Mac og bibliotekernes netmusik
Fra : Jesper

Dato : 12-09-04 19:03

Der står på:

https://www.statsbiblioteket.dk/netmusik/Udlaan?action=userinfo

At systemkravet er PC med Windows 98 2nd edition eller nyere og WMP 8/9.

Har nogen testet om det virker på Mac?

--
There is no place like 127.0.0.1

Fra : Jens

Dato : 12-09-04 19:46

> Der står på:
>
> https://www.statsbiblioteket.dk/netmusik/Udlaan?action=userinfo
>
> At systemkravet er PC med Windows 98 2nd edition eller nyere og WMP 8/9.

Det fremgår af bl.a. nedenstående link, at løsninger er baseret på
Microsofts rettighedshåndteringssystem, og derfor kræver Windows Media
Player. Mig bekendt er det kun implementeret i Windows-versionen.

Det beskrevne hack kan utvivlsomt bringes til at virke på andre
platforme - herunder Mac.

Læs mere i "Ingeniøren":

< http://www.ing.dk/article/20040910/IT/109100170>
--

Jens F

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 12-09-04 19:55

"Jens" skrev 12.09.2004 20:46:

> Det fremgår af bl.a. nedenstående link, at løsninger er baseret på
> Microsofts rettighedshåndteringssystem, og derfor kræver Windows Media
> Player. Mig bekendt er det kun implementeret i Windows-versionen.

De skriver det også i deres FAQ:

"Spørgsmål :
Hvorfor kan jeg kun afspille musikken under Windows og ikke anvende Mac,
Linux eller portable afspillere som fx iPod eller produkter fra Creative?

Svar :
Vores leverandør Phonofile stiller kun musikfiler til rådighed, som er
beskyttet af den DRM-teknologi (Digital Rights Management), der er i Windows
Media Audio. Det er egenskaber ved dette format som muliggør en sikker,
tidsbegrænset adgang til musikken og dermed udlån. Vi er opmærksomme på at
begrænsningen er et problem og arbejder på at finde en løsning. Mulighed for
afspilning på andre typer af udstyr, herunder især på de portable
afspillere, er således rejst som et ændringsønske til Phonofile, men vi ved
ikke om og hvornår ønsket bliver opfyldt."

> Det beskrevne hack kan utvivlsomt bringes til at virke på andre
> platforme - herunder Mac.
>
> Læs mere i "Ingeniøren":
>
> < http://www.ing.dk/article/20040910/IT/109100170>

Man skal bare være opmærksom på, at det er ulovligt og strafbart.

--
/kristian
@warszawa

Sony digitalkamera DSC-F717 sælges. Kontakt mig på mail!

Fra : Jesper

Dato : 12-09-04 20:08

Kristian Storgaard <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> wrote:

> Man skal bare være opmærksom på, at det er ulovligt og strafbart.

Fra Antipiratigruppens hjemmeside:

Må jeg bryde en kopispærring på en musik-cd eller film?

* Du må gerne bryde en kopispærring på en musik-cd eller film, hvis
det er nødvendigt for, at du kan lytte til musikken eller se filmen.

--
There is no place like 127.0.0.1

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 12-09-04 20:26

"Jesper" skrev 12.09.2004 21:08:

> [...]
>
> * Du må gerne bryde en kopispærring på en musik-cd eller film, hvis
> det er nødvendigt for, at du kan lytte til musikken eller se filmen.

Ja, men det der beskrives i Ingeniøren er ikke en omgåelse af en
kopispærring. Det er digital kopiering, som er ulovlig. Dertil kommer, at
Ingeniøren kun beskriver en metode, der virker på Windows, og der er det jo
ikke nødvendigt at bryde en kopispærring for at lytte til musikken.

Desuden er det ulovligt at fjerne elektroniske oplysninger om
rettighedsforvaltning.

Fra : Jens

Dato : 13-09-04 16:44

Kristian Storgaard <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> wrote:

> Ja, men det der beskrives i Ingeniøren er ikke en omgåelse af en
> kopispærring. Det er digital kopiering, som er ulovlig.

Den forstod jeg ikke lige ! Kan du forklare forskellen på en omgåelse
af en kopispærring og en kopiering? (Når kopieringen sker på grundlag af
en forlæg, der er forsynet med spærringen).

> Dertil kommer, at
> Ingeniøren kun beskriver en metode, der virker på Windows, og der er det jo
> ikke nødvendigt at bryde en kopispærring for at lytte til musikken.

Ingeniøren beskriver en metode, hvor det lykkes at afspille musikfilen i
et andet program end forudset, og dette andet program tillader at
musikindholdet gemmes, strippet for oplysningerne, der begrænser brugen
til den konkrete afspiller og en bestemt periode.

> Desuden er det ulovligt at fjerne elektroniske oplysninger om
> rettighedsforvaltning.

Jeg kan glimrende forestille mig, at Du har ret. Har du en reference?
--

Jens F

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 13-09-04 17:04

"Jens" skrev 13.09.2004 17:44:

> Den forstod jeg ikke lige ! Kan du forklare forskellen på en omgåelse
> af en kopispærring og en kopiering? (Når kopieringen sker på grundlag af
> en forlæg, der er forsynet med spærringen).

Det blev muligvis en kende for teoretisk. Men det kommer lidt an på hvordan
man opfatter en kopispærring. Man kan jo sagtens kopiere en fil fra
PhonoFile. Det der blokerer for udnyttelsen, er en digital
rettighedshåndtering (men den kan man jo på sin vis også sige indeholder en
kopispærring). Så det jeg mente var, at man ved at konvertere filen kun
omgår den digitale rettighedshåndtering.
Men ligegyldigt hvad, så er det ulovligt, og det kan støttes på flere
kendsgerninger:
1. Det er ikke tilladt at omgå en kopispærring for at lave en kopi (heller
ikke selvom det måtte være indenfor det område, hvor kopiering er lovlig).
2. Man må ikke tage en digital kopi af et lånt eller lejet eksemplar.
3. Programmet til omgåelse er - som Makholm også beskriver - nok også
ulovligt (men det er dog ikke ulovligt at besidde det i ikke-kommercielt
øjemed).

> [...]
> musikindholdet gemmes, strippet for oplysningerne, der begrænser brugen
> til den konkrete afspiller og en bestemt periode.

Det er for det første en ulovlig digital kopiering (fordi det er et lånt
eksemplar) og for det andet er det nok også i strid med forbuddet mod at
fjerne digital rettighedsforvaltning, men der er et videregående subjektivt
krav.

> Jeg kan glimrende forestille mig, at Du har ret. Har du en reference?

Ophavsretslovens § 75e.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-09-04 23:37

Hejsa

- Og her er vi direkte ved 'sagens' kerne! Dette kan normalt _ikke_ lade
sig gøre på en Wintel baseret maskine, ellr for den sags skyld heller
ikke på Mac, hvis man ikke har de rigtige værktøjer.

Der findes mig bekendt ikke noget værktøj til Windows, der kan bryde
disse koder på en 100% sikker måde, - Det gør der til gengæld til Mac.

Dette er MS særdeles godt klar over, og det er derfor, de ikke vil have
det sådan, at musikken kan afspilles på Mac.

Det er og har altid været lovligt at lave en kopi til sig selv, når /
hvis man låner en plade med musik. Derimod har det aldrig været lovligt
at gøre det med film før for ganske nylig med den nye ophavsretslov, der
trådte i kraft forrige år.

Vi er en del, der ser det her som endnu et forsøg fra MS's side på at
forsøge at ødelægge Apples MusicStore. Og det er åbenbart det, de mange
millioner, som MS har givet det danske biblioteksvæsen, som disse penge
skal bruges til..

- Og så er det lige før, man kunne ønske sig, at en vis 'BinLaden' kunne
placere den største ..... under M$'s hovedsæde, så det hele røg ad h til!

mvh. Erik Richard

<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 13-09-04 07:33

"Erik Richard Sørensen" skrev 13.09.2004 0:36:

> Det er og har altid været lovligt at lave en kopi til sig selv, når /
> hvis man låner en plade med musik.

Nej. Det er ulovligt at lave en digital kopi af et eksemplar der er lånt
eller lejet, jf. ophavsretslovens § 12 stk. 3.

> Derimod har det aldrig været lovligt
> at gøre det med film før for ganske nylig med den nye ophavsretslov, der
> trådte i kraft forrige år.

Det samme gælder for film, når vi snakker digitale kopier - og de gør vi vel
her, når det er på computer.

> [...]
> forsøge at ødelægge Apples MusicStore. Og det er åbenbart det, de mange
> millioner, som MS har givet det danske biblioteksvæsen, som disse penge

De penge Bill Gates-fonden har givet til Århus Hovedbibliotek har ikke noget
med PhonoFile at gøre.

> - Og så er det lige før, man kunne ønske sig, at en vis 'BinLaden' kunne
> placere den største ..... under M$'s hovedsæde, så det hele røg ad h til!

Jeg ønsker ikke terror overfor nogen som helst. End ikke MS.

Fra : Peter Makholm

Dato : 13-09-04 08:19

Kristian Storgaard <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> writes:

> [...]
> Ingeniøren kun beskriver en metode, der virker på Windows, og der er det jo
> ikke nødvendigt at bryde en kopispærring for at lytte til musikken.

Enig.

Tilgengæld falder Window så klart ind under ophavretslovens §75c stk2:

Stk. 2. Det er ikke tilladt at fremstille, importere, sprede,
sælge, udleje, reklamere for salg eller udlejning af eller i
kommercielt øjemed besidde indretninger, produkter eller
komponenter, der

[...]

2) kun i begrænset omfang har andet kommercielt formål eller anden
kommerciel anvendelse end omgåelse af effektive tekniske
foranstaltninger eller

--
Peter Makholm | We constantly have to keep in mind why natural
peter@makholm.net | languages are good at what they're good at. And to