Opsigelse af webhotel
Fra : Lotte M

Dato : 12-09-04 12:25

Jeg er henvist hertil fra forbrugergruppen.

Har i 4 år været kunde hos en webhoteludbyder, mine "hoteller" er hen ad
vejen fornyet, udvidet mv., men nu ønsker jeg at bruge en anden udbyder.

I firmaets forretningsbetingelser:
http://www.enavn.dk/cgi-bin/index.cgi?vis=salgsbetingelser
står der /intet/ om opsigelse og tilbagebetaling.

Ved forespørgsel til firmaet har jeg fået følgende svar vedrørende
opsigelse og tilbagebetaling:

"Vi har ikke et decideret opsigelsesvarsel. Du betaler forud for en
periode for at benytte vores services, og registrerer vi ikke en fornyet
betaling vil du efter en friperiode bliver lukket ned, med mindre du
selv beder om at blive lukket ned tidligere så du undgår rykkere for
fornyelse af betalingen. Som udgangspunkt refunderes der ikke
forudbetalt leje udover den i markedsføringsloven angivede 14 dages
fortrydelsesfrist, men naturligvis er der ikke noget der hindrer en evt.
flytning for et givent domæne før lejeperioden udløber."

Ved bestilling/fornyelse er der mulighed for at forudbetale for 3, 6
eller 12 måneder og for nemhedens skyld har jeg valgt sidstnævnte
løsning. Jeg husker ikke at have set nogen som helst advarsel vedrørende
binding i hele betalingsperioden, og da prisen er angivet pr. måned, så
har jeg helt klart opfattet forudbetalingen som en praktisk
foranstaltning - altså haft en forventning om at få refunderet
overskydende leje ved opsigelse.

Er udbyderens fremgangsmåde korrekt?
--
Mange hilsner
Lotte M

http://www.lotte-m.dk

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 12-09-04 16:38

Lotte M wrote:
-snip-
> [...]
> har jeg helt klart opfattet forudbetalingen som en praktisk
> foranstaltning - altså haft en forventning om at få refunderet

Prøv at kigge det hele igennem og se hvad der præcist står i den
formulering hvor de beder dig betale og bedøm så selv.

> Er udbyderens fremgangsmåde korrekt?

Det virker ret uprofessionelt, IMO. Der står vist ikke engang et eneste
ord om at det er et "abonnement" man reelt set køber? Men måske har du
noget på papir omkring abonnementsvilkår?

Måske kan han slippe afsted med at henvise til hvad andre gør i
branchen. Og mig bekendt kan man i den branche ikke få penge tilbage for
webhotel-ydelser (ihvertfald de to steder jeg kender), hvis man opsiger
dem forinden udløb. Men ellers kan du da måske godt have ret, hvis der
bare står at der er "mulighed for at forudbetale for x måneder"?

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Jesper Lund

Dato : 12-09-04 16:47

Martin Jørgensen <unoder.spam@spam.jay.net> wrote:

> Prøv at kigge det hele igennem og se hvad der præcist står i den
> formulering hvor de beder dig betale og bedøm så selv.

Spørgsmålet er om en forbrugers abonnement på et webhotel er omfattet af
Forbrugeraftalelovens §25 og §26. Hvis svaret på det spørgsmål er ja, er
der nogle begrænsninger i opsigelsesvarslet, som ikke kan fraviges til
skade for forbrugeren ved aftale.

--
Jesper Lund

Fra : Lotte M

Dato : 12-09-04 22:49

Jesper Lund wrote:

> [...]
> Forbrugeraftalelovens §25 og §26. Hvis svaret på det spørgsmål er ja, er
> der nogle begrænsninger i opsigelsesvarslet, som ikke kan fraviges til

Hvilke regler kan i øvrigt tænkes at gælde?

--
Mange hilsner
Lotte M

Fra : Jesper Lund

Dato : 12-09-04 23:59

Lotte M <post@lotte-m.dk> wrote:

> Hvilke regler kan i øvrigt tænkes at gælde?

Den almindelige aftalefrihed, vel sagtens. Dvs. at hvis du ikke kan
påberåde dig §25 i Forbrugeraftaleloven, så gælder webhotellets
opsigelsesvarsel på et år, som I har aftalt.

--
Jesper Lund

Fra : Lotte M

Dato : 13-09-04 12:23

Jesper Lund wrote:

> Den almindelige aftalefrihed, vel sagtens. Dvs. at hvis du ikke kan
> påberåde dig §25 i Forbrugeraftaleloven, så gælder webhotellets
> opsigelsesvarsel på et år, som I har aftalt.

Hvordan kommer du frem til, at vi kan have /aftalt/ et opsigelsesvarsel
på et
år? Når der ikke står noget om opsigelsesvarsel i salgsbetingelserne -
forholder
det sig så sådan, at fordi jeg vælger at forudbetale 12 måneders leje,
så bliver
bundet i hele perioden?

--
Mange hilsner
Lotte M

http://www.lotte-m.dk & http://www.dk-fritid-dyr-kat.dk/sl.php?id=432

Fra : Jesper Lund

Dato : 13-09-04 12:47

Lotte M <post@lotte-m.dk> wrote:

> [...]
> salgsbetingelserne - forholder
> det sig så sådan, at fordi jeg vælger at forudbetale 12 måneders

Du vælger at købe en ydelse for 12 måneder, så det må ligge implicit i
aftalen (vil jeg mene).

