Kan ikke registrere program i Mac OS X Pan~
Fra : Henrik

Dato : 13-09-04 11:40

Jeg har en G4 mac som netop er formateret og har fået lagt Mac OS X Panther
på (10.3.5). Derefter har jeg installeret de programmer som umiddelbart skal
bruges på maskinen, uden problemer. Men, hver gang jeg starter Suitcase X1,
så skal jeg indtaste serienummeret, og det er nok lige en smule træls. Hva
gør jeg?

Mvh Henrik

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 13-09-04 23:11

Henrik <henrik.dencker@rc-media.dk> wrote:

> Jeg har en G4 mac som netop er formateret og har f?et lagt Mac OS X Panther
> p? (10.3.5). Derefter har jeg installeret de programmer som umiddelbart skal
> bruges p? maskinen, uden problemer. Men, hver gang jeg starter Suitcase X1,
> s? skal jeg indtaste serienummeret, og det er nok lige en smule tr?ls. Hva
> g?r jeg?

Prøv at slette ~/Library/Preferences/com.extensis.Suitcase.plist og
mappen "Suitcase Preferences" i samme mappe.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-09-04 00:37

Hej René

Det var også det, jeg ville have foreslået - bortset fra mappen
"Suitcase Preferences". Svjv. indeholder den alle lister over de valgte
skriftlister til brug for de specifikke programmer. - Det gør den
ihvertfald under OS 9.x

- Desuden ville jeg have tilføjet (som tidl. tilknyttet Extensis), at
man bør undlade at bruge Suitcase, da der stadig er meget alvorlige fejl
i programmet.- Og at FontReserve X 3.x er væsentlig bedre, men den er jo
desværre nu også hanet hos Extensis, så gad vide hvorlænge, det varer,
inden de også får ødelagt den, ligesom de har ødelagt den opr.
Suitcase..

Jeg har brugt begge programmer, og har ikke haft andet end bøvl med SC,
- har nu de sidste 2 år brugt FontReserve, og den har _aldrig_ givet mig
ét eneste problem med skrifthåndtering, - og det selv om jeg også bruger
en del ikke-latinske skrifter.

mvh. Erik Richard

<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 14-09-04 17:28

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> [...]
> "Suitcase Preferences". Svjv. indeholder den alle lister over de valgte
> skriftlister til brug for de specifikke programmer. - Det gør den

Det gør den også, men dens database kan sagtens blive korrupt.

> [...]
> desværre nu også hanet hos Extensis, så gad vide hvorlænge, det varer,
> inden de også får ødelagt den, ligesom de har ødelagt den opr.

FontReserve er udgået, så det er ikke et valg længere. Man skal ikke
basere sin produktion (hvis man lever af det) på udgået software, som
måske bliver inkompatibel med næste version af OS X.

Jeg bruger Suitcase X1 hver dag professionelt, og det fungerer i det
store hele glimrende. Det har sine skavanker og særheder og fungerer
ikke lige så godt som under Mac OS 9, men det skyldes bestemt også OS
X's særheder. Det er ikke så nemt at være fontmanager i et OS, som er
så håbløst, når det kommer til fonte.

> [...]
> - har nu de sidste 2 år brugt FontReserve, og den har _aldrig_ givet mig
> ét eneste problem med skrifthåndtering, - og det selv om jeg også bruger

Suitcase har en nærmest uundværlig funktion i prepress-sammenhængen,
idet den kan åbne fonte midlertidigt og derefter glemme alt om dem
igen. Det går den hurtigt og smidigt, og derfor er det meget udbredt i
den grafiske branche.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-09-04 23:25

Hej René

René Frej Nielsen wrote:

> Det gør den også, men dens database kan sagtens blive korrupt.

Dvs., at der er yderligere en fejl, som de ikke har rettet, - trods
adskillige indlæg under betaperioden. - Godt, jeg er ude af det firma!

Jeg oplevede det på både SC 8 og 9 med OS 9.2, men de hævdede
hårdnakket, at det ikke kunne lade sig gøre på OS X..

