Lys i forlygten på CBR1000F
Fra : Michael Lyngeled

Dato : 13-09-04 13:07

Hej Alle i DFM

Jeg har på min Honda CBR 1000 F fra 91 et lille ??

Nogen der kan svare på om der skal være lyn i begge pærer, når der
kører med nærlyset.

Når jeg skifter til det lange lys, så kommer lyset i begge.
Jeg har skiftet pærer med samme resultat, så nu ville jeg lige hører
jer om nogen viste det.

Enten er det meningen at der kun skal være lys i, når der tændes for
det lange lys, eller også har jeg nogen ledninger som er blevet gnavet
over...

MVH

Michael Lyngeled
CBR 1000 F
CB 500 - Til Salg

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 13-09-04 15:41

Den gang var det vist ikke lovligt med lys i begge. Men det kan vist nemt
fixes...

Har set hvor let det var på CBX750, der var det bare at trække en ledning
fra den ene pære til den anden, mon ikke det er det samme her...

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Armand

Dato : 13-09-04 16:45

Michael Lyngeled <michael@SLETMIGlyngeled.dk> skrev i en

> ......Honda CBR 1000 F fra 91 .....
> Nogen der kan svare på om der skal være lyn i begge pærer, når der
> kører med nærlyset.

Det skal der sandsynligvis ikke.
Hvis du kigger nøje efter, så er forlygteglassene sikkert heller ikke
identiske =>
den ene er kun fjernlysprojektør!
Ellers er det også enkelt at kigge på pæren eller blot på bagsiden af
pærefatningen mens pæren stadig er monteret i parabolen: Til den ene går der
tre ledninger (á lav/høj hhv. minus, hvor den anden kun måtte have to
ledninger (á + hhv. - )

--
Armand.

Fra : Michael Lyngeled

Dato : 13-09-04 16:50

On Mon, 13 Sep 2004 17:44:35 +0200, "Armand"
<armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote:
> [...]
>tre ledninger (á lav/høj hhv. minus, hvor den anden kun måtte have to

Det har jeg faktisk godt lagt mærke til at glasset ser anderledes ud i
den ene side, i forhold til den anden.
Så er mit svar besvaret, og jeg er fri for at rode mere med pærer, som
alligevel ikke virker!!!

Tak for svarne

/michael

Fra : tb

Dato : 13-09-04 17:41

Ikke helt korrekt. De er begge lavet til både kort og langt. De har dog
forskellig lys. Den ene lyser lidt kortere end den anden. Tilsammen giver de
en meget bedre oplyst vej, uden at blænde biler. Nok det bedste lys jeg har
set på en mc...

Fra : Kenneth

Dato : 13-09-04 21:12

"Michael Lyngeled" <michael@SLETMIGlyngeled.dk> wrote in message

> [...]
> den ene side, i forhold til den anden.
> Så er mit svar besvaret, og jeg er fri for at rode mere med pærer, som

Hej Michael,

Der skal være lys i dem begge, både når du kører med nær og fjernlys.
Du skal sandlynligvis blot skifte pæren. Det er pisse besværligt at komme
til, så jeg kan kun anbefale at skifte dem i begge sider når du alligevel er
igang.

VH/Kenneth
CBR1000F-SC24

Fra : Michael Lyngeled

Dato : 13-09-04 21:29

> [...]
>til, så jeg kan kun anbefale at skifte dem i begge sider når du alligevel er

Jeg har skiftet pærerne, og byttet om på dem, for at se om der skulle
være lys, men stadig intet lys...
Så er jeg måske ude i at der er nogen løse forbindelser!!!
Det er jo bare noget fuck at komme derind og fejlsøge! ØVBØV

/Michael

Fra : Brian Laursen

Dato : 13-09-04 22:09

Michael Lyngeled wrote:

> [...]
> Så er jeg måske ude i at der er nogen løse forbindelser!!!
> Det er jo bare noget fuck at komme derind og fejlsøge! ØVBØV

Hej Michael

...der skal IKKe som standard være lys i begge lygter ved nærlys.

mvh
Brian

Fra : Søren Jim

Dato : 14-09-04 12:08

snip
> Hej Michael
>
> ..der skal IKKe som standard være lys i begge lygter ved nærlys.
>
> mvh
> Brian

JA NEJ JA NEJ
skal vi ikke tage en afstemning om det : ?
Jeg siger lys i begge to, for det har jeg i min og det er helt
standard....og giver et dejligt lys
MVH Søren ( CBR1000F 1992)

Fra : tb

Dato : 14-09-04 18:35

> JA NEJ JA NEJ
> skal vi ikke tage en afstemning om det : ?
> Jeg siger lys i begge to, for det har jeg i min og det er helt
> standard....og giver et dejligt lys
> MVH Søren ( CBR1000F 1992)

Så må der være varianter. Jeg har haft to tyskere og en sw'er og en US'er.
Ingen af dem havde lys i begge. US'eren havde dog lys i blinklys og man
kunne ikke sætte på nærlys, så der var lige noget mod'ing inden den klarede
et syn...

