Miljøsin
Fra : Ukendt

Dato : 11-09-04 21:08

Hej

Jeg har syndet i københavn i dag og været et frygtelig miljøsvin.
Jeg skulle tanke og havde ikke fået stoppet HELE hanen ned i påfyldningen,
synes godt nok ikke at jeg plejer at kunne tanke over 500 Kr og pludselig
opdager jeg til min skræk at benzinen fosser ud af en eller anden
overtrykventil på mondeo'en. Shyt der røg MINDST 5 L ud og det hele stank
laaangt væk af benzin.
Jeg skubbede hurtigt bilen væk uden at starte den da der nødig skulle gå ild
i det hele.

Det var en ubemandet station så .....
Men jeg kom til at tænke over om sådan en tankstation har en slags
"opfanger" til det benzin som måtte løbe ud af bilerne?

--
Tom

Fra : Basil

Dato : 11-09-04 21:15

> Det var en ubemandet station så .....
> Men jeg kom til at tænke over om sådan en tankstation har en slags
> "opfanger" til det benzin som måtte løbe ud af bilerne?

Jep, deres tankanlæg har en membran i jorden, så deres afløb kan man godt
hælde de dyre dråber ned i, det bliver ikke ledt ud i grundvandet eller
kloakken (i hvert fald i teorien)
Kai

Fra : Brizz

Dato : 11-09-04 21:23

> Det var en ubemandet station så .....
> Men jeg kom til at tænke over om sådan en tankstation har en slags
> "opfanger" til det benzin som måtte løbe ud af bilerne?

Der er oliudskiller i alle afløb på sådan en station

Mvh Brian
---
www.gronaerten.dk

Fra : Holten

Dato : 11-09-04 21:28

"Brizz" <nogen@microsoft.com> skrev i en meddelelse

> Der er oliudskiller i alle afløb på sådan en station

Ja en koalecens-udskiller endda, så ingen problemer Tom.

MVH

Holten

Fra : Ukendt

Dato : 11-09-04 22:06

"Holten" <virker@desværre.ikke> skrev i en meddelelse

> "Brizz" <nogen@microsoft.com> skrev i en meddelelse

> Ja en koalecens-udskiller endda, så ingen problemer Tom.

Ok, så kan jeg bare nøjes med at græmmes over at hælde > 5 L benzin ud

--
Tom

Fra : Brizz

Dato : 11-09-04 22:18

> Ok, så kan jeg bare nøjes med at græmmes over at hælde > 5 L benzin ud

Yep... Du skal dog ikke smide en smøg ned i bagefter i håb om den slukker
dernede

Mvh Brian
---
www.gronaerten.dk

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 11-09-04 23:16

> Ok, så kan jeg bare nøjes med at græmmes over at hælde > 5 L benzin ud

Nope!

Du kan også græmmes over at være kommet væk fra øen

At du så havnede på d.øen, ja det gør det jo ikke bedre.

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : Mureren

Dato : 12-09-04 11:03

> Ja en koalecens-udskiller endda, så ingen problemer Tom.

Nej, det er kun på afløb fra vaskehaller.

Mvh.
Mureren

Fra : Roberto Saldo

Dato : 12-09-04 15:10

Tom wrote:
> [...]
> opdager jeg til min skræk at benzinen fosser ud af en eller anden
> overtrykventil på mondeo'en. Shyt der røg MINDST 5 L ud og det hele stank

Hvilken ventil?
Der skulle nødig være andre huller end det du putter hanen i!
Men mindre een eller anden nidding har brugt et søm og tappet noget af.

Hanen har et lille rør der måler om der er vædske op til tuden, måske
det var defekt.

> [...]
> Men jeg kom til at tænke over om sådan en tankstation har en slags
> "opfanger" til det benzin som måtte løbe ud af bilerne?

Membran under området og benzin fordamper lynhurtigt i varmen og
blæsten! I frostvejr er der en hel del mindre fordampning.

Mvh
Roberto

Fra : Ukendt

Dato : 12-09-04 15:27

> Hvilken ventil?

Overløbsventil

> Der skulle nødig være andre huller end det du putter hanen i!
> Men mindre een eller anden nidding har brugt et søm og tappet noget af.

Nej der må være noget andet for benzinen løb IKKE ud af påfyldningshullet
men derimod p*ssede det ud under bilen og ikke kun en anelse men virkelig
meget benzin

--
Tom

Fra : Uffe Ravn

Dato : 12-09-04 18:52

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev

> Nej der må være noget andet for benzinen løb IKKE ud af påfyldningshullet
> men derimod p*ssede det ud under bilen og ikke kun en anelse men virkelig
> meget benzin

En rødden slange i udluftningen af tanken, SKIFT!