> FontReserve er udgået, så det er ikke et valg længere. Man skal ikke
> basere sin produktion (hvis man lever af det) på udgået software, som
> måske bliver inkompatibel med næste version af OS X.

Er du _helt_ sikker på det? - Iflg. de opl., vi fik, ville FontReserve
vedblive med at blive udviklet sideløbende med SuitCase. Nå, men de er
jo åbenbart så ikke bedre end andre, - såsnart de får fingrene i et godt
program, dropper de det åbenbart.

I øvrigt virker den ver. jeg har af FR ganske fint med 10.3.4, - det
gjorde den, indtil jeg jo skiftede disk og stadig ikke har fået OS X
installeret igen, da jeg er nødt til at have lidt hjælp. - Man kan jo
ikke bruge forstørrelsessystem under selve X-installationen, og de
skrifter (geneva 9p) er ulæselige for mig - selv med en lup, der
forstørrer 20x..

> [...]
> ikke lige så godt som under Mac OS 9, men det skyldes bestemt også OS
> X's særheder. Det er ikke så nemt at være fontmanager i et OS, som er

Hvordan har du placeret dine skrifter i OS X? - Mens jeg havde 10.3.4
på den lille disk, havde jeg placeret alle mine OS 9 TT og T1/PS
skrifter i de to fontmapper, der er i X, - altså både i 'Fontbook' og i
'System' -> 'Fonts'. Noget af det, jeg lagde mærke til,var, at det var
ualmindelig hurtig at skifte skrifttype både med alm. latinske skrifter
og de ikke-latinske skrifter, jeg stadig bruger - især græske og
hebraiske, men også lidt persisk, arabisk og syrisk. Og det er vel at
mærke udelukkende alm. klassiske TT skrifter.

> [...]
> idet den kan åbne fonte midlertidigt og derefter glemme alt om dem
> igen. Det går den hurtigt og smidigt, og derfor er det meget udbredt i

Øh, den funktion har FontReserve da også. Den har endda to muligheder, -
'Temporary Enable' og 'Temporary Disable'. Og det kan du vælge i det
enkelte dokument - eller 'prepress' job, om du vil.

Jeg har samlet ca. 2000-2500 forskellige skrifter - TT, T1, PS og nogle
enkelte T3 - i en enkelt mappe i 'Font Reserve Database'-mappen. Herfra
kan jeg så vælge de skrifter, der skal bruges i et bestemt dokument, og
når de er brugt dér, og dokumentet lukkes, bliver de automatisk slået
fra igen. Jeg kan endda oprette et tomt dokument og på forhånd vælge
lige netop de skrifter, jeg vil bruge dér. Det er fx. rart, når jeg ofte
bruger forskellige standard layouts. Jeg gemmer så det tomme dokument
som 'Standard Layout' i det givne program, så kan jeg fx. vælge det
gennem startmanageren - fx. AWKS, Word, WordPerfect 3.5, Mariner,
NisusWriter eller endda i TypeStyler, som jeg tit bruger til fx.
forsider osv.. TypeStyler kræver desværre stadig 'classic mode', hvis
det er i OS X.

- Jeg synes, det er nok, jeg har ca. 130mb skrifter installeret i
systemet... Så hvis jeg yderligere skulle have ca. 1100mb skrifter i
systemet, vil det blive uoverskuelig.

mvh. Erik Richard
<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 16-09-04 23:52

> Dvs., at der er yderligere en fejl, som de ikke har rettet, - trods
> adskillige indlæg under betaperioden. - Godt, jeg er ude af det firma!

Har du da været ansat i Extensis?!?

> Jeg oplevede det på både SC 8 og 9 med OS 9.2, men de hævdede
> hårdnakket, at det ikke kunne lade sig gøre på OS X..

Jeg ved ikke hvad de siger, men det kan altså ske. Det er dog ikke
sket meget længe for mig, så måske er det fikset i X1 versionen, da
jeg ikke kan huske om det var helt tilbage i version 10, at jeg
oplevede problemet.

