14 dages returret ved Internetkøb
Fra : Martin Sand.

Dato : 13-09-04 02:38

Hejsa

Jeg har et praktisk spørgsmål mht. de lovpligtige14 dages returret der
gælder ved køb af varer på Internettet som privatperson.

Gælder 14 dages returret hvis:

1) Varen er bestilt og betalt (med fx Dankort) på Internettet, og varen
bliver tilsendt med post.
2) Varen er bestilt og betalt (med fx Dankort) på Internettet, men varen
afhentes på firmates adresse.

--
MVH Martin

Fra : Qbic - [6400]

Dato : 13-09-04 04:37

1. Ja

2. Spørg når du afhenter, tror det ikke

/ Qbic

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 13-09-04 08:02

> [...]

> varen bliver tilsendt med post.
> 2) Varen er bestilt og betalt (med fx Dankort) på Internettet, men

Ja til både 1 og 2. Det afgørende er, hvordan købsaftalen er indgået
ikke hvordan varen leveres.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-09-04 08:07

Martin Sand. skrev:

>Gælder 14 dages returret hvis:

Hvis en forbruger køber via fjernsalg hos en erhvervsdrivende, er
der 14 dages returret (hvis det ikke drejer sig om en af de varer
der er undtaget). Lov om visse forbrugeraftaler definerer
fjernsalg således:

§ 4.   Som fjernsalg betegnes aftale om varer, tjenesteydelser
   eller løbende levering af varer eller tjenesteydelser,
   når aftalen

1)   indgås ved brug af fjernkommunikation, det vil sige ved
   kommunikation, der foregår, uden at forbrugeren og den
   erhvervsdrivende mødes fysisk, og

2)   indgås som led i et system for fjernsalg, som drives af
   den erhvervsdrivende.

Bemærk at der kun står noget om hvordan aftalen indgås, men
*intet* om hvordan varen overdrages. Der er derfor returret
uanset om varen bliver sendt eller afhentet.

Den starter når du modtager pakken.

--
Bertel

Fra : Christian

Dato : 13-09-04 08:20

On Mon, 13 Sep 2004 09:06:40 +0200, Bertel Lund Hansen
<nospamius@lundhansen.dk> wrote:

>Bemærk at der kun står noget om hvordan aftalen indgås, men
>*intet* om hvordan varen overdrages. Der er derfor returret
>uanset om varen bliver sendt eller afhentet.

Helt enig.

Diverse lavprisbutikker er dog af en anden opfattelse. Checkede lige
shg.dk og m-e.dk. De mener, at returretten ikke gælder, da man har
mulighed for at checke varen i butikken når man får den udleveret.

/Christian

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-09-04 11:44

Christian skrev:

> Diverse lavprisbutikker er dog af en anden opfattelse.

Ja, jeg glemte lige en kommentar om at der er mange
misforståelser omkring den bestemmelse.

--
Bertel

Fra : Per Christoffersen

Dato : 13-09-04 12:04

> Ja, jeg glemte lige en kommentar om at der er mange
> misforståelser omkring den bestemmelse.

SHG har nu en rimelig præcis (og korrekt) beskrivelse under deres
handelsbetingelser.
Køb fra deres butik er uden returret, og det er jo rigtig nok.
Jeg kan ikke finde noget om afhentning hvis købet er foretaget over nettet.

/Per

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-09-04 13:46

Per Christoffersen skrev:

>SHG har nu en rimelig præcis (og korrekt) beskrivelse under deres
>handelsbetingelser.

Den er ikke helt lovlig.

De skriver at man skal returnere i original emballage. Det er
ikke helt rigtigt. Den forklaring der følger efter, er imidlertid
rigtig god, men det ændrer ikke på at det kan være lovligt at
returnere i en anden indpakning - og det kan de ikke aftale
anderledes.

De skriver også at der ikke er returret på pc'er som samles efter
kundens specifikationer. Den holder heller ikke eftersom den er
sammensat af standarddele.

Resten tjekkede jeg ikke, men jeg er ikke imponeret.

>Køb fra deres butik er uden returret, og det er jo rigtig nok.

Ja.

>Jeg kan ikke finde noget om afhentning hvis købet er foretaget over nettet.

