/ Forside / Interesser / Andre interesser / Religion / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Religion
#NavnPoint
mblm 1770
summer 1170
ans 1142
JanneP 1010
e.p. 880
Rellom 850
Teil 728
refi 645
o.v.n. 630
10  molokyle 587
Guds syvtalsmønster
Fra : Ole Madsen


Dato : 11-05-01 22:40



--------------------------------------------------------------------

Guds Matematik og Syvtalsmønstret

Det er en glæde for mig med denne artikel at præsentere
brudstykker af en bog, der ud fra et videnskabeligt synspunkt handler om det
mest slående og vidunderlige, som jeg har hørt om Bibelen og dens
tilblivelse. Det drejer sig om den matematiske opbygning, som findes i den
oprindelige bibeltekst. At Bibelen indeholder talsymbolik er almindelig
kendt og accepteret. Det, der skal gøres rede for her, har imidlertid
ingenting at gøre med talsymbolik eller taltolkning.
At Bibelen har et matematisk system indbygget beror på, at den
er skrevet på hebraisk og græsk, og disse sprog er matematisk opbygget. I
disse sprog anvendes bogstaverne enten som bogstaver eller tal. F.eks.: Det
græske A, B og C hedder alfa, beta og gamma, men gælder tillige som tallene
1, 2 og 3. I begge sprog gælder de første ni bogstaver for enere, de næste
for tiere og de sidste for hundrede. Bibelen kan således betragtes som en
stor samling tal. F.eks. Johs. 3:16 begynder "guds-matematisk": 1770, 104,
355 osv.
Det nye er, at de tal, som ordene danner, står i relation til
indholdet på en højst bemærkelsesværdig måde. For hvert bibelsk tema eller
emne findes der et karakteristisk tal, således at ord og udtryk eller endog
det hele bibelvers, der tilhører emnet alle er delbare med det for emnet
aktuelle tal.
For at tydeliggøre det, giver vi her nogle eksempler. Til emnet
Jesu fødsel kan man finde i det mindste 32 udtryk (navneord, hele
skriftsteder eller vigtige dele af dem), som kan deles med 111. Dette tal er
vigtigt, da det hebraiske ord for Gud Jahve netop danner dette tal. Ordet
for Jesus danner tallet 888 (111 x 8). Her er en fortegnelse over de til
Jesu fødsel direkte hørende skriftsteder:
Matt. 1:20,21,23,25. Matt. 2:1,2,6,8,9,13,20. Luk. 1:31,35,42.
Luk. 2:6,7,12,15,16,17,21,27,34,40. Ap.G. 4:30. Gal. 4:4. Åb. 12:2,4,5.

Sandsynligheden for, at alle disse skriftsteder eller bibelord
er delbare med 111, er uendelig lav. Professionelle statistikere har
beregnet, at sandsynligheden er så lav som 1 til 31 608 834 580 000 000 000
000 000. Sandsynligheden for dette skulle være den samme som, hvis en person
ville vælge den rigtige prik ud at alle de prikker, der kunne dække hele vor
jord og desuden ca. 200.000 andre planeter af jordens størrelse; og det
skulle være prikker så små og tæt placerede, at der på en kvadratdecimeter
kunne være 5.000 prikker.
Hele Bibelen er fuld af den slags systematisk matematik. B.la.
kan nævnes, at følgende Jesu-navne også er delelige med 111: Jesus Kristus,
Gus, Herre, Jesu navn, mit navn, min elskede Søn, Nazaræeren, Frelser, Guds
gave. Ordet, det Levende Ord, Verdens Lys, Morgenstjernen, Den klare
Morgenstjerne, Alfa og Omega, Begyndelsen og enden, samt mange andre.
Følgende centrale skriftsteder, der omhandler Jesu oprindelse og
guddom, er alle delelige med 111: "Se, jomfruen skal blive frugtsommelig og
føde en søn, og man skal give ham navnet Immanuel!" (det betyder: Gud med
os) (Matt. 1:23)
"Denne er min Søn, den elskede, i ham har jeg velbehag" (2.Pet.
1:17).
"Ja, Herre! jeg tror, at du er Kristus, Guds Søn" (Joh. 11:27).
"Jesus fra Nazaret, som var en profet, mægtig i gerning og ord
for Gud" (Luk. 24:19b).
"Jesus fra Nazaret, en mand, som over for jer er udpeget af Gud
ved kraftige gerninger og undere og tegn" (Ap.G. 2:22b).
"Ordet blev kød og tog bolig iblandt os" (Joh. 1:14a).
"I det var liv, og livet var menneskenes lys" (Joh. 1:4).
"I Ham skabtes alt" (Kol.. 1:16a).
"Guds lam, som bærer verdens synd" (Joh. 1:29).
"Værdig er lammet, det slagtede" (Åb. 5:12).

Dette er kun et udpluk af de vigtige skriftsteder, der alle
handler om Jesus og hans værk, og alle er delelige med guds-tallet 111.
For andre bibelske emner findes andre karakteristiske tal. Ved
ordet "fisk" har man tallet 153 (det tal, der direkte omtales i Joh. 21:11)
som grundtal. Følgende ord eller udtryk er delelige med 153: fisk, net,
menneskefiskere, følge Jesus osv. For den onde og hans rige får tallet 276
og/eller 666. begge tal findes nævnt i Bibelen (Ap.G. 27:37 og Åb. 13:18)
Over hundrede udtryk har relation til 276, bl.a. Satan, den onde, brødrenes
anklager, anklager, Beelzebul, dragen, at lyve, løgnens fader, helvede osv.
Ord dannet af summen 666 er bl.a følgende: verdensherskeren, vilddyret,
dragens mund.
Sandsynligheden for, at dette overordentlige svære matematiske
system, ved en tilfældighed, skulle være dannet gennem Bibelen, er så
mikroskopisk, at det grænser til det rent umulige. Når man tænker på, at
Bibelen er skrevet på to sprog, græsk og hebraisk, af ca. 40 forfattere
gennem ca. 1600 år, og det største matematiske geni i løbet af et helt liv
højst ville kunne nå at skrive et kapitel på denne måde, så er der kun den
mulighed tilbage (hvad mange i tro har taget imod), at Gud har været den
store "designer" af Bibelens hovedtanker, og at Gud ved Helligånden,
indåndede sit ord i de bibelske forfatteres tanker.
Mit hjerte vender sig mod Gud, og med løftede hænder vil jeg
udråbe: TAK, GUD, FOR DIT ORD!
Min opfattelse er, at hvis dette præsenteres på den rigtige
måde, kan "Guds-matematikken" blive til stor glæde og være trosstyrkende for
mange kristne, og et hjælpemiddel for ikke-troende til at begynde at tage
Bibelen alvorligt. Leif Hermansson

Reference:
Jerry Lucas og Del Wasburn "Theomatics". Stein and
Day/Publishers/Scarborough House, Briarcliff Manor, New York 10510 (1977).

Leif Hermansson er tekn. dr. i kemi og arbejder i dag ved
Silikatforskningsinstituttet i Göteborg. Han er med sin familie bosat i
Allingsås. Under et års studier og forskning i USA indenfor sit fagområde
kom han gennem kristne venner i kontakt med Guds-matematikken.