> [...]
> vedblive med at blive udviklet sideløbende med SuitCase. Nå, men de er
> jo åbenbart så ikke bedre end andre, - såsnart de får fingrene i et godt

Udmeldingen har hele tiden været, at de to produkter skulle kombineres
til ét, eller ihvertfald at de to programmernes teknologier skulle
kombineres.

> [...]
> ikke bruge forstørrelsessystem under selve X-installationen, og de
> skrifter (geneva 9p) er ulæselige for mig - selv med en lup, der

Font Reserve virker vist stadig fint i OS X. Men Apple ændrer jo ret
meget ved hver revision af OS X, så man ved aldrig om der opstår
problemer.

> [...]
> hebraiske, men også lidt persisk, arabisk og syrisk. Og det er vel at
> mærke udelukkende alm. klassiske TT skrifter.

Hvis man bruger en fontmanager bør man ikke også have fonte i
systemets egene fontmapper. Jeg har renset OS X for langt de fleste
fonte og har min fontsamling i en helt anden mappe. Du bør ikke bruge
både Suitcase og Fontbook, for så går der ged i det.

> Øh, den funktion har FontReserve da også. Den har endda to muligheder, -
> 'Temporary Enable' og 'Temporary Disable'. Og det kan du vælge i det
> enkelte dokument - eller 'prepress' job, om du vil.

Jeg har afprøvet det i Font Reserve og det fungerer ikke lige så god
som i Suitcase. Font Reserve har jo en database og hvis man kun har
sin egen samling at holde styr på, så er det nok smart nok, men når
man skifter fonte hele tiden er det ikke hensigtsmæssigt. Den var ikke
så god til midlertidig aktivering af fonte på den måde som jeg bruger
det.

> [...]
> lige netop de skrifter, jeg vil bruge dér. Det er fx. rart, når jeg ofte
> bruger forskellige standard layouts. Jeg gemmer så det tomme dokument

Automatisk aktivering virker også fint i Suitcase, men til
prepress-brug er det noget hø, og derfor er det ikke relevant for mig.

> - Jeg synes, det er nok, jeg har ca. 130mb skrifter installeret i
> systemet... Så hvis jeg yderligere skulle have ca. 1100mb skrifter i
> systemet, vil det blive uoverskuelig.

Igen, det er en helt anden opsætning end til grafisk brug, for der har
man ikke skrifterne i systemet, medmindre man kun har sin egen mindre
samling at holde styr på.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 17-09-04 03:06

Hej René

René Frej Nielsen wrote:

> Har du da været ansat i Extensis?!?

Ja, som freelance i forbindelse med primært synsvenligt layout og brug
for synshandicappede. Desuden har jeg været betatester for dem, hvilket
jeg heller ikke er mere!

> [...]
> sket meget længe for mig, så måske er det fikset i X1 versionen, da
> jeg ikke kan huske om det var helt tilbage i version 10, at jeg

Uha! SC 10 er da noget af det værste, de har udsendt. Her udsendte de en
beta 2 som 'final release' - og det på trods af, at der kom ca. 200
indlæg omkring fejl i den _hver_ dag i de 14 dage, de gav os som
beta-periode.

Det samme skete med den første rigtige X-verskon, det var endda en beta
1, du udgav som final release. - Nøjagtig på samme måde som med SC 10 og
11, og som NAI jo lige har præsteret med Virex 7.5..

> Udmeldingen har hele tiden været, at de to produkter skulle kombineres
> til ét, eller ihvertfald at de to programmernes teknologier skulle
> kombineres.

Så synes jeg, de skulle droppe SuitCase og kun videreudvikle
Fontreserve. Den er jo langt mere udbygget og væsentlig mere stabil end
SC. Men den melding vi fik i en 'personal mail' [bvadr!] var, at de
begge skulle fortsætte sideløbende. Og der er da også kommet en enkelt
opdatering, siden Extensis overtog FR fra 3.1.1 til 3.1.2, men såvidt
jeg kan se, så må den have været planlagt, inden DiamondSoft blev
indlemmet i Extensis. Den er dateret 13.5.2003.

> Font Reserve virker vist stadig fint i OS X. Men Apple ændrer jo ret
> meget ved hver revision af OS X, så man ved aldrig om der opstår
> problemer.

