-09-04 20:00

On 13 Sep 2004 18:40:37 +0200, Anders Wegge Jakobsen
<wegge@bakkelygaard.dk> wrote:

> [...]
>momshåndteringen, så jeg har indtryk af at vi ikke sender moms med ud
>af landet, men at den derimod bliver opkrævet i kundens hjemland.

I så fald må det være den norske afdeling der reelt står som sælger af
varen/ydelsen. Hvordan den norske afdeling så betaler den danske kan
kun told og skat vide

/Knud

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 13-09-04 20:40

"Knud" == Knud Berggreen <knud@berggreen-dk.invalid> writes:

> [...]

> I så fald må det være den norske afdeling der reelt står som sælger
> af varen/ydelsen. Hvordan den norske afdeling så betaler den danske

*Vi* har ikke en norsk afdeling. Men moms til vores norske kunder
bliver håndteret af Price-Waterhouse i Norge.

Jeg aner som sagt ikke hvordan det egentlig hænger sammen, men jeg
antager at der er en god grund til at et norsk revisionsfirma skal
blandes ind i vores fakturering.

Fra : Jonathan Stein

Dato : 14-09-04 09:11

Anders Wegge Jakobsen wrote:

> *Vi* har ikke en norsk afdeling.

Er du sikker? (http://shor.ter.dk/886293322)

Jeg gætter på, at I har en "papir-afdeling" i Norge. Altså bare en
firma-registrering, der bliver administreret 100% af PriceWaterhouse.

M.v.h.

Jonathan

mail-setup med daglig backup.
http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 14-09-04 09:22

"Jonathan" == Jonathan Stein <jstein@image.dk> writes:

> Er du sikker? (http://shor.ter.dk/886293322)

Åbenbart for sikker.

> Jeg gætter på, at I har en "papir-afdeling" i Norge. Altså bare en
> firma-registrering, der bliver administreret 100% af PriceWaterhouse.

Det lader til at være tilfældet.

Fra : Carsten Riis

Dato : 13-09-04 17:21

Morten Bjergstrøm wrote:

> Nej. Det er jo ikke de norske myndigheder, der får den danske moms, men
> derimod de danske.

Ok, jeg mindes bare noget om, da min far importede nogen varer fra
Tyskland (i firserne engang), så kunne han få den tyske moms refunderet
ved de danske myndigheder mod så at betale danske moms (og hvad der
ellers var).... Så afregnede de danske myndigheder med tyskerne.

Det kunne jo være, at det var noget lignende i med Norge

mvh

Carsten Riis

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 13-09-04 21:34

Anders Wegge Jakobsen <wegge@bakkelygaard.dk> skrev:

> [...]
> momshåndteringen, så jeg har indtryk af at vi ikke sender moms med
> ud af landet, men at den derimod bliver opkrævet i kundens

Er det ikke også det jeg skrev? Der skal ikke opkræves dansk moms ved
salg til Norge, men forsendelsen bliver fortoldet ved indførslen til
Norge, hvor der pålægges told, moms og gebyr.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 13-09-04 21:46

> Er det ikke også det jeg skrev? Der skal ikke opkræves dansk moms
> ved salg til Norge, men forsendelsen bliver fortoldet ved indførslen
> til Norge, hvor der pålægges told, moms og gebyr.

Du ved formentligt bedst hvad du skrev, men jeg fik åbenbart læst
det modsatte. Da vi tilsyneladende er enige, nu hvor jeg har fået den
skåret ud i pap, lader jeg spørgsmålet fare hinsidan.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 13-09-04 21:35

Knud Berggreen <knud@berggreen-dk.invalid> skrev:

> I så fald må det være den norske afdeling der reelt står som
> sælger af varen/ydelsen. Hvordan den norske afdeling så betaler
> den danske kan kun told og skat vide

Der skal ikke betales dansk moms, så det er meget enkelt.

--
Morten http://miljokemi.dk