Forskel på alm. kristne og Jehovas Vidner?
Fra : Peter \(8464\)

Dato : 13-09-04 07:53

Hej NG.

Jeg skal måske lige starte med at sige at jeg er ateist og 100%
overbevist, så i behøver ikke prøve noget..

Men jeg finder alligevel religion lidt interessant, og kunne godt tænke
mig at vide lidt mere om Jehovas Vidner. Det er jo en kristen tro.. men
på hvilke punkter adskiller Jehoves Vidner sig fra Folkekirken? Det jeg
har hørt, er at de blot tager alting i biblen lidt mere bogstavligt end
man gør i folkekirken, men gør Indre Mission ikke også det?

Som i nok kan høre ved jeg ikke en dyt om kristendom... selvom jeg endda
er konfirmeret. Meldte mig dog ud af folkekirken lidt efter min 18 års
fødselsdag.

Hvor mange forskellige kristne trosretninger har vi egentlig her i
Danmark? Og hvad er forskellen på dem?

--
Mvh.
Peter Bak

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 13-09-04 14:06

"Peter \(8464\)" <usenet@vesterbro24.invalid> mælte sligt:

>Men jeg finder alligevel religion lidt interessant, og kunne godt tænke
>mig at vide lidt mere om Jehovas Vidner. Det er jo en kristen tro.. men
>på hvilke punkter adskiller Jehoves Vidner sig fra Folkekirken?

På de fleste punkter, havde jeg nær sagt.

Den afgørende teologiske forskel, vil mange mene, er, at de ikke tror på
treenigheden - altså læren om at Faderen, Sønnen og Helligånden alle tre
er én Gud - men mener, at Jesus er en skabning og de øverste af englene.
Dertil er de langt mere konservative/fundamentalistiske i deres
bibeltolkning, end normen inden for folkekirken, lidt som man også gør
det inden for Indre Mission, som du påpeger. Men Jehovas Vidner
praktiserer dertil udstødning af frafaldne - noget Indre Mission næppe
noget sted praktiserer mere. Dertil kommer en meget intens tro på den
nuværende verdens snarlige undergang ved slaget Harmageddon, hvor Gud
skal tilintetgøre det onde og de ikke-frelste.

Rent sociologisk skiller de sig ud ved nærmest at danne et selvstændigt
lille samfund i samfundet - ganske som også Indre Mission gjorde det
tidligere. De opfatter sig selv som en udvalgt skare blandt
folkeslagene, der nok er *i* verden, men ikke *af* verden, og deres
primære loyalitet er mod Jehova og hans organ på jorden,
Vagttårnsselskabet. Derfor tager de også som princip afstand fra staten
og deltagelse i statens affærer, f.eks. politik eller militærtjeneste,
idet man ikke skal gøre sig venner med verden.

>Hvor mange forskellige kristne trosretninger har vi egentlig her i
>Danmark? Og hvad er forskellen på dem?

Det er ikke rigtig til at tælle. Der findes et begrænset antal store
kristne trosretninger (folkekirken, den katolske kirke, forskellige
ortodokse kirker, nogle reformerte kirker, metodister, baptister), men
dertil findes der også et væld af forskellige små menigheder, der ikke
som sådan er del af et større trossamfund, men blot er selvstændige
kristne menigheder af varierende teologi. Du kan se eksempler på en del
af dem her: <http://www.km.dk/officielt/trossamfund.htm>

Vil du vide mere, kan du evt. låne "Kristne kirker og trossamfund" af
Einar Molland på dit lokale bibliotek - det er en fin oversigt.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
=-=-=-= "Kæmp for alt, hvad du har kært; dø, om så det gælder =-=-=-=
* Rasmus Underbjerg Pinnerup <> }{obbes (ICQ UIN="4070320") *

Fra : Knud Larsen

Dato : 13-09-04 20:13

"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <pinnerup@*fjerndette*privat.dk> wrote in
message news:bf5bk0tn1rtdtoi5oktm77rb1osahniamp@4ax.com...
> [...]
> og deltagelse i statens affærer, f.eks. politik eller militærtjeneste,
> idet man ikke skal gøre sig venner med verden.