Det gjorde den ihvertfald i 20.3.4. Og serverver. 1.6 PC/Mac gjorde
også. Jeg er heldig at have hele pakken - både single ver. og
serverver.. Det ville have været helt eminent, hvis Apple havde købt FR
istedet for Extensis. Så havde Apple virkelig haft et værktøj til
skriftstyring, der kunne sige spar to til alt andet på markedet!

> [...]
> fonte og har min fontsamling i en helt anden mappe. Du bør ikke bruge
> både Suitcase og Fontbook, for så går der ged i det.

Er du da helt vimmer mand! - Jeg kan godt love dig for, at jeg aldrig
mere skal have Suitcase på nogen af mine maskiner overhovedet! - Og de
har _aldrig_ været installeret samtidig. - Ikke engang hverken ATM eller
den fulde Adobe Type Manager har jeg haft installeret sammen med hverken
SC eller FR. SC 8.1 afinstallerede automatisk ATM, så hvis man ville
have den (ver. 4.6.2), skulle man manuelt geninstallere den uden at
bruge ATM installeren, for ellrs blev SC afinstalleret..

Det er da også rigtig, at man ikke behøver - ellr måske endda bør - have
installeret andree end selve systemskrifterne i systemet, hvis man
intensivt bruger en rigtig skriftmanager. Men jeg har nu valgt under OS
9.2.2 at beholde de skrifter, jeg havde + nogle flere godt nok. - Især
da jeg af og til bruger et par gamle tekstbehandlingsprogrammer som
MacWrite Pro og WorldWrite, der ikke er helt vilde med skriftmanagers i
det hele taget. - Ellers har jeg da også som sagt de fleste skrifter i
FRs databaser....

> [...]
> man skifter fonte hele tiden er det ikke hensigtsmæssigt. Den var ikke
> så god til midlertidig aktivering af fonte på den måde som jeg bruger

Du kan da sagtens oprette flere databaser også i den alm. ver. 3.1.2, -
også på eksterne diske, der ikke altid er aktive eller fx. på en server.
Det er bl.a. noget af det, der er blevet bedre i 3.1.2. I den mest
kendte ver. - 2.6 kunne man godt få problemer, hvis man havde baserne
på eksterne diske, der ikke altid var aktive - fx. på en stor printer
med en fontdisk indbygget. I 3.1.2 laver du blot en henvisning til fx.
en decideret fontdisk, og du kan vælge og vrage fuldstændig, som du har
lyst til blandt alle skrifterne - også både temp.enabled og
temp.disabled...

Det kan måske også godt have noget at gøre med 'vanens magt' og ikke
mindst indlæring. Det er altid en indlæringsproces, når/hvis man skifter
til et nyt styringssystem - også skriftstyring.

Jeg fandt faktisk indlæringskurven ved skiftet fra SC 8 til FR 2.6
væsentlige nemmere end da jeg skiftede fra SC 6 til SC 8.

> Automatisk aktivering virker også fint i Suitcase, men til
> prepress-brug er det noget hø, og derfor er det ikke relevant for mig.

Jamen, du kan da også gøre det manuelt i FR, hvis det er det, du
foretrækker. Det bestemmer du da fuldstændig selv. Jeg har bare valgt
nogle standardopsætninger i de programmer, jeg bruger mest. I alle andre
vælger jeg da manuelt i hvert enkelt tilfælde.

Jeg synes netop ikke, at 'automatikken' i SC fungerer særlig godt, -
ihvertfald ikke med hverken Freehand 9.x, Photoshop 5.5 - og da slet
ikke i Corel Graphics Suite. Her reg. FR fx. CGS som værende _ét_
program og ikke de 3 enkeltprogrammer, det jo reelt er. Det betyder
faktisk, at du via CGS's opstartsprogram kan lave dine baser specielt
til hvert enkelt 'delprogram'. - Selv til den gamle TextBridge 8.5
virker FR perfekt! - Hvad SuitCase absolut ikke gør. Jeg har ikke prøvet
FR i hverken Pagemaker eller Illustrator på den her maskine, da jeg lige
har fået dem installeret fra min gl. Beige G3 derhjemmefra. Men jeg véd
fra en bekendt i Australien (Geoff Heard), der netop er skiftet fra SC
til FR pga. SCs dårlige håndtering i Pagemaker, at det virker
fuldstændig efter bogen. Han har også nu investeret i InDesign til X, og
her virker det også fuldkommen perfekt. Geoffs virksomhed er netop en
grafisk virksomhed, der både fremstiller brochurer og bøger, samt
undervisningsmaterialer...

