En bil som investering
Fra : Kenneth

Dato : 11-09-04 20:08

Jeg ved godt at en bil økonomisk set altid vil være en dårlig investering i
form at tab osv., men når det nu alligevel skal være er mit spørgsmål.

Eksempelvis at skulle købe en bil i prislejet 250.000 kr
1) 2-3 år gammel bil kørt ca.150.000 km.
2) 5-6 år gammel bil kørt ca. 50.000 km.

Hvilken af ovenståen vil være mest fordelagtig iht. til vedligeholdelses
omkostninger, samt hvis man nu ønsker at sælge bilen igen om 3-5 år?

VH/Kenneth

Fra : Kim Lehmann Poulsen

Dato : 11-09-04 20:16

> [...]
>
> Hvilken af ovenståen vil være mest fordelagtig iht. til vedligeholdelses
> omkostninger, samt hvis man nu ønsker at sælge bilen igen om 3-5 år?

tror jeg er meget svært at svare på, kommer nok også meget an på hvad det er
for en bil det drejer sig om, tror ikke man kan sige det med sikkerhed.

men under alle omstændigheder ville jeg gå efter så ny en bil som muligt.

det er ikke km der plejer at slide på en bil, det er mere vedligeholdelsen
eller måske mangel på samme

Mvh Kim Lehmann Poulsen

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 11-09-04 20:51

Kenneth wrote:

> Jeg ved godt at en bil økonomisk set altid vil være en dårlig investering i
> form at tab osv., men når det nu alligevel skal være er mit spørgsmål.

Nah, køb en MG B og hold den fuldstændig original, den bliver
garanteret kun flere penge værd med tiden. Andre muligheder er
biler som Jaguar E-Type, Mercedes SL "Pagode" og den slags,
generelt biler der var populære dengang de var nye, som idag står
100% originale..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Cosworth POWER

Dato : 11-09-04 21:22

> [...]
> biler som Jaguar E-Type, Mercedes SL "Pagode" og den slags,
> generelt biler der var populære dengang de var nye, som idag står

Ford Cosworth bilerne har holdt sig stabile prismæssigt de seneste år...

--
Thomas Krath
http://bilimport.tkrath.dk - importguide

Fra : Ukendt

Dato : 11-09-04 21:57

"Cosworth POWER" <tkrath@SLEThotmail.com> skrev i en meddelelse

> Ford Cosworth bilerne har holdt sig stabile prismæssigt de seneste år...

arrhh, det er faktisk STEGET i pris. Da jeg for 4 år siden var ved at købe
en kostede de omkring 100.000 Kr og nu er de ca. på 130-150.000 Kr

--
Tom

Fra : Cosworth POWER

Dato : 11-09-04 22:03

> arrhh, det er faktisk STEGET i pris. Da jeg for 4 år siden var ved at
> købe en kostede de omkring 100.000 Kr og nu er de ca. på 130-150.000
> Kr

Det kommer an på hvilken model du søger ;) Jeg har opgjort det til ca. flg.
priser:

1986 Ford Sierra Cosworth RS500, pris ca. 150.000 kr. UDEN afgift
1986 Ford Sierra RS Cosworth, 150-160.000 kr.

1988-1990 Ford Sierra Cosworth 2wd, 110-120.000 kr.
1990 Ford Sierra Cosworth 4x4 (m. den gl. 2wd motor), 120-130.000 kr.
1991-1993 Ford Sierra Cosworth 4x4, 130-150.000 kr.

1992 Ford Escort RS Cosworth Motorsport (dvs. uden udstyr), 200.000 kr.
1993-1994 Ford Escort RS Cosworth, 220-230.000 kr.
1995-1996 Ford Escort RS Cosworth, 230-240.000 kr.

Selvfølgelig afhængig af stand.

Fra : Mogens

Dato : 12-09-04 07:27

> arrhh, det er faktisk STEGET i pris. Da jeg for 4 år siden var ved at købe
> en kostede de omkring 100.000 Kr og nu er de ca. på 130-150.000 Kr

I jeres salige rus over Cossiens fortræffeligheder
glemmer I helt mandens oprindelige spørgsmål, som satte
regnestykket i relief/relation til vedligeholdelsesomk.

