Europa-tur omkring bilsyn
Fra : Esben

Dato : 12-09-04 15:32

Hej NG

Min mors bil skal synes til foråret, men damen vil hellere ha
skrotpræmien end at betale de par tusinde det koster at få den gennem
et syn. Jeg leger lidt med idéen om at låne bilen en uge før syn,
fylde den op med gode venner og så ellers drøne europa tynd i et par
dage, uger, eller måneder indtil bilen står af.

Er det på kanten af loven eller er det muligt at køre den til udlandet
og beholde den der i nogen tid efter synsindkaldelsen er udløbet?

Der er tale om en VW Transporter Bus D fra 1982. Den kører ganske
glimrende men bruger dog en del olie. Kom endelig med
kommentarer/forslag til smukke steder vi kunne besøge :) Nordfrankrigs
lyserøde granitkyst er waypoint nr. 1

Mvh.

Esben

Denne tråd er parallelpostet i:

dk.fritid.bil, dk.fritid.rejse, dk.fritid.camping

Fra : Mogens

Dato : 12-09-04 17:20

"Esben" <esben@aljazeera.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> dage, uger, eller måneder indtil bilen står af.
> Der er tale om en VW Transporter Bus D fra 1982. Den kører ganske

Hvis bilen er så god, hvorfor så skrotte den?
Nåh, det er måske på grund af rust i de bærende dele?
Jamen så er den sikkert ideel for en belastende tur sydpå...

> Er det på kanten af loven eller er det muligt at køre den til udlandet
> og beholde den der i nogen tid efter synsindkaldelsen er udløbet?

Næh, det er fuldt ud lovlig og du kan jo trække den
så lang tid du vil. Politietr finder dig ikke syd for grænsen.

Drop idé'en - det er for farligt med det vrag!

Fra : Leonard

Dato : 12-09-04 19:05

"Mogens" <dkfritidbilSL@ETe-mail.dk> wrote:

>Næh, det er fuldt ud lovlig og du kan jo trække den
>så lang tid du vil. Politietr finder dig ikke syd for grænsen.

Det bliver da ikke lovligt af at politiet ikke finder dig?

--
Leonard

Fra : Mogens

Dato : 12-09-04 20:06

"Leonard" <nospam@invalid.invalid> skrev i en meddelelse

> Det bliver da ikke lovligt af at politiet ikke finder dig?

Arrangementet er lovligt, men bliver ulovligt,
når tiden er udløbet. Dét kan man så vælge
at lukke det blinde øje for, idet politiet ikke
checker den salgs uden for grænsen.

Jeg mener, manden skal stoppe dén tankegang!

Fra : Leonard

Dato : 12-09-04 20:25

"Mogens" <dkfritidbilSL@ETe-mail.dk> wrote:

>Jeg mener, manden skal stoppe dén tankegang!

OK, igen er vi enige når jeg forstår hvad du skriver.

--
Leonard

Fra : Mogens

Dato : 12-09-04 20:35

> OK, igen er vi enige når jeg forstår hvad du skriver.

For få folk tænker over, hvad det vil sige at køre
Europa tyndt i en rusten spand.

Idag på KTI www.ra.dk/sw701.asp blev 4 biler linet
op og efterfølgende påkørt af en 15 tons lastbil, som
politiet målte til 70 km/t.

Den bagerste Opel Kadett st. car blev reduceret til at fylde een meter!
Den næstbagerste 2 CV blev kørt over! (næsten flad som en pandekage)
Den 3. VAG Santana holdt til mosten på grund af kollisionszonerne
Den 4. P205 stod i frigear og løb blot fremad.

Alle de tilskuere, jeg stod blandt, var rystet i deres grundvold
over dét, de så på banen - alle talte om de 3 jyske ulykker her
i sommers !!!

For satan da...

Fra : Mogens

Dato : 12-09-04 20:42

"Mogens" <dkfritidbilSL@ETe-mail.dk> skrev i en meddelelse

> Idag på KTI www.ra.dk/sw701.asp blev 4 biler linet
> op og efterfølgende påkørt af en 15 tons lastbil, som
> politiet målte til 70 km/t.