> Igen, det er en helt anden opsætning end til grafisk brug, for der har
> man ikke skrifterne i systemet, medmindre man kun har sin egen mindre
> samling at holde styr på.

En stor del af de ca. 130mb, jeg har i systemet _skal_ være der, da de
er til brug med Apples Language Kits. Trækker du dem ud af systemet, vil
language kittene slet ikke virke. Og så har jeg et par unicode bitstream
fonts, der alene fylder godt 45mb, og de skal også være i skriftmappen i
systemet for at virke korrekt.

mvh. Erik Richard
<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 17-09-04 23:08

> [...]
> 1, du udgav som final release. - Nøjagtig på samme måde som med SC 10 og
> 11, og som NAI jo lige har præsteret med Virex 7.5..

Suitcase 10 var den første version til Mac OS X... Det fungerede
nogenlunde, men lidt ustabilt.

> [...]
> jeg kan se, så må den have været planlagt, inden DiamondSoft blev
> indlemmet i Extensis. Den er dateret 13.5.2003.

Suitcase har sine fordele og mange tilhængere. Der burde være plads
til begge programmer, men nu må se hvad de kommer op med.

> [...]
> MacWrite Pro og WorldWrite, der ikke er helt vilde med skriftmanagers i
> det hele taget. - Ellers har jeg da også som sagt de fleste skrifter i

Sålænge du ikke laver grafisk produktion er det næsten ligegyldigt
hvordan man placerer sin skrifter. Man kan sagtens have de mest brugte
i systemet og så bare aktivere de andre, når de en gang imellem skal
bruges.

> [...]
> en decideret fontdisk, og du kan vælge og vrage fuldstændig, som du har
> lyst til blandt alle skrifterne - også både temp.enabled og

Nu er jeg ikke interesseret i at have skrifterne i nogen databaser,
for jeg skifter skrifter 10-20 gange om dagen og skal tit kun bruge
dem i 10 minutter. Det skal bare være hurtigt og nemt at aktivere
skrifter og fjerne dem igen. Det gør Suitcase meget godt.

> Det kan måske også godt have noget at gøre med 'vanens magt' og ikke
> mindst indlæring. Det er altid en indlæringsproces, når/hvis man skifter
> til et nyt styringssystem - også skriftstyring.

Selvfølgelig har det noget at gøre med vane, og jeg har da også brugt
Suitcase lige siden version 3. Andre bruger Font Reserve, nogle bruger
ATM Deluxe og nogen bruger MasterJuggler. Smag og behag er forskellig.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 18-09-04 22:47

Hej René

René Frej Nielsen wrote:

> Suitcase 10 var den første version til Mac OS X... Det fungerede
> nogenlunde, men lidt ustabilt.

Det var samme installer, der brugtes til både klassisk OS og X. Den er
hamrende ustabil under 9.2.2 både DK, IE, UK og US samt under Mac OS
9.2.0 Beta Release (Moonlight).

Jeg er glad for, jeg kun testede den på mine små testpartitioner på min
dengang kun beige G3 og ikke på de store main partitioner. Jeg har
_aldrig_ været ude for noget lignende. - Det grænser til ren fusk!

> Suitcase har sine fordele og mange tilhængere. Der burde være plads
> til begge programmer, men nu må se hvad de kommer op med.

Jeg håber virkelig, de besinder sig, inden de dropper FR. Jeg anbefalede
FR til et grafisk firma, der ellers brugte SC, men var godt og grundigt
trætte af, at den hele tiden trak systemet ned, - og det var ikke fordi,
de ikke havde RAM nok på deres maskiner - heller ikke diskplads osv..
Efter de købte FR, har de ikke haft problemer, og de laver altså
temmelig meget forskelligt - også videomateriale til undervisningsbrug.

