Problemer med FX5900XT
Fra : Carsten

Dato : 11-09-04 16:33

Hej

Jeg har lige skiftet grafikkort fra et MSI FX5200 til et Gigabyte FX5900XT
Og nu er den begyndt at gå ud af spildende efter 2-3 timers spil så man skal
starte det op igen.
det gjorde den ikke med det andet kort
jeg kører med de nyeste driver og bios.

Asus K8V/SE Deluxe bundkort
Athlon64, 3000+
1024 mb pc400 ram

Mvh

carsten

Fra : MAT

Dato : 11-09-04 19:20

ud af spildende.......? går ud fra du mener spillene
lukker spillene ned?, fryser billedet?, hvad har du af strømforsyning?,
fungere blæseren?, kører du med standard memory og core frekvens?, med
hvilken opløsning kører du?, har du prøvet lavere opløsning med samme
resultat?, hvilke spil?, bruger du Windows XP, DirectX9b og nVidia 61.77?

Venligst

Fra : Carsten

Dato : 11-09-04 23:43

"MAT" <mat@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> hvilken opløsning kører du?, har du prøvet lavere opløsning med samme
> resultat?, hvilke spil?, bruger du Windows XP, DirectX9b og nVidia 61.77?

ja lukker spillene ned
strømforsyning 400W 5v 30a-12v16a-3,3v30a
fungere blæseren ja bliver ca 50 grader
kører du med standard memory og core frekvens ja 390/700
spil Battlefield Vietnam
win xp og DirectX9b og nVidia 61.77

mvh

carsten

Fra : MAT

Dato : 13-09-04 09:40

> strømforsyning 400W 5v 30a-12v16a-3,3v30a
> fungere blæseren ja bliver ca 50 grader
> kører du med standard memory og core frekvens ja 390/700
> spil Battlefield Vietnam
> win xp og DirectX9b og nVidia 61.77

Det lyder jo alt sammen tilforladeligt. Sønniken har selv et MSI Geforce
FX5900XT og PSU med stort set samme konfiguration med et Intel 845 bundkort,
en Pentium 4, 2.66 og 512 MB RAM.
Sønniken spiller en del og har erfaret at visse spil fryser et par gange,
bl.a. Ringenes Herre, Kongen vender tilbage, i 2-play. Vi har ikke fundet en
oplagt forklaring. Ved at lukke for virusprogram og netværk inden spilstart
optræder problemet dog ikke, hvilket kunne tyde på en relativ overbelastning
af CPU'en(?). Vi har selv tolket problemet som varmebetinget, idet problemet
aldrig opstår den første time og ej heller hvis der holdes spilpause med
jævne mellemrum.
Måske du kan komme problemet nærmere ved at belaste systemet yderligere.
Overclocke kortet og se om det sker hyppigere og tidligere. Have en del
andre programmer åbne inkl. virusprogrammer henholdsvis øge opløsningen og
detaljegraden i spillene til det maximale. Opstår problemet hyppigere og
tidligere ved et af disse tiltag kan du drosle den anden vej til problemet
ikke opstår mere. På den måde kan du indsnævre de mulige årsager og vende
tilbage til nyhedsgruppen. Der vil da sikkert være en spil freak der kan
finde løsningen. Der er dog i visse nyhedsgrupper også beskrevet af det
nævnte problem opstår ved at anvende nVidia driver med versionsnummer 6xxx
der primært er beregnet til Geforce 6xxx serien, og at problemet ikke
længere opstår efter nedgradering til nVidia version 56.xx. Samtidig er det
værd at pointere, at kun nVidia version 52.16 er certificeret til WindowsXP
bl.a. pga nævnte problemer ved højere versionsnumre.

Venligst

Fra : Carsten Laursen

Dato : 13-09-04 10:37

> [...]
WindowsXP
> bl.a. pga nævnte problemer ved højere versionsnumre.

Tak for det gode svar

da det tyder på at det er et varme problem da det opstår nor gpu'en bliver
49 -50 grader på køleren.
kan man få en anden køler der køler mere.
kabinet temp. er 36 grader.

carsten

Fra : MAT

Dato : 13-09-04 12:00
Fra : Carsten Laursen

Dato : 13-09-04 13:05

> Måske...., har ingen erfaring desangående, prøv
> http://www.hardwaretidende.dk/hard/artikel/03/10/10/5075375 ,
> http://www.studiedata.dk/front.asp?Fane=COLD&nFane=Coldvision ,
> http://www.edbpriser.dk/Reviews_list.asp?Kind=0&Subcategory=25 ,
> http://www.edbpriser.dk/Showsubcategory.asp?Parent=25&ID=253 eller
> http://www.edbpriser.dk/Showsubcategory.asp?ID=25
>
> Venligst

Nu tænkte jeg på en ny køler til grafikkortet

Carsten

Fra : N´far

Dato : 13-09-04 17:01

"Carsten Laursen" <carsten@amv.dk> skrev i en meddelelse

> Nu tænkte jeg på en ny køler til grafikkortet
>
> Carsten

5900XT kortene har normalt ikke noget varmeproblem.

Jeg ville hente flg programmer nu :

prime 95

hot CPU tester og

memtest 86

og se så, om de kan køre et par timer uden problemer hos dig.