Injurier?
Fra : Louise

Dato : 12-09-04 16:29

Hvor går grænsen for injurier? Er det injurier selvom en ting er sand?
Kan man på nogen måde holdes ansvarlig for ting skrevet på ens
computer af andre?

Og så lige en ting mere....

Jeg modtog en mail fra et advokatfirma om en evt senere injuriesag.
Det var sendt fra en adresse, der hedder don"hans fornavn"@hotmail Er
det bare mig eller er det under al kritik at et -formodentligt-
velanset firma sender officielle mails fra sådan en emailadresse? Jeg
kunne i første omgang ikke tage det alvorligt og meddelte dem det også
men fandt senere ud af at firmaet var ægte nok. Så blev jeg næsten
endnu mere forarget :o/

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 12-09-04 16:48

"Louise" skrev 12.09.2004 17:29:

> Hvor går grænsen for injurier? Er det injurier selvom en ting er sand?

Puha... - det afhænger af så meget, man kan ikke kort sige, at her går
grænsen. Injurier kan være strafbare, selvom de er sande, hvis de er
ærekrænkende, jf. fx. straffelovens § 270.

> Kan man på nogen måde holdes ansvarlig for ting skrevet på ens
> computer af andre?

Hvis du har medvirket, ja.

> [...]
> kunne i første omgang ikke tage det alvorligt og meddelte dem det også
> men fandt senere ud af at firmaet var ægte nok. Så blev jeg næsten

Man kan da sagtens synes at det ikke virker så professionelt, men jeg kan
ikke se, hvorfor det skulle afstedkomme kritik. Det afgørende er vel
indholdet...

--
/kristian
@warszawa

Sony digitalkamera DSC-F717 sælges. Kontakt mig på mail!

Fra : Jørgen Linde Sørense~

Dato : 28-09-04 11:28

Kristian Storgaard <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> skrev et
indlæg
<BD6A3C6D.5A05%kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk>:

>Puha... - det afhænger af så meget, man kan ikke kort sige, at her går
>grænsen. Injurier kan være strafbare, selvom de er sande, hvis de er
>ærekrænkende, jf. fx. straffelovens § 270.

Interessant...

Er det så korrekt opfattet at hvis A har fået en dom - og selv om det
skulle være offentligt kendt - for bedrageri må jeg ikke blot uden
videre kalde ham en bedrager selv om han åbenbart er det ifølge
dommren?

Men hvis jeg er blevet snydt af ham kan jeg måske godt kalde ham det
uden sanktion fra retssystemet (så har jeg vel en rimelig anledning)?

Jørgen Linde Sørensen
(den anførte mail-adresse er gyldig - - -
- - - i hvert fald da dette indlæg blev postet

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 28-09-04 22:10

Jørgen Linde Sørensen wrote:

> [...]
>
> Men hvis jeg er blevet snydt af ham kan jeg måske godt kalde ham det
> uden sanktion fra retssystemet (så har jeg vel en rimelig anledning)?

Det tror jeg ikke du skal regne med er nedfældet nogen steder, hvadenten
du snakker om den første eller anden situation, fordi dommen er en
vurdering dommeren træffer og i en given sag afhænger dommen af så mange
omstændigheder at jeg ikke tror man på forhånd bare kan svare entydigt
ja eller nej til dit spørgsmål.

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Rea721

Dato : 12-09-04 16:56

I news:125af6bd.0409120729.2290922@posting.google.com
skrev Louise følgende tekst:

> Jeg
> kunne i første omgang ikke tage det alvorligt og meddelte dem det også
> men fandt senere ud af at firmaet var ægte nok. Så blev jeg næsten
> endnu mere forarget :o/

Hvordan fandt du ud af at det var ægte ?

--
Rea721 AKA Leon Andrea skod2[remove]@721.dk
Flyudlejning, Skoleflyvning, Taxaflyvning, Rundflyvning

Fra : Louise

Dato : 13-09-04 08:48

> Hvordan fandt du ud af at det var ægte ?

Jeg ringede derned; han havde heldigvis skrevet firmaets navn, adresse
og tlf nr nederst i mailen.

Jeg er mere rolig nu; jeg havde ikke noget med det at gøre, der blev
skrevet og vidste heller ikke det var skrevet før nu her et halvt år
efter, da jeg fik mailen fra advokaten.

Jeg synes stadig det er dybt uproffessionelt at sende en mail fra et
hotmailadresse i især når advokaten kalder sig don et eller andet på
den.

Fra : Andy

Dato : 12-09-04 21:43

> [...]
> kunne i første omgang ikke tage det alvorligt og meddelte dem det også
> men fandt senere ud af at firmaet var ægte nok. Så blev jeg næsten

Jvf. Hotmails betingelser http://privacy.msn.dk/tou/ er det meget svært at
forestille sig at en seriøs virksomhed skulle bruge Hotmail. Dels er det
ikke en kommerciel service og dels kan advokat virksomheden ikke garantere
at korrespondencen er fortrolig. Om betingelserne er lovlige ved jeg ikke,
men de er ihvertfald grelle nok til at jeg ikke benytter Hotmail til noget
vigtigt.

Andy

Fra : Louise

Dato : 13-09-04 08:50

Glemte lige...samtidig var mailen sendt til 3 andre personer. Dvs jeg
ved hvem der yderligere har fået sådan et brev og min 3 andre ved at
jeg har fået det. Det synes jeg også er under al kritik. Man burde da
holde den slags mails rimeligt private selvom det ikke senere munder
ud i en retsag?

Fra : Andy

Dato : 13-09-04 19:29

> [...]
> jeg har fået det. Det synes jeg også er under al kritik. Man burde da
> holde den slags mails rimeligt private selvom det ikke senere munder

Ja mange mennesker kan ikke finde ud af at benytte BCC.

Andy