Jeg er bare bange for, at de laver det samme nummer som med 'Vector
Tools, da de havde fået fingre i den, lod de den køre i ca. 1 1/2 år og
lavede et par 'skønhedsopdateringer', - og så droppede den den bare uden
videre. Det betyder fx. at når jeg bruger Freehand og bruger skrifter
som grafik, kan jeg kun skalere op til en vis str. uden at TT
skaleringen forsvinder og skrifterne bliver kantede. Jeg brugte så
Vector Tools til at gøre arbejdet færdig med, - men den virker ikke på
Freehand 9.x og nyere, - og jeg gider da ikke til at geninstallere en
gl. 5.5 for at kunne gøre det..

> [...]
> dem i 10 minutter. Det skal bare være hurtigt og nemt at aktivere
> skrifter og fjerne dem igen. Det gør Suitcase meget godt.

Jeg forsøger jo netop at sige, at det er komplet ligegyldigt, hvor du
har dem liggende, - om det så er på CD'er eller hvor pokker det er. FR
finder og aktiverer / deaktiverer, og det er fuldstændig dig selv, der
bestemmer, hvordan og hvornår det skal ske.

"Font Reserve Database" består af 2 væsentlige dele, - en mappe, hvori
du _kan_ placere skrifter, men det er overhovedet ikke nødvendigt, dette
gøres, og så en mappe, hvori du har _lister_ over dine fonte. Hvis du
vælger en skrifttype, der ikke findes i skriftmappen, så ber den ganske
enkelt om det pågældende medie, hvor disken ligger, og når du har brugt
den, kan du bare tage mediet ud igen og arbejde videre.

Jeg véd ikke, hvilket program, du mest bruger - Quark, InDesign,
Pagemaker osv., men ihvertfald både InDesign og Pagemaker kan embedde
skrifterne, så du end ikke senere behøver at sætte medierne i igen, når
du skal lave det færdige dokument i fx. PDF format eller direkte som PM
/ ID / QX fil.

Hvis ikke man kan det, så er det jo omsonst at bruge en fontmanager
overhovedet...

> Selvfølgelig har det noget at gøre med vane, og jeg har da også brugt
> Suitcase lige siden version 3. Andre bruger Font Reserve, nogle bruger
> ATM Deluxe og nogen bruger MasterJuggler. Smag og behag er forskellig.

Jeg ville gerne have den nyeste version af MasterJuggler, men den kan
ikke købes mere hos Alsoft, og den gl. ver. 1.0, jeg har fået fat i,
virker ikke på OS 9.2 - kun til og med OS 8.6...

mvh. Erik Richard
<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 19-09-04 11:21

> Det var samme installer, der brugtes til både klassisk OS og X. Den er
> hamrende ustabil under 9.2.2 både DK, IE, UK og US samt under Mac OS
> 9.2.0 Beta Release (Moonlight).

Suitcas 10 kører altså aldeles glimrende på Mac OS 9. Ingen problemer
der... Det har jeg brugt i laaang tid (regnet i EDB-tid).

> [...]
> finder og aktiverer / deaktiverer, og det er fuldstændig dig selv, der
> bestemmer, hvordan og hvornår det skal ske.

Jeg har altså afprøvet FR og har konkluderet at til mit brug er
Suitcase altså smartest, desuden vil jeg netop ikke basere mit
workflow på noget der er på vej til at udgå.

> [...]
> enkelt om det pågældende medie, hvor disken ligger, og når du har brugt
> den, kan du bare tage mediet ud igen og arbejde videre.

Jeg arbejder på den måde, at jeg trækker kundens fontmappe ned på
Suitcase's Dock-ikon, hvilket åbner fontene midlertidigt, åbner
kundens dokument og arbejder med det, hvorefter jeg sender det videre
i systemet (Agfa Apogee) og lukker dokumentet. Herefter deaktiverer
jeg fontene igen fra Suitcase og så er der ikke længere nogen
referencer til de fonte.