Det afgørende er stadig om dit abonnement (webhotel) er omfattet af
Forbrugeraftalelovens §25 (og det kan jeg, som sagt, ikke vurdere). Hvis
ja, må du have 3 måneders opsigelse efter 9 måneder, uanset hvad I måtte
have aftalt.

--
Jesper Lund

Fra : Lotte M

Dato : 13-09-04 16:02

Jesper Lund wrote:

> Du vælger at købe en ydelse for 12 måneder, så det må ligge implicit i
> aftalen (vil jeg mene).

Hmmm

Hvis vi antager, at de 12 måneders forudbetaling medfører en implicit
aftale om binding, så er jeg jo bundet i 12 måneder ved hver forlængelse
- fordi der så ingåes en ny aftale ved betaling. Det forekommer helt
urimeligt, at så vidtrækkende en aftale kan være implicit.

Webhotellet koster x kr. om måneden og jeg kan vælge forudbetaling for
de 3, 6 eller 12 måneder svjh og der står som tidl. nævnt intet i
salgsbetingelserne om binding.

Analogt vælger jeg at betale min avis for et år ad gangen (det giver
vist en smule rabat, som jeg kan miste ved opsigelse), ligesom jeg på et
tidspunkt valgte at forudbetale min datters rideundervisning -
naturligvis med forholdsmæssig tilbagebetaling ved opsigelsen.

Med mindre noget konkret er aftalt, kan jeg ikke begribe, at
forudbetalingen kan være andet end en praktisk foranstaltning og en
tillidssag - jeg skal ikke huske betalingen så ofte og sparer et gebyr.
Den anden part sparer lidt administration og tjener, alt andet lige, en
beskeden rente.

Hvem vil kunne hjælpe med vurderingen?
--
Mange hilsner
Lotte M

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 13-09-04 21:01

Jesper Lund wrote:

> [...]

Opsigelsesvarslet er jo heller ikke et år... Det er fuldstændigt
urealistisk... Firmaet har jo også selv skrevet: "Vi har ikke et
decideret opsigelsesvarsel", hvilket også er helt til grin... Man skulle
tro det var teenager der kørte det firma.

Jeg syntes det virker som at du har ret. Som forbruger står du godt
beskyttet når erhvervsdrivende dummer sig.

> Du vælger at købe en ydelse for 12 måneder, så det må ligge implicit i
> aftalen (vil jeg mene).

Der kan ligge i ordet "forudbetaling", at der kun er tale om at betale
*forud*, som Lotte skriver - men hvis ikke der er aftalt nogen
abonnementsperiode, så har firmaet jo ikke noget krav på at tilbageholde
alle pengene. Men, Lotte, hvorfor spørger du dem ikke om hvorfor de
syntes at de har krav på dine penge? Du kan jo have overset noget... Bed
dem forklare dig hvorhenne de mener at i har aftalt et ab. på 12 måneder
og ikke f.eks. 9 selvom du har forudbetalt for 12.

Der burde også være en betingelse omkring refusion af tilgodehavende,
hvor firmaet skrev, at de ikke giver penge tilbage for forudbetalte
ydelser ved opsigelse af ab, hvis de skulle have ret i hvad de påstår.

> [...]
> Forbrugeraftalelovens §25 (og det kan jeg, som sagt, ikke vurdere). Hvis
> ja, må du have 3 måneders opsigelse efter 9 måneder, uanset hvad I måtte

Jeg tror ikke det er omfattet af §25 om "at foretage tilsyn eller
vedligeholdelse af fast ejendom eller løsøre, at udføre vagt- eller
redningstjeneste, at give undervisning, at udføre bogførings-,
regnskabs- eller revisionsvirksomhed, at yde legemspleje eller at yde
andre lignende tjenester"

... Du skal vist derudover iøvrigt skelne mellem om aftalerne er indgået
før eller efter 1/10-2004 tror jeg.

Der findes sikkert en relevant forbrugerklagenævnsafgørelse et sted...

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : per christoffersen

Dato : 13-09-04 21:41

"Martin Jørgensen" <unoder.spam@spam.jay.net> skrev i en meddelelse
> .. Du skal vist derudover iøvrigt skelne mellem om aftalerne er indgået
> før eller efter 1/10-2004 tror jeg.

Det bliver sikkert nemt nok...

I den nugældende lov er samme bestemmelse omfattet af §§14 og 15.
Men webhotel-abbonnementer kan næppe falde herunder.

/Per

Fra : Knud Berggreen

Dato : 12-09-04 23:09

On Sun, 12 Sep 2004 17:47:03 +0200, "Jesper Lund" <jelu@despammed.com>
wrote:

> [...]
>Forbrugeraftalelovens §25 og §26. Hvis svaret på det spørgsmål er ja, er
>der nogle begrænsninger i opsigelsesvarslet, som ikke kan fraviges til

Webhoteller kan være leveret til en forbruger, men som oftes vil det
vel være B2B-aftaler. Og når der er tale om flere webhoteller vil jeg
formode at det er B2B.

Kotyme er så vidt jeg er bekendt et opsigelsesvarsel på 30 dage inden
udløb af abonnementsperoden.

/Knud