Kølervæske på BMW 320 i (89)
Fra : Casper Bang

Dato : 12-09-04 13:27

Hej,

Jeg er i tvivl om, om der er nok kølervæske på min bil. (BMW 320 i fra
1989).
Når jeg åbner låget til beholderen (med kold motor selfølgelig), kan jeg se
kølervæsken i bunden - der er vel 1/4 af hvad det ser ud til at der kan
være, men det udvider sig jo når det bliver varmt, så...
Jeg kan ikke få øje på nogen max/min linier, så ved ikke om der er nok i.
Hvor meget skal der være i beholderen? Hvordan ser jeg det?

Og til sidst, hvis der skal fyldes på - hvad skal jeg købe?

Jeg håber i kan hjælpe :) Min motor har det ikke med at blive for varm eller
noget, men hellere få fyldt på før det bliver et problem.
På forhånd tak!

Fra : ///JJ

Dato : 12-09-04 20:16

Casper Bang wrote:
> [...]
> Jeg kan ikke få øje på nogen max/min linier, så ved ikke om der er
> nok i. Hvor meget skal der være i beholderen? Hvordan ser jeg det?

Beholderen er nærmest samlet midtpå af to halvdele - midten udgør stregen -
der er faktisk en pil på siden af beholderen :)

> Og til sidst, hvis der skal fyldes på - hvad skal jeg købe?

Pas.

///JJ

Fra : Casper Bang

Dato : 13-09-04 16:32

> Beholderen er nærmest samlet midtpå af to halvdele - midten udgør
> stregen - der er faktisk en pil på siden af beholderen :)

Hmm... så mangler der i dén grad kølervæske :s
Skal der bare fyldes op så det rammer stregen så?

> Pas.

Nu jeg tænker over det, er det vel bare "standard kølervæske" der skal
blandes og smides i!?
Kan nogen bekræfte dette?

Jeg takker for hjælpen!

Fra : ///JJ

Dato : 14-09-04 12:09

Casper Bang wrote:
> Hmm... så mangler der i dén grad kølervæske :s
> Skal der bare fyldes op så det rammer stregen så?

Det tør jeg godt svare ja til. :)

> Nu jeg tænker over det, er det vel bare "standard kølervæske" der skal
> blandes og smides i!?
> Kan nogen bekræfte dette?

Jeg mener altså at have hørt noget forskelligt på dette område - jeg ville
selv være i tvivl hvis jeg en dag stod foran opgaven, så jeg opfordrer også
gerne andre til at blande sig her.

Mvh
///JJ

Fra : Casper Bang

Dato : 14-09-04 16:23

> Jeg mener altså at have hørt noget forskelligt på dette område - jeg ville
> selv være i tvivl hvis jeg en dag stod foran opgaven, så jeg opfordrer
> også gerne andre til at blande sig her.

Jeg var en tur forbi værkstedet i dag, for at få dem til at give lidt
information.
De sagde at der generelt set er to typer kølervæske; en rød og en blå.
Den røde har det med at blive gullig, efter et stykke tid i systemet -
hvilket matchede farven på det jeg kunne se i min.
De fyldte godt en halv liter på, uden beregning.

Fra : Mikael L

Dato : 15-09-04 19:58

"Casper Bang" <webmaster_fjerndette@fjerndette_secretsofwar.net> skrev i en
meddelelse news:41470ce3$0$173$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> [...]
> hvilket matchede farven på det jeg kunne se i min.
> De fyldte godt en halv liter på, uden beregning.

Det jeg har hældt på BMWer gennem tiderne har altid været blåt. Hvis BMW
overhovedet buger det røde er det på de allernyeste modeller.

Mikael

Fra : Casper Bang

Dato : 17-09-04 15:37

> Det jeg har hældt på BMWer gennem tiderne har altid været blåt. Hvis BMW
> overhovedet buger det røde er det på de allernyeste modeller.

De undrede sig også over det på værkstedet... jeg vil tro at den forrige
ejer på et tidspunkt er gået over til den røde type!?
Hvad sker der egentligt ved at blande dem?