Der var faktisk 5

Fra : Ivar Madsen

Dato : 12-09-04 20:58

Mogens skrev:

> Idag på KTI www.ra.dk/sw701.asp blev 4 biler linet
> op og efterfølgende påkørt af en 15 tons lastbil, som
> politiet målte til 70 km/t.

De viste det på øhe var det Lorry (mener jeg det var), eller nyhederne,,,

--
Med venlig hilsen Ivar Madsen
Jeg har lavet en ny hjemmeside http://milli.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 13-09-04 07:31

> [...]

> Alle de tilskuere, jeg stod blandt, var rystet i deres grundvold
> over dét, de så på banen - alle talte om de 3 jyske ulykker her

Hvad mener du?, her i weekenden gik det ud over en hesttransport m. 4
personer & heste på E45, Ejerbavnehøj. 1 Hest aflivet og 4 personer til
checkup på skadestuen, det er rimeligt så belastende så tit det står på....
..

Fra : claus b. p.

Dato : 13-09-04 09:35

"Mogens" <dkfritidbilSL@ETe-mail.dk> wrote in message

> [...]
> Europa tyndt i en rusten spand.
>
> Idag på KTI www.ra.dk/sw701.asp blev 4 biler linet
> op og efterfølgende påkørt af en 15 tons lastbil, som

Jeg kan ikke rigtig se din pointe? Skal alle der har en gammel bil skrotte
den, fordi der er nogle truckere der læser avis i stedet for at køre bil?
Dream on....
Men selvfølgelig ville jeg da finde det betænkeligt at tage afsted Europa
rundt i en bil, hvis ikke den var i orden i bremser styretøj osv.

/Claus

Fra : Mogens

Dato : 13-09-04 17:14

"claus b. p." <cbp33@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg kan ikke rigtig se din pointe?

Jeg mener, at "sagen" ikke bliver bedre af, at bilerne
er rustne og ej synsklare.

> Skal alle der har en gammel bil skrotte den, fordi der
> er nogle truckere der læser avis i stedet for at køre bil?

Handler det ikke om, men folk bør overveje, hvad
de gør, INDEN de kører sydpå. Hvorfor tror,
du mange gamle biler opgiver ævred, når bilerne
bruges på en ferie...

> Men selvfølgelig ville jeg da finde det betænkeligt at tage afsted Europa
> rundt i en bil, hvis ikke den var i orden i bremser styretøj osv.

Og det er vel det, sagen i bund og grnd handler om.
Crachtesten var en sidebemærkning...

Fra : Claus Fabritius

Dato : 13-09-04 17:35

"Mogens" <dkfritidbilSL@ETe-mail.dk> skrev i en meddelelse

> Idag på KTI www.ra.dk/sw701.asp blev 4 biler linet
> op og efterfølgende påkørt af en 15 tons lastbil, som
> politiet målte til 70 km/t.

Der var dog tale om 5 biler, men det gjorde det ikke mindre chokerende.
Videoen kan ses her: http://www.niceneasy.dk/IM000696.AVI

> [...]
> Den 3. VAG Santana holdt til mosten på grund af kollisionszonerne
> Den 4. P205 stod i frigear og løb blot fremad.

Jeg var især chokeret over kadetten. Det viste hvor mænge kræfter der reelt
er i spil. Det var ingen kabine tilbage overhovedet.
--
MVH
Claus Fabritius

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 13-09-04 19:50

"Claus Fabritius" <champ88@ofir.invalid> skrev i en meddelelse

> Videoen kan ses her: http://www.niceneasy.dk/IM000696.AVI

CHOK...., det burde enhver wannabee-trucker være tvangsindlagt til at se
hver dag....

Fra : Mogens

Dato : 13-09-04 19:55

"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.hatessspam@os.dk> skrev i en meddelelse

> CHOK....,

Jep, og så mener jeg endda, arrangøren lavede dén fejl,
at bilerne blev parkeret uden afstand. Det medfører en
lempelse af ulykken/skadernes omfang, IMO...

> det burde enhver wannabee-trucker være tvangsindlagt til at se
> hver dag....

