Survival of the fittest..
Fra : ThomasB

Dato : 13-09-04 11:28

Hej :)

Hvordan har kristne det med begrebet "Survival of the fittest"?

Tror kristne på, at kun den bedst egnede overlever?

Mvh Thomas

Fra : jørgen

Dato : 13-09-04 13:06

"ThomasB" <usenet*fjern*@*fjern*2ma2.dk> skrev i en meddelelse
> Hej :)
>
> Hvordan har kristne det med begrebet "Survival of the fittest"?
>
> Tror kristne på, at kun den bedst egnede overlever?

Definer "overleve"?

Man kan vel tale om det at overleve på 2 planer. Det fysiske plan og det
åndelige.

1. Det fysiske.
Vi skal alle dø på et eller andet tidspunkt. Spørgsmålet er bare om vi
bliver 50, 70 eller 100 år.
2. Det åndelige.
Her må "overleve" vel betyde hvem som kommer i himmelen og hvem som ikke gør
det.

Så hvem lever længst?
Svar : de som kommer i himmelen og som fortsætter med at leve efter dette
liv er slut. Egentlig er det meget lidt interessant hvor længe man lever her
på jorden, det som er interessant er hvor man kommer hen bagefter.

De som "overlever" åndeligt, de som er fittest, er de som har opgivet sin
egen styrke og helt har sat deres lid til Jesus. Det er de som ikke ser sig
selv som stærke men som erkender at de selv må aftage og Herren tiltage, i
deres liv. De stærkeste er de svageste, de som erkender deres egen
magtesløshed og som lader Herren overtage deres liv. Det er de som er the
fittest, det er de som overlever.

Så ja, jeg tror på "survival of the fittest, men nok i en noget anden
betydning end du lægger op til.

mvh jørgen.

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 13-09-04 16:56

ThomasB wrote:
> Hej :)
>
> Hvordan har kristne det med begrebet "Survival of the fittest"?
>
> Tror kristne på, at kun den bedst egnede overlever?

Den korte version:

Nej, ikke hvis man ser på Bjergprædikenens Saligprisninger i
Matthæusevangeliets femte kapitel: Der synes nærmere at være tale om det
stik modsatte af socialdarwinismen, nemlig blandt andet at "de sagtmodige
skal arve Jorden".

Og hvordan kombinerer vi så dette med den praktiske virkelighed, hvor det
altid er den sagtmodige, der bliver det første offer?

Som Jørgen ganske påpeger, så regnes der altså med to former for overlevelse
i Kristendommen: Biologisk "her-og-nu-overlevelse" (som Darwin vist taler
om) og "Det Evige Liv" (i kraft af Genopstandelse og Dommedag).

Uddybning:

Det er så denne model for "udskudt retfærdighed", som af blandt andre
Nietzsche lægges for had som en "overlagt dyrkelse af det svage", fordi
man - ifølge hans og andres opfattelse - dyrker troen på en retfærdighed,
som bare aldrig indfinder sig, da det er et ynkeligt menneskeligt krav til
Verden, at den skal være "retfærdig". Desuden er selve dette
retfærdighedsbegreb temmelig hyklerisk, da vi da - hvis vi blot er
nogenlunde ærlige! - BESTEMT ikke selv ønsker, ensige overhovedet ville have
en chance, hvis vi virkelig skulle stilles til regnskab for _alle_ vore egne
gerninger. Det er vist nærmere - i sin helt naive tegneserieforestilling om
Dommedag - tale om en at alle mulige andre ("de onde") dømmes mens man selv
(som "god") modtager særbehandling og går fri.

Imidlertid koncentrerer den lutherske Kristendom sig om, hvorvidt man SELV
kan siges at være blevet retfærddiggjort, dvs. er blevet frakendt sin synd i
kraft af troen på Kristus som Soneren (altså at Han bevidst ofrede Sig for
vore synders skyld, ligesom man i gammeltestamentlig Jødedom forsonede sig
med Gud ved at slå dyr ihjel...) Ifølge Lutherdommen foregår der en for
mennesket helt utroligt fordelagtig, ja faktisk i princippet decideret
mirakuløs "byttehandel" mellem Kristus og den troende, idet den troende til
gengæld for at losse hele sin egen syndighed over på Kristus, får del i Hans
uendelige retfærdighed (og så påstår man at Jesus var jøde? ;-D)

Anders Peter Johnsen

Fra : Mark Langdahl

Dato : 13-09-04 23:09

"ThomasB" <usenet*fjern*@*fjern*2ma2.dk> wrote in message
> Hej :)
>
> Hvordan har kristne det med begrebet "Survival of the fittest"?
>
> Tror kristne på, at kun den bedst egnede overlever?