> [...]
> skrifterne, så du end ikke senere behøver at sætte medierne i igen, når
> du skal lave det færdige dokument i fx. PDF format eller direkte som PM

De kan IKKE embedde skrifter. Heldigvis! De kan desværre embedde
billeder, hvilket er det værste gang hø for os på trykkerierne, hvis
kunden ikke har styr på på farverum, opløsning og lign. Så er det
noget federe at have adgang til alle filerne.

Jeg bruger alle de programmer som kunderne bruger, så jeg kan dem alle
til husbehov, men er ikke ekspert i dem alle. Min ekspertise består I
at kunne dem alle godt nok til at kunne finde fejl og korrigere dem,
samt vejlede kunderne hvis de laver noget på en dum måde.

> Hvis ikke man kan det, så er det jo omsonst at bruge en fontmanager
> overhovedet...

Embedde skrifter? Alle programmerne kan i dag pakke dokumenter, fonte
og billeder sammen i én mappe, så man er sikker på at have alle brugte
resourcer.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-09-04 22:53

Hej René

René Frej Nielsen wrote:

> Suitcas 10 kører altså aldeles glimrende på Mac OS 9. Ingen problemer
> der... Det har jeg brugt i laaang tid (regnet i EDB-tid).

?? - Det fatter jeg altså ikke, jeg har kørt den på flere forskellige
maskiner, både PCI PowerMac 7200, 7600, 9600 og Beige G3/233 og
G3/300AV, - alle med systemer fra 8.6 til 9.2.2. Den ville bare ikke
køre ordentlig, - manglende fonte i regisre, indsatte ikke valgt skrift,
- gik ned og var lige ved at trække systemet med (9.2.2/G3/300AV),
diable/enable temp fonts virkede ikke hver gang... Jeg kunne blive ved...

> Jeg har altså afprøvet FR og har konkluderet at til mit brug er
> Suitcase altså smartest, desuden vil jeg netop ikke basere mit
> workflow på noget der er på vej til at udgå.

Ja, det er jo så det, vi ikke véd med sikkerhed, hvad der vil ske med de
to programmer. - Men hvilken version af FR har du prøvet? Der er _meget_
stor forskel på de mest brugte ver. 2.6, 3.0 og 3.1...

> [...]
> i systemet (Agfa Apogee) og lukker dokumentet. Herefter deaktiverer
> jeg fontene igen fra Suitcase og så er der ikke længere nogen

Det samme kan du faktisk også med FR 'DropFont'. FR kan altså stadig
mere end SC, men jeg tror stadig, det mest drejer sig om 'vanens magt'.

Jeg lider af en meget alvorlig sygdom, der hedder 'fontomani'. - Altså
jeg samler alt, hvad jeg overhovedet kan få fingre i. Jeg gjorde et
forsøg med SC for at reg. og lave baser over disse fonte, men hold da
op, hvor blev de baser tunge at danse med. Så prøvede jeg det samme med
FR 2.6. Søgetiden med FR's 'Font Browser' var 1/10 af den tid, det tog
med SC 6. Med FR 3.1.2 og SC 10 er forskellen endda endnu mere udtalt -
FR bruger ca. 1/20 af den tid SC 10 bruger.

Du må her tænke på, at jeg jo bruger programmerne meget intenst i
testperioderne. - Ikke bare, da jeg var betatester for Extensis, men
generelt, når jeg 'slagter' et program.

> [...]
> kunden ikke har styr på på farverum, opløsning og lign. Så er det
> noget federe at have adgang til alle filerne.

Hvad angår billeder, så kan jeg godt forstå, hvad du mener. Men jeg er
overhovedet ikke med, når du hævder, at man ikke kan embedde skrifter i
div. grafiske programmer. - Det kan jeg da sagtens gøre i både Photoshop
4.0/5.5, Canvas 7/8/9, Corel Graphics Suite 8, InDesign 1.52,
Illustrator 8/9, Freehand 5.5/9.01, Expression 3. Men OK, jeg har også
en del ikke særligt almindelige plugins, - desværre ikke på denne
maskine her.