Rolig nu...

Fra : Esben

Dato : 12-09-04 23:44

Leonard <nospam@invalid.invalid> wrote in message news:<2s39k01oebrk92h6sjcammo7m4dek3d9dj@4ax.com>...

> Det bliver da ikke lovligt af at politiet ikke finder dig?

Spørgsmålet er om det er lovligt eller ulovligt?

Bilen er blevet mekaniker-vedligeholdt jævnligt og jeg kan stå inde
for at sikkerheden er langt overlegen flere biler jeg er stødt på
rundt omkring i verden (for så vidt også i dk før det periodiske
2årssyn blev indført), husk på de høje danske standarder.

Tænkte det måske kunne forsvares juridisk hvis man tog bilen med sig,
formelt set, med salg for øje (reelt set med mange fede oplevelser for
øje!). Ellers er der nævnt nogle tyske prøveplader på
http://bilimport.tkrath.dk/ som måske kunne være en mulighed, kender
ikke selv videre til dem...

Nogen clues?

Fra : Leonard

Dato : 13-09-04 10:15

esben@aljazeera.com (Esben) wrote:

>Spørgsmålet er om det er lovligt eller ulovligt?

Det er lovligt indtil den dato hvor bilen senest skal være synet.
I praksis får du mange uger (Mogens kan det nøjagtige antal) bagefter
inden bilen bliver tilføjet på listen over biler der skal have klippet
pladerne hvis den stoppes af politiet, men det er en praktisk
foranstaltning.
Jeg kan ikke lige finde den, men jeg mener at der tydeligt står på
synsindkaldelsen fra hvilken dato bilen ikke er lovlig at køre i, og
dette gælder i hele verden, medmindre du indregistrerer den i et andet
land.

--
Leonard

Fra : Martin Sand.

Dato : 12-09-04 20:43

Esben wrote:
> Jeg leger lidt med idéen om at låne bilen en uge før syn,
> fylde den op med gode venner og så ellers drøne europa tynd i et par
> dage, uger, eller måneder indtil bilen står af.

Godt jeg ikke er en af de venner! Håber ikke det er bremserne/væsken der
står af først!
Jeg forstår ikke rigtig din tankegang mht. sikkerhed. Du har vel tænkt dig
at undersøge om bilen er i forsvarlig mekanisk stand, inden i kører afsted?
En slidt bære/styre kugle i de franske alper, når du måske kun at opleve én
gang!

--
MVH Martin

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 12-09-04 21:08

"Martin Sand." <invalid@invalid.invalid> skrev :

>Jeg forstår ikke rigtig din tankegang mht. sikkerhed.

Der er da ikke udtrykt noget ønske om at bilen skulle være farlig at
køre i - men at man ikke gider hælde flere penge efter den ....

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Leonard

Dato : 12-09-04 21:41

jan@fedtegreven.dk wrote:

>Der er da ikke udtrykt noget ønske om at bilen skulle være farlig at
>køre i - men at man ikke gider hælde flere penge efter den ....

Hvis bilen skal synes og ejeren synes det er mere fordelagtigt at hæve
skrotpræmien end at få bilen klargjort til syn, så er der nok en hel
del der skal laves, og noget af det er nok af sikkerhedsmæssig
karakter ... tror jeg, ellers var det jo bare at køre til syn.

At du og jeg ikke kører rundt i gamle skrotdynger der ikke kan synes
er desværre ikke det almindelige ...

--
Leonard

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 12-09-04 21:49

> [...]

>del der skal laves, og noget af det er nok af sikkerhedsmæssig
>karakter ... tror jeg, ellers var det jo bare at køre til syn.

Nu var der vist tale om et gammel udtjent rugbrød, hvor sidste
salgsdato vist er overskredet ;)

Det kan jo tænkes, den ikke er værd at bygge videre på

Hva pokker - jeg har en perfekt kørende Sierra 2 liter stående, hvor
karossen er smuldret væk - den er heller ikke værd at klistre sammen
igen , bevares, den kan klare et syn, men ligner en pose mødding

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Gitte & Kent

Dato : 12-09-04 22:14

Når en bil skal til syn - er det faktisk (næsten) kun det sikkerhedsmæssige
, der bliver set efter
Bremser, ophæng, dæk, styrtøj og den slags - om bilen er lidt rustrød og
gardinerne ikke hænger lige - det er de ligeglade med.
Mvh Kent

Fra : Martin Sand.

