Køb af BMW 5xx - Meninger ønskes
Fra : Peter L. Jensbøl

Dato : 12-09-04 14:21

Hej Nyhedsgruppe.

Kan det betale sig at købe en BMW 5'er model fra 1989-92 for ca. 35.000? Har
set at der et par steder står at motoren er enten renoveret eller udskiftet,
er det fordi det er en bil der er blevet mishandlet af føreren? Jeg mener
ikke at det er normalt at udskifte en motor på en sådan bil, bare fordi den
er ca. 15 år gammel. Min gamle Escord fra 1982 køre perfekt med orginal
motor i.
Hvis en forhandler ikke angiver kilometer antal i hans annonce, må det jo
betyde at han ikke kan sælge bilen hvis det er angive. Hvor mange kilometer
er der i en 518/520 bimmelimmer sådan ca. for det er også vigtigt mht. om
det har været en "Brian" bil (ikke at fornærme dem der hedder Brian) eller
om den har været kørt pænt?

Er der evt. nogle faldgrupper i nogle af modellerne som man skal være særlig
opmærksom på og hvis den skal være nogenlunde økonomisk, hvilken model er så
værd at kigge efter?
Hvad er forskelen i 'i' (520/520i) rent HK og accelleration på motorvej
f.eks.? Jeg har kørt bil i mange år og er ikke ude efter en bil på 0-100
sek. på 8 nanosek. men vil gerne have en bil som kan håndtere en simpel
overhaling hvis det er nødvendigt.

Hvad med reservedele til 5xx er de dyre?

I må meget gerne komme med Jeres selvlærte gode råd og også gerne hvis dette
betyder, at jeg skal holde mig væk fra denne bilmodel. Bilen skal gerne være
orginal uden alt det "plastic-look" og møg som de sætter på for at "den"
lige kan vokse med 3 cm. Orginalitet....

Tak for Jeres evt. indlæg.

Hilsen Peter Jensbøl

Fra : ///JJ

Dato : 12-09-04 20:18

Peter L. Jensbøl wrote:

> Hvad er forskelen i 'i' (520/520i)

Jeg er 99% sikker på at en ikke-i'er ej findes - de er alle med
insprøjtning.

///JJ

Fra : Mogens

Dato : 12-09-04 20:55

"///JJ" <nospam@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

i betyder indsprøjtning. Uden et i har bilen karburatorer

> Jeg er 99% sikker på at en ikke-i'er ej findes - de er alle med
> insprøjtning.

Jep - en E34 fra '89 og frem var udelukkende i-modeller.
E12 havde begge modeller.

Se iøvrigt: www.autopower.se/modellguiden/default.asp

Fra : Mikael L

Dato : 12-09-04 21:45

"Peter L. Jensbøl" <jensboel@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Nyhedsgruppe.
>
> Kan det betale sig at købe en BMW 5'er model fra 1989-92 for ca. 35.000?

Om det kan betale sig er jo svært at sige. Du skal kigge godt efter, der
findes rigtigt mange kedelige eksemplarer rundt som ikke er blevet
vedligholdt ordentligt.
Grunden til de mange motorrenoveringer og udskiftninger, kan blandt andet
skyldes at BMW i en periode havde problmer med holdbarheden af deres
tandremme, hvilket betød at toppe skulle af og der skulle skiftes lidt dele,
de havde også en overgang problemer med holdbarheden på deres knastaksler
som jo også betød topppen af og nyt på.
Med den alder som de biler har nu er der mange der har haft fingre i dem og
de er ikke alle behandlet lige pænt.
Kig godt efter styrtøj og hjulophæng, det er ofte slidt.

> Er der evt. nogle faldgrupper i nogle af modellerne som man skal være
særlig
> opmærksom på og hvis den skal være nogenlunde økonomisk, hvilken model er

> værd at kigge efter?

Hvis du ikke har forstand på biler, så få en med ud som har, til kigge på
den, det kan spare dig for meget. Du skal ikke forvente at kunne køre 15km/l
i en 520i, der er grænser for hvor økonomisk sådan en gammel en er, du skal
også lige kontakt dit forsikringsselskab og spørge hvad de siger til sådan
en, de fleste ser en 520i som en specielbil og vil derfor have min. 10kkr om
året hvis du er elitebillist. Den koster ca. 5000 om året i vægtafgift.

Jeg kan på det varmest anbefale en 518i fra 1995 men så er vi i en helt
anden prisklasse.
De bedste modeller er dem der kom omkring 1994, da de begyndte at kalde dem
Bavaria, der kom en lidt mere udstyr i dem.

> Hvad er forskelen i 'i' (520/520i) rent HK og accelleration på motorvej
> f.eks.?

Der findes kun "i" modeller.

Jeg har kørt bil i mange år ............... vil gerne have en bil som kan
håndtere en simpel
> overhaling hvis det er nødvendigt.

Det kan en 520i også, og du får hverken hold i nakken eller tarmslyng når du
gør det

> Hvad med reservedele til 5xx er de dyre?

Det synes jeg ikke er slemt, et oliefilter koster 30 kr. Men et sæt
viskerblade koster 400kr. Du skal dog huske det er en gammel bil og der vil
derfor være flere reperationer på den end en nyere bil. Du kan kigge her, så
kan du selv se om du synes det er dyrt. http://www.schmiedmann.com/ jeg vil
anbefale at du lige spørger BMW hvad de skal have for deres stumper, da
besparelsen ofte er meget lille eller ikke eksisterende, hvis du skla have
delene sendt.

> [...]
> orginal uden alt det "plastic-look" og møg som de sætter på for at "den"
> lige kan vokse med 3 cm. Orginalitet....

Jeg har selv en 520i fra 89, det er en dejlig bil, med en fantastisk komfort
og god rummelighed. Men jeg vil svært gerne have fat i en 518i fra 95, jeg
skal bare lige have fundet en i den rigtige farve, stand og pris

God jagt og spørg hvis der er noget du er i tvivl om.

Mikael

Fra : Peter L. Jensbøl

Dato : 12-09-04 21:59

"Mikael L" <m_larsen@sol.dk> wrote in message

> God jagt og spørg hvis der er noget du er i tvivl om.
>
> Mikael

Tak for svaret. Tager lige et check hos mit forsikringsselskab først. Vender
tilbage hvis jeg har flere spørgsmål.

/peter jensbøl