BIBELENS MATEMATISKE
SYVTALSMØNSTER

Den russiske matematiker,
dr. Ivan Panin, omvendte sig,
da han så tallet 7 på hvert
eneste af Skriftens blade.


Verden blev skabt på 7 dage. Af hver art af rene dyr og fugle
der taget 7 ind i arken for "at holde sæd på al jorden i live."
Der blev givet Noa 7 dages varsel. Ved Mosebøgernes offerlove og
højtider forekommer 7 lamper, 7 usyrede brød, som skulle nydes i 7 dage, 7
årlige højtider, 7 uger, 7 år, 7 gange 7 år og 7 dages adskillelse på grund
af urenhed.
Blodet fortsætter helt frem til Johannes' Åbenbaring med de 7
breve til de 7 menigheder, de 7 ånder, de 7 guldlysestager, de 7 stjerner,
de 7 engle - bogen med de 7 segl, dyret med de 7 horn. De 7 øjne, de 7
basuner, de 7 tordener, de 7000 personer, der blev slået ihjel, dragen med
de 7 hoveder og de 7 kroner, de 7 plager, de 7 skåle, de 7 bjerge og de 7
konger.
Bibelen har noget med tallet 7 at gøre. Forskere verden over
regner det for at være tallet ¨på FULDKOMMENHED. Men Guds fuldkomne bog er
mere forbundet med dette tal, end de fleste regner med.
I 1911 udkom på Island et lille uanseligt skrift af missionær
Arthur Gook: "Kan man stole på sin Bibel?" Det blev udgivet på forfatterens
eget forlag og er et forsvar for Guds ords troværdighed midt i en
bibelkritisk tid. Det siste kapitel hedder "Bibelens matematik". Heri
omtales den tidligere religiøse fritænker, russeren dr. Ivan Panin, Grafton,
Amerika.
Dr. Ivan Panin var matematiker, og han gav sig en dag til at
studere Bibelen af litterær interesse. Da han beherskede både græsk og
hebraisk, besluttede han sig til at læse den på grundsproget, og dermed var
faktisk hans store opdagelse gjort. Bogstaverne i hebraisk og græsk har
nemlig også talværdi - ligesom på latin, hvor man f.eks. kan skrive 1959
således: MCMLIX. I det græske alfabet betyder bogstavet "alfa" også 1, og
bogstavet "beta" betyder 2, "gamma" 3 o.s.v.
Som den matematisk videnskabsmand nu langsomt forsøgte at læse
sig igennem grundteksterne i Bibelen, for bedst muligt at forstå deres
indhold, og for som fritænker at danne sig en mening om det kristne budskab,
så opererede tallene hele tiden i hans hoved. Ustandseligt trådte ved
bogstavernes talværdi nye systemer frem for hans indre øje, og han blev mere
og mere klar over, at denne besynderlige bog, som han sad med, havde
matematisk sammenhæng. Han kunne endnu ikke afgøre, om der var en Gud til
eller ej, og han vidste ikke om denne Bibel, som kristne troede på, var Guds
ord, men han var klar over, at denne bog ikke var forfattet og nedskrevet af
almindelige mennesker. En mægtig matematiker stod bag.

Den matematiske sammenhæng

En sør gudsfrygt kom over ham, da han lidt efter lidt begyndte
at se, at der ikke kun var en besynderlig matematisk sammenhæng i de hellige
skrifter, men at tallet 7 hele tiden dominerede.
Han læste Bibelens første sætning: "i begyndelsen skabte Gud
himmelen og jorden", og hans matematiske hjerne regristrerede, at denne
sætning på hebraisk består af 7 ord. I alt 28 bogstaver (4 x 7). Pludselig
var det, som om han ikke så ordenes mening, men kun deres talværdi, og
ordene "Gud", "himmelen" og "jorden" trådte frem for hans blik som på et
regnebræt. De havde alle en talværdi af 14 (2 x 7).
Han prøvede at sætte den hebraiske artikel til, men tallet kunne
ikke slås i stykker. Det forblev deleligt med 7. Han lagde det til
sætningens verbum og fik talværdien 203 (29 x 7). Så samlede han i blinde
det første og sidste bogstav i ordet og fik tallet 133 (19 x 7). Så tog
han - for at prøve noget tilfældigt - talværdien af de første, mellemste og
siste bogstaver i alle sætningens 7 ord og kom til tallet 1393 (199 x 7).
Derefter gav han sig til at tælle bogstaver. Bogstaverne i det fjerde og
femte ord gav 7. Han fortsatte med det sjette og syvende ord, det gav også
7.
Den matematiske fritænker Ivan Panin var ved at blive slået "på
sit eget felt". Han vidste, at dette ikke kunne være tilfældigt. Ifølge
matematikkens regler kunne sådan en tilfældighed kun forekomme een ud af 7
gange 7 gange 7 gange 7 gange 7 gange 7 gange 7 gange. Det vil sige een mod
823.543 gange.
Panin læste videre. Det samme gentog sig i vers 2: "Og jorden
var øde og tom" og videre i det tredje vers - ja, hele kapitlet ud. Han så,
at Bibelen iberegnet alle dens slægtregistre var sammenvævet i et
kæmpemæssigt syvtalsmønster.
Var dette menneskeværk? Var det i det hele taget muligt? Dr.
Ivan Panin kaldte to venner til sig, som var kyndige i det hebraiske og
græske sprog, og i 13 uger arbejdede de nøjsommeligt sammen for ved hjælp af
leksika og udregninger bare at opbygge een eneste sætning på de to sprog
efter syvtalsprincippet.