Dato : 12-09-04 23:54

jan@fedtegreven.dk wrote:
> Der er da ikke udtrykt noget ønske om at bilen skulle være farlig at
> køre i - men at man ikke gider hælde flere penge efter den ....

Farlig at køre i?
Han har tænkt sig at køre i den, indtil den står af (af hvilken årsag så
end).

--
MVH Martin

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 13-09-04 07:56

"Martin Sand." <invalid@invalid.invalid> skrev :

>Farlig at køre i?
>Han har tænkt sig at køre i den, indtil den står af (af hvilken årsag så
>end).

Ja - og ? Det giver stadig ikke nogen grund til at antage at bilen er
farlig (trafikalt set)

Jeg har da osse en bil jeg kører i, lige til den dag den står af -
indtil nu har den tilbagelagt 19 år, og 539.000 kilometre - det giver
dig da ingen grund til at tro, at jeg bringer andre liv/førlighed i
fare

Til sidste syn, havde jeg skiftet en bærearm bagi, hvilket fik
synsmanden til at kommentere "Den er jo ikke ny" (bærearmen) - og min
replik var - Og hvad så - det er resten af bilen sgu heller ikke, og
så længe bærearmen er som en sådan en skal være, har du ikke noget at
jamre over. Der er alt det materiale, og den styrke i profilen, som
reglerne foreskriver, det er *det* der afgører om den er gofin eller
ej.

(Sjovt som folk tit tror andres biler er i ufatteligt ringe tilstand,
uden at haver set bilen)
--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Ukendt

Dato : 13-09-04 08:37

<jan@fedtegreven.dk> skrev i en meddelelse

Det giver stadig ikke nogen grund til at antage at bilen er
> farlig (trafikalt set)

I Esbens indlæg stod intet om hvad der retteligt er galt, det kan man så
opfordre til at han finder ud af, fx ved at køre den til syn ;).

> Jeg har da osse en bil jeg kører i, lige til den dag den står af -

Jow-jow, du ved oxo hvad du skal kigge efter. Ingen ved om Esben gør?.

> (Sjovt som folk tit tror andres biler er i ufatteligt ringe tilstand,
> uden at haver set bilen)

Fordi man har vænnet sig til at tage det skrevne ord med forbehold,
worsecase first. Folk har det med at underdrive, el. er ikke detaljerede
nok, når de spørger herinde, og sjovt nok er det udtalt når der er fare for
den bliver kasseret til syn. Og det er bare kontrol af nogle ting som den
tilhverentid skal overholde, dvs. det er til deres egen, os alles bedste at
den vitterligt gør det. Overholder min egen?, ja det gør den- 100%.

Fra : Martin Sand.

Dato : 13-09-04 17:23

jan@fedtegreven.dk wrote:
> Ja - og ? Det giver stadig ikke nogen grund til at antage at bilen er
> farlig (trafikalt set)

Tja, hvis manden ikke regner med at den kan klare syn næste gang (end ikke
har i sinde at forsøge at få den synet), så antager jeg, at den er af ringe
stand.
Og hvis det ligefrem er forventeligt at den "står af", så synes jeg, at det
var værd at gøre opmærksom på sikkerhedsfaktoren ved den tur.

> [...]
> indtil nu har den tilbagelagt 19 år, og 539.000 kilometre - det giver
> dig da ingen grund til at tro, at jeg bringer andre liv/førlighed i

Forskellen er måske det faktum, at du (forhåbentlig) servicerer bilen og
holder den forsvarlig.
Men der er ganske enkelt nogle alarmklokker der ringer, når man læser
spørgerens indlæg.

