Fonde... Kan alle og enhver lave en fond? ~
Fra : ct

Dato : 13-09-04 11:19

Hej!

Vi er nogle stykker som vil lave en fond, som skal støtte gode formål
indenfor amatørmusik.
Det kan støtte til indkøb af musikinstrumenter til børn og unge.

Fonden er ikke erhvervsdrivende, men alligevel skal den registreres i
Erhvervs og Selskabsstyrelsen ifølge en medarbejder i styrelsen som jeg
fornyligt snakkede med!
Det forstår jeg nu ikke helt.

For jeg har da kendskab til en enkelt lokal kulturfond som ikke er
registreret i E&S (jeg harspurgt deres kasserer)

Jeg er meget i tvivl om lovgivningen på dette område ?

Kan alle og enhver lave en fond, som består af et indskud ?

Hvad etr forskellen mellem en fond og en selvejende institution ?

Er der lovgivningsmæssigt forskel på om fonden er erhvervsdrivende og
almennyttig?

Hvis ja:
Ligger der nogle definitioner/afgørelser på hvad det vil sige at noget er
almennyttigt?
Kan fonden godt lave "indtægtsgivende aktiviteter" uden man kan sige, at den
er "erhvervsdrivende"
Eksempler: Lotteri, banko, støttefest/støttekoncert ???

Hvem kan hjælpe mig...???

Hilsen
Carsten

Fra : Allan Soerensen

Dato : 13-09-04 13:17

"ct" <no@no.no> skrev i en meddelelse

> Fonden er ikke erhvervsdrivende,

Hvorfor krydsposter du så både i dk.erhverv og dk.videnskab.jura (endda uden
at gøre opmærksom på det)?

Fra : Knud Berggreen

Dato : 13-09-04 19:47

On Mon, 13 Sep 2004 12:19:22 +0200, "ct" <no@no.no> wrote:

>Kan alle og enhver lave en fond, som består af et indskud ?

Ja, men indskyderen må på ingen måde have rådighed over det indskudte
og må derfor - formodentlig - heller ikke sidde i fondsbestyrelsen.

/Knud
--
Berggreen Service
Software Sales & Distribution in

Fra : BJ

Dato : 13-09-04 20:10

"Knud Berggreen" <knud@berggreen-dk.invalid> skrev i en meddelelse

KLIP

> Ja, men indskyderen må på ingen måde have rådighed over det indskudte
> og må derfor - formodentlig - heller ikke sidde i fondsbestyrelsen.

Ja, så er det jo ikke nemt at være filantrop.

Bjørn Jørvad

Fra : ct

Dato : 15-09-04 05:41

> Ja, men indskyderen må på ingen måde have rådighed over det indskudte

Korrekt. Det er fondens bestyrelse som beslutter uddeling af midler.

> og må derfor - formodentlig - heller ikke sidde i fondsbestyrelsen.

Det er ikke korrekt. Det må de gerne.

Carsten