En offentlig udfordring

Dette førte til den matematiske videnskabsmands omvendelse. Han
vidste nemlig, at Bibelen ikke er fremkommet ved lærde menneskers kendskab
til græsk, hebraisk og matematik - men at den er skrevet af hellige mænd fra
forskellige samfundslag, fra konger til bønder, hyrder og fiskere. Den er
ikke blevet til ved et skrivebord ved hjælp af leksika og udregninger, men
er skrevet over 1600 år af ulærde folk af forskellig nationalitet. Disse
mennesker kendte ikke hinnanden, de levede ofte langt fra hverandre og havde
kun eet tilfælles - de var Guds mænd, drevet af Helligånden.
Dr. Ivan Panin offentliggjorde sin opdagelse i bladet New York
Sun, og han fremlagde sine beviser fra det første kapitel i Ny Testamente.
Dette var så meget mere bemærkelsesværdigt som det kapitel
begynder med en stamtavle med en lang opremsning af navne, nemlig Jesu
Kristi stamtavle, der fra vers 1-11 går fra Abraham, det jødiske folks
stamtavle, til udlændigheden, da de ophørte med at være et selvstændigt
folk, og så fra vers 12-17, der fører fra udlændigheden til Kristus. Var det
muligt for "den store matematiker", som stod bag denne navneliste at
fastholde syvmønstret ved opremsning af familier og fødsler gennem
generationer?
I bladet New York Sun lagde dr. Panin sit materiale frem for
læserne: "Den første del af stamtavlen," skrev han "indeholder 49 ord (7 x
7). Disse består af 266 bogstaver (38 x 7)".
Der findes 42 substantiver (6 x 7). Af disse er 35 egennavne (5
x 7) og de resterende 7 almindelige substantiver. Af de 35 egennavne er 28
mandlige (4 x 7). De 7 øvrige er kvindelige.
Men dr. Panin lod det ikke være ved dette. Han gik videre end
til kapitlets indledende stamtavle, og tog også beretningen om Jesu fødsel
med, som står nedskrevet i versene 18-25.
Disse vers indeholder 161 ord (23 x 7). Hele ordforrådet tæller
77 ord (11 x 7), som forekommer i 105 former (15 x 7). Idet englen taler til
Josef, benyttes 28 ord (4 x 7). Af de 105 former anvender englen 35 (5 x 7).
Summen af ordenes talværdi er delelig med 7.
"Prøv at konstruere en sådan beretning på 160 ord i Deres eget
sprog efter samme matematiske skema," udfordrede Panin. Han vidste, det var
umuligt.
"Og tænk så," skriver han videre, "at det samme gør sig gældende
i de øvrige kapitler helt frem til Mattæus' sidste kapitel, hvor
evangelisten slutter med at bruge 7 ord, som han ikke har brugt før.
Fænomenet gentager sig hos Markus, Lukas og Johannes.
Dr. Ivan Panin var grebet af Gud. Han så de hellige skrifter
gennemtrængt af klarhed og en styrende ånd, som hvilede over al inspiration.
I flyveskrifter og artikler blev han nu fortaler for Guds ords sandheder. En
gang udfordrede han offentligt ni kendte rationalister i teologi, tre
præster fra forskellige kirkesamfund of en redaktør til at tilbagevise
hans "facts". Det er vist nok fra denne fejde, at hans opstilling fra Jesu
ypperstepræstelige bøn i Joh. 17 findes. Efter hans optegnelser indeholder
dette kapitel i den græske grundtekst følgende:


490 ord, 70 x 7
49 sætninger, 7 x 7
1162 vokaler, 166 x 7
917 konsonanter, 131 x 7
98 verbum, 14 x 7
77 navneord, 11 x 7
70 konjunktioner, 10 x 7
49 præpositioner, 7 x 7
126 pronominer, 18 x 7
70 adverbier og artikler, 10 x 7
49 pronominer, som refererer til Kristus, 7 x 7
91, som viser hen til personer i Guddommen, 13 x 7
7, som refererer til Gud Fader
7, som viser hen til verden

Ingen af Panins modstandere kunne tilbagevise hans matematiske
grundighed. De indrømmede, at der var 7 bønner i Fadervor, at Jesus talte 7
ord på korset, at han gjorde 35 undergerninger og talte 35 lignelser. De
bøjede sig for, at Bibelens bøger ikke efter grundteksten er 66, men 63 (9 x
7), fordi Samuels-, Konge- og Krønikebøgerne ikke regnes for to i den
hebraiske Bibel.
"Og glem ikke," lød Paninss sidste ord, "at 7 personer er blevet
oprejst fra de døde. 2 i Gamle og 5 i Ny Testamente."

Der vil uden tvivl være mennesker, som læser dette, der vil
finde det interessant. Men derved er intet vundet. At nogen finder Bibelen
interessant, hjælper ikke deres sjæl til frelse. Men i det øjeblik et
menneske fatter tillid til Guds ord, så er grundlaget givet for varig hjælp.
Der er noget i dette univers, der er sandt. Guds ord er sande. Bibelen er
troværdig. Aldrig er nogen blevet skuffet ved at sætte lid til dette stærke
ord, som taler om de evige ting, og som er inspireret af Gud selv. Det er et
fuldkommet ord, som kan frelse fuldkommet. Som solstråler er sammensat af 7
farver, sådan bringer dette ord sollys i fortabte og håbløse hjerter og
sind, og som al musik er baseret på det indbyrdes forhold mellem 7 toner,
sådan giver dette ord en ny lovsang til alle dem, som troede, at sangens tid
var ophørt - at der ikke var noget at synge for mere - og som havde opgivet
og tabt modet.
"Tydes dine ord, så bringer de lys, de giver enfoldige indsigt"
(Salme 119,130).




--------------------------------------------------------------------









 
 