Jeg kan kun svare på egne vejne, og da vil det blive: Ja og nej... Det kunne
du jo sikkert bruge til rigtig meget.

Men for lige at forklare det lidt nærmere: Jo, jeg tror, at den stærkeste
kan tildrage sig en stor magt i denne verden. Se blot på den magt USA
besidder i dag eller Romerriget længere tilbage. At benægte det vil være at
fornægte historiens gang. Man kan så spørge sig selv, om de stærkeste så er
de bedst egnede. Men ud fra et darwinistisk syn på sagen er det vel dem, der
har de bedste overlevelsesmuligheder set i forhold til f.eks. udslettede
folk. Det samme gør sig gældende i dyreverdenen. De dyr, der er udryddet er
generelt dem, der har haft de dårligste livsbetingelser, og for de fleste
arters vedkommende er dette afstedkommet af menneskets indgreb i deres
miljø. Så jo, de stærkeste og derfor også de naturligt mest egnede
overlever... Om disse så også er de moralsk mest egnede kan så diskuteres...
Men af hensyn til at jeg ikke skal beskyldes for at være venstreorrienteret
semiautonom og det der er værre vil jeg undlade at kommentere det yderligere
med hensyn til USA's udnyttelse af deres magt

Det var på det verdslige plan. På det åndelige plan tror jeg, at det
forholder sig stik modsat... Hvis du prøver at læse saligprisningerne i
Matt. 5, vil du sikkert kunne finde en del, som vel næppe i et klassisk
darwinistisk system ville kunne regnes som videre egnede til overlevelse. De
sagtmodige, der ikke råber op, men lader andre træde på sig, de fattige i
ånden, der ikke tænker store tanker og gør sig lange filosofiske
overvejelser, dem, der bliver hånt og forfulgt. Ikke umiddelbart de bedste
overlevelseskriterier... Og selv på det åndelige plan lægges også i bl.a.
Jesu afvisning af farisæerne op til, at den åndelige elite ikke er givet
bedre kort på hånden end en prostitueret. Ikke fordi det er specielt
attråværdigt at være prostitueret set ud fra et kristent synspunkt, bestemt
ikke, men fordi overlevelse i den sammenhæng ikke er noget, man kan klare
selv, men kun ved totalt at opgive sine egne evner, gerninger og styrke og
lade Jesus tage over... Det vender ligesom billedet lidt om, og her er det
vel nærmest kun de ringest egnede, der slipper igennem, for det er kun, når
jeg har opdaget, at der intet er, jeg kan gøre, og at jeg er fuldstændig
uegnet, at jeg kan tage imod, det Jesus har gjort. Anyway, et lidt langt
svar på et kort spørgsmål...

Med venlig hilsen

Mark Langdahl

PS. Hvis du med spørgsmålet mente, om arterne har udviklet sig og derved
fået bedre og bedre egenskaber: Forget it. Det er naturstridigt, at en
tilfældig udvikling kan skabe større orden. Så survival of the fittest kan
sagtens bruges til at forudsige eller forklare en arts udryddelse, men at
bruge den til at forklare arternes oprindelse kræver samtidig en forkastelse
af termodynamikkens anden lov...

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 14-09-04 19:18

Scripsit Mark Langdahl:

> [...]
> eller forklare en arts udryddelse, men at bruge den til at
> forklare arternes oprindelse kræver samtidig en forkastelse af

Der er ikke noget tilfældighed over et selektionstryk. Det trykker den
vej det nu gør, ligesom tyngdekraft i regelen er noget som trykker
nedad. Det er derfor bolde som kastes i tilfældige retninger
allesammen lander på jorden. Det har termodynamikkens anden lov ikke
noget problem med.

Lars Erik Bryld