Med dette menes sikkert bundlinieregnstykket:
(indkøbspris + vedligehold) - salgspris = den samlede omk.
DEN er ikke helt billig for en specialbil af Cossie og
lignende bilers slags - men pengene er givet godt ud, hvis
man har interessen: Biler.

Det er svært at svare på mandens spørgsmål uden at kende
det årlige kørselsforbrug. Jeg støtter Tom's tanke vedr.
"Hellere en ny bil med mange km end en gammel med få"

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 12-09-04 07:42

"Mogens" <dkfritidbilSL@ETe-mail.dk> skrev i en meddelelse

Jeg støtter Tom's tanke vedr.
> "Hellere en ny bil med mange km end en gammel med få"

Oxo jeg, bortset fra direkte sliddele, fx. bremser, tager det lige så hårdt
på en bil, at stå uvirksom i en carport, som at køre på landevejen, hvis den
vedligeholdes korrekt. En bil har kun godt af at blive brugt, bare den ikke
bliver misbrugt ;).

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 12-09-04 09:14

Mogens wrote:

> [...]
> DEN er ikke helt billig for en specialbil af Cossie og
> lignende bilers slags - men pengene er givet godt ud, hvis

Jeg tror såmænd ikke vedligehold af en Cossie er så meget dyrere
end vedlighold af alle mulige andre biler, forudsat at bilen ikke
er tunet til 600 hk og æder koblinger og transmissioner på stribe.
En Cossie som den kom fra fabrikken, er en bil der er bygget til
at kunne tåle seriøse tæsk i baneracing og rally, men som har fået
en neddroslet motor og bliver kørt pænt (i forhold til baneræs og
rally). Sådan en bil bruger formodentlig oliefiltre og
bremseklodser i samme hastighed som andre biler og det er så det..

Tom siger så ovenikøbet at man kan tjene 30-50.000 på sin bil
gennem 4 år, det gør jo bare regnestykket endnu bedre..

Det der koster penge vil være forsikringen og så det at man
naturligvis bruger originale stumper og får servicen lavet hos
Ford og ikke "Ole mekaniker ovre på hjørnet"..

Jeg tror ikke bundlinieregnestykket er helt tosset for sådan en,
og jeg tror bestemt det er bedre end hvis du går ud og køber en
fabriksny Avensis eller Mondeo..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 12-09-04 00:15

Cosworth POWER wrote:

> Ford Cosworth bilerne har holdt sig stabile prismæssigt de seneste år...

Det er også en mulighed, men kræver at bilen holdes original og
ikke får "briankur"..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Cosworth POWER

Dato : 12-09-04 05:31

> Det er også en mulighed, men kræver at bilen holdes original og
> ikke får "briankur"..

Det kommer helt an på hvordan du betegner "briankur". Med de rette
modificerede dele er det ikke noget problem at holde prisen.

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 12-09-04 09:02

Cosworth POWER wrote:

> Det kommer helt an på hvordan du betegner "briankur". Med de rette
> modificerede dele er det ikke noget problem at holde prisen.

De modificeringer du har lavet ved din er ikke "briankur", du har
jo holdt dig til modifikationer som Ford også selv har lavet med
bilerne, dvs. været "tro mod ophavet". Enhver fordfanatiker vil
stadig holde af din bil og måske endda mene at dine
justeringer/modifikationer er en bonus. Selv helt små ting kan få
en betydning, hvis du fx. vil have en større udstødning på, så er
der forskel på om du monterer en fra Fords motorsportsprogram
eller om du vælger "Remus DTM med dobbelt rørhale og knæk".. Den
kommende ejer kan naturligvis bare selv skifte potten ud, men
mentalt gør det sgu en forskel om bilen ser "ægte" ud eller ej og
det afspejler sig i prisen.

Min nye sud er holdt 99% original, der har været nogle tågelygter
der ikke var der fra fødslen og så har den fået en lydpotte med to
store forkromede afgangsrør. Havde det nu været min forrige Sud,
som immervæk var en skøn blanding af 2-3 forskellige modeller, så
havde jeg været ligeglad med "brianpotten", men på min nye som er
holdt original, ser det simpelthen forkert ud og potten bliver
skiftet retur til en original som noget af det første.

