Hvad hvis man har laveten fejl i sitmomsre~
Fra : Hjalte

Dato : 11-09-04 22:23

Har lige et spørgsmål.

Da jeg startede mit (enkeltmands-)firma, som er en cafe, købte jeg
inventar af den tidligere indehaver. Jeg lavede en aftale om at
afdrage et beløb på 37.500 kr. over en vis periode.

Jeg startede firmaet i februar '04 og jeg har ikke trukket beløbet fra
i mit momsregnskab.

Hvordan skal jeg håndtere det?

---
MVH.
Hjalte

"Lad være med at smide mælken ud når der ikke er mere i den, du får et kort pust af glæde næste morgen når du tror at der er noget tilbage."

Fra : Jan Bang Jensby

Dato : 12-09-04 03:39

"Hjalte" wrote

> Jeg startede firmaet i februar '04 og jeg har ikke trukket beløbet fra
> i mit momsregnskab.
>
> Hvordan skal jeg håndtere det?

Hej Hjalte -

For det første: Er du sikker på at der er moms på anskaffelsessummen for
inventaret?

Hvis ja (jeg tvivler): Du skal udfylde en "efterangivelse" til Told & Skat.
Så får du den indgående moms tilbage.

Besøg evt. www.toldskat.dk .

Held og lykke!

- Jensby

Fra : Hjalte

Dato : 12-09-04 19:45

On Sun, 12 Sep 2004 04:38:56 +0200, "Jan Bang Jensby"
<jensbyFJERN@lite.dk> wrote:

>"Hjalte" wrote

>Hej Hjalte -
>
>For det første: Er du sikker på at der er moms på anskaffelsessummen for
>inventaret?

Hvorfor skulle der ikke være det?
Og hvordan finder jeg ud af om der er?
Jeg har ikke en faktura. Kun en skriftlig aftale om afdrag.

---

Fra : Leonard

Dato : 12-09-04 19:57

Hjalte <hjalte@reloaded.dk> wrote:

>Jeg har ikke en faktura. Kun en skriftlig aftale om afdrag.

Du skal have en faktura, hvor momsdelen er specificeret på før du kan
trække momsen fra. Det gælder i alle dine køb. Har du ikke en faktura,
hvor momsen er specificeret kan du ikke vide om sælgeren har indbetalt
moms og er den ikke indbetalt kan du jo ikke få den tilbage.

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Allan Soerensen

Dato : 13-09-04 09:08

"Hjalte" <hjalte@reloaded.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har ikke en faktura. Kun en skriftlig aftale om afdrag.

Du har vel en kvittering på det afdrag du har betalt. Hvis ikke har du intet
bevis for at du virkelig har betalt

Fra : Hjalte

Dato : 13-09-04 09:16

On Mon, 13 Sep 2004 10:07:30 +0200, "Allan Soerensen"
<microtec1@yahoo.com> wrote:

>"Hjalte" <hjalte@reloaded.dk> skrev i en meddelelse

>Du har vel en kvittering på det afdrag du har betalt. Hvis ikke har du intet
>bevis for at du virkelig har betalt

Jeg har ikke andre beviser end det girokort jeg har modtaget og betalt
over netbank...
Men er det ikke også nok?

---

Fra : Allan Soerensen

Dato : 13-09-04 09:33

> Jeg har ikke andre beviser end det girokort jeg har modtaget og betalt
> over netbank...
> Men er det ikke også nok?

Jo.
Jeg tænkte mig ikke om. Du har naturligvis fået en stak fortrykte giro-kort
sammen med aftalen.

Fra : Nygaard

Dato : 13-09-04 10:37

> Jo.
> Jeg tænkte mig ikke om. Du har naturligvis fået en stak fortrykte
giro-kort
> sammen med aftalen.

Det er vel ikke helt nok... Girokortet fortæller jo ikke noget om hvorvidt
der er moms på eller ej...
Der må findes en eller anden specifikation der fortæller; hvad der betales
for, hvor meget der skal betales, og hvornår der skal betales....

Fra : Allan Soerensen

Dato : 13-09-04 10:48

"Nygaard" <keld@wapse.dk> skrev i en meddelelse

> giro-kort
> >
> Det er vel ikke helt nok... Girokortet fortæller jo ikke noget om hvorvidt
> der er moms på eller ej...

Nej, det var heller ikke det jeg mente.
Det er dokumentation for at betalingen har fundet sted.

Fra : Knud Berggreen

Dato : 13-09-04 19:44

On Mon, 13 Sep 2004 11:47:36 +0200, "Allan Soerensen"
<microtec1@yahoo.com> wrote:

>"Nygaard" <keld@wapse.dk> skrev i en meddelelse

>Nej, det var heller ikke det jeg mente.
>Det er dokumentation for at betalingen har fundet sted.

Det foresvæver mig at der er noget om at der ikke skal beregnes moms
ved overdragelse af varelager i forbindelse med virksomhedssalg - hvis
jeg husker rigtigt, kan det samme vel være tilfældet med inventar.

/Knud
--
Berggreen Service
Software Sales & Distribution in

Fra : Jan Bang Jensby

Dato : 14-09-04 09:27

"Knud Berggreen" wrote

> Det foresvæver mig at der er noget om at der ikke skal beregnes moms
> ved overdragelse af varelager i forbindelse med virksomhedssalg - hvis
> jeg husker rigtigt, kan det samme vel være tilfældet med inventar.

Korrekt!

Til gengæld overtager man "momsreguleringsforpligtelsen" på den indgående
moms, som sælger tidligere har afløftet.

- Jensby