malta - Mellieha Holiday Center
Fra : Marianne Svenningsen

Dato : 12-09-04 14:46

Vi er 2 der for første gang skal på ferie på Malta, i starten af januar
måned. Er vejret godt på denne tid af året og kan man bade?

Er der nogen der har har været der på denne tid af året og som har forslag
til hvad der er værd at se, købe m.v.

Med venlig hilsen

Marianne Svenningsen

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 12-09-04 19:24

> Vi er 2 der for første gang skal på ferie på Malta, i starten af januar
> måned. Er vejret godt på denne tid af året og kan man bade?

Hej.

Min kæreste og jeg var på Malta i en uge i starten af februar i år.
Temperaturen var vist omkring 15 grader, så vi kunne godt gå i almindeligt
tøj, altså cowboy bukser og sweatshirt / bluse med lange ærmer. Jeg er ikke
kuldeskær, så nogle dage kunne jeg godt gå med t-shirt og shorts, men havde
altid et joggingdragt med i den lejede bil, og det blev også brugt nogle af
dagene og nogle bestemte steder. F.eks. ved stranden eller klippe-kysterne
kunne det godt blæse en del. I de syv dage vi var der, var der kun en eller
to dage hvor solen vandt over skyerne og det blev varmt nok til at bruge den
lokale swimmingpool, og solbade hvis man sad i læ. I den uge vi var der, så
vi overhovedet ikke nogle mennesker bade eller solbade på strandene. Jeg
kender nogle som også har været på Malta i vintermånederne, og man kan
risikere regnvejr noget af opholdet. Hvis man skal bade/solbade skal man nok
længere sydpå.

Ifølge et klimatabel fra Politikens "Turen går til Malta"
Januar: 11-12 grader varmt. 90 mm nedbør. 177 solskinstimer
Juli: 26 grader, 1-2 mm nedbør. 384 solskinstimer.

> Er der nogen der har har været der på denne tid af året og som har forslag
> til hvad der er værd at se, købe m.v.

- Skipper Stræk byen ligger omkring 2 km fra Mellieha Holiday Centre, der
går en lille sti fra siden af centeret gennem landbrugsgrundene ud til en
vej. Fra vejen går man det sidste stykke til kulisserne.

- Valetta, Maltas hovedstad

- Mellieha, som kan ses fra bungalowens tage i feriecenteret. Oppe i
Mellieha kan man gå ud på sidevejene og finde et par steder med flot udsigt
over Mellieha Bay og stedet hvor feriecenteret ligger.

- Gozo, øen ligger nord for Maltas hovedø. Der sejles over flere gange om
dage, og man kan tage sin bil med.

- Diverse landsbyer, er flotte. Mange små landsbyer har flotte kirker, og
nogle af dem små torve. Men det kan virke dødt i nogle perioder på dagen
(måske det meste af dagen?), fordi det er udenfor turist-perioderne.

- Mdina, er den mindste, mest kompakte og bedst bevarede middelalderby i
verdenen. Udenfor turistsæsonen var der nærmest dødt. Et par butikker /
restauranter havde dog åbent, og udsigten fra byens mure forsvinder jo
aldrig.

- Katte, hvis man elsker katte, så findes der en masse af dem på Malta. I
Mellieha Holliday Centre findes der en katte-café, hvor man kan gå hen med
sit tørfoder købt i centerets supermarked.

- De lokale busser er en flot syn. De er malet i flotte farver, og en nogle
af dem har kors og kristus billeder oppe foran hvor chaufføren sidder. Det
er hyggeligt at tage nogle ture med dem til de nærmeste landsbyer.

- Den Blå Grotte, får man mest ud af at besøge om sommeren, da farverne i
vandet er flottere, og man muligvis kan hoppe i vandet i fra båden. Men vi
tog alligevel ud og sejle, og fik da også en flot tur ud af det.

- Dingli Cliffs (Dingli Klipperne) er også en flot klippe-kyst på sydsiden
af Malta. Man kører i en vej på toppen af klipperne, i god afstand fra
kanten. Der var flot landskab, og ingen mennesker.

Der er mange andre ting som også kan ses, det afhænger af interessen. Der er
også historiske seværdigheder og museer, som jo nok er ideelle at besøge nu
hvor man alligevel ikke kan ligge dagen lang på stranden.

Det er sjovt at køre med busserne, men det er også dejligt bare at snuppe
den lejede bil, og køre en tur til en landsby som man ikke ved hvad vil
bringe af oplevelser/syn. Der er venstrekørsel, og en del rundkørelser.
Malteserne er rigtig gode bilister, da vejene i især landsbyerne kan være
smalle.

Mvh

Emil

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 12-09-04 21:05

Jeg har netop sat billeder i fra rejsen til Malta på min hjemmeside:

www.jensen73.dk/malta2004/malta.html

Mvh

Emil