To skærme på et G-Force kort?
Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 12-09-04 22:06

Jeg ved ikke meget om grafikkort, desværre. Så måske kan en af jer
hjælpe mig?

Jeg kører Windows XP og mit grafikkort er Nvidia G-Force 4 mx 440 with
AGP 8x (hvad det så betyder). Jeg har på dette kort en LiteOn
LitePanel 170 ( 17" LCD skærm). Og jeg ejer som reserve en 15" Neovo?
skærm, også lcd.

Jeg arbejder en del med layout (InDesign), og så har jeg fået den ide,
at jeg kunne bruge begge skærme. Fra Nvidia's hjemmeside kan man
downloade en pdf-fil, hvor der reklameres med, at mit grafikkort har
nView Multi-Display Technology, og der er også et billede af en pc med
to skærme.

Der er faktisk et ledigt "stik" på grafikkortet, men jeg er ikke helt
sikker på, at det er magen til det der allerede er i brug (jeg kan
ikke hive stikkene ud mens pc'en er i gang). Jeg har ikke nogen
"brugsanvisning" til mit grafikkort, der sad i, da jeg købte
computeren.

Kan jeg simpelthen sætte den anden skærm i det andet stik? Og hvis det
ikke passer, er der så noget der hedder et "mellemstik" eller sådan
noget?

For det er jo lidt dumt bare at have sådan en skærm stående til ingen
verdens nytte...

Venlig hilsen
Kirsten
--

Kirsten Bjørneboe
http://www.varpelev.dk

Fra : Sune Salminen

Dato : 12-09-04 23:59

Kirsten Bjorneboe wrote:
> [...]
> noget?
>
> For det er jo lidt dumt bare at have sådan en skærm stående til ingen

Hvis stikket for enden af den ledning der sidder på din anden skærm
ellers passer i stikket på grafikkortet, så sæt det bare i. Hvis det
ikke passer skal du muligvis have fat i en DVI til VGA omformer.
Alternativt en VGA til DVI omformer, det kommer an på hvilket stik din
nuværende skærm bruger.

-Sune

Check out my band at www.secondnature.dk
Remove the monkey to send mail.

Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 13-09-04 06:21

On Mon, 13 Sep 2004 00:59:02 +0200, "Sune Salminen"
<salminen@monkeydoktor.dk> wrote:

> [...]
>ikke passer skal du muligvis have fat i en DVI til VGA omformer.
>Alternativt en VGA til DVI omformer, det kommer an på hvilket stik din

Tusinde tak fordi du gad svare
I mellemtiden har jeg fundet ud af, at det andet stik er anderledes,
det er større. Formentlig er det så et DVI-stik? (Er det så'en et man
bruger til tv?) Jeg har bladret en del rundt i nvidia-vinduerne på min
pc (skærm-egenskaber) og det ser ganske rigtigt ud, som om kortet er
forberedt til at kunne styre to skærme.

Det vil så sige, at jeg skal have fat i en eller anden form for DVI
til VGA omformer? Hedder det sådan (bare så jeg ved det, når jeg går i
byen og spørger eller evt. ringer til en forretning)? Ikke fordi jeg
er bange for at lyde dum, men det er nu ganske rart at være helt
sikker på, hvad hinanden snakker om

Venlig hilsen
Kirsten

Fra : MAT

Dato : 13-09-04 10:02

> [...]
> byen og spørger eller evt. ringer til en forretning)? Ikke fordi jeg
> er bange for at lyde dum, men det er nu ganske rart at være helt

Måske du kan bruge dette link der handler om DVI:
http://www.directron.com/dviguide.html
Ellers ta' et par billeder er dine stik (med et digitalkamera) og vis
billederne i forretningen.
Du kan bl.a. læse om dit kort her:
http://www.nvidia.com/page/geforce4mx.html ,
http://tech-report.com/reviews/2002q4/gf4-8x/index.x?pg=1 og her
http://www.digit-life.com/articles/gf4mx/index2.html hvor der også er masser
af billeder.
Hvis du vil finde et billede af dit kort kan du enten gå til Google og
skrive 440 og grafikkortproducentens navn
eller gå til http://www.edbpriser.dk/Showsubcategory.asp?ID=15 og i søgeord
skrive 440, hvorefter alle nuværende NVidia GeForce4 MX 440 grafikkort vil
poppe op.

Venligst

Fra : Sune Salminen

Dato : 13-09-04 13:02

Kirsten Bjorneboe wrote:

> [...]
> byen og spørger eller evt. ringer til en forretning)? Ikke fordi jeg
> er bange for at lyde dum, men det er nu ganske rart at være helt

Hvis stikket på ledningen til din skærm er et 15-polet VGA stik og
stikket på dit grafikkort er et aflangt stik med 24 firkantede huller og
et + i venstre side, så er stikket på grafikkortet et DVI stik.