> (Sjovt som folk tit tror andres biler er i ufatteligt ringe tilstand,
> uden at haver set bilen)

*lol*
Er det svært at fatte, at der er tale om en gammel lortespand i det første
indlæg? At pudse brillerne, old man!
At du er til gamle lirekasser er fint nok med mig, men du er sgu så fuld af
fordomme hver gang folk kritiserer en gammel bil, at det er til at brække
sig over!

/Martin

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 13-09-04 18:51

> [...]

>fordomme hver gang folk kritiserer en gammel bil, at det er til at brække

Så skynd dig at finde en brækpose frem !

Jeg har ingen fordomme, sådan generelt set, men er sgu lidt træt af at
høre på alle de klåge-åger, der straks tror det værste om andre folks
ting, uden at have for 2 kroners indsigt i hvad det handler om.
(eller sågar uden at have set bilen)

Eller for den sags skyld ikke holder sig tilbage for at anklage folk
for at sætte andres liv/førlighed på spil

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Esben

Dato : 13-09-04 07:24

Mener at have hørt mekanikeren sige, at det første der vil stå af i
netop den bil, er motoren. Resten er løbende blevet skiftet,
vedligeholdt og passet på. En tur sydpå vil selvf. på det
sikkerhedsmæssige plan indebære et grundigt tjek af netop 1. og 2.
bremsekreds, -væske og -klodser og styretøjet deslige.

Har fået svar på det rent juridiske hos statens bilinspektion:
---------------------------------
Hej SB

Er det muligt at tage sin bil (hvide plader) med til udlandet
umiddelbart før syn og synsdatoen således overskrides?

Esben
---------------------------------
Hej Esben
Du kan udmærket tage din bil med til udlandet, men du kan så risikere,
at politiet henter dine nummerplader, når du kommer tilbage.
Mvh/Hotline/AA
---------------------------------
AA = Anders And!? Never mind... :)

Esben

Fra : Roberto Saldo

Dato : 13-09-04 07:35

Esben wrote:
> [...]
> Du kan udmærket tage din bil med til udlandet, men du kan så risikere,
> at politiet henter dine nummerplader, når du kommer tilbage.

Sikke er skodsvar!

?: Kan jeg stjæle en bil fra gaden?
!: Ja det kan du godt, men du risikerer at politiet putter dig i
spjældet senere.

Hvad hvis man er væk i et stykke tid og bilen så indkaldes imens?

Mvh
Roberto Saldo

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 13-09-04 07:57

Roberto Saldo <rs@yahoo.com> skrev :

>Hvad hvis man er væk i et stykke tid og bilen så indkaldes imens?

Så må man jo til syn når man er kommet hjem - længere er den ikke

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Roberto Saldo

Dato : 13-09-04 09:08

jan@fedtegreven.dk wrote:

> Så må man jo til syn når man er kommet hjem - længere er den ikke

Jeg ville få en prop hvis jeg kom hjem fra ferie og potten holdt uden
plader på.

Mvh
Roberto Saldo

Fra : claus b. p.

Dato : 13-09-04 09:42

"Roberto Saldo" <rs@yahoo.com> wrote in message

> Jeg ville få en prop hvis jeg kom hjem fra ferie og potten holdt uden
> plader på.

Det skulle da godt nok være en lang ferie hvis man skulle risikere det. Og
så var det måske billigere at levere pladerne ind imens, frem for at betale
vægtafgift og forsikring imens. Fra første synsindkaldelse til politiet
bliver bedt om at hente pladerne går der flere måneder.
Og man render jo ikke ind i pgf. 77 eftersyn når man ikke kører i bilen.

/Claus

Fra : Roberto Saldo

Dato : 13-09-04 09:53

claus b. p. wrote:
> [...]
> bliver bedt om at hente pladerne går der flere måneder.
> Og man render jo ikke ind i pgf. 77 eftersyn når man ikke kører i bilen.

Da bilen kun kan holde på vejen må man ikke pille pladerne af!
Ved ikke hvordan ordensmagten vil forholde sig til det.
Det kan da heller ikke være meningen at man får en dummebøde på 450kr
for at være væk.

Hvor langt et varsel får man typisk?