Preben Stærk (12-05-2001)
Kommentar
Fra : Preben Stærk


Dato : 12-05-01 12:33

Hej det var simpelthen et godt skift, hvornår får vi resten


--
Mvh
Preben Stærk
..
"Ole Madsen" <olem@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:9dhlpr$7vi$2@news.inet.tele.dk...
>
>
> --------------------------------------------------------------------
>
> Guds Matematik og Syvtalsmønstret
>
> Det er en glæde for mig med denne artikel at præsentere
> brudstykker af en bog, der ud fra et videnskabeligt synspunkt handler om
det
> mest slående og vidunderlige, som jeg har hørt om Bibelen og dens
> tilblivelse. Det drejer sig om den matematiske opbygning, som findes i den
> oprindelige bibeltekst. At Bibelen indeholder talsymbolik er almindelig
> kendt og accepteret. Det, der skal gøres rede for her, har imidlertid
> ingenting at gøre med talsymbolik eller taltolkning.
> At Bibelen har et matematisk system indbygget beror på, at den
> er skrevet på hebraisk og græsk, og disse sprog er matematisk opbygget. I
> disse sprog anvendes bogstaverne enten som bogstaver eller tal. F.eks.:
Det
> græske A, B og C hedder alfa, beta og gamma, men gælder tillige som
tallene
> 1, 2 og 3. I begge sprog gælder de første ni bogstaver for enere, de næste
> for tiere og de sidste for hundrede. Bibelen kan således betragtes som en
> stor samling tal. F.eks. Johs. 3:16 begynder "guds-matematisk": 1770, 104,
> 355 osv.
> Det nye er, at de tal, som ordene danner, står i relation til
> indholdet på en højst bemærkelsesværdig måde. For hvert bibelsk tema eller
> emne findes der et karakteristisk tal, således at ord og udtryk eller
endog
> det hele bibelvers, der tilhører emnet alle er delbare med det for emnet
> aktuelle tal.
> For at tydeliggøre det, giver vi her nogle eksempler. Til
emnet
> Jesu fødsel kan man finde i det mindste 32 udtryk (navneord, hele
> skriftsteder eller vigtige dele af dem), som kan deles med 111. Dette tal
er
> vigtigt, da det hebraiske ord for Gud Jahve netop danner dette tal. Ordet
> for Jesus danner tallet 888 (111 x 8). Her er en fortegnelse over de til
> Jesu fødsel direkte hørende skriftsteder:
> Matt. 1:20,21,23,25. Matt. 2:1,2,6,8,9,13,20. Luk. 1:31,35,42.
> Luk. 2:6,7,12,15,16,17,21,27,34,40. Ap.G. 4:30. Gal. 4:4. Åb. 12:2,4,5.
>
> Sandsynligheden for, at alle disse skriftsteder eller bibelord
> er delbare med 111, er uendelig lav. Professionelle statistikere har
> beregnet, at sandsynligheden er så lav som 1 til 31 608 834 580 000 000
000
> 000 000. Sandsynligheden for dette skulle være den samme som, hvis en
person
> ville vælge den rigtige prik ud at alle de prikker, der kunne dække hele
vor
> jord og desuden ca. 200.000 andre planeter af jordens størrelse; og det
> skulle være prikker så små og tæt placerede, at der på en kvadratdecimeter
> kunne være 5.000 prikker.
> Hele Bibelen er fuld af den slags systematisk matematik. B.la.
> kan nævnes, at følgende Jesu-navne også er delelige med 111: Jesus
Kristus,
> Gus, Herre, Jesu navn, mit navn, min elskede Søn, Nazaræeren, Frelser,
Guds
> gave. Ordet, det Levende Ord, Verdens Lys, Morgenstjernen, Den klare
> Morgenstjerne, Alfa og Omega, Begyndelsen og enden, samt mange andre.
> Følgende centrale skriftsteder, der omhandler Jesu oprindelse
og
> guddom, er alle delelige med 111: "Se, jomfruen skal blive frugtsommelig
og
> føde en søn, og man skal give ham navnet Immanuel!" (det betyder: Gud med
> os) (Matt. 1:23)
> "Denne er min Søn, den elskede, i ham har jeg velbehag"
(2.Pet.
> 1:17).
> "Ja, Herre! jeg tror, at du er Kristus, Guds Søn" (Joh.
11:27).
> "Jesus fra Nazaret, som var en profet, mægtig i gerning og ord
> for Gud" (Luk. 24:19b).
> "Jesus fra Nazaret, en mand, som over for jer er udpeget af
Gud
> ved kraftige gerninger og undere og tegn" (Ap.G. 2:22b).
> "Ordet blev kød og tog bolig iblandt os" (Joh. 1:14a).
> "I det var liv, og livet var menneskenes lys" (Joh. 1:4).
> "I Ham skabtes alt" (Kol.. 1:16a).
> "Guds lam, som bærer verdens synd" (Joh. 1:29).
> "Værdig er lammet, det slagtede" (Åb. 5:12).
>
> Dette er kun et udpluk af de vigtige skriftsteder, der alle
> handler om Jesus og hans værk, og alle er delelige med guds-tallet 111.
> For andre bibelske emner findes andre karakteristiske tal. Ved
> ordet "fisk" har man tallet 153 (det tal, der direkte omtales i Joh.
21:11)
> som grundtal. Følgende ord eller udtryk er delelige med 153: fisk, net,
> menneskefiskere, følge Jesus osv. For den onde og hans rige får tallet 276
> og/eller 666. begge tal findes nævnt i Bibelen (Ap.G. 27:37 og Åb. 13:18)
> Over hundrede udtryk har relation til 276, bl.a. Satan, den onde,
brødrenes
> anklager, anklager, Beelzebul, dragen, at lyve, løgnens fader, helvede
osv.
> Ord dannet af summen 666 er bl.a følgende: verdensherskeren, vilddyret,
> dragens mund.
> Sandsynligheden for, at dette overordentlige svære matematiske
> system, ved en tilfældighed, skulle være dannet gennem Bibelen, er så
> mikroskopisk, at det grænser til det rent umulige. Når man tænker på, at
> Bibelen er skrevet på to sprog, græsk og hebraisk, af ca. 40 forfattere
> gennem ca. 1600 år, og det største matematiske geni i løbet af et helt liv
> højst ville kunne nå at skrive et kapitel på denne måde, så er der kun den
> mulighed tilbage (hvad mange i tro har taget imod), at Gud har været den
> store "designer" af Bibelens hovedtanker, og at Gud ved Helligånden,
> indåndede sit ord i de bibelske forfatteres tanker.
> Mit hjerte vender sig mod Gud, og med løftede hænder vil jeg
> udråbe: TAK, GUD, FOR DIT ORD!
> Min opfattelse er, at hvis dette præsenteres på den rigtige
> måde, kan "Guds-matematikken" blive til stor glæde og være trosstyrkende
for
> mange kristne, og et hjælpemiddel for ikke-troende til at begynde at tage
> Bibelen alvorligt. Leif Hermansson
>
> Reference:
> Jerry Lucas og Del Wasburn "Theomatics". Stein and
> Day/Publishers/Scarborough House, Briarcliff Manor, New York 10510 (1977).
>
> Leif Hermansson er tekn. dr. i kemi og arbejder i dag ved
> Silikatforskningsinstituttet i Göteborg. Han er med sin familie bosat i
> Allingsås. Under et års studier og forskning i USA indenfor sit fagområde
> kom han gennem kristne venner i kontakt med Guds-matematikken.
>
>
>
>
>
>
> BIBELENS MATEMATISKE
> SYVTALSMØNSTER
>
> Den russiske matematiker,
> dr. Ivan Panin, omvendte sig,
> da han så tallet 7 på hvert
> eneste af Skriftens blade.
>
>
> Verden blev skabt på 7 dage. Af hver art af rene dyr og fugle
> der taget 7 ind i arken for "at holde sæd på al jorden i live."
> Der blev givet Noa 7 dages varsel. Ved Mosebøgernes offerlove
og
> højtider forekommer 7 lamper, 7 usyrede brød, som skulle nydes i 7 dage, 7
> årlige højtider, 7 uger, 7 år, 7 gange 7 år og 7 dages adskillelse på
grund
> af urenhed.
> Blodet fortsætter helt frem til Johannes' Åbenbaring med de 7
> breve til de 7 menigheder, de 7 ånder, de 7 guldlysestager, de 7 stjerner,
> de 7 engle - bogen med de 7 segl, dyret med de 7 horn. De 7 øjne, de 7
> basuner, de 7 tordener, de 7000 personer, der blev slået ihjel, dragen med
> de 7 hoveder og de 7 kroner, de 7 plager, de 7 skåle, de 7 bjerge og de 7
> konger.
> Bibelen har noget med tallet 7 at gøre. Forskere verden over
> regner det for at være tallet ¨på FULDKOMMENHED. Men Guds fuldkomne bog er
> mere forbundet med dette tal, end de fleste regner med.
> I 1911 udkom på Island et lille uanseligt skrift af missionær
> Arthur Gook: "Kan man stole på sin Bibel?" Det blev udgivet på
forfatterens
> eget forlag og er et forsvar for Guds ords troværdighed midt i en
> bibelkritisk tid. Det siste kapitel hedder "Bibelens matematik". Heri
> omtales den tidligere religiøse fritænker, russeren dr. Ivan Panin,
Grafton,
> Amerika.
> Dr. Ivan Panin var matematiker, og han gav sig en dag til at
> studere Bibelen af litterær interesse. Da han beherskede både græsk og
> hebraisk, besluttede han sig til at læse den på grundsproget, og dermed
var
> faktisk hans store opdagelse gjort. Bogstaverne i hebraisk og græsk har
> nemlig også talværdi - ligesom på latin, hvor man f.eks. kan skrive 1959