Nej, og det er helt fint. Det er nemlig irrelevant. Deres første
note om returret er faktisk præcis:

   I forbrugerkøb hvor bestillingen af varer foretages via
   telefon eller Internettet har forbrugeren 14 dages
   fortrydelsesret.

--
Bertel

Fra : Per Christoffersen

Dato : 13-09-04 14:07

> Den er ikke helt lovlig.

Det ser ikke sådan ud, - jeg kiggede nu kun efter forholdet mellem
afhentning og returret.
Det stod så ikke helt klart i mit indlæg ...

/Per

Fra : Leon Jessen

Dato : 13-09-04 19:19

"Per Christoffersen" skrev:

> Det ser ikke sådan ud, - jeg kiggede nu kun efter forholdet mellem
> afhentning og returret.
> Det stod så ikke helt klart i mit indlæg ...
>
> /Per

Jeg kan i øvrigt tilføje at man bør holde sig langt væk fra SHG.dk, jeg
taler af personlig erfaring

/Leon

Fra : Dennis Davidsen

Dato : 14-09-04 05:02

Jeg kan ikke stille mig enig med Leon, jeg styrer til dagligt driften af et
overclockings community, og der er her tale om (små 200) folk der ofte er
ret slemme med deres hardware, og det er ganske få tilfælde (kan kun komme i
tanke om 2) hvor at personer har haft dårlige erfaringer med shg,dk
Ofte har det dog været positive oplevelser, f.eks. har de en politik der
gør, at hvis en vare bliver defekt inden for reklamationsperioden, og man
sender varen ind med alt tilbehør, og i original indpakning, hvis denne er
"speciel", altså ikke hvis der er tale om et ram modul i en antistatisk
pose, så tilbyder de pengene tilbage for produktet, eller mulighed for at
købe en anden vare for samme beløb.
De har ikke krav på andet end at reparere/bytte hardwaren, så det må jeg
sige er positivt.
Der ud over så har de faktist returret i deres butik, jeg har en kammerat
der bor i Århus som har prøvet en del gange at købe hardware, som han ikke
var tilfreds med. Det eneste negative der var ved at få byttet i butikken,
var en lidt lang ventetid - ellers klarede de det hver gang, om det kun
gælder når man betaler online med dankort først skal jeg ikke kunne sige,
men som der bliver gjort opmærksom på, så er en telefon bestilling på lige
vilkår som en internetbestilling.

Jeg synes ofte at når man hører negative ting fra brugere, så har brugeren
ikke helt 100% fulgt spillereglerne.
Sker det at man ikke bliver behandlet efter reglerne, så hjælper det tit at
gøre opmærksom på det højere oppe i virksomheds hirakiet, for ingen
forretning kan leve med utilfredse kunder, men en medarbejder i RMA
afdelingen kan da lave fejl som alle andre mennesker.

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 14-09-04 06:58

Dennis Davidsen <dev@mail.tele.dk> wrote:
> [...]
> der ofte er ret slemme med deres hardware, og det er ganske få
> tilfælde (kan kun komme i tanke om 2) hvor at personer har haft

Jeg har selv en erfaring med netop SHG:

I mit tilfælde drejede sig om køb af CPU og motherboard tilbage i januar
2003. Ved montering kunne jeg konstatere, at det ikke virkede.
Jeg returnerede derfor begge dele med udførlig beskrivelse
af at en af delene måtte være defekt. Jeg havde ingen mulighed for at
afgøre, hvilken af delene evt. dem begge, det drejede sig om.
SHG konstaterede, at motherboardet var defekt og ombyttede dette.
For CPU'en opkrævede de 400 kroner i testgebyr, som de dog senere
sænkede til 200.
Endvidere opkrævede de den fulde efterkravsporto for tilbagesendelsen.

Dette ville jeg ikke acceptere, men de stod fast på ikke at ville
refundere de sidste 200 kroner samt den opkrævede porto.
De havde den opfattelse, at man ved køb af computerdele selv skal
være i stand til at identificere en fejl selv om dette evt. kræver
specielt udstyr.

Da de ikke var til hverken at hugge eller stikke i heller ikke på
højere niveau, så måtte sagen en tur i Forbrugerklagenævnet.