Utrolig som de ligner islamister, de er som bekendt også imod at man
deltager i politik, og deres idé om Jesus er næsten præcis som JVs. Men
frafaldne bliver dræbt i ortodoks islam, ikke bare udstødt. Dog bliver man
fx i Egypten udstødt af samfundet og mister sine civile rettigheder, -
ligner åbenbart også meget JV.

Fra : TBC

Dato : 13-09-04 17:11

"Peter \(8464\)" <usenet@vesterbro24.invalid> wrote in message news:<414543ee$0$165$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>...
> [...]
> har hørt, er at de blot tager alting i biblen lidt mere bogstavligt end
> man gør i folkekirken, men gør Indre Mission ikke også det?

Jehovas Vidner (JV) er rigtigt nok mere bibelfundamentalistiske end
hvad der er normalt i folkekirken, men de tager ikke alt i bibelen
bogstaveligt som f.eks lignelser og profetiske syner osv. Et på
"fundamentalist" mentaliteten: F.eks er det ikke urealistisk at
forvente at homoseksuelle vielser en gang almindeligt vil kunne ses i
folkekirken, det er ganske urealistisk at forvente at det skulle ske i
JV's rigssale.

De områder hvor JV's teologi for alvor adskiller sig fra folkekirkens
er nok først og fremmest spørgsmålet om treenighed, hvor JV ikke
antager det kirkelige treenighedsdogme som begyndte at dukke op i de
første århundreder efter kristus.

Men hvis du vil kende nogle af JV's læresætninger findes der en
relativ kort opremsning af deres lærepunkter, særligt dem som
adskiller sig fra de typiske kristne opfattelser sat i skema, her fra
deres egen hjemmeside:

http://www.watchtower.org/languages/danish/library/jt/article_03.htm

> Hvor mange forskellige kristne trosretninger har vi egentlig her i
> Danmark? Og hvad er forskellen på dem?

Godt spørgsmål ...Rasmus?

En gammel oplysning (1980) jeg fandt frem:

"Opslagsværket World Christian Encyclopedia har imidlertid gjort det
"umulige" og opdeler kristenheden (i 1980) i "20.780 forskellige
kristne trosretninger", hvoraf størstedelen er protestantiske. Dette
omfatter 7889 klassiske protestantiske kirker, 10.065 overvejende
protestantiske ikkehvide trossamfund blandt indfødte
befolkningsgrupper, 225 anglikanske trosretninger samt 1345
protestantiske marginalgrupper.

TBC

Fra : Peter \(8464\)

Dato : 13-09-04 22:26

TBC wrote:
<klip>
> [...]
> er nok først og fremmest spørgsmålet om treenighed, hvor JV ikke
> antager det kirkelige treenighedsdogme som begyndte at dukke op i de

Tak for svar til jer begge. Grunden til jeg netop spørger til Jehovas
Vidner er, at netop denne "sekt", eller hvad de nu skal kaldes, lader
til at være meget udskældt blandt andre kristne. Det er nærmest dem som
alle elsker at hade. Jeg har bare aldrig rigtigt kunnet forstå hvorfor,
og det kan jeg sådan set stadig ikke. I mine øjne er de kun en lille
smule "værre" end folk der tror på det vores folkekirke fortæller. Jeg
har også en kollega som er medlem af JV, og han er da en flink og
sympatisk fyr som jeg havde arbejdet sammen med i omkring 1 år før jeg
fik det at vide. Jeg har aldrig lagt mærke til noget specielt ved ham,
udover at han aldrig brugte bandeord

Jeg har heller aldrig haft besøg af dem ved min dør, men jeg har ladet
mig fortælle, at de ikke kommer igen, hvis de først en gang er blevet
bedt om at lade være. De lyder da meget sympatiske.. eller hvad?

Hvorfor er det lige at så mange lader til at afsky Jehovas Vidner som
pesten?

Fra : Andreas Falck

Dato : 13-09-04 23:11

I news:4146136b$0$171$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk skrev
Peter (8464) følgende:

> Hvorfor er det lige at så mange lader til at afsky Jehovas Vidner
> som pesten?

