Opgange i almen nyttige boliger
Fra : Jan Pedersen

Dato : 12-09-04 02:01

Vi har igennem længere tid haft det problem at flere beboere stiller deres
klapvogne , barnevogne , bærelifte, mv. i opgangen. Til tider er der
opstillet op til 6 af slagsen af gangen. Spørgsmålet er: ER dette lovligt ?
Kræver brandmyndighederne ikke at der er fri passage i trappeopgange ?
Boligforeningnens overordnede ordensreglement siger det er ulovligt men
afdelingsbestyrelsen har valgt at se igennem fingre med forholdene pga.
manglende gode rum hvor disse objekter ellers kunne opbevares.

Fra : rasmus carlsen

Dato : 12-09-04 13:43

"Jan Pedersen" <jantheman28@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> afdelingsbestyrelsen har valgt at se igennem fingre med forholdene pga.
> manglende gode rum hvor disse objekter ellers kunne opbevares.

- jo det er ulovligt PERMANENT at stille en barnvogn (eller noget som helst
andet) i en trappeopgang. Hvis man således er gæst i opgangen, må man gerne
stille sine vogn der i et par timer ...

ras

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 12-09-04 14:15

rasmus carlsen wrote:

> [...]
> andet) i en trappeopgang. Hvis man således er gæst i opgangen, må man gerne

Samme argument kunne man bruge på vasketøj: "jamen det skal bare lige
tørre i nogle timer" Jeg tror at en brandmand m/k vil være ligeglad,
det er han ivertfald på min gang, der dog ikke er en trappeopgang,
men en kollegiegang.

JonB

Fra : rasmus carlsen

Dato : 12-09-04 15:38

"Jon Bendtsen" <noone@example.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> tørre i nogle timer" Jeg tror at en brandmand m/k vil være ligeglad,
> det er han ivertfald på min gang, der dog ikke er en trappeopgang,

- det var brandvæsnet, der oplyste mig om ovenstående (men anbefalede
selvfølgeli, at der aldrig stod noget der).

ras

Fra : Gerner

Dato : 12-09-04 14:31

On Sun, 12 Sep 2004 14:42:39 +0200, "rasmus carlsen"
<rasmus[punktum]carlsen@tdcadsl.dk> wrote in dk.videnskab.jura:

> [...]
>andet) i en trappeopgang. Hvis man således er gæst i opgangen, må man gerne

Du skal vist en gang omkring brandtilsynet og få en vedledning.

Tip: Intet må hindre en flugtvej, om så blot et sekund.

--
Gerner

fuku wa uchi, oni wa soto

Fra : Peter Albrechtsen

Dato : 12-09-04 14:35

"rasmus carlsen" <rasmus[punktum]carlsen@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
helst
> andet) i en trappeopgang. Hvis man således er gæst i opgangen, må man

Er det reglement fra din egen boligforening?

De harmonerer ikke ligefrem med bygningsreglementets tilgængelighedskrav og
kraven til flugtveje.
Hvis jeg har ild i røven er jeg ret ligeglad med at det som står i vejen for
mig, for at jeg kan komme ud, bliver flyttet indenfor at par timer.

Peter

Fra : Jan Pedersen

Dato : 12-09-04 17:57

> De harmonerer ikke ligefrem med bygningsreglementets tilgængelighedskrav
og
> kraven til flugtveje.

Vil det sige at jeg bare skal henvende mig hos brandtilsynet i min kommune
og medbringe billeddokumentation over forholdene , så vil de sørge for at
boligforeningen bringer forholdene i orden ? Hvad har brandtilsynet af
muligheder for at tvinge boligforeningen til at bringe forholdene i orden
(sanktionsmuligheder) ?

Fra : Peter Albrechtsen

Dato : 12-09-04 18:38

> Vil det sige at jeg bare skal henvende mig hos brandtilsynet i min kommune
> og medbringe billeddokumentation over forholdene , så vil de sørge for at
> boligforeningen bringer forholdene i orden ?

Nu er det jo svært at sige hvad de vil gøre i dit tilfælde. Men hvis det er
sådan at en evakuering vil vanskeliggøres af barnevogne og andet skrammel,
så er jeg næsten sikker på at de vil reagere og give din boligforening et
påbud.

>Hvad har brandtilsynet af muligheder for at tvinge boligforeningen til at
bringe forholdene i orden
> (sanktionsmuligheder) ?

Hvis de ikke retter sig efter påbudet vil brandtilsynet foretage en
politianmeldelse.

Peter