Her fik jeg i juni 2004 medhold. Det skal siges til SHG's ros, at
der herefter ikke var noget problem med at få de manglende penge.
Jeg måtte dog rykke dem efter de 30 dages frist de havde til at
efterleve afgørelsen.

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dk>
Phone: +45 44 98 61 62

Fra : Carsten Riis

Dato : 13-09-04 12:24

Bertel Lund Hansen wrote:

> Ja, jeg glemte lige en kommentar om at der er mange
> misforståelser omkring den bestemmelse.

Mon ikke, at butikken ved afhentning kun "lægger varen til side" og den
endegyldige aftale først indgåes, når kunden afhenter varen.

På den måde bliver det jo lige pludselig til et almindelig "butiks-køb".

mvh

Carsten Riis

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 13-09-04 13:37

"Carsten Riis" <cr@carben.dk> wrote in message
> Mon ikke, at butikken ved afhentning kun "lægger varen til side" og den
> endegyldige aftale først indgåes, når kunden afhenter varen.

Hvis betalingen foretages over nettet er det svært at argumentere for at
aftalen ikke er indgået.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-09-04 13:58

Martin Højriis Kristensen skrev:

>Hvis betalingen foretages over nettet er det svært at argumentere for at
>aftalen ikke er indgået.

Betalingsformen er heller ikke vigtig.

--
Bertel

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-09-04 14:08

Carsten Riis skrev:

>Mon ikke, at butikken ved afhentning kun "lægger varen til side" og den
>endegyldige aftale først indgåes, når kunden afhenter varen.

Så kører møllen igen.

En butik kan godt meddele en kunde at den ikke ønsker at indgå en
bindende aftale.

Hvis de ikke gør sig ret meget umage for at sikre sig at kunden
bliver klar over at de har en speciel måde at indgå aftaler på,
så er aftalen rent juridisk indgået i det øjeblik sælger bliver
klar over at kunden har accepteret deres tilbud. Når aftalen er
indgået fjernt, så er det ligegyldigt hvordan der betales og
hvordan varen overdrages. Det følger af at ingen af disse
omstændigheder er nævnt i loven om fjernhandel.

Man kan ikke selv digte betingelser til efter forgodtbefindende,
og loven kan ikke fraviges til ugunst for forbrugeren (§ 28).

Sælger er i øvrigt bundet af prisen i samme øjeblik kunden ser
den i en netbutik.

--
Bertel

Fra : Martin Sand.

Dato : 13-09-04 17:36

Carsten Riis wrote:
> [...]
> den endegyldige aftale først indgåes, når kunden afhenter varen.
>
> På den måde bliver det jo lige pludselig til et almindelig

Ja det kunne man frygte. Men når man kan fremvise Dankort transaktionsnummer
på Internethandlen og en ordrebekræftelse og ordrenummer fremsendt på
e-mail, så ER der vel tale om, at handlen er indgået som fjernsalg. Eller?

Det skal for god ordens skyld tilføjes, at mit indlæg ikke drejer sig om en
konkret sag. Blot af nysgerrighed.

--
MVH Martin

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-09-04 21:58

Martin Sand. skrev:

>Ja det kunne man frygte. Men når man kan fremvise Dankort transaktionsnummer
>på Internethandlen

Glem betalingen. Den er irrelevant i forhold til at fastslå om
der er indgået en aftale.

>og en ordrebekræftelse og ordrenummer fremsendt på e-mail

Det er et godt bevis for at aftalen er indgået.

--
Bertel

Fra : per christoffersen

Dato : 14-09-04 21:14

> Glem betalingen. Den er irrelevant i forhold til at fastslå om
> der er indgået en aftale.

Jeg synes det er ukorrekt at kalde den irrelevant. Betaling er en del af
aftalegrundlaget (og vil i langt de fleste tilfælde være en ufravigelig
del), og vil som sådan udgøre en del af det samlede billede af, om der er
indgået en aftale eller ej.
Skulle der opstå tvivl vil en evt. modtaget betaling være et meget vægtigt
argument for, at begge parter må mene, at der er indgået en aftale.
Omvendt er det dog også rigtigt, at en gennemført betaling ikke er
nødvendig, for at der er indgået en aftale. Det må nu nok alligevel
forudsættes, at der ved almindelige købsaftaler er fastlagt hvornår
betalingen skal finde sted.

/Per