Genladning- sammenligning af krudt?
Fra : K. E.Jørgensen

Dato : 12-05-01 07:48

Hej derude.
Jeg skal forsøge at lade 308.w op med sabots og 55grain kugle. Jeg har fået
ladedata med krudttyper IMR-4198, RX7 ogS-4197.
De data jeg har fået lyder:
38,8 grain 3600 FPS 34200 PSI
41,4 = 3800 FPS 38900 PSI
44.0 = 4000 FPS 34900 PSI
100% ladning:
51,8 grain 4800 FPS 60900 PSI men det lyder urealistisk.

Hvilke af Norma- eller Vihtavuori krudt kan bruges i stedet for, sådan at
ladningen bliver (næsten) den samme?

Håber i kan hjælpe.

v.h.
Knud E. Jørgensen

Fra : jens hoffmann

Dato : 17-05-01 17:33

For det første skal du passe på med at lade hastigheder over 3500fps
med de små kugler, du skal ihverttilfælde være sikker på at de ikke splintre
p.g.a. den høje rotationshastighed.(anvend ikke tyndkappede kugler!)
For det andet kan det være lidt risikabelt at prøve og sammenligne
krudttyper sådan uden videre så tag det lidt roligt, og vær opmærksom på at
for lidt krudt også kan være farligt.
De krudttyper du har nævnt ligger imellem N133 ogN134 fra vithavuori
og mellem N-200 N-201 fra Norma mere kan jeg desværre ikke sige om den sag.
Ladedata har jeg ikke kunnet finde, meen.....?
Hvis du tør prøve, så lad høre fra dig det lyder spændende.

MVH Jens
K. E.Jørgensen <k.e.joergensen@mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9dime0$hqp$1@news.inet.tele.dk...