> således: MCMLIX. I det græske alfabet betyder bogstavet "alfa" også 1, og
> bogstavet "beta" betyder 2, "gamma" 3 o.s.v.
> Som den matematisk videnskabsmand nu langsomt forsøgte at læse
> sig igennem grundteksterne i Bibelen, for bedst muligt at forstå deres
> indhold, og for som fritænker at danne sig en mening om det kristne
budskab,
> så opererede tallene hele tiden i hans hoved. Ustandseligt trådte ved
> bogstavernes talværdi nye systemer frem for hans indre øje, og han blev
mere
> og mere klar over, at denne besynderlige bog, som han sad med, havde
> matematisk sammenhæng. Han kunne endnu ikke afgøre, om der var en Gud til
> eller ej, og han vidste ikke om denne Bibel, som kristne troede på, var
Guds
> ord, men han var klar over, at denne bog ikke var forfattet og nedskrevet
af
> almindelige mennesker. En mægtig matematiker stod bag.
>
> Den matematiske sammenhæng
>
> En sør gudsfrygt kom over ham, da han lidt efter lidt begyndte
> at se, at der ikke kun var en besynderlig matematisk sammenhæng i de
hellige
> skrifter, men at tallet 7 hele tiden dominerede.
> Han læste Bibelens første sætning: "i begyndelsen skabte Gud
> himmelen og jorden", og hans matematiske hjerne regristrerede, at denne
> sætning på hebraisk består af 7 ord. I alt 28 bogstaver (4 x 7). Pludselig
> var det, som om han ikke så ordenes mening, men kun deres talværdi, og
> ordene "Gud", "himmelen" og "jorden" trådte frem for hans blik som på et
> regnebræt. De havde alle en talværdi af 14 (2 x 7).
> Han prøvede at sætte den hebraiske artikel til, men tallet
kunne
> ikke slås i stykker. Det forblev deleligt med 7. Han lagde det til
> sætningens verbum og fik talværdien 203 (29 x 7). Så samlede han i blinde
> det første og sidste bogstav i ordet og fik tallet 133 (19 x 7). Så tog
> han - for at prøve noget tilfældigt - talværdien af de første, mellemste
og
> siste bogstaver i alle sætningens 7 ord og kom til tallet 1393 (199 x 7).
> Derefter gav han sig til at tælle bogstaver. Bogstaverne i det fjerde og
> femte ord gav 7. Han fortsatte med det sjette og syvende ord, det gav også
> 7.
> Den matematiske fritænker Ivan Panin var ved at blive slået
"på
> sit eget felt". Han vidste, at dette ikke kunne være tilfældigt. Ifølge
> matematikkens regler kunne sådan en tilfældighed kun forekomme een ud af 7
> gange 7 gange 7 gange 7 gange 7 gange 7 gange 7 gange. Det vil sige een
mod
> 823.543 gange.
> Panin læste videre. Det samme gentog sig i vers 2: "Og jorden
> var øde og tom" og videre i det tredje vers - ja, hele kapitlet ud. Han
så,
> at Bibelen iberegnet alle dens slægtregistre var sammenvævet i et
> kæmpemæssigt syvtalsmønster.
> Var dette menneskeværk? Var det i det hele taget muligt? Dr.
> Ivan Panin kaldte to venner til sig, som var kyndige i det hebraiske og
> græske sprog, og i 13 uger arbejdede de nøjsommeligt sammen for ved hjælp
af
> leksika og udregninger bare at opbygge een eneste sætning på de to sprog
> efter syvtalsprincippet.
>
> En offentlig udfordring
>
> Dette førte til den matematiske videnskabsmands omvendelse.
Han
> vidste nemlig, at Bibelen ikke er fremkommet ved lærde menneskers kendskab
> til græsk, hebraisk og matematik - men at den er skrevet af hellige mænd
fra
> forskellige samfundslag, fra konger til bønder, hyrder og fiskere. Den er
> ikke blevet til ved et skrivebord ved hjælp af leksika og udregninger, men
> er skrevet over 1600 år af ulærde folk af forskellig nationalitet. Disse
> mennesker kendte ikke hinnanden, de levede ofte langt fra hverandre og
havde
> kun eet tilfælles - de var Guds mænd, drevet af Helligånden.
> Dr. Ivan Panin offentliggjorde sin opdagelse i bladet New York
> Sun, og han fremlagde sine beviser fra det første kapitel i Ny Testamente.
> Dette var så meget mere bemærkelsesværdigt som det kapitel
> begynder med en stamtavle med en lang opremsning af navne, nemlig Jesu
> Kristi stamtavle, der fra vers 1-11 går fra Abraham, det jødiske folks
> stamtavle, til udlændigheden, da de ophørte med at være et selvstændigt
> folk, og så fra vers 12-17, der fører fra udlændigheden til Kristus. Var
det
> muligt for "den store matematiker", som stod bag denne navneliste at
> fastholde syvmønstret ved opremsning af familier og fødsler gennem
> generationer?
> I bladet New York Sun lagde dr. Panin sit materiale frem for
> læserne: "Den første del af stamtavlen," skrev han "indeholder 49 ord (7 x
> 7). Disse består af 266 bogstaver (38 x 7)".
> Der findes 42 substantiver (6 x 7). Af disse er 35 egennavne
(5
> x 7) og de resterende 7 almindelige substantiver. Af de 35 egennavne er 28
> mandlige (4 x 7). De 7 øvrige er kvindelige.
> Men dr. Panin lod det ikke være ved dette. Han gik videre end
> til kapitlets indledende stamtavle, og tog også beretningen om Jesu fødsel
> med, som står nedskrevet i versene 18-25.
> Disse vers indeholder 161 ord (23 x 7). Hele ordforrådet
tæller
> 77 ord (11 x 7), som forekommer i 105 former (15 x 7). Idet englen taler
til
> Josef, benyttes 28 ord (4 x 7). Af de 105 former anvender englen 35 (5 x
7).
> Summen af ordenes talværdi er delelig med 7.
> "Prøv at konstruere en sådan beretning på 160 ord i Deres eget
> sprog efter samme matematiske skema," udfordrede Panin. Han vidste, det
var
> umuligt.
> "Og tænk så," skriver han videre, "at det samme gør sig
gældende
> i de øvrige kapitler helt frem til Mattæus' sidste kapitel, hvor
> evangelisten slutter med at bruge 7 ord, som han ikke har brugt før.
> Fænomenet gentager sig hos Markus, Lukas og Johannes.
> Dr. Ivan Panin var grebet af Gud. Han så de hellige skrifter
> gennemtrængt af klarhed og en styrende ånd, som hvilede over al
inspiration.
> I flyveskrifter og artikler blev han nu fortaler for Guds ords sandheder.
En
> gang udfordrede han offentligt ni kendte rationalister i teologi, tre
> præster fra forskellige kirkesamfund of en redaktør til at tilbagevise
> hans "facts". Det er vist nok fra denne fejde, at hans opstilling fra Jesu
> ypperstepræstelige bøn i Joh. 17 findes. Efter hans optegnelser indeholder
> dette kapitel i den græske grundtekst følgende:
>
>
> 490 ord, 70 x 7
> 49 sætninger, 7 x 7
> 1162 vokaler, 166 x 7
> 917 konsonanter, 131 x 7
> 98 verbum, 14 x 7
> 77 navneord, 11 x 7
> 70 konjunktioner, 10 x 7
> 49 præpositioner, 7 x 7
> 126 pronominer, 18 x 7
> 70 adverbier og artikler, 10 x 7
> 49 pronominer, som refererer til Kristus, 7 x 7
> 91, som viser hen til personer i Guddommen, 13 x 7
> 7, som refererer til Gud Fader
> 7, som viser hen til verden
>
> Ingen af Panins modstandere kunne tilbagevise hans matematiske
> grundighed. De indrømmede, at der var 7 bønner i Fadervor, at Jesus talte
7
> ord på korset, at han gjorde 35 undergerninger og talte 35 lignelser. De
> bøjede sig for, at Bibelens bøger ikke efter grundteksten er 66, men 63 (9
x
> 7), fordi Samuels-, Konge- og Krønikebøgerne ikke regnes for to i den
> hebraiske Bibel.
> "Og glem ikke," lød Paninss sidste ord, "at 7 personer er
blevet
> oprejst fra de døde. 2 i Gamle og 5 i Ny Testamente."
>
> Der vil uden tvivl være mennesker, som læser dette, der vil
> finde det interessant. Men derved er intet vundet. At nogen finder Bibelen
> interessant, hjælper ikke deres sjæl til frelse. Men i det øjeblik et
> menneske fatter tillid til Guds ord, så er grundlaget givet for varig
hjælp.
> Der er noget i dette univers, der er sandt. Guds ord er sande. Bibelen er
> troværdig. Aldrig er nogen blevet skuffet ved at sætte lid til dette
stærke
> ord, som taler om de evige ting, og som er inspireret af Gud selv. Det er
et
> fuldkommet ord, som kan frelse fuldkommet. Som solstråler er sammensat af
7
> farver, sådan bringer dette ord sollys i fortabte og håbløse hjerter og
> sind, og som al musik er baseret på det indbyrdes forhold mellem 7 toner,
> sådan giver dette ord en ny lovsang til alle dem, som troede, at sangens
tid
> var ophørt - at der ikke var noget at synge for mere - og som havde
opgivet
> og tabt modet.
> "Tydes dine ord, så bringer de lys, de giver enfoldige
indsigt"
> (Salme 119,130).
>
>
>
>
> --------------------------------------------------------------------
>
>
>
>
>
>
>
>