Jeg kan forstå at du bestemt ikke afskyr den kollega du talte om! -
Men der er mange der har en lang række af fejlagtige fordomme om mangt
og meget, og folk elsker at have fordomme, - ikke mindst om noget de
ikke ved ret meget om, men kun har hørt lidt om fra andre.

http://maranatha.dk/ + http://skabelsen.info/
http://ravsted.dk/ - *Byen hvor der virkelig sker noget*
http://ravsted.net/ - *Lokalhistoriske sider*

Fra : Peter \(8464\)

Dato : 14-09-04 17:02

Andreas Falck wrote:
> [...]
> og meget, og folk elsker at have fordomme, - ikke mindst om noget de
> ikke ved ret meget om, men kun har hørt lidt om fra andre.

Tjah.. fordomme er der nok ikke ret mange der kan sige sig helt fri for.
Jeg må da indrømme at jeg selv godt kan føle mig utryg når jeg går hjem
en mørk aften/nat og de eneste andre folk på vejen er en flok på 15-20
nydanskere (eller hvad det politisk korrekte udtryk nu er for tiden...?)

Fra : TBC

Dato : 14-09-04 00:10

"Peter (8464)" <usenet@vesterbro24.invalid> skrev i en meddelelse

> Jeg har heller aldrig haft besøg af dem ved min dør, men jeg har ladet
> mig fortælle, at de ikke kommer igen, hvis de først en gang er blevet
> bedt om at lade være. De lyder da meget sympatiske.. eller hvad?

Jeg syntes de er meget sympatiske, ganske ligesom mange andre aktivt
kristne.

> Hvorfor er det lige at så mange lader til at afsky Jehovas Vidner som
> pesten?

Tja, godt spørgsmål. Jeg er måske en smule inhabil til at besvare det
spørgsmål, eftersom jeg selv sympatiserer med JV.

Men at kristne skulle lægges for had er der i hvertfald intet nyt ved. Jesus
selv udtalte at hans disciple ville blive genstand for alles had. - Mattæus
10:22-25.

Det at lærepunkterne på så afgørende punkter afviger fra det sædvanlige, og
at JV som samfund følger det de forstår som bibelens lære og moral så
kompromisløst, provokerer sikkert også en del, på den ene eller anden måde.

Eftersom jeg selv kender ret indgående til JV, kan jeg også tydeligt
genkende at der er utroligt mange fejlagtige fordomme og direkte usandheder
i omløb, selv i medierne, om Jehovas vidner og hvad de er for nogle
mennesker. Det spiller måske en rolle, for folk elsker at have fordomme,
selv om det blot igen leder tilbage til dit oprindelige spørgsmål.

Jeg havde endog for nylig en debat med en afløser på arbejdet som bekendte
sig selv som determinist. Selv om han var flink, sympatisk og venlig, og
gjorde hvad han kunne for høfligt og taktfuldt at skjule det, var skinnede
det åbenlyst igennem at han foragtede at jeg i det hele taget var religiøs
og troede på en Gud, hvis vilje jeg, om end sørgeligt impotent, forsøger at
rette mit liv ind efter. Og eftersom JV er så "fundamentalistiske" i deres
adfærd og indstilling, ville et JV sikkert havde provokeret ham i endnu
rigere grad end jeg gjorde, og noget lignende gælder måske også for en del
andre.

TBC

Fra : Lyrik

Dato : 14-09-04 02:56

"Peter (8464)" <usenet@vesterbro24.invalid> skrev i en meddelelse

> Hvorfor er det lige at så mange lader til at afsky Jehovas Vidner som
> pesten?
+++++++++++++++++++++
Fordi folk afskyr ensretning og selvfed fundamentalisme af typen "vi alene
vide"!

Endvidere afskyr folk totalitære stater og samfund hvor folket
betingelsesløst underkaster sig de store ledere uden at have noget at skulle
have sagt.

Derudover brækker folk sig over samfund som udøver censur og som ikke
tillader selvkritik.

Endvidere tager folk afstand fra at blive udråbt til fugleføde på Jehovas
store slagtedag, af disciple som bruger argumentationen overfor dem som tror
på frelse ved tro, som følger:"Det er alt for nemt, så kunne man jo bare
gøre alt det man har lyst til"! Underforstået at det ikke er åndelighed som
der er lyst til hos JV!

