Matthæus 5.8, er du ren af hjertet?
Fra : Ole Madsen

Dato : 12-09-04 07:35

Matthæus 5.8, er du ren af hjertet?

Matthew 5:8 8 Salige ere de rene af Hjertet, thi de skulle se Gud.

Fitly is this word "pure" joined with the heart, for as a bright and shining
resemblance or image may be seen plainly in a clear and pure looking glass,
even so does the face (as it were) of the everlasting God, shine forth, and
clearly appear in a pure heart. MHCC

Ordsprogene 4.23 siger at vi skal vogte vores hjerter frem for alt, for ud
fra det udspringer livet, eller det som vi giver magt i vores liv.

Matthew 15:18-19 18 Men det, som går ud af Munden, kommer ud fra Hjertet, og
det gør Mennesket urent.

19 Thi ud fra Hjertet kommer der onde Tanker, Mord, Hor, Utugt, Tyverier,
falske Vidnesbyrd, Forhånelser.

Det vil sige at vi faktisk kan se på det vi siger og afgøre om vi er på
rette vej, eller om vi lyser af livet med Gud, om vi er forvandlede til
lighed med Kristus.

Matthew 11:29-30 29 Tager mit Åg på eder, og lærer af mig; thi jeg er
sagtmodig og ydmyg af Hjertet; så skulle I finde Hvile for eders Sjæle.

30 Thi mit Åg er gavnligt, og min Byrde er let."

Når der står "af hjertet", så var Jesus gennemsyret af sagtmodighed og
ydmyghed, det var ikke bare en overflade oplevelse for ham, nej, det gik
dybt ind i hjertet og var en smal vej for hans dagligdag. Når vi begynder at
håne andre eller tale nedsættende om andre så er det ved tide at komme til
Gud og lade ham rense ud.

Psalm 51:11-13 11 skjul dit Åsyn for mine Synder, udslet alle mine
Misgerninger;

12 skab mig, o Gud, et rent Hjerte, giv en ny, en stadig Ånd i mit Indre;

13 kast mig ikke bort fra dit Åsyn, tag ikke din hellige Ånd fra mig;

Bedrøv ikke Guds Helligånd (Ef 4.30), dette kan man gøre ved den frugt man
bærer,eller det man siger imod andre.

Vi må som David være åbne og overgivede til Gud så han har fri adgang til at
rense og beskære (Joh 15) det han vil så vi kan, ikke kun se Gud i himmelen
når vi skal derop, men også se Gud i vores eget liv.

Ole