P-Bøde efter salg
Fra : kni

Dato : 11-09-04 19:25

A har købt en bil og får af sælger lov til at køre 14 dage inden den skal
omreg. Efter 1 uge får den nye ejer en P-bøde som så sendes til den der på
det tidspunkt står på reg attesten ( altså sælger)
Selvfølge har køber en moralsk forpligtigelse til at betale når han
kontaktes af sælger men hvordan ser det ud rent juridisk?

--

KNI

Fra : Ivar Madsen

Dato : 11-09-04 21:32

kni skrev:

> [...]
> Selvfølge har køber en moralsk forpligtigelse til at betale når han
> kontaktes af sælger men hvordan ser det ud rent juridisk?

Hvis det er sådan en udstedt af offentlig myndighed, så er det bilens ejer
der juridisk er forpligtet til at betale.
Hvis det er sådan en udstedt af et privat firma, så er det føren der har
indgået en aftale med firmaet (ved at pakere på det grund) og så er det
ejeren uvedkommende, såframt det ikke er denne der var føren.

--
Med venlig hilsen Ivar Madsen
Jeg har lavet en ny hjemmeside http://milli.dk/

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 12-09-04 08:40

"Ivar Madsen" <spam.usenet.im@milli.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis det er sådan en udstedt af offentlig myndighed, så er det bilens ejer
> der juridisk er forpligtet til at betale.

Også selv om der forelægger en kvittering, som viser at bilen vitterligt er
afhændet, samt navn,adr. etc. på den nye ejer?.

Fra : Manny

Dato : 12-09-04 09:39

> Også selv om der forelægger en kvittering, som viser at bilen vitterligt
er
> afhændet, samt navn,adr. etc. på den nye ejer?.

Det viser jo netop hvem der er ejer af bilen og så er det ham der får bøden
(P-Afgiften) og altså ikke tidligere ejer

Leif

Fra : Martin Nielsen / Får~

Dato : 12-09-04 09:40

> Også selv om der forelægger en kvittering, som viser at bilen vitterligt
er
> afhændet, samt navn,adr. etc. på den nye ejer?.

Du giver jo selv svaret. Det er den der ejer bilen, altså køber i begge
tilfælde.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 12-09-04 09:47

Jørgen M. Rasmussen skrev:

> Også selv om der forelægger en kvittering, som viser at bilen vitterligt
> er afhændet, samt navn,adr. etc. på den nye ejer?.

Om en dommer vil idømme den der ifl. regersteringsatesten Pafgiften, eller
om dommeren vil sige, det er i tiden fra ejerskifte til det er registeret,
det kan jeg ikke udtale mig med sikkerhed om.
Men ser frem til at de juridiske experter her i gruppen vil udtale sig om
det.

Off topic, så vil jeg nævne at jeg gætter på at det er den nye ejer der vil
blive dømt til at betale,,,

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 12-09-04 10:11

"Ivar Madsen" skrev 12.09.2004 10:47:

> [...]
> det kan jeg ikke udtale mig med sikkerhed om.
> Men ser frem til at de juridiske experter her i gruppen vil udtale sig om

Man behøver ikke at være ekspert. Det kræver såmænd bare at man slår op i
færdselsloven:

§ 121. [...]
Stk. 4. Afgiften påhviler den, der har foretaget den uretmæssige standsning
eller parkering. Betales afgiften ikke inden den fastsatte frist, hæfter
tillige ejeren (brugeren) for betalingen, medmindre det godtgøres, at
føreren uberettiget var i besiddelse af køretøjet. Afgiften kan inddrives
ved udpantning.

(...dog med forbehold for at den er ændret siden 2001 på det punkt. Jeg gad
ærligt talt ikke bladre alle ændringslovene igennem.)

--
/kristian
@warszawa

Sony digitalkamera DSC-F717 sælges. Kontakt mig på mail!

Fra : Carsten Overgaard

Dato : 14-09-04 06:29

"kni" <kni@skjern-6900net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Selvfølge har køber en moralsk forpligtigelse til at betale når han
> kontaktes af sælger men hvordan ser det ud rent juridisk?

Jeg solgte en bil i 1999 og fik efterfølgende to bøder fra Københavns
kommune. Da jeg først kontaktede kommunen var der intet at gøre, men da jeg
efterfølgende skrev til borgmesteren skete der noget. (Jeg er fra Herlufholm
sogn og IT-chef).

Sørg for at have en faktura og en kopi af den efterfølgende omregistrering
som dokumentation. Hvis den menige medarbejder ikke formår at fortolke
konceptet ved arbejde, så gå opad i organisationen.

Carsten Overgaard