Dæmpe "råberør" på Virago XV750
Fra : Tom Christensen

Dato : 12-09-04 18:11

Hej

Jeg har prøvet at dæmpe lyden i mine Silver Tail rør ved indvendigt at
montere de originale rør og hullede "kopper". Jeg syntes, lyden var "lidt"
for gennemtrængende med fri gennemgang, og jeg er (var) egentlig tilfreds
med det nye lydniveau.

Men med potte-indmaden monteret tager maskinen ikke gassen ordentligt i
toppen af omdrejningerne, og den trækker slet ikke ordentligt. Jeg har set
her i gruppen, at en omdysning måske vil kunne få den til at køre ordentligt
igen? Men er der ikke andre muligheder, fx montering af anden "indmad"? Jeg
har set, at Louis har noget "skydebomuld" (eller det er vel nærmest det
modsatte...). Har I nogen erfaringer/anbefalinger?

På forhånd tak.
--
med venlig hilsen
Tom Christensen

(fjern nomail- hvis du vil skrive til mig)

Fra : jacob

Dato : 12-09-04 19:14

> [...]
ordentligt
> igen? Men er der ikke andre muligheder, fx montering af anden "indmad"?

Jeg har også en XV750, hvorpå jeg har rustfri afgangsrør, men der er ingen
indmad i så den LARMER, hvordan ser dit "indmad" ud? og hvordan har du
monteret det i den nye udst???

MVH Jacob Johansen
( kører XV750se, som man kan hører)

Fra : Tom Christensen

Dato : 12-09-04 22:09

Hej Jacob

"jacob" <jjo@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har også en XV750, hvorpå jeg har rustfri afgangsrør, men der er ingen
> indmad i så den LARMER, hvordan ser dit "indmad" ud? og hvordan har du
> monteret det i den nye udst???

På min Silver Tail består potterne af to stykker. Den yderste del af røret
er skruet fast vha en gennemgående gevindstang. Når man tager yderste del
af, er det muligt at montere en hullet "kop" og et tyndt afstandsrør ved at
skubbe dem ind over gevindstangen. Til sidst monteres endestykket igen, og
nu er der mindre gennemgang = mindre lyd. Men altså desværre også mindre
trækkraft.

Sig til, hvis mit forsøg på forklaring ikke er forståelig. Jeg skal jo
alligevel have skidtet skilt ad igen, og jeg tager gerne et par billeder.

--
med venlig hilsen
Tom Christensen

(fjern nomail- hvis du vil skrive til mig)

Fra : jacob

Dato : 13-09-04 06:53

Ja jeg vil da gerne se det så er det lettere at
forestille sig
hvad kan jeg gører ved mit? det er jo kun et rør på ca 40mm i dia.?

MVH Jacob Johansen

Fra : Tom Christensen

Dato : 13-09-04 17:46

>"jacob" <jjo@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Ja jeg vil da gerne se det så er det lettere at
> forestille sig
> hvad kan jeg gører ved mit? det er jo kun et rør på ca 40mm i dia.?

Jeg har desværre ikke erfaringerne endnu.
Hmm. Der er jo ikke meget plads i et 40mm rør...
Det er vist ikke til at gøre noget ved? (Ny udstødning...)

--
med venlig hilsen
Tom Christensen

(fjern nomail- hvis du vil skrive til mig)

Fra : Carl Dragert

Dato : 12-09-04 19:29

Tom Christensen wrote:
> [...]
> for gennemtrængende med fri gennemgang, og jeg er (var) egentlig tilfreds

Du skulle blot have startet helt uden bagstykker, og her efter en tid have
sat dem på, så ville niveauet også virke tilfredsstillende

Prøv også at montere bagstykkerne med 'fløjterne' og kør en tur, men pas på
naboens kat, for så kan den jo ikke høre at du kommer.

Kommende weekend ok, mail et forslag.

Carl Dragert
FZR600

Fra : Tom Christensen

Dato : 12-09-04 22:00

"Carl Dragert" <fornavn@efternavn.dk> skrev i en meddelelse

> Du skulle blot have startet helt uden bagstykker, og her efter en tid have
> sat dem på, så ville niveauet også virke tilfredsstillende

- ja, alt er jo relativt...
Sæt den ene hånd i isvand og den anden i kogende vand - gennemsnitligt set
har man det rimelig behageligt...

> Prøv også at montere bagstykkerne med 'fløjterne' og kør en tur, men pas

> naboens kat, for så kan den jo ikke høre at du kommer.

Man kan også blive *for* diskret
Jeg vil jo både blæse og ha' mel i munden - ha' både (lidt dæmpet) lyd samt
trækkraft.

--
med venlig hilsen
Tom Christensen

(fjern nomail- hvis du vil skrive til mig)