gebyr ved brug af master/eurocard
Fra : Michael Frandsen

Dato : 13-09-04 09:02

i en af de lokale butikker i byen hvor jeg bor, har man altid, i en
unavngiven specialbutik, givet kunderne den mulighed (da det er en
turistby) at man kunne betale med master/eurocard når man købte noget. da
konkurrencen inden for den pågældende branche er tiltagende (pga
internethandel) er man begyndt at pålægge kunderne et gebyr svarende til det
som pbs opkræver for håndtering at master/eurocard hvilket svarer til mellem
3 -4½% af beløbet. det står ikke skrevet nogle steder men man oplyser det
mundtligt til kunden hvis de tager kortet frem. Det er en butik hvor man
ofte handler for 2 - 5000,- kr så det er jo et beløb på 60-150,- som skal
tillægges.
mit spørgsmål er nu om dette gebyr er lovligt eller ej?
Personeligt mener jeg ikke det er den rette vej at gå for en specialbutik,
da dette kun giver mere grund til at handle billiger i en internet butik

Michael Frandsen
slet SUPER fra min mail adresse

Fra : Allan Soerensen

Dato : 13-09-04 11:00

"Michael Frandsen" <m.frandsen@SUPERstofanet.dk> skrev i en meddelelse

**** Klip en masse ****

> mit spørgsmål er nu om dette gebyr er lovligt eller ej?

Det er lovligt. Fra http://www.betaling.dk/dankort/spoerg.htm#nr5

<SNIP>
5) Må forretningen godt opkræve mig et gebyr, når jeg betaler med mit kort i
internetforretningen?

Danske internetforretninger må gerne opkræve et gebyr for kortbetalingen.
Gebyrets størrelse må dog ikke overstige det beløb som forretningen selv
skal betale til PBS for korttransaktionen.
Betaler du med dit Dankort på nettet, så må gebyret maksimalt være 1,95 kr.
plus 0,10% af købsbeløbet.
Det er vigtigt at bemærke, at forretningen selv afgør, om den vil opkræve
kunder dette gebyr. De fleste forretninger i dag opkræver ikke særskilt sine
kunder dette gebyr.

</SNIP>

> Personeligt mener jeg ikke det er den rette vej at gå for en specialbutik,
> da dette kun giver mere grund til at handle billiger i en internet butik

Det har ikke noget med jura at gøre.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 13-09-04 11:01

> [...]

> skal tillægges.
> mit spørgsmål er nu om dette gebyr er lovligt eller ej?

Hvis butikken bliver opkrævet gebyr for at modtage betaling med kortet,
så må butikken føre dette gebyr videre til deres kunder. Det er
ihvertfald sådan det tolkes i praksis, men efter at have læst
nedenstående §14 igennem er jeg i tvivl. Stk. 1 pkt. 2 ser rent faktisk
ud til at omfatte alle kort (både betalingskort som Dankort og Visa og
kreditkort som Mastercard mv., hvorfor Stk. 2 og Stk. 3 slet ikke kan
finde anvendelse.

Er der en anden, der kan redegøre for dette?

Betalingskortloven:
§ 14. Udsteders og indløsers omkostninger ved drift af
betalingssystemet kan ikke pålægges betalingsmodtager, hvis afviklingen
af en betalingstransaktion

1) forudsætter fysisk tilstedeværelse af bruger og betalingsmodtager og

2) sker ved fysisk anvendelse af et betalingsmiddel, der er omfattet af
§ 1, stk. 2, nr. 1, og som ikke er forudbetalt, samtidig med at
brugeren anvender underskrift eller personlig, hemmelig kode eller
tilsvarende sikker identifikation.

Stk. 2. Opkræver udsteder gebyr fra brugeren for brugerens anvendelse
af et betalingsmiddel, skal gebyret fastsættes uafhængigt af
betalingsmodtagerens forhold.

Stk. 3. Betalingsmodtager kan opkræve gebyr for betalingstransaktionen
hos bruger, når brugeren betaler med et betalingsmiddel. Gebyrets
størrelse må ikke overstige betalingsmodtagers gebyr for
betalingstransaktionen til indløser.

Stk. 4. Opkræver betalingsmodtager gebyr hos brugeren for anvendelse af
et betalingsmiddel, skal betalingsmodtager forud for aftalens indgåelse
på tydelig måde oplyse bruger om, hvilke gebyrer der opkræves.

--
Morten http://miljokemi.dk