Folk væmmes også ved "Det jordiske paradis" hvor der skal frådses i
materielle goder og drueklaser i evighedernes evigheder! Det blandt kristne
som skulle betragte denne verdens goder som noget der ikke skulle elskes!
Som en gammel mand sagde så rammende:"Der er nogle som aldrig kan få nok"!

Så tager folk ligeledes frygtelig afstand fra JV paradokser som følgende:
"Hvis der på en ø boede 100.000 JV og én muslim.
Så ville den ene muslim uhindret kunne regere over øens Jehovas Vidner idet
de ikke blander sig i politik. Han ville kunne indføre sharia og forbyde
mission under dødsstraf!
Dette ville JV ikke overholde hvorpå han uhindret kunne dømme alle til døden
og halshugge dem hvis han havde kræfter til det!"

Det er bare nogle af de tåbeligheder som gør at folk afskyr dem!

Hilsen
Jens

Fra : Peter \(8464\)

Dato : 14-09-04 17:13

Lyrik wrote:
> [...]
> skulle have sagt.
> Derudover brækker folk sig over samfund som udøver censur og som ikke
<cut - flere gode grunde>

Well... jeg synes måske "folk" burde slappe lidt mere af så Det er
jo folks helt egen private sag hvad de tror på og hvad de render og
laver, så længe de ikke bryder loven. Udadtil kan JV'ere i hvert fald
være meget flinke og rare mennesker, og de blander sig jo heller ikke i
hvordan vi andre lever. Undtagelsen er så de JV'ere der missionerer, men
de er da ikke værre end når man bliver ringet op fra Gallup og div.
andre som foretager meningsmålinger.

Personligt har jeg svært ved at forstå at folk overhovedet kan tro på
hvad der står i biblen, så om de fortolker den som vores folkekirke,
eller som JV gør, kan sådan set næsten komme ud på ét.

Fra : qfha

Dato : 15-09-04 06:48

"Peter \(8464\)" skrev d. 13-09-04 22:26 dette indlæg :
> [...]
> Peter Bak
> Erstat "invalid" med "dk" i min e-mail
> Replace "invalid" with "dk" in my e-mail

------

Hej Peter.

"Det er nærmest dem som
alle elsker at hade. Jeg har bare aldrig rigtigt kunnet forstå
hvorfor,...."

Vor kultur bygger på værdier som bl.a. stammer fra vor religion. Det
betyder, at når nogle tager afstand fra vort samfund og vor kutur tager
de i princippet afstand fra dig og mig, og det vi står for. Det kan jo
ikke undgå at medføre afstand fra almindelige mennesker. Du tolereres af
din kollega, men respekteres ikke.
Ang. deres besøg hos folk kan jeg aflive din opfattelse af, at de
respekterer et nej. Selv har jeg afvist dem, og de er kommet tilbage
flere gange, oven i købet med en lille notesbog, hvor de havde noteret,
hvorfor jeg ikke ville snakke med dem. På et andet tidspunkt kom de
tilbage 4 lørdage formiddage i træk. Her endte jeg med næsten at blive
korporlig. Du har åbenbart blot været heldig at være fri for deres besøg.

http://www.kandu.dk/

Fra : Peter \(8464\)

Dato : 15-09-04 14:34

qfha wrote:
> [...]
> tager de i princippet afstand fra dig og mig, og det vi står for. Det
> kan jo ikke undgå at medføre afstand fra almindelige mennesker.

Hvad folk laver i deres fritid rager mig en høstblomst, så længe det
ikke er ulovligt. Nogle gange kan man da godt forstå at de tager afstand
til vores samfund, for der er dælme nogle ting der burde laves om på.
Jeg ved godt at vores kultur bygger meget på de kristne værdier, men jeg
synes nu ikke det er i så stor stil som folk gør det til. Selvom man
aldrig har hørt om de 10 bud tror jeg ikke man går og slår alle dem man
ikke kan lide ihjel og stjæler med arme og ben. Desuden tror jeg
efterhånden de fleste danskere er ligeglade med sådan noget som
skilsmisse, at lyve, ære sin far og mor, holde hviledagen hellig, ikke
have andre guder osv.