Fra : Michael Lyngeled

Dato : 15-09-04 08:11

"tb" <no_mail@cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Ingen af dem havde lys i begge. US'eren havde dog lys i blinklys og man
> kunne ikke sætte på nærlys, så der var lige noget mod'ing inden den

Hmmm gad vide om 92'erne havde lys i begge lygter samtidig, min kammy også
med en 92'er har lys i begge, men min som er en 89'er der først er
indregistreret i 91, ikke har lys i begge...

Gad vide om der kunne blive problemer til syn med det??

/Michael
CBR 1000 F '91
CB 500 '99 - Tilsalg

Fra : tb

Dato : 15-09-04 16:58

> [...]
> med en 92'er har lys i begge, men min som er en 89'er der først er
> indregistreret i 91, ikke har lys i begge...

Alle modeller jeg refererer til, er89-91, så det er da muligt...

> Gad vide om der kunne blive problemer til syn med det??

Som tidligere skrevet, var det tidligere et krav, men ikke længere. Jeg
synede min med lys i begge (som jeg selv havde "fusket")

Fra : Michael Lyngeled

Dato : 15-09-04 09:14

> [...]
> Ingen af dem havde lys i begge. US'eren havde dog lys i blinklys og man
> kunne ikke sætte på nærlys, så der var lige noget mod'ing inden den

Måske er mysteriet opklaret!!!

Jeg har lige haft fingrene i min kammys CBR1000F fra 92 i hænderne, og kunne
med det samme se at glasset er helt anderledes i mønstret, og denne kører
med lys i begge pærer.

Ergo må der på de første SC24'ere ha været lys i kun den ene, og på de
senere 92'er og nyere været lys i begge...

/Michael
CBR1000F '91
CB 500 '99 - Tilsalg

Fra : Steen Gruby

Dato : 15-09-04 20:23

On Wed, 15 Sep 2004 10:13:46 +0200, "Michael Lyngeled"
<MLY@sletmigMLY.DK> wrote:

Hej.

>Jeg har lige haft fingrene i min kammys CBR1000F fra 92 i hænderne, og kunne
>med det samme se at glasset er helt anderledes i mønstret, og denne kører
>med lys i begge pærer.

På de MC hvor der kun er nærlys i den ene lygte er generatoren ikke
dimensioneret til at slæbe på begge lygter.
Jeg har ser flere der har taget livet af ladeanlæget ved at tænde for
begge.
Hvis det var mig der stod med "problemet" ville jeg formodentlig sætte
nærlyset på lygte 2 over en switch så jeg kunne tænde det om aftenen
og så lade den køre med en lygte som kørelys.

>Ergo må der på de første SC24'ere ha været lys i kun den ene, og på de
>senere 92'er og nyere været lys i begge...

Hvis jeg husker rigtigt er det først de senere år (under 5) det er
blevet tilladt med lys i begge nærlyslygter.
Hvem har den konkrete viden?

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Armand

Dato : 15-09-04 22:08

Steen Gruby <oz9zi@(AT)gruby.dk> skrev i en
> [...]
>
> Hvis jeg husker rigtigt er det først de senere år (under 5) det er
> blevet tilladt med lys i begge nærlyslygter.

Det er sket helt tilbage til omkring min tid som DMC-slave => Midt i
80'erne!

Og omkring generatorproblemer, så tror jeg ikke helt på at de ekstra 55W
forbrug kan kvæle en moderne generator - Men skulle det være tilfældet er en
skarp pos.-lys pære i begge paraboler som kørelys også en mulighed!

--
Armand.

Fra : Steen Gruby

Dato : 15-09-04 22:38

On Wed, 15 Sep 2004 23:07:43 +0200, "Armand"
<armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote:

Hej Armand.

>Det er sket helt tilbage til omkring min tid som DMC-slave => Midt i
>80'erne!

Jeg hiver lige hoserne op og bøjer hovedet ,-)

>Og omkring generatorproblemer, så tror jeg ikke helt på at de ekstra 55W
>forbrug kan kvæle en moderne generator - Men skulle det være tilfældet er en
>skarp pos.-lys pære i begge paraboler som kørelys også en mulighed!