Ole Madsen (12-05-2001)
Kommentar
Fra : Ole Madsen


Dato : 12-05-01 13:41


Preben Stærk <Strong@familie.tele.dk> wrote in message
news:9dj74i$75p$1@news.inet.tele.dk...
> Hej det var simpelthen et godt skift, hvornår får vi resten

Du har fået det

Ole



Rasmus Underbjerg Pi~ (16-05-2001)
Kommentar
Fra : Rasmus Underbjerg Pi~


Dato : 16-05-01 02:01

"Ole Madsen" <olem@post6.tele.dk> mælte sligt:

> Det nye er, at de tal, som ordene danner, står i relation til
>indholdet på en højst bemærkelsesværdig måde.

Det er nu ikke nyt. Det er en påstand, man finder helt tilbage til de
gamle rabbinere.

>For hvert bibelsk tema eller emne findes der et karakteristisk tal,
>således at ord og udtryk eller endog det hele bibelvers, der tilhører
>emnet alle er delbare med det for emnet aktuelle tal.

Men antallet af mulige temaer, et vers kan smides ind under, samt
muligheden for både at have tal *lig* dette temas tal og *delelige* med
temaets gør sandsynligheden for at man vil "ramme korrekt" noget større.

> For at tydeliggøre det, giver vi her nogle eksempler. Til emnet
>Jesu fødsel kan man finde i det mindste 32 udtryk (navneord, hele
>skriftsteder eller vigtige dele af dem), som kan deles med 111. Dette tal er
>vigtigt, da det hebraiske ord for Gud Jahve netop danner dette tal.

Det hebræiske ord for "Gud Jahve" er »jhwh 'lhjm« (kun konsonanterne har
numerisk værdi), hvilket bliver til 10+5+6+5+1+30+5+10+40 = 112.

>Ordet for Jesus danner tallet 888 (111 x 8).

Navnet "Iêsous" har ganske vist værdien 888, ja, men hvorfor ganger man
pludselig med otte? Bare for at få det til at stemme?

>Her er en fortegnelse over de til Jesu fødsel direkte hørende skriftsteder:
> Matt. 1:20,21,23,25. Matt. 2:1,2,6,8,9,13,20. Luk. 1:31,35,42.
>Luk. 2:6,7,12,15,16,17,21,27,34,40. Ap.G. 4:30. Gal. 4:4. Åb. 12:2,4,5.

Dog siges der ikke noget om, hvilke ord eller ordsammensætninger, der
skal give 111 eller kunne deles med 111. Og som sagt giver »jhwh 'lhjm«
ikke 111, men 112. Det er ikke min intention at jokke rundt i folks tro,
men dette holder dog ikke. Et udtryk, der giver 111 er derimod »'dnj
j'l«, som betyder "Herren er et fjols" eller hvad med »jhwh 'b nbl«, som
betyder "Jahve er far til en dåre". Sådan kan der sammensættes et utal
af udtryk til at passe et bestemt nummer - og der kan sikkert findes de,
der er langt mindre smigrende end disse.

> Sandsynligheden for, at alle disse skriftsteder eller bibelord
>er delbare med 111, er uendelig lav. Professionelle statistikere har
>beregnet, at sandsynligheden er så lav som 1 til 31 608 834 580 000 000 000
>000 000. Sandsynligheden for dette skulle være den samme som, hvis en person
>ville vælge den rigtige prik ud at alle de prikker, der kunne dække hele vor
>jord og desuden ca. 200.000 andre planeter af jordens størrelse; og det
>skulle være prikker så små og tæt placerede, at der på en kvadratdecimeter
>kunne være 5.000 prikker.

Virkelig? Så kan der vel absolut ikke være nogen tvivl om, at Jahve er
far til en dåre?

>Hele Bibelen er fuld af den slags systematisk matematik. B.la.
>kan nævnes, at følgende Jesu-navne også er delelige med 111: Jesus Kristus,

Iêsous Xristos = 888 + 600 + 100 + 10 + 200 + 300 + 70 + 200 = 2368 /
111 = 21,333... forkert.

>Gus,

Under antagelse af, at du mener "Gud":
Theos = 9 + 5 + 70 + 200 = 284 / 111 = 2,558.... forkert.

>Herre,

Kyrios = 20 + 400 + 100 + 10 + 70 + 200 = 800 / 111 = 7,207... forkert.

>Jesu navn,

to onoma Iêsou = 300 + 70 + 70 + 50 + 70 + 40 + 1 + 10 + 8 + 200 + 70 +
400 = 1289 = 11,612... forkert.

[klippeklippe... jeg gad ærligt talt ikke regne flere ud]

> "Denne er min Søn, den elskede, i ham har jeg velbehag" (2.Pet.
>1:17).

"Outos estin o uios mou o agapêtos eis on egô eudokêsa" = 5449 / 111 =
49,090... forkert.

> Verden blev skabt på 7 dage.

På seks dage, remember? 7 er i øvrigt et udbredt helligtal i en lang
række kulturer. Det samme er 3.

> Han læste Bibelens første sætning: "i begyndelsen skabte Gud
>himmelen og jorden", og hans matematiske hjerne regristrerede, at denne
>sætning på hebraisk består af 7 ord. I alt 28 bogstaver (4 x 7).

