Energirude / termorude ?
Fra : Torben

Dato : 13-09-04 13:46

Hej gruppe,

jeg står og skal have ny bryggers- samt hoveddør. Sælgeren spurgte om jeg
skulle have enrgiruder i stedet for termoruder.

Nu spørger jeg så, er det virkelig de 500.- ekstra værd ?

mvh & på forhånd tak.
Torben

Fra : Roberto Saldo

Dato : 13-09-04 13:53

Torben wrote:
> Hej gruppe,
>
> jeg står og skal have ny bryggers- samt hoveddør. Sælgeren spurgte om jeg
> skulle have enrgiruder i stedet for termoruder.
>
> Nu spørger jeg så, er det virkelig de 500.- ekstra værd ?

Det kommer jo an på hvor tæt resten af huset er :)

Hvis du har enkeltlagsglas i resten er det nok lidt overkill.
Vi fik monteret vore døre med energiglas da det ikke var meget dyrere.

Mvh
Roberto

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 13-09-04 14:13

"Roberto Saldo" <rs@yahoo.com> wrote in message

> Det kommer jo an på hvor tæt resten af huset er :)
>
> Hvis du har enkeltlagsglas i resten er det nok lidt overkill.
> Vi fik monteret vore døre med energiglas da det ikke var meget dyrere.

Koster det ikke mange gange mere energi bare at åbne og lukke døren end det
som man sparer på forskellen mellem thermo- og energiglas ?

--
mvh/rg. Christian
"Our enemies are innovative and resourceful, and so are we. They never stop

Fra : Jesper Hansen

Dato : 13-09-04 15:57

Jeps.

Glimrende.

> Koster det ikke mange gange mere energi bare at åbne og lukke døren end det
> som man sparer på forskellen mellem thermo- og energiglas ?

Med risiko for det snart bliver Ot. må man sige: Nej - og dog. Hvis vi
antager forskellen er lavenergi i hele huset kontra alm. i hele huset
vil alm. vinduer stå og køle 24/7 og dermed medvirke til at køle hele
huset ned.
Når du åbner og lukker dørene, eller lufter ud 3-5 gange pr. dag a´ 10
min. pr. gang køler det ikke huset ned, men lufter blot ud.

Men det er rigtigt som der skrives at forskellen på lavenergi og alm.
vinduer i et hus der generelt ikke er isoleret er selvfølgelig
overse-bar, det samme gør sig også gældene ved udskiftning af et enkelt
vindue.

MEN, hvis man har et vinduesparti hvor der er kuldenedfald kan det give
en øget komfort *her*, uden at det nødvendigvis vil kunne ses på
varmeregningen, og det skal jo også tages med i overvejelserne.

Mvh

Jesper.

Fra : klaus

Dato : 14-09-04 17:09

Torben wrote:
> [...]
> skulle have enrgiruder i stedet for termoruder.
>
> Nu spørger jeg så, er det virkelig de 500.- ekstra værd ?

Jeg skal udskifte vinduer og en hoveddør og har besluttet at det skal
være lavenergi, prisforskellen er for lille til at jeg vil have
almindelige thermoruder (ca. 5% - 10% extra koster det for energiruder).

--
Venlig hilsen/with regards
Klaus Eriksen