Mvh
Roberto

Fra : Martin

Dato : 13-09-04 10:30

> [...]
> bliver bedt om at hente pladerne går der flere måneder.
> Og man render jo ikke ind i pgf. 77 eftersyn når man ikke kører i bilen.

Tjah - det med pgf. 77 syn på en parkeret bil mens man er på ferie har jeg
nu selv oplevet.

Gaden den var parkeret i skulle have ny asfalt, hvilket jeg senere fik at
vide var blevet annonceret med 2 dages varsel. Herefter blev de resterende
biler flyttet med politiets hjælp. De mente - ganske rimeligt - at min bil
ikke så helt god ud, så de nappede lige nummerpladerne ved samme lejlighed.
Da jeg kom hjem fra 14 dages ferie, var bilen væk, og der lå et brev fra
politiet om at de havde taget pladerne i henhold til en teknisk gennemgang
af bilen (paragraf 77 syn). Desværre skrev de ikke hvor de havde flyttet
bilen hen, så det tog lidt tid at finde den igen i en sidegade, hvor den i
mellemtiden også havde fået en "hittegods" mærkat på forruden.

Alt endte dog lykkeligt, idet jeg fik solgt bilen for to flasker dårlig
rødvin, og - nok så vigtigt - køber fjernede den

/Martin

Fra : claus b. p.

Dato : 13-09-04 16:20

"Martin" <nospam@nospam.dk> wrote in message
> [...]
> bilen hen, så det tog lidt tid at finde den igen i en sidegade, hvor den i
> mellemtiden også havde fået en "hittegods" mærkat på forruden.

Jeg oplevede engang med en gammel Escort van at: Der gik et års tid efter
den skulle have været synet, da jeg ikke turde holde med plader mere blev de
indleveret. Efter et halvt år forsvandt bilen.
Efter yderligere et par måneder kom et brev fra politiet at de havde den
opmagasineret, og jeg skulle betale et (i forhold til normal parkering i
Kbh.) latterligt lille beløb så længe de havde den i forvaring.
En måned eller to senere ville jeg hente bilen, men den manglede nu batteri
samt et par andre småting. Lånte et batteri og et par prøveplader og ville
køre bilen hjem. På vejen hjem brændte motoren sammen, for en af de ting der
var forsvundet under oplagringen var motorens bundprop. Heldigvis hentede en
skrothandler bilen uden yderligere udgifter for mig, men han blev lidt
muggen da jeg drog af med det lånte batteri. (Som nok var det eneste af
værdi)

/Claus

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 13-09-04 18:52

Roberto Saldo <rs@yahoo.com> skrev :

>Jeg ville få en prop hvis jeg kom hjem fra ferie og potten holdt uden
>plader på.

mjoeehhh - men nu er du jo kørt på ferie i den bil - ikk ?

;)

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Teddy

Dato : 12-09-04 23:52

> [...]
>
> Er det på kanten af loven eller er det muligt at køre den til udlandet
> og beholde den der i nogen tid efter synsindkaldelsen er udløbet?
-------

Gør du bare det. sålænge bilen er iorden mht bremser og styretøj.
Husk lige at fylde lidt olie på engang imellem...

Der er mange biler som kører meget lang tid over syn, tiden kan altid rykkes

Sålænge der er forsikring på dyret, så er der intet ulovligt i at drøne
rundt i den. heller ikke hvis der skulle ske en ulykke.

Husk også på at det faktisk ikke er ret mange år siden at biler på hvide
plader, kun skulle synes ved ejerskifte. ( kort fortalt )

Teddy

Fra : Carsten Overgaard

Dato : 14-09-04 06:44

> [...]
> glimrende men bruger dog en del olie. Kom endelig med
> kommentarer/forslag til smukke steder vi kunne besøge :) Nordfrankrigs

Nu er bilsyn kun et spørgsmål om hvor meget man vil betale for at få synet
bilen. Den rigtige pris og den rigtige synsmand afgører sagen. Spørgsmålet
hænger egentlig på forsikringen af bilen. Hvad siger den omkring kørsel
efter at man er blevet indkaldt til syn.

Carsten Overgaard