Bilskade
Fra : Kathrine

Dato : 11-09-04 19:42

Min mor har haft lånt min mands bil i et par dage.
Nu er der kommet en lang ridse i den ene side.
Hvem skal betale for dette?
--
Kathrine

Fra : Peter Albrechtsen

Dato : 11-09-04 19:47

"Kathrine" <katras@fjerndette.ofir.dk> skrev i en meddelelse
> Min mor har haft lånt min mands bil i et par dage.
> Nu er der kommet en lang ridse i den ene side.
> Hvem skal betale for dette?

Hvis der ikke er nogen 'gerningsmand' er jeg bange for at din mor må betale.
Jeg kender kun én måde hvor man vil kunne få forsikringen til at dække uden
bonustab, og det er i tilfælde af 'massehærkværk'. Dvs. at en hel række
biler er blevet ridset på samme parkeringsplads af ukendte gerningsmænd.

Peter

Fra : Kathrine

Dato : 12-09-04 19:10

"Peter Albrechtsen" skrev:

> [...]
række
> biler er blevet ridset på samme parkeringsplads af ukendte

Hun siger, at det er sket enten ved vuggestuen, da hun skulle hente min
søn eller ved Brugsens parkeringsplads (måske en løssluppen
indkøbsvogn). Men ingen af delen giver mening. Jeg tror desværre, at hun
lyver af en eller anden tåbelig årsag. Min teori er, at hun er bakket
ind i en af vores lamper i indkørslen, da det passer meget bedre på
skadens omfang og udseende. Jeg fandt også noget sort (lak?) ved skærmen
på lampen!
Skal jeg få hende til at indrømme eller skal vi (kasko + selvrisiko)
betale det hele? Skal hendes familieforsikring (har ingen bil selv)
betale eller er det af egen lomme du mener? Hun har ikke selv ret mange
penge, så vil jeg hellere selv betale, hvis det er af hendes egen lomme,
og holde min mund mht. lampenteorien.
--
Kathrine

Fra : Peter Albrechtsen

Dato : 12-09-04 21:02

> Skal jeg få hende til at indrømme eller skal vi (kasko + selvrisiko)
> betale det hele?

Undersøg først om det kan betale sig at anmelde det. Mange gange har man et
bonustab som gør at det er billigere selv at betale og blande forsikringen
uden om.

> Skal hendes familieforsikring (har ingen bil selv)

Muligvis. - Men ikke alle familieforsikringer dækker lånte eller lejede
genstande.

> Hun har ikke selv ret mange penge, så vil jeg hellere selv betale, hvis
det er af hendes egen lomme

Det ville jeg nu også gøre hvis det var min mor. Jeg kan på et andet indlæg
læse at hun brugte bilen i forbindelse med pasning af jeres børn. Så betragt
det som om i er en arbejdsgiver der hæfter for en ansats skader.

Peter

Fra : Kathrine

Dato : 13-09-04 12:03

"Peter Albrechtsen" skrev:

> [...]
man et
> bonustab som gør at det er billigere selv at betale og blande

Vores forsikring er fast, så det er kun selvrisiko´en der svier.

> [...]
betragt
> det som om i er en arbejdsgiver der hæfter for en ansats skader.

Ja, det er vi enige om. Men jeg skal lige have fundet ud af om der er
noget at hente i forsikringerne, da vi trods alt heller ikke har for
mange penge.
--
Kathrine

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 11-09-04 19:53

"Kathrine" skrev 11.09.2004 20:41:

> Min mor har haft lånt min mands bil i et par dage.
> Nu er der kommet en lang ridse i den ene side.
> Hvem skal betale for dette?

Det skal din mor (forudsat at lånet er sket i hendes interesse), jf. DL
5-8-1. I det omfang skaden er dækket af bilens kaskoforsikring er din mor
dog ansvarsfri jf. erstatningsansvarslovens § 19 stk. 1 (men hun skal betale
selvrisikoen).

--
/kristian
@warszawa

Sony digitalkamera DSC-F717 sælges. Kontakt mig på mail!

Fra : Kathrine

Dato : 12-09-04 19:13

"Kristian Storgaard" skrev:

> [...]
mor
> dog ansvarsfri jf. erstatningsansvarslovens § 19 stk. 1 (men hun skal

Egen interesse?? Hun hjalp os med børnepasning, men hun kunne ikke
passe/hente dem uden bil. Så det er vel i hendes interesse?
Er det af egen lomme hun skal betale eller er det hendes forsikring (har
ingen bil selv)?
--
Kathrine

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 12-09-04 19:31

"Kathrine" skrev 12.09.2004 20:13:

> Egen interesse?? Hun hjalp os med børnepasning, men hun kunne ikke
> passe/hente dem uden bil. Så det er vel i hendes interesse?

Ja. Det er et lån som regel, med mindre i fx har bedt hende om at passe på
bilen for jer - og det er jo ikke tilfældet.

> Er det af egen lomme hun skal betale eller er det hendes forsikring (har
> ingen bil selv)?

Hvis hun har en familieforsikring (indboforsikring), så indeholder den med
stor sandsynlighed også en personlig ansvarsforsikring. Den dækker
principielt, men ofte er låneskader undtaget eller pålagt en selvrisiko.
Tjek forsikringsbetingelser.
Hvis bilen er kaskoforsikret, skal hun (altså evt. hendes ansvarsforsikring)
- som jeg skrev - kun dække selvrisikoen.

Fra : bem

Dato : 12-09-04 21:18

Kristian Storgaard wrote:

> Ja. Det er et lån som regel, med mindre i fx har bedt hende om at
> passe på bilen for jer - og det er jo ikke tilfældet.

Men moderen var blevet bedt om at passe spørgerens børn og derfor havde hun
brug for bilen til at hente børnene. Det er vel ikke i moderens interesse,
men derimod i spørgerens, da det jo er spørgerens børn?

/Bo

Fra : Knud Berggreen

Dato : 12-09-04 23:02

On Sun, 12 Sep 2004 20:13:27 +0200, "Kathrine"
<katras@fjerndette.ofir.dk> wrote:

> [...]
>
>Egen interesse?? Hun hjalp os med børnepasning, men hun kunne ikke
>passe/hente dem uden bil. Så det er vel i hendes interesse?

Mon ikke at det er i jeres interesse at i kan få moren til at passe
barnet ved at stille transportmiddel til rådighed?

/Knud

Fra : Johnny B

Dato : 12-09-04 10:47

se om den ikke kan poleres væk ... din mor er sikkert dybt ulykkelig over
den ridse og din mand er sikkert skide sur på svigermor for det samme

en prof. klargøringsmand kan sikkert fjerne den medmindre den er dyb
- er den igennem flere lag lak ?

--
Johnny [2000 Frb.]
fjern SLETDETTE i mailadr. for direkte mail

Fra : Kathrine

Dato : 12-09-04 19:04

"Johnny B" skrev:

> se om den ikke kan poleres væk ... din mor er sikkert dybt ulykkelig
over
> den ridse og din mand er sikkert skide sur på svigermor for det samme

Ja, du har ret og jeg er fanget i midten.

> en prof. klargøringsmand kan sikkert fjerne den medmindre den er dyb
> - er den igennem flere lag lak ?

Det er helt ned til det "sølvfarvede"!? Så det er vel igennem alle lag.
Så det kan vist ikke klares med en polerer?
--
Kathrine