Selvstændig virksomhed og kørsel i privat ~
Fra : Solskin

Dato : 12-09-04 14:18

Hej

Jeg har i snart mange år haft min egen lille selvstændige virksomhed
(enkeltmandsvirksomhed, hedder det vist). Når jeg hidtil har haft
noget transport (f.eks. når jeg skal på kundebesøg eller i byen for at
købe kontorartikler, på posthuset o.lign.), har jeg taget offentlige
transportmidler eller i sjældne tilfælde taxi, og i alle disse
tilfælde har jeg haft fine bilag (billetter, klippekort eller
taxiregninger) til mit regnskab.

Nu har jeg så privat investeret i en spand at køre rundt med, så
transporten i forbindelse med min lille virksomhed sker nu i min
private bil i stedet for med offentlige transportmidler. Det sparer
jeg godt nok megen tid ved

Skønt den virksomhedsrelaterede kørsel er forsvindende lille i
sammenligning med min private kørsel, så så jeg da gerne, at
virksomheden betalte sin andel af kørslen.

Men hvordan gør jeg det i mit regnskab? Jeg har kigget lidt rundt på
toldskat.dk, men det bliver jeg sjældent meget klogere af. Jeg fandt
dog:

http://www.erhverv.toldskat.dk/ToldSkat.aspx?oID=171023

der vel cirka halvvejs nede indeholder:

Skattefri befordringsgodtgørelse

De kan udbetale en skattefri godtgørelse til dækning af den
ansattes udgifter ved brug af egen bil til erhvervsmæssig
kørsel, hvis godtgørelsen ikke overstiger følgende beløb:

Kørsel til og med 20.000 km årligt 2,98 kr. pr. km
Kørsel ud over 20.000 km årligt 1,62 kr. pr. km
Satsen for brug af egen motorcykel er den samme som for egen bil.

De kan også udbetale skattefri befordringsgodtgørelse ved brug
af egen cykel, knallert eller EU-knallert til erhvervsmæssig
kørsel. Godtgørelsen må ikke overstige 0,40 kr. pr. km.

Hvad gør jeg så? Tager jeg et stykke A4-papir og laver en række
kolonner med overskriften: dato, beskrivende tekst, antal km; nederst
opsummeres antal kilometer til et totalt antal kilometer i den
pågældende periode; ganger dette totale antal kilometer med 2,98 kr.
(såfremt årligt under 20.000 km); og dette beløb kan jeg så tage ud af
firmaet og proppe i egen lomme? Og dette bilag benytter jeg så som et
udgiftsbilag i mit momsregnskab? - jeg går ud fra, at der ingen moms
er på de 2,98 kr. pr. kilometer.

Jeg ser frem til jeres hjælp. På forhånd tak.

Fra : Ralph

Dato : 12-09-04 15:30

"Solskin" <solskin@bigfoot.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> firmaet og proppe i egen lomme? Og dette bilag benytter jeg så som et
> udgiftsbilag i mit momsregnskab? - jeg går ud fra, at der ingen moms

Jeg har kørt på samme måde som du, klaverstemmer, jeg havde måske 4
stemninger 100 km væk, dvs. 200 km fordelt på fire regninger, så skrev jeg
enten 200 på een af regningerne eller 50 på alle fire. Disse tal blev så
lagt sammen een gang om året ganget op med daværende sats og fratrukket
overskuddet i firmaet. Momsregnskab blev lavet i et alm. regneark. Jeg var
til torskegilde de første 2 år, kører nu på 20ende år uden kontrol.

--
venligst
Ralph

Fra : Kim Monberg

Dato : 16-09-04 15:30

Alverdens tankstationer har også det der hedder en kørebog, mener man kan få
dem gratis på den lokale tank..

I den bog skriver du så alle dine kørsler, både private som firma relaterede
(eller som jeg kun firmarelaterede) og så har du din dokumentation..

Mvh:
Kim Monberg

Fra : Knud Gjøl

Dato : 28-09-04 18:16

"Kim Monberg" <kim@m o n b e r g.dk(Sammel monberg)> skrev i en meddelelse
> [...]
> relaterede
> (eller som jeg kun firmarelaterede) og så har du din dokumentation..

Jeg har engang købt et PC prog. der kunne det samme til PDA/PC hos

Access Consult erik@ms-access.dk