Mvh.

Fra : Roberto Saldo

Dato : 13-09-04 06:57

Uffe Ravn wrote:
> "Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev

> En rødden slange i udluftningen af tanken, SKIFT!

Det må være sådan noget for der skulle ikker gerne være andre huller til
atmosfæren.

Mvh
Roberto Saldo

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 12-09-04 15:51

En helt masse bits fra "Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> til
dk.fritid.bil gav følgende:

[...]

> Det var en ubemandet station så .....
> Men jeg kom til at tænke over om sådan en tankstation har en slags
> "opfanger" til det benzin som måtte løbe ud af bilerne?

Jeg ved ikke med ældre tankstationer, men de nyere tankstationer jeg har set
blive anlagt har alle haft sådan en kæmpe "membran" under hele tankområdet,
hvor der ligesom var en brønd på dybeste sted der kunne tømmes fra.
Om det er et krav ved jeg ikke, men det gætter jeg da på.

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://lagengymnastik.dk/

"If you move again i'm eeehehee gonnar shoot you!"
-- Cam Clarke as Cpt. J. Bach in 'Troops'

Fra : Ivar Madsen

Dato : 12-09-04 16:23

Henrik Bøgh skrev:

> Jeg ved ikke med ældre tankstationer,

De har alle (min påstand at der ikke er nogen undtagelser) en forurenet
undergrund.
Nogle øre af hver litter benzin vi tanker går til en fond der betaler for
oprydning af nedlagt tankstationer. Muligvis også ikke nedlagte.

--
Med venlig hilsen Ivar Madsen
Jeg har lavet en ny hjemmeside http://milli.dk/

Fra : Mureren

Dato : 12-09-04 20:27

> [...]
> Nogle øre af hver litter benzin vi tanker går til en fond der betaler for
> oprydning af nedlagt tankstationer. Muligvis også ikke nedlagte.

Der findes da enkelte eksempler på grunde der ikke er forurenede, men i
store træk har du desværre ret.
Iøvrigt er OM (Oliebranchens Miljøpulje) netop blevet åbnet igen, og der er
tilmelding til den frem til 31. november dette år. Undersøgelserne starter
så til april næste år, og oprydningerne på de tilmeldte grunde starter
formentlig i 2006.
(benzinen stiger iøvrigt omkring 10 øre fra nytår, da der skal fjernes nogle
aromater i den nuværende benzin, og erstatnings-additiverne er dyrere)

Mvh.
Mureren

Fra : Henrik B.

Dato : 14-09-04 21:16

"Ivar Madsen" <spam.usenet.im@milli.dk> skrev i en meddelelse

> De har alle (min påstand at der ikke er nogen undtagelser) en forurenet
> undergrund.

Vrøvl og latin....

M.v.h.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 14-09-04 22:06

Henrik B. skrev:

> Vrøvl og latin....

Hvor mange dråber skal der på asfalten pr. tankning til før det giver en
forurenet undergrund?

Hvor mange dråber tror du der dagligt kommer på asfalten?

Fra : Henrik B.

Dato : 14-09-04 22:28

> Hvor mange dråber skal der på asfalten pr. tankning til før det giver en
> forurenet undergrund?

Hvis du lægger mærke til det, så er der beton under hele tankområdet. Og der
er olieudskiller under hele området. Miljøkravene til tankstationer er
strammet enormt indenfor de sidste 10 - 15 år. Der laves idag
dobelltsikringer, dobbeltvæggede tanke, tankovervågninger for udsivning m.m.

--
M.v.h.
-------------------------------------

Fra : Ivar Madsen

Dato : 15-09-04 05:54

Henrik B. skrev:

> [...]
> strammet enormt indenfor de sidste 10 - 15 år. Der laves idag
> dobelltsikringer, dobbeltvæggede tanke, tankovervågninger for udsivning

Nååhe ja, de tankstationer der er fra før man begyndte at lave membraner,
olieudskiller, dobelltsikringer osv. du har helt ret i at de ikke er
forurenet i undergrunden fordi de har membraner, olieudskiller osv.

Jeg giver dig bare ikke ret i at tankstationer der ikke har disse ting, ikke
er forurenet fordi man på andre stationer har den slags. Jeg forslår dig
at læse tilbage i tråden.