> Embedde skrifter? Alle programmerne kan i dag pakke dokumenter, fonte
> og billeder sammen i én mappe, så man er sikker på at have alle brugte
> resourcer.

Jeg mente nu den mere generelle håndtering, som tidl. nævnt, men da også
fuld embedding. Det er absolut ikke alle programmer, der kan det.
AppleWorks X 6.x kan fx. ikke gøre det. MSOffice 2001 og MSOX 10 kan
hellr ikke. De kan lave 'substitution' på Mac->PC, men det er ikke det
samme som embedding, - så snakker vi om to forskellige ting. Med font
embedding mener jeg 'full inline integration' af skrifter på nøjagtig
samme måde som unicode håndtering. - Altså at den rigtige skrift bliver
vist fx. på en PC, selvom skrifttypen ikke er installeret på den
pågældende PC.

mvh. Erik richard
<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 21-09-04 00:58

> [...]
> - gik ned og var lige ved at trække systemet med (9.2.2/G3/300AV),
> diable/enable temp fonts virkede ikke hver gang... Jeg kunne blive ved...

Det må være noget med din opsætning, for det har fungeret fint på
mange Mac'er, som jeg har installeret det på.

> Ja, det er jo så det, vi ikke véd med sikkerhed, hvad der vil ske med de
> to programmer. - Men hvilken version af FR har du prøvet? Der er _meget_
> stor forskel på de mest brugte ver. 2.6, 3.0 og 3.1...

Det var 3'eren.

> Det samme kan du faktisk også med FR 'DropFont'. FR kan altså stadig
> mere end SC, men jeg tror stadig, det mest drejer sig om 'vanens magt'.

Det har bestemt en inflydelse, men hvis det fungerer fint for mig er
det vel også i orden?

> [...]
> med SC 6. Med FR 3.1.2 og SC 10 er forskellen endda endnu mere udtalt -
> FR bruger ca. 1/20 af den tid SC 10 bruger.

Der har aldrig eksisteret en Suitcase 6! De sprang direkte fra version
3 til 8... Har du ikke skrevet forkert?

Jeg har ikke haft problemer med hastigheden i Suitcase, men jeg har
sjældent ret mange skrifter i dets database, da jeg jo mest åbner
fonte midlertidigt.

> Du må her tænke på, at jeg jo bruger programmerne meget intenst i
> testperioderne. - Ikke bare, da jeg var betatester for Extensis, men
> generelt, når jeg 'slagter' et program.

Jeg tror nu også at det er ret intenst brug i en grafisk virksomhed,
tror du ikke? Det gælder jo også om at bruge programmerne som de er
tænkt brugt.

> [...]
> Illustrator 8/9, Freehand 5.5/9.01, Expression 3. Men OK, jeg har også
> en del ikke særligt almindelige plugins, - desværre ikke på denne

OK, vis mig lige hvordan man embedder en skrift i InDesign! Det ville
være en vældig smart feature for de kunder der bare ikke kan finde ud
af at levere de rigtige skrifter med et job. Jeg tvivler dog stærkt
på, at det kan lade sig gøre, for InDesign's dokumentformat
understøtter det jo ikke. Illustrator kan kun embedde fonte så filerne
kan placeres i andre programmer på en maskine hvor fontene ikke er
installeret. Hvis man forsøger at åbne en EPS-fil (eller en PDF-fil
for den sags skyld) med embeddede fonte, kan man ikke bruge dem, så
det kræves at man har de rette fonte på maskinen. Hvordan embedder du
en font i Photoshop? Det ville også være en smart feature, da nogle
kunder leverer PSD-filer med tekstlag, men glemmer at levere fontene,
så vi kan få en højtopløselig PDF ud af programmet med vektorfonte.

> [...]
> samme måde som unicode håndtering. - Altså at den rigtige skrift bliver
> vist fx. på en PC, selvom skrifttypen ikke er installeret på den

Medmindre du kan vise mig et par godt gemte funktioner i de gængse
grafiske programmer, så kan det altså ikke lade sig gøre. Jeg har har
også søgt på "full inline integration" og den sætning eksisterer
hverken på www eller på Usenet.