Hvis man ikke medtager fordoblinger, ja.

>Pludselig var det, som om han ikke så ordenes mening, men kun deres
>talværdi, og ordene "Gud", "himmelen" og "jorden" trådte frem for hans
>blik som på et regnebræt. De havde alle en talværdi af 14 (2 x 7).

Hvordan dælen får han en talværdi af 14 ud af dem? Gud har en talværdi
af 86, himlen af 375 og jorden af 296. Måske menes der, at ordene
tilsammen har 14 bogstaver (igen, hvis man ikke tæller fordoblingen
med)...

> Han prøvede at sætte den hebraiske artikel til, men tallet kunne
>ikke slås i stykker. Det forblev deleligt med 7.

Den ovenforstående er *med* artikler. Tager man artiklerne af har ordene
kun 12 bogstaver (uden fordoblingen). 12 er ikke deleligt med 7.

Og så blev klokken sent og man gad ikke regne mere på gamle oldtekster,
som nogle frygteligt gerne ville have skubbet et hemmeligt mønster ind
i.

God nat....

Venlig hilsen,


--
=-=-=-= "Kæmp for alt, hvad du har kært; dø, om så det gælder =-=-=-=
* Rasmus Underbjerg Pinnerup <> }{obbes (ICQ UIN="4070320") *
* hobbes@post1.tele.dk <> http://home1.inet.tele.dk/hobbes/index.html *
=-=-=-=-=-= Da er livet ej så svært, døden ikke heller." =-=-=-=-=-=

Ole Madsen (16-05-2001)
Kommentar
Fra : Ole Madsen


Dato : 16-05-01 13:22


Rasmus Underbjerg Pinnerup <hobbes@post1.tele.dk> wrote in message
news:50c3gtcohbjvdo6b3qgceslbr7qp8rdlt9@4ax.com...
> "Ole Madsen" <olem@post6.tele.dk> mælte sligt:
>
> > Det nye er, at de tal, som ordene danner, står i relation til
> >indholdet på en højst bemærkelsesværdig måde.
>
> Det er nu ikke nyt. Det er en påstand, man finder helt tilbage til de
> gamle rabbinere.

VIl du skrive hvor du har det fra?

Ole



Mr. D (16-05-2001)
Kommentar
Fra : Mr. D


Dato : 16-05-01 14:55


Ole Madsen <olem@post6.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9dtqua$ki8$1@news.inet.tele.dk...
>
> VIl du skrive hvor du har det fra?

Det har han ikke nogen steder fra, Ole. Han tæller blot. Så enkelt

Mr. D



Stefan Bruhn (16-05-2001)
Kommentar
Fra : Stefan Bruhn


Dato : 16-05-01 16:49

On Wed, 16 May 2001 15:54:57 +0200, "Mr. D" <s-griis@post5.tele.dk>
wrote:

>> VIl du skrive hvor du har det fra?
>
>Det har han ikke nogen steder fra, Ole. Han tæller blot. Så enkelt

Hvordan kan man tælle hvad de gamle rabinnere mente?

--
Mvh. Stefan
Website: http://ghashul.dk/
"I demand the right to keep and arm bears"
"A computer without Windows, is like a fish without a bicycle"

Mr. D (16-05-2001)
Kommentar
Fra : Mr. D


Dato : 16-05-01 16:57


Stefan Bruhn <news001@3x7.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:2685gtoieg4untlnt9qsmd2u0q058kr591@ghashul.dk...
> On Wed, 16 May 2001 15:54:57 +0200, "Mr. D" <s-griis@post5.tele.dk>
> wrote:
>
> >> VIl du skrive hvor du har det fra?
> >
> >Det har han ikke nogen steder fra, Ole. Han tæller blot. Så enkelt
>
> Hvordan kan man tælle hvad de gamle rabinnere mente?

Det kan man heller ikke. Men man kan tælle bogstaver, bogstavsværdi, ord
og ordenes værdi. Artiklen om 7 tals systemet lagde op til, at der er et
bestemt talmøsnter i ord og bogstaver brugt igennem Bibelen. Nogle af
eksemplerne kunne man selv checke efter, dersom man kan hebræisk/græsk -
simpelthen ved at tælle bogstaver og bogstavsværdier. Rasmus gjorde
dette, men nåede ikke til samme resultat som forfatteren. Man må så
undre sig over, hvorfor dette er sådan, og jeg ved det ærlig talt ikke.
Jeg kan ikke forestille mig, at forfatteren til artiklen ville publicere
noget, der var så forkert, at rasmus ved umiddelbar ligefrem tælling kan
afsløre det som forkert. Så for mig at se, må der et eller andet sted
være en forklaring.

Noget helt andet er, at tal og talværdier havde stor betydning for
jøderne, og at udforske dette er utroligt spændende. Men der findes så
mange kristne, der føler sig drevet til at drive det alt for vidt, så
vidt, at det bliver det pure tankespind - og dette er kun til skade for
den troende. Måske er der sket noget i den retning her.

Mr. D

Simon Griis
www.amen.nu



Stefan Bruhn (16-05-2001)
Kommentar
Fra : Stefan Bruhn


Dato : 16-05-01 18:35

On Wed, 16 May 2001 17:56:48 +0200, "Mr. D" <s-griis@post5.tele.dk>
wrote:

>> Hvordan kan man tælle hvad de gamle rabinnere mente?
>
>Det kan man heller ikke. Men man kan tælle bogstaver, bogstavsværdi, ord
>og ordenes værdi.

Men det indlæg du svarede på omhandlede hvorledes Rasmus vidste hvad de
gamle rabinnere mente (det var i hvert fald det der var quotet).

Det var såmænd bare det ;)

--
Mvh. Stefan
Website: http://ghashul.dk/
"I demand the right to keep and arm bears"
"A computer without Windows, is like a fish without a bicycle"

Mr. D (16-05-2001)
Kommentar
Fra : Mr. D


Dato : 16-05-01 19:13


Stefan Bruhn <news001@3x7.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:1he5gt0a2gqo6gn9cugtaff19dbu2d9380@ghashul.dk...
> On Wed, 16 May 2001 17:56:48 +0200, "Mr. D" <s-griis@post5.tele.dk>
> wrote:
>
> Men det indlæg du svarede på omhandlede hvorledes Rasmus vidste hvad
de
> gamle rabinnere mente (det var i hvert fald det der var quotet).

1) Artiklen omhandlede ikke, hvad de gamle rabbinere mente. Den
omhandlede den russiske videnskabsmand Ivan Panins resultater efter
studie af Bibelens grundtekst. Det er vigtigt at påpege, at selvom tal
og talværdi havde en hvis betydning både for rabbinere og for den første
kirke, omhandler artiklen ikke først og fremmest disses betragtninger,
men en videnskabsmands tanker fra den moderne tids begyndelse.

2) ...og nej, Rasmus vidste ikke, hvad de gamle rabbinere tænkte. Dels
handler det ikke om, hvad *de* tænkte, men hvad Ivan Panin tænkte.