--
Hygge..
Thomas

Fra : Peter Sørensen

Dato : 17-09-04 19:06

In article <41435708.C9B2CE6A@carftp.com>, thomas@carftp.com says...

> [...]
> biler som Jaguar E-Type, Mercedes SL "Pagode" og den slags,
> generelt biler der var populære dengang de var nye, som idag står

Mht. B'eren er ret enig. Og så kan man få ALLE reservedel (f.eks. komplet
karrosseri) til den, tilmed er stumper billigere end til mange nyere biler
(svjh. koster en bremseskrive 135kr) - ulempen er at den ikke er så var om
vinteren.

Nå, men jeg kun godt tænke mig en Lotus Elise, mon også man kan få 1/5mill.
for den om 5år? (koster en brugt ca. idag) - Den er jo af plastic & alu. så
rust er vel ikke noget problem?

--
Peter Sørensen
nwcATeurope.com

..sig not found

Fail, Crash or Explode?

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 11-09-04 21:48

Kenneth wrote:
> Jeg ved godt at en bil økonomisk set altid vil være en dårlig
> investering i form at tab osv.

Det behøves det nu ikke at være, jeg har da kørt med fortjeneste i de fleste
af mine biler

> [...]
>
> Hvilken af ovenståen vil være mest fordelagtig iht. til
> vedligeholdelses omkostninger, samt hvis man nu ønsker at sælge bilen

Hvilke biler har du overvejet ?
Der kan jo være ret stor forskel på vedligeholdelses omkostninger samt værdi
tab, på de forskellige biler/mærker.

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Kenneth

Dato : 12-09-04 12:31

- klip -

> Hvilke biler har du overvejet ?
> Der kan jo være ret stor forskel på vedligeholdelses omkostninger samt
> værdi tab, på de forskellige biler/mærker.

Jeg har f.eks. kikket på følgende bilmodeller, som jo er vidt forskellige -
de ligger alle i prisleje 250-300.000:
Mercedes 250TD st.car 1995 50.000 km
Audi A4 1.9 TDi 115hk st.car 2001 154.000 km
VW Golf 1.9 TDi 130hk st.car 2002 63.000 km
VW Golf 1.9 TDi 2004 17.000 km
Skoda Fabia 1.9 TDi RS 130hk 2003 4000 km

Eks. ved køb af en MB for at sælge den om 5 år, så vil den jo være 14 år
gammel og have gået ca.250.000 km
Eller for Audien, den vil så være 8 år gammel og have kørt 354.000 km
osv.

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 12-09-04 17:13

Kenneth wrote:

> [...]
> år gammel og have gået ca.250.000 km
> Eller for Audien, den vil så være 8 år gammel og have kørt 354.000 km

Af de ovennævnte biler, der vil jeg umiddelbart tro at det er Mercedes'en og
Skoda'en der har det største værditab over 5 år.
Mercedes'en på grund af alderen og fordi det er en flere generationer gammel
bil allerede.
Så mon ikke det ender op med at skulle være en 2004 VW Golf TDi.

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 12-09-04 15:56

Per Beer Hansen skrev:

> Det behøves det nu ikke at være, jeg har da kørt med fortjeneste i de
> fleste af mine biler

Har du så valgt bil ud fra hjerte eller fornuft?

Jeg gætter på det sidste men jeg kan jo blive overrasket

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 12-09-04 17:30

Martin Johansen [6000] wrote:

> Har du så valgt bil ud fra hjerte eller fornuft?
>
> Jeg gætter på det sidste men jeg kan jo blive overrasket

De første par år var det ud fra økonomien (lærling) og derefter var der en
periode på ca. 8 år hvor det nok mere var hjertet.
Og så kom den første søn, så de seneste ca. 12-13 år har det så været
fornuften der rådede

Min "filosofi" på området er ret nem:
1: Køb billigt.
2: Sælg dyrt.
Så kan det næsten ikke gå galt
Og så hjælper det jo måske også lidt at man er uddannet inden for branchen,
samt at man er for nærig til at skylde penge væk på en bil

Per
www.perbeer.ninja.dk