> Du tolereres af din kollega, men respekteres ikke.

Well.. at han er medlem af JV er aldrig noget jeg har mærket til i det
daglige. Han er ligeså meget en del af fælleskabet på arbejdspladsen som
alle de andre. Selv den obligatoriske fredagsbajer får han da sammen med
os andre ved fyraften - selvom jeg egentlig ikke troede de måtte drikke
alkohol.

Jeg har senere fået at vide af en veninde hvis forældre er JV'ere (hun
er ikke selv), at mændene til div. fester ofte trækker sig tilbage til
et rum for sig selv, hvor de så bæller sprut i sig. Det er vist ikke
noget kvinderne må være med til, og selvom de nok godt ved hvad der
foregår så bliver det bare ignoreret. Det skal så siges at hun stadig
har kontakt til resten af hendes familie der er JV'ere, selvom hun ikke
selv er med. Så det med at blive udstødt ved jeg heller ikke om det er
så konsekvent som det var tidligere.

> [...]
> kom de tilbage 4 lørdage formiddage i træk. Her endte jeg med næsten
> at blive korporlig. Du har åbenbart blot været heldig at være fri for

Så kan jeg godt forså hvis du er træt af dem, men det lyder da godt nok
også som om du har været specielt uheldig.

Fra : Filip Drejer Johnsen

Dato : 15-09-04 20:31

Først tak for en meget pæn omtale af os "menige" Jehovas Vidner. Jeg har
læst tråden med interesse, og har overvejet selv at deltage, så måske kommer
der senere endnu et indlæg fra min side (jeg er jo selv et af Jehovas
Vidner).

Jeg har et par konkrete tanker mht dit sidste indlæg, noget jeg gerne vil
have på det rene:

--------------------------
Med hensyn til fester og druk:

Hvis ovenstående fest virkelig er en erfaring fra din veninde, hvilket det
godt kan være, så er der ikke tale om noget der hverken officielt eller i
praksis tolereres af os. Det er forekommet at grupper af unge mennesker,
hvoraf nogle få har været døbte Jehovas Vidner og andre har haft en løsere
tilknytning til Jehovas Vidner, har organiseret fester hvor blandt andet
druk har været en del. Hvis folk vil bælle sprut i sig, så dem om det - vi
vil bare ikke have at man skal forveksle dem med Jehovas Vidner. De vil
blive bedt om enten at ophøre med denne skik, som vi opfatter som ukristen,
eller ophøre med at kalde sig Jehovas Vidner. Sidstnævnte kan indbefatte en
udelukkelse af menigheden.

--------------------------
Med hensyn til vores konsekvens i forbindelse med udstødelse:

Der er hverken i praksis eller officielt sket en ændring i vores holdning
til udstødelse. Din venindes kommentar kan tolkes på to måder: enten er hun
ikke et Jehovas Vidne, eller også er hun udstødt men har stadig en vis
kontakt til sin familie.

A) At forældrene eller resten af familien er Jehovas Vidner medfører ikke
automatisk at barnet også bliver et Jehovas Vidne. Nogle vælger ikke at
blive døbt (dåben praktiseres hos os som frivillig voksendåb - og det med
"frivillig" tages alvorligt). Andre holder op med at være aktive, og også i
sidstnævnte tilfælde ophører man med at blive regnet som et Jehovas Vidne.

B) Udstødelse medfører principielt ophør af al kontakt. Men i praksis vil de
fleste, særligt inden for familierne, have visse kontakter. Hvordan det
enkelte medlem af vores menighed vil håndtere sit forhold til en udstødt ven
eller slægtning må han selv tage ansvaret for. Ingen kontrollerer hinanden,
og skulle man høre at der bevares en vis begrænset kontakt gælder der stort
set ingen sanktioner.

Det er ikke en opblødning, men simpelthen den måde det hele virker på. De
sager man hører om i medierne er usædvanlige sager. Jeg har ikke personligt
kendt nogle af dem man hører om, men jeg har nogle gange haft en klar
fornemmelse af at personen bevidst ønskede at fremprovokere en
konfrontation. Nogle ønsker at stille det hele så meget på spidsen, og så
kan man bare spekulere på om det er ønsket om at skade sine tidligere
trosfæller eller psykologiske mekanismer så som ønsket om berømmelse eller
behov for medlidenhed og omsorg der gør sig gældende.