3) ...og nej, Rasmus behøver ikke at vide, hvad de gamle rabbinere
tænkte og ikke engang, hvad Panin tænkte. Alt han behøver at gøre, er at
tælle. Se blot her:

Artklen sagde:
>Til emnet
>Jesu fødsel kan man finde i det mindste 32 udtryk (navneord, hele
>skriftsteder eller vigtige dele af dem), som kan deles med 111. Dette
tal er
>vigtigt, da det hebraiske ord for Gud Jahve netop danner dette tal.

Rasmus svarer:
Det hebræiske ord for "Gud Jahve" er »jhwh 'lhjm« (kun konsonanterne har
numerisk værdi), hvilket bliver til 10+5+6+5+1+30+5+10+40 = 112.

Han behøver ikke studere rabbinere eller Panin for at skrive dette. Han
behøver blot lave en opgørelse over det hebræiske ord for Gud Jahve. Han
kommer til 112, mens artiklen hævder det er 111. Og sådan har han gjort
med det hele. Blot talt værdien af de hebræiske ord, som de står i
grundteksten.

Men hvorfor og hvordan man kommer til så forskellige resultater, ved jeg
ikke, og jeg undres. Jeg forstår ikke, at Panin har ønsket og har kunnet
offentliggøre sine resultater uden større ståhej, om det virkelig er
sandt, at en førsteårshebræiskstuderende kan pille det hele fra
hinanden. Også selvom den førsteårshebræiskstuderende skulle være nok så
genial.

Mr. D



Stefan Bruhn (16-05-2001)
Kommentar
Fra : Stefan Bruhn


Dato : 16-05-01 19:26

On Wed, 16 May 2001 20:12:46 +0200, "Mr. D" <s-griis@post5.tele.dk>
wrote:

>1) Artiklen omhandlede ikke, hvad de gamle rabbinere mente. Den
>omhandlede den russiske videnskabsmand Ivan Panins resultater efter
>studie af Bibelens grundtekst. Det er vigtigt at påpege, at selvom tal
>og talværdi havde en hvis betydning både for rabbinere og for den første
>kirke, omhandler artiklen ikke først og fremmest disses betragtninger,
>men en videnskabsmands tanker fra den moderne tids begyndelse.

Nej, det ved jeg udemærket.
Dit svar var *ikke* til Rasmus post, men til Ole madsens som så således
ud:

>Rasmus Underbjerg Pinnerup <hobbes@post1.tele.dk> wrote in message
>news:50c3gtcohbjvdo6b3qgceslbr7qp8rdlt9@4ax.com...
>> "Ole Madsen" <olem@post6.tele.dk> mælte sligt:
>>
>> > Det nye er, at de tal, som ordene danner, står i relation til
>> >indholdet på en højst bemærkelsesværdig måde.
>>
>> Det er nu ikke nyt. Det er en påstand, man finder helt tilbage til de
>> gamle rabbinere.
>
>VIl du skrive hvor du har det fra?
>
>Ole

--
Mvh. Stefan
Website: http://ghashul.dk/
"I demand the right to keep and arm bears"
"A computer without Windows, is like a fish without a bicycle"

Mr. D (16-05-2001)
Kommentar
Fra : Mr. D


Dato : 16-05-01 19:41


Stefan Bruhn <news001@3x7.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:tdh5gtcp6v9b0efukjhov32scd1rb93tbh@ghashul.dk...
> On Wed, 16 May 2001 20:12:46 +0200, "Mr. D" <s-griis@post5.tele.dk>
> wrote:
>
> Nej, det ved jeg udemærket.
> Dit svar var *ikke* til Rasmus post, men til Ole madsens som så
således
> ud:

Okay okay, vi er åbenbart gået helt fejl af hinanden.

Men om dit spørgsmål går på dette, da er vel svaret nemt nok. Rasmus ved
det - og det kan enhver anden også komme til at vide - ved at læse de
gamle rabbinere (specielt kabbalisterne), som mente at ord, tal og
mening har en intern sammenhæng.

Mr. D

> >> > Det nye er, at de tal, som ordene danner, står i
relation til
> >> >indholdet på en højst bemærkelsesværdig måde.
> >>
> >> Det er nu ikke nyt. Det er en påstand, man finder helt tilbage til
de
> >> gamle rabbinere.




P. Larsen (16-05-2001)
Kommentar
Fra : P. Larsen


Dato : 16-05-01 19:03


"Mr. D" <s-griis@post5.tele.dk> wrote in message
news:9du8ei$53c$1@news.inet.tele.dk...
> Stefan Bruhn <news001@3x7.dk> skrev i en
> nyhedsmeddelelse:2685gtoieg4untlnt9qsmd2u0q058kr591@ghashul.dk...
> > On Wed, 16 May 2001 15:54:57 +0200, "Mr. D" <s-griis@post5.tele.dk>
> > wrote:
> > >> VIl du skrive hvor du har det fra?
> > >Det har han ikke nogen steder fra, Ole. Han tæller blot. Så enkelt
> > Hvordan kan man tælle hvad de gamle rabinnere mente?
>
> Det kan man heller ikke. Men man kan tælle bogstaver, bogstavsværdi, ord
> og ordenes værdi. Artiklen om 7 tals systemet lagde op til, at der er et
> bestemt talmøsnter i ord og bogstaver brugt igennem Bibelen. Nogle af
> eksemplerne kunne man selv checke efter, dersom man kan hebræisk/græsk -
> simpelthen ved at tælle bogstaver og bogstavsværdier. Rasmus gjorde
> dette, men nåede ikke til samme resultat som forfatteren. Man må så
> undre sig over, hvorfor dette er sådan, og jeg ved det ærlig talt ikke.

Det er da blot et bevis på, hvor let det er at fordreje folks hoveder med
nonens skjult bag udeladelser og hurtigtale. Vi bør alle være taknemmelige
for, at der stadig er folk som Rasmus der (nemt) gør op med den slags smudsk
så vi kan koncenterere os om det essensielle.

> Jeg kan ikke forestille mig, at forfatteren til artiklen ville publicere
> noget, der var så forkert, at rasmus ved umiddelbar ligefrem tælling kan
> afsløre det som forkert. Så for mig at se, må der et eller andet sted
> være en forklaring.

Så fordi der er udgivet en bog, må det være rigtigt?
Minder mig om HC Andersens eventyr om Fjerden der blev til fem høns. Der
sluttes med, at "Og det må være sandt, for det stod i Avisen" (ak ak, jeg
husker ikke den rigtige ordstilling længere).

Der udgives mange værker, hvis sandhedsværdi mildt sagt er svært at finde.
Der er mange mennesker med underlige ideer, der uanset påvisninger om det
modsatte, fastholder deres argumenter. Af samme kalibre som ovenstående, kan
nævnes "The Bible Code" - der præcis på samme måde som Rasmus gjorde, kan
tilbagevises. Men der er stadig nogle standhaftige tilhængere af denne
"teori".

> Noget helt andet er, at tal og talværdier havde stor betydning for
> jøderne, og at udforske dette er utroligt spændende. Men der findes så
> mange kristne, der føler sig drevet til at drive det alt for vidt, så
> vidt, at det bliver det pure tankespind - og dette er kun til skade for
> den troende. Måske er der sket noget i den retning her.

Det kunne være ....

--
P. Larsen



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408936
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste