/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
max spænding dims
Fra : tb


Dato : 12-09-04 10:25

Jeg mangler en dims til mit voltmeter der kan registrere den maksimale
spænding der har været (tændspoler).

Min manual siger at det er dims man blot sætter foran voltmeteret, men hvor
fås sådan en dims og hvad koster den?

evt overvejer jeg et brugt osci.... der kan fås til ca 400 i den blå.



 
 
Hekto (12-09-2004)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 12-09-04 11:22

In article <ci14m4$2lsf$1@news.cybercity.dk>, no_mail@cybercity.dk
says...
> Jeg mangler en dims til mit voltmeter der kan registrere den maksimale
> spænding der har været (tændspoler).
>
> Min manual siger at det er dims man blot sætter foran voltmeteret, men hvor
> fås sådan en dims og hvad koster den?
>
> evt overvejer jeg et brugt osci.... der kan fås til ca 400 i den blå.
>
Sådan een koster, når du skal måle så høje spændinger. Det samme med
oscilloscopet. Det kan heller ikke måle højspænding direkte.

Fattigamndsmetoden er et gnistgab med variabel afstand, idet en gnist
der springer i fri luft er på et rimeligt fast antal KV/mm.
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-japanese-
industrial-off the shelf-semi-rockets ... no thanks!

Steen Gruby (12-09-2004)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 12-09-04 13:34

On Sun, 12 Sep 2004 12:22:09 +0200, Hekto <urxgb@urxgb.qxROT-13>
wrote:

Hej.

Der er faktisk flere problemstillinger i den måling.
Et er højspændingsproben, noget andet er, at et normalt voltmeter har
en træghed, sample rate, der betinger at så korte pulser som en
tændingsgnist ikke kan måles med et voltmeter.
Jeg har flere forskellige af slagsen, og det bedste jeg har er nok med
en samplerate på 50 milli sec., og det er alt for langsomt.
Eneste mulighed er et oscilloscope, og allerhelst et storage
oscilloscope hvor man kan "lade billedet stå et øjeblik"

>Sådan een koster, når du skal måle så høje spændinger. Det samme med
>oscilloscopet. Det kan heller ikke måle højspænding direkte.
>
Gode instrumenter er ikke billige - Det gælder og det gælder også
højspændingsprober.
Ja, jeg har en 100:1 probe jeg har lavet for mange år siden, og nej,
den vil ikke blive brugt på en tændspole

>Fattigamndsmetoden er et gnistgab med variabel afstand, idet en gnist
>der springer i fri luft er på et rimeligt fast antal KV/mm.

Fattigmandsmetoden er også fuldt tilstrækkelig til vort formål.
Den gnist der kan trækkes i fri luft er ca. 1 mm pr. KVolt når det
gælder tændsystemer.
Lav et gnistgab der kan varieres og mål så afstanden på den største
gnist den kan trække i mm så har du spæmdingen i KV.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Gert Bo thorgersen (13-09-2004)
Kommentar
Fra : Gert Bo thorgersen


Dato : 13-09-04 01:55


"tb" <no_mail@cybercity.dk> wrote in message
news:ci14m4$2lsf$1@news.cybercity.dk...
> Jeg mangler en dims til mit voltmeter der kan registrere den maksimale
> spænding der har været (tændspoler).
>
> Min manual siger at det er dims man blot sætter foran voltmeteret, men
hvor
> fås sådan en dims og hvad koster den?
>
> evt overvejer jeg et brugt osci.... der kan fås til ca 400 i den blå.
>
>
Ja hvorfor gør du ikke blot hvad sten Gruby oplyser, altså det med
fattigmandsmetoden. Hvis din værkstedshåndbog siger tændrørsgab på 0,7 mm -
min Honda VTR 1000`s siger 0,9 mm - så er det jo nærmest blot at se om
gnisten i det fri kan springe mere end 7 mm. Dette gælder hvis den effektive
kompression er 10:1 men med mindre motorcyklen er tunet har den normalt
under 100 % effektiv fyldning og defor lidt mindre kompression end den
opgivne.

Noget andet er at nogle elektroniske tændingssystemer ikke er for meget for
er være i det fri uden at kunne komme af med spændingen via en gnist, så tag
f.eks. kun og tjek en tændspole af gange, altså vær sikker på at de andre
kan danne en gnist via f.eks. med tændkablet via tændrørshætten siddende på
tændrør som i det fri har stelforbindelse. I det fri for ikke at piske
motoren rundt med kompression i den anden/de andre cylindre.

Men tændspolerne måles/tjekkes jo også via modstandsmålinger opgivne i
værkstedshåndbøger. Og jeg har til tider gjort det at jeg har øget
tændrørsgap på tændrørene for derefter at køre med motoren maksimalt udende,
via acceleration og om muligt topfart. Hvis der da ikke har været nogen
"halten" i motoren har jeg så konkluderet at tændspolerne har højere ydelse
en det motoren har brug for, og er derefter gået tilbage til andre tændrør
med det normale gab. Dette er især gjort i forbindelse med tuning af motorer
for når man tuner en motor for man jo bedre fyldning af motoren og derved
højere reel kompression og derfor chance for at tændspolen ikke kan klare
det og at man så istedet tolker motorens forkerte opførsel som forkert
dysning af karburatoren. Det samme, som tuning efter flere Hp, gør sig jo
gældende for brug af turbo ladere,eller kompressorer som jo resulterer i
nødvendigheden af kraftigere tændspoler.

Mvh. Gert

Mvh.Gert





Armand (13-09-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 13-09-04 16:44


Gert Bo thorgersen <gbt@loxinfo.co.th> skrev i en
news:ci3rfl$800$2@news.loxinfo.co.th...
>
> .....................Dette gælder hvis den effektive kompression
> er 10:1 men med mindre motorcyklen er tunet har den normalt under
> 100 % effektiv fyldning og defor lidt mindre kompression end den opgivne.

Kompressionsforhold opgives ikke dynamisk, men er køligt beregnet ud fra
slagvolumen hhv. kompressionskammer :-|
Af samme grund regerer der to forskellige metoder at opgive totakteres
kompression på: Som ovenfor, eller hvor man istedet for slag-volumet
beregner volumet fra det punkt hvor stemplet lukker for skyllekanalerne (det
er jo
totaktere vi taler om hér). Hvis man brugte dynamiske kompressionsopgivelser
ville det netop på en totakter, hvor der er tale om væsentlig "bagfyldning"
fra udstødningen (hvorved den dynamiske fyldning øges), være unødvendigt med
disse to statiske opgivelser!

--
Armand.






Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408885
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste