Skærme
Fijala 3554
Apple skærm på PC
Fra : Martin Helbo

Dato : 13-09-04 09:24

Jeg har kigget en del på Apples Cinema display skærme
http://store.apple.com/Apple/WebObjects/dkstore?family=AppleDisplays

Og der står man kan bruge dem på pc, hvis ens grafikkort understøtter DVI
med DDC teknologi.
DVI er nemt nok at finde, men DDC kan jeg ikke se på nogen af de grafikkort
jeg har fundet, skal jeg gå ud fra at det findes i alle nyere grafikkort,
eller hvad skal jeg kigge efter?

Jeg har hørt, at der skulle være nogle indstililngsproblemer med de "gamle"
apple fladskærme på pc, er der nogen der har erfaringer med Cinema Display
skærme til pc?

Og til sidst: Apples er jo pokkers dyre, findes der et andet mærke der laver
widescreen fladskærme i en god kvalitet? Jeg skal bruge skærmen til grafisk
arbejde, så farverne skal være gode.

--
Martin Helbo
www.thedude.dk

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 13-09-04 13:23

Martin Helbo skrev:

> DVI er nemt nok at finde, men DDC kan jeg ikke se på nogen af
> de grafikkort jeg har fundet, skal jeg gå ud fra at det findes
> i alle nyere grafikkort, eller hvad skal jeg kigge efter?

Jeg er ret sikker på, at langt størsteparten af de grafikkort
du finder på markedet i dag, har understøttelse for DDC (Display
Data Channel). Det er f.eks. via DDC at skærmen fortæller grafik-
kortet, hvilke opløsninger den kan køre i og det er der ikke
noget specielt nyt i.

> Jeg har hørt, at der skulle være nogle indstililngsproblemer
> med de "gamle" apple fladskærme på pc, er der nogen der har
> erfaringer med Cinema Display skærme til pc?

De gamle Apple-fladskærme kørte ikke med DVI. De kørte med ADC
og det krævede derfor en adaptor, hvis de skulle kobles på et
grafikkort med DVI-udgang. En adapter som f.eks. Matrox-kort
ikke er kompatibel med og det resulterede også i en ringere
billedkvalitet. Den nye Cinema-serie som du linker til, er den
første serie fladskærme fra Apple, som er udstyret med DVI.

> [...]
> mærke der laver widescreen fladskærme i en god kvalitet? Jeg
> skal bruge skærmen til grafisk arbejde, så farverne skal være

Hvis du tænker på 23", så er der f.eks. LG-Philips 230W5BS som
lyder til at være et lækkert S-IPS-panel(*) på 16 ms, men jeg
ved ikke hvad den koster sammenlignet med Apple-skærmen i samme
størrelse.

(*) <http://global.lgphilips-lcd.com/en/product/monitor.html?tg=view&idx=175>.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Martin Helbo

Dato : 14-09-04 09:03

> [...]
> billedkvalitet. Den nye Cinema-serie som du linker til, er den
> første serie fladskærme fra Apple, som er udstyret med DVI.

Tak for svarene.

Jeg har et Matrox G550, men det burde ikke skabe problemer hvis jeg køber en
af de nye skærme, vel?

--
Martin Helbo
www.thedude.dk

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 14-09-04 14:25

Martin Helbo skrev:

> Jeg har et Matrox G550, men det burde ikke skabe problemer
> hvis jeg køber en af de nye skærme, vel?

Det burde det ikke, hvis du køber en af de nye Apple-skærme med
DVI, for dit G550-kort har vel også et DVI-stik, har det ikke?
Det understøtter DDC, men uanset hvad, så kan jeg råde dig til
at købe skærmen online. Så har du 14 dages returret og har derfor
mulighed for at sende den retur, hvis den ikke kører sammen med
dit grafikkort, men det er jeg nu ret sikker på at den gør.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Martin Helbo

Dato : 15-09-04 07:10

> Det burde det ikke, hvis du køber en af de nye Apple-skærme med
> DVI, for dit G550-kort har vel også et DVI-stik, har det ikke?

Jo, der er DVI stik.

Tak for hjælpen.

--
Martin Helbo