Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Sigma 18-135mm?
Fra : KASO

Dato : 13-09-04 15:02

Jeg er idag den lykkelige ejer af et Minolta A1, men jeg pusler med
tanken om at overgå til DSLR - formentlig Nikon D70 eller evt. Canon
D20. Jeg har i min "analog-tid" været glad for mit Nikon F50 med et
Tamron 28-200mm objektiv, da dette spænd i brændvidde passer mig godt.
Det var også et af valgkriterierne, da jeg valgte A1, der jo dækker
samme brændvidder.

På DSLR har der hidtil ikke været mulighed for at dække samme
brændvidder i et enkelt objektiv, men jeg har set, at Sigma fremstiller
en 18-135mm til såvel Nikon som Canon - og det vil jo give mig samme ca.
"brændvidder" (omregnet m. cropfaktoren på de nævnte DSLR), men jeg har
ikke kunnet finde megen omtale af objektivet. Er der nogen, der har
erfaring med objektivet?

Jeg er klar over, at 7x zoom (som det jo er moderne at kalde det idag)
er et stort spænd, og at jeg vil kunne opnå en højere kvalitet med flere
objektiver med mindre spænd eller fast brændvidde, men det er det
kompromis, jeg tager, når jeg ikke ønsker at slæbe flere objektiver med
mig. Jeg var tilfreds med kvaliteten af min Tamron - og af Minoltas
objektiv - spørgsmålet er, om det nævnte Sigma objektiv lever op til
disse 2?

Grunden til at jeg ønsker at skifte til DSLR - trods at jeg vil "nøjes"
med et enkelt objektiv - er: Støj, hastighed - og at A1 fra tid til
anden har lidt fokusproblemer. DOF-kontrol kan også forbedres med DSLR -
men det er i denne sammenhæng mindre væsentligt.

http://www.kandu.dk/

Fra : NB

Dato : 13-09-04 17:17

"KASO" <KASO.news@kandu.dk> skrev bl.a. i en meddelelse
> Tamron 28-200mm objektiv

Hvordan har den været m.h.t. opløsning - det lyder som et ret uoverkommeligt
område (hvis ikke den koster spidsen ...) ?

ab

Fra : KASO

Dato : 14-09-04 07:13

"NB" <nanna.ireneFJERN@DETTEc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Hvordan har den været m.h.t. opløsning - det lyder som et ret
uoverkommeligt
> område (hvis ikke den koster spidsen ...) ?

Jeg har været godt tilfreds - men indrømmet - det er ikke mange billeder,
jeg har set i over 10x15 - og det siger jo ikke så meget. Jeg har
tidilgere - på et Olympus hus - haft Sigma 28-70 + Tokina 70-210 - og
Tamron'en var tegnede klart skarpere end disse 2.

Der findes adskillige generationer af Tamrons 28-200, og jeg tror, at min er
2. generation, hvor den blev udstyret med LD og aspherical (jeg ved ikke,
hvad det hedder på dansk) glas, hvilket forbedrede kvaliteten. Der er kommet
nyere generation(er?) til siden, men jeg kender ikke forskellen.

Jeg købte oprindeligt mit objektiv sammen med F50-huset + en Sunpak blitz
til ca. 7.000kr. (med behørig rabat), så jeg ved ikke, hvad objektivet
kostede solo. Da jeg idag udelukkende bruger digitalt, har jeg sat det
analoge til salg - og håbede derigennem at få et tilskud til DSLR (det er jo
altid godt med nyt "legetøj" ).

Fra : Erik W.

Dato : 13-09-04 18:21

"KASO" skrev i news:4145a8f6$0$164$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> brændvidder i et enkelt objektiv, men jeg har set, at Sigma fremstiller
> en 18-135mm til såvel Nikon som Canon - og det vil jo give mig samme ca.
> "brændvidder" (omregnet m. cropfaktoren på de nævnte DSLR [Klip]

Der er ikke noget Sigma i 18-135
men der er et 18-125 http://kortlink.dk/technikdirekt/az2
og et 24-135mm http://kortlink.dk/technikdirekt/ayz

Hvis du køber et Canon 300D kan du vælge det med 18-125mm i stedet for
standard 18-55 og du skulle efter sigende få et meget bedre objektiv, da
Canons 18-55'er er noget værre billigt noget:
http://kortlink.dk/technikdirekt/az3

Mvh Erik

Fra : Hans Joergensen

Dato : 13-09-04 19:04

Erik W. wrote:
> Hvis du køber et Canon 300D kan du vælge det med 18-125mm i stedet for
> standard 18-55 og du skulle efter sigende få et meget bedre objektiv, da
> Canons 18-55'er er noget værre billigt noget:

Det er Sigma uden EX på så også

Og selv om Canon's 18-55 føles enormt billig tegner den faktisk
ganske udemærket.

// Hans
--
Photogallery @ http://gallery.nathue.dk

Fra : KASO

Dato : 14-09-04 07:00

"Erik W." <erik.w@mail.com> skrev i en meddelelse
> "KASO" skrev i news:4145a8f6$0$164$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> Der er ikke noget Sigma i 18-135
> men der er et 18-125 http://kortlink.dk/technikdirekt/az2
> og et 24-135mm http://kortlink.dk/technikdirekt/ayz

Du har ret - det var en trykfejl!

> [...]
> standard 18-55 og du skulle efter sigende få et meget bedre objektiv, da
> Canons 18-55'er er noget værre billigt noget:

Det ser spændende ud - interessant pris!

Tak for input!