--------------------------

Jeg håber at jeg har kunnet afklare vores holdning på ovenstående punkter.

Hvis nogle ønsker en religiøs begrundelse af vores holdning til udstødelse
må de gerne enten privat på filip -at- johnzen.net eller offentligt i
nyhedsgruppen udbede sig en forklaring. Ligeledes hvis man ønsker en
uddybning af vores praksis eller har andre spørgsmål.

Med hensyn til dit oprindelige spørgsmål kan en kommentar findes på
http://watchtower.org/languages/danish/library/jt under afsnittet (til
venstre) "Spørgsmål der ofte stilles".

Med venlig hilsen

Filip Drejer Johnsen
Et af Jehovas Vidner
www.watchtower.org eller på dansk www.watchtower.org/languages/danish

Fra : TBC

Dato : 16-09-04 00:47

> Well.. at han er medlem af JV er aldrig noget jeg har mærket til i det
> daglige. Han er ligeså meget en del af fælleskabet på arbejdspladsen som
> alle de andre.

Udsagnet "Du tolereres af din kollega, men respekteres ikke" er også et godt
eksempel på den slags uretfærdig forfalskende retorik man møder når det
handler om folk man ikke kan lide. Den slags retorik ses ofte når folk med
antipartier udtaler sig om f.eks muslimer eller Jehovas Vidner eller
andre de ikke kan lide. Udsagnet er, som du sikkert også selv kan bedømme
ud fra kendskabet til din kollega, direkte falskt og forvrængende, eftersom
Jehovas vidner, bestemt respekter deres medmennesker. Det oplæres og
opfordres de ligefrem til i deres litteratur, hvilket der findes talrige
eksempler på. Det de ikke i moralsk eller religiøst perspektiv respekterer
er nogle af folks *handlinger*, (f.eks hor, tyveri eller mened) ligesom det
f.eks kan ses i almindelighed at nogle mennesker uden nødvendigvis at være
JV, har svært ved respektere hvis andre tager stoffer og stjæler for at
opretholde sit misbrug. Men som du sikkert kender det fra din kollega, er
det ikke noget JV hverken specielt eller specifikt går og sviner folk til på
grund af i det offentlige rum, eller respekterer medmennesket mindre end
andre ved. Tværtimod har de uf fra deres respekt for medmenneskets værd, et
ønske om at hjælpe den der er kommet på spanden i moralsk, eller åndelig
henseende, og stedet hvor handlingerne ikke tolereres er inden for deres
egen kreds og menighed, og ikke noget de går og bitcher eller brummer ved
sig selv over, i ualmindelig grad ved andre i det offentlige rum. At påstå
andet ville være en løgn, der ikke står mål med virkelighedens realiteter.

> Selv den obligatoriske fredagsbajer får han da sammen med
> os andre ved fyraften - selvom jeg egentlig ikke troede de måtte drikke
> alkohol.

JV må gerne drikke alkohol, sålænge der ikke er tale om drukkenskab eller
alkoholisme, eller andet med negative sociale eller helbredsmæssige følger.
Måske forveksler du med mormonerne, hvis leveregler svjv inkluderer at man
ikke må drikke koffeinholdige eller alkoholiske drikkevarer.

TBC

Fra : Cyril Malka

Dato : 14-09-04 12:26

Goddag Peter

Den Mon, 13 Sep 2004 23:25:45 +0200 skrev Peter \(8464\) om Re: Forskel
på alm. kristne og Jehovas Vidner? :

P> Hvorfor er det lige at så mange lader til at afsky Jehovas Vidner som
P> pesten?

For mange kristne: Fordi de forvrider kristendommen. Mange kristne mener
at de giver et forkert bilelde af kristendommen og at mange, når de
forlader dem, er religiøst smadret.

For mange andre: Fordi det er en sekt, der udnytter godtroende folk.

--

Venligst

Cyril

Det nye Testamente - Fortæller man alt?