enmandsfirma, rettigheder, skat og udland
Fra : Ukendt

Dato : 12-09-04 10:51

Hej,

En tænkt situation:
Et personligt ejet enmandsfirma opfinder/udvikler et eller andet
"immaterielt" og vælger på et tidspunkt at sælge rettighederne til
dette. Værdien af rettighederne er ikke opført i firmaets regnskaber og
værdien kendes måske først på salgstidspunktet.

Sælges rettighederne herhjemme vil indtægten naturligvis blive beskattet
på normal vis. Hvad nu, hvis man flytter til udlandet i >6 måneder og
sælger rettighederne, mens man opholder sig der? Kan man så nøjes med en
evt. lavere beskatning i udlandet eller vil T&S insistere på, at
arbejdet har været udført i DK og derfor skal beskattes her?

Er der generelt nogle regler omkring personligt ejede enmandsfirmaer,
hvis personen bag forlader landet? Hvad med firmaets aktiver såsom
inventar m.m.? T&S vil jo have ret svært ved at kontrollere, at disse
aktiver fortsat anvendes erhvervsmæssigt efter en evt. flytning. Hvis de
overgår til privat anvendelse skal de vel beskattes af værdien. Omvendt
gælder arbejdskraftens frie bevægelighed indenfor EU vel også for
enmandsfirmaer eller hur?

hilsen
Uffe

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 12-09-04 16:26

Uffe Kousgaard wrote:
-snip-

> [...]
> evt. lavere beskatning i udlandet eller vil T&S insistere på, at
> arbejdet har været udført i DK og derfor skal beskattes her?

Jeg kan ikke se hvad du mener med "at flytte til udlandet". Du skriver
ikke om du lukker firmaet ned inden du rejser eller om du opretter et
nyt firma i udlandet. Hvad havde du forestillet dig? Sålænge firmaet
ligger i DK, hjælper det dig nok ikke noget at flytte...

> [...]
> aktiver fortsat anvendes erhvervsmæssigt efter en evt. flytning. Hvis de
> overgår til privat anvendelse skal de vel beskattes af værdien. Omvendt

Ja, det vil jeg mene (uden at have prøvet det).

> gælder arbejdskraftens frie bevægelighed indenfor EU vel også for
> enmandsfirmaer eller hur?

Det gælder ihvertfald for lønmodtagere/arbejdstagere. Og du må da gerne
flytte til udlandet og oprette et firma der, hvis du vil. Det kan jeg
ikke se hvad skulle forhindre dig i.

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 12-09-04 21:41

"Martin Jørgensen" <unoder.spam@spam.jay.net> wrote in message

> Jeg kan ikke se hvad du mener med "at flytte til udlandet". Du skriver
> ikke om du lukker firmaet ned inden du rejser eller om du opretter et
> nyt firma i udlandet.

Jeg er ikke sikker på, at der er nogen forskel. Firmaets overskud udbetales
til ejeren, som derefter beskattes ift. bopælen, ikke sandt?

Om man kan være moms-registreret i DK og samtidig bo i et andet land er
derimod nok tvivlsomt, så i praksis skulle firmaet nok lukke i det ene land
og derefter åbne i et andet land.

Så spørgsmålet kan vel nærmest formuleres derhen, hvad der sker ved en
lukning med immaterielle henh. materielle aktiver?

hilsen
Uffe

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 13-09-04 20:22

Uffe Kousgaard wrote:

> Jeg er ikke sikker på, at der er nogen forskel. Firmaets overskud udbetales
> til ejeren, som derefter beskattes ift. bopælen, ikke sandt?

Ja, det tror jeg.

> Om man kan være moms-registreret i DK og samtidig bo i et andet land er
> derimod nok tvivlsomt, så i praksis skulle firmaet nok lukke i det ene land
> og derefter åbne i et andet land.

Ja, det var det jeg mente... Men måske kan man godt "flytte" det, men
det svarer vel reelt til en lukning og en efterfølgende åbning i det nye
land.

> Så spørgsmålet kan vel nærmest formuleres derhen, hvad der sker ved en
> lukning med immaterielle henh. materielle aktiver?

Vel det samme som ved en lukning? Du kan spørge told-skat, hvis ikke
andre skriver noget bedre til dig...

mvh.
Martin Jørgensen