Hvis du bare siger "DVI til VGA omformer", så spørger de "Hvad vej?" og
så ved du ikke hvad du skal svare, så sig at du har en fladskærm med
VGA-stik på der skal tilsluttes et grafikkort med DVI-indgang. Så finder
de den rigtige omformer til dig.

-Sune

Check out my band at www.secondnature.dk
Remove the monkey to send mail.

Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 13-09-04 14:22

On Mon, 13 Sep 2004 14:01:54 +0200, "Sune Salminen"
> [...]

>så ved du ikke hvad du skal svare, så sig at du har en fladskærm med
>VGA-stik på der skal tilsluttes et grafikkort med DVI-indgang. Så finder

Lige præcis! Og takket være ikke mindst din hjælp er jeg nu kommet så
langt, at jeg har hentet adapteren, sat den på plads og tilsluttet
skærm nr. to! Og indtil nu virker det da derhen, at musen spæner fra
den ene skærm til den anden - i rigtig rækkefølge oven i købet. Og jeg
kan flytte ikoner osv. fra skærm til skærm. Helt uden hjælp

Men jeg mangler så "bare" at finde ud af, hvordan jeg får et program
som fx InDesign (eller Photoshop hvis I bedre kender det) til at bruge
begge skærme. Så jeg kan smide paletter osv. over på den sekundære
skærm og bruge hele skærmarealet på den primære skærm til arbejdet.
Det gør de fleste professionelle layoutere og designere, i hvert fald
dem der bruger InDesign. Så det kan godt lade sig gøre. Men hvordan?

Venlig hilsen
Kirsten

Fra : Sune Salminen

Dato : 13-09-04 14:40

Kirsten Bjorneboe wrote:

> [...]
> den ene skærm til den anden - i rigtig rækkefølge oven i købet. Og jeg
> kan flytte ikoner osv. fra skærm til skærm. Helt uden hjælp

Smukt!

> [...]
> Det gør de fleste professionelle layoutere og designere, i hvert fald
> dem der bruger InDesign. Så det kan godt lade sig gøre. Men hvordan?

Kan du ikke bare trække vinduerne og værktøjslinjerne over på den anden
skærm?
Hvad sker der når du prøver?

Nu skal du se her hvad jeg har fundet til dig. Hent først den nyeste
driver til dit kort (61.77) på www.nvidia.com - du kan bare installere
den 'oveni' den du bruger nu, det var kun i gamle dage det gav problemer
at gøre sådan.
Her er en manual i .pdf format, der kan du læse om hvordan man
konfigurerer kortet når man har to skærme tilsluttet.
http://download.nvidia.com/Windows/61.76/ForceWare_Release_60_Graphics_Display_Property_Users_Guide.pdf
Start med at kigge på side 53, det afsnit der hedder "Using nView
Multi-Display Modes".
Jeg vil tro du skal bruge "Horizontal Span" eller "Dualview" til dit
formål. Leg med det! God fornøjelse.

-Sune

Check out my band at www.secondnature.dk
Remove the monkey to send mail.

Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 13-09-04 16:52

On Mon, 13 Sep 2004 15:40:08 +0200, "Sune Salminen"
<salminen@monkeydoktor.dk> wrote:

>Kan du ikke bare trække vinduerne og værktøjslinjerne over på den anden
>skærm?
>Hvad sker der når du prøver?

Jow - det kunne man nemlig...

> [...]
>Multi-Display Modes".
>Jeg vil tro du skal bruge "Horizontal Span" eller "Dualview" til dit

Tusind, tusind tak! Jeg har downloadet og installeret den nye driver
og printet(!) manualen, så nu vil jeg plante mig i en lænestol og
studere den nærmere, så jeg kan få et indtryk af, hvad man kan.

Venlig hilsen
Kirsten

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 13-09-04 14:35

Kirsten Bjorneboe skrev:

> [...]
> det) til at bruge begge skærme. Så jeg kan smide paletter osv.
> over på den sekundære skærm og bruge hele skærmarealet på den

Du smider dem bare derover. Hvis du f.eks. har Photoshop åben
så prøv f.eks. at tage ved lagpaletten og træk den over på skærm
to. Gør det samme ved Kurver-paletten, Info-paletten osv. og det
samme gælder i InDesign. Når det hele står som du gerne vil have
det, kan du evt. gemme opsætningen i menuen Vindue > Arbejdsrum
(Window > Workspace).

--
Hilsen
Madsen

Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 13-09-04 16:49

On Mon, 13 Sep 2004 15:35:00 +0200, "Thomas G. Madsen"
<nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>samme gælder i InDesign. Når det hele står som du gerne vil have
>det, kan du evt. gemme opsætningen i menuen Vindue > Arbejdsrum

Tak, Thomas - det var netop lige hvad der skulle til!

Venlig hilsen
Kirsten