Næ, men ikke desto mindre er 55 watt mere, og hvis vi lige lægger
tallene sammen, så er der nu 110 watt til forlyset, 10 watt til
baglyset, 50 watt til tændingen og så er vi oppe på 170 watt.
læg så bremselys og blinklys med hver ca 30 watt og vi er så oppe på
230 watt.
Akku'en vil også gerne have lidt, og så er der udsolgt hvis det er en
250 watt generator.
De stakkels 55 watt merforbrug til en ekstra forlygte er med andre ord
det de lidt ældre MC'er havde i reserve.
det er først de senere år der er 400 watt til rådighed, og så er det
ikke noget problem mere
Jeg har faktisk set flere afbrændte statorer og ensrettere der har
opgivet efter at lygte nr. 2 er kommet til.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Torben Scheel

Dato : 16-09-04 09:38

Steen Gruby wrote:
> [...]
> dimensioneret til at slæbe på begge lygter.
> Jeg har ser flere der har taget livet af ladeanlæget ved at tænde for

Det harmonerer bare ikke ret godt med at der kommer blus i begge lamper ved
langt lys?

--
vh
Torben Scheel

Fra : Bjørn S

Dato : 16-09-04 11:48

Torben Scheel wrote:

> Det harmonerer bare ikke ret godt med at der kommer blus i begge lamper ved
> langt lys?

Tænk på at det hele er konstruert ud i fra fabrikkens ønsker om at kun
lave det tilstrækkeligt for et gennemsnitlig forbrug = lavere omkostninger
og vægt.

Vel nok fordi man ikke "normalt" forholdsvis kører så meget med det lange
lys.Dermed bliver der også totalt sæt overskud til at lade batteriet, og
generatoren er fri for at arbejde på fuldt blus hele tiden.

Til en sammenligning;
Hvis nu du kun kørte korte ture, varmebagrude, viskere og blæser på fuldt
i din bil, ville du nok også erfare at strømmen tog slut efter en tid.

--
/Bjørn

Fra : Torben Scheel

Dato : 16-09-04 14:29

"Bjørn" S wrote:

> [...]
> lange lys.Dermed bliver der også totalt sæt overskud til at lade
> batteriet, og generatoren er fri for at arbejde på fuldt blus hele

Hvis et køretøj ikke er konstrueret til at køre med langt lys i en længere
periode er det IMHO en konstruktionsfejl.

> Til en sammenligning;
> Hvis nu du kun kørte korte ture, varmebagrude, viskere og blæser på
> fuldt i din bil, ville du nok også erfare at strømmen tog slut efter en
> tid.

Kan ikke sammenlignes. Hvis man kørte med langt lys, blink, bremselys og
varmehåndtag konstant ville det være acceptabelt at forbruget var større end
leverancen.

vh
Torben

Fra : Bjørn S

Dato : 16-09-04 17:34

> Hvis et køretøj ikke er konstrueret til at køre med langt lys i en længere
> periode er det IMHO en konstruktionsfejl.

Det kan vi godt være enig i, men konstruktørene har nok beregnet sig frem
til at mesteparten af kørselen foregår med 1 nærlys tændt, og ikke
kontenuerlig belastning med 2 pærer.
- det var dit jeg ville henad.

--
/Bjørn

Fra : Torben Scheel

Dato : 17-09-04 10:19

Bjørn S wrote:
> [...]
> frem til at mesteparten af kørselen foregår med 1 nærlys tændt, og
> ikke kontenuerlig belastning med 2 pærer.

Tjah - jeg har ikke helt så lave tanker om Honda's konstruktører. Suzukis
derimod..

vh
Torben

Fra : Freddy Lang

Dato : 17-09-04 13:06

Torben Scheel wrote:

> Tjah - jeg har ikke helt så lave tanker om Honda's konstruktører.
> Suzukis derimod..

HEY!!?!

--
Freddy
SV-R

Fra : Kim_Kristensen

Dato : 20-09-04 06:41

"Steen Gruby" skrev d. 15-09-04 20:23 dette indlæg :
> [...]
>

> Hvis jeg husker rigtigt er det først de senere år (under 5) det er
> blevet tilladt med lys i begge nærlyslygter.

Jeg har ikke lige konkret viden men syntes at jeg kun ser nærlys i den
ene lygte på cykler med to, SC24 har kun et forlygteglas og vel derfor
kun en lygte vil jeg tro. Den har så to pære og en parabol der er
udformet "som om" den kunne deles på midten, og bruges i hver sin lygte.

Med venlig hilsen Kim

http://www.kandu.dk/

Fra : Kim_Kristensen

Dato : 20-09-04 06:41

"Michael Lyngeled" skrev d. 15-09-04 09:14 dette indlæg :
> [...]
>
> Ergo må der på de første SC24'ere ha været lys i kun den ene, og på de
> senere 92'er og nyere været lys i begge...

Jeg har en SC24 fra 1990 som har lys i begge, og det ser helt originalt
ud.

Med venlig hilsen Kim

http://www.kandu.dk/