/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Olielampe lyser
Fra : Olesen


Dato : 11-09-04 13:27

Min olielampe har lyst 2 gange.
Igår og idag.

Det skete begge gange da jeg bremsede jævnt halv-friskt
da jeg sku' dreje skarpt ned af en sidevej.

Lyset lyste 1-2 sekunder og forsvandt såsnart
bilen rettedes op.

For lav oliestand eller blot en 'elektro-glitch' ? *S*

Checker standen i morgen.



 
 
Bo Rasmussen (11-09-2004)
Kommentar
Fra : Bo Rasmussen


Dato : 11-09-04 13:34

"Olesen" <olesen@jubiipost.dk> skrev i en meddelelse
news:4142ef09$0$280$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Min olielampe har lyst 2 gange.
> Igår og idag.
>
> Det skete begge gange da jeg bremsede jævnt halv-friskt
> da jeg sku' dreje skarpt ned af en sidevej.
>
> Lyset lyste 1-2 sekunder og forsvandt såsnart
> bilen rettedes op.
>
> For lav oliestand eller blot en 'elektro-glitch' ? *S*
>
> Checker standen i morgen.
>
>

Sandsynligvis.

Havde engang en bil, hvor benzinmåleren ved ca. halv tank ved hurtige
venstresving indikerede 'tom' og ved hård opbremsning 'fuld'.

Bo



Kent Nielsen (11-09-2004)
Kommentar
Fra : Kent Nielsen


Dato : 11-09-04 13:37


"Olesen" <olesen@jubiipost.dk> skrev i en meddelelse
news:4142ef09$0$280$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Min olielampe har lyst 2 gange.
> Igår og idag.
SNIP
>
> Checker standen i morgen.

Øhh, det er da vist 14 dage for sent ?
Ja det lyder med 99% sikkerhed som for lav oliestand.

--
Mvh
Kent Nielsen



Folmer Rasmussen (11-09-2004)
Kommentar
Fra : Folmer Rasmussen


Dato : 11-09-04 13:55

On Sat, 11 Sep 2004 14:26:45 +0200, "Olesen" <olesen@jubiipost.dk>
wrote:

>Min olielampe har lyst 2 gange.
>Igår og idag.
>
>Det skete begge gange da jeg bremsede jævnt halv-friskt
>da jeg sku' dreje skarpt ned af en sidevej.
>
>Lyset lyste 1-2 sekunder og forsvandt såsnart
>bilen rettedes op.
>
>For lav oliestand eller blot en 'elektro-glitch' ? *S*
>
>Checker standen i morgen.

>--

Du kører sikkert med TEC2000 tilsat olien, og det giver sig udslag i,
at viscositeten bliver så lav, at olietryksindikatoren ikke kan følge
med.

Altså, alt i alt et sundhedstegn. )

Venlig hilsen
Folmer



Henrik B. (14-09-2004)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 14-09-04 21:17


"Folmer Rasmussen" <folmer@rasmussen.mail.dk> skrev i en meddelelse
news:e9t5k0136urhtscsibmn2bf0958s515509@4ax.com...

> >For lav oliestand eller blot en 'elektro-glitch' ? *S*
> >
> >Checker standen i morgen.
>
> >--
>
> Du kører sikkert med TEC2000 tilsat olien, og det giver sig udslag i,
> at viscositeten bliver så lav, at olietryksindikatoren ikke kan følge
> med.
>
> Altså, alt i alt et sundhedstegn. )

*ROFL*

M.v.h.



Leo Jensen (11-09-2004)
Kommentar
Fra : Leo Jensen


Dato : 11-09-04 14:27


"Olesen" <olesen@jubiipost.dk> skrev i en meddelelse
news:4142ef09$0$280$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Min olielampe har lyst 2 gange.
> Igår og idag.
>
> Det skete begge gange da jeg bremsede jævnt halv-friskt
> da jeg sku' dreje skarpt ned af en sidevej.
>
> Lyset lyste 1-2 sekunder og forsvandt såsnart
> bilen rettedes op.
>
> For lav oliestand eller blot en 'elektro-glitch' ? *S*
>
> Checker standen i morgen.

Det kan være for sent. Jeg ser på den lampe som en motorskiftsindikator,
hvis omdrejningstallet ellers er over 300...

Leo



JBH (11-09-2004)
Kommentar
Fra : JBH


Dato : 11-09-04 16:16

"Olesen" <olesen@jubiipost.dk> skrev i en meddelelse
news:4142ef09$0$280$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Min olielampe har lyst 2 gange.
> Igår og idag.
>
> Det skete begge gange da jeg bremsede jævnt halv-friskt
> da jeg sku' dreje skarpt ned af en sidevej.
>
> Lyset lyste 1-2 sekunder og forsvandt såsnart
> bilen rettedes op.
>
> For lav oliestand eller blot en 'elektro-glitch' ? *S*
>


Mest sandsynligt fordi motoren taber olietrykket, pga. for lav oliestand.
Dengang jeg kørte Opel, startede de hydrauliske ventil løftere med at
skraldre, senere begyndte olielampen at lyse når jeg drejede. Det oplevede
jeg flere gange,, hver gang hjalp det at hælde et par liter olie på.
Motoren tog ikke skade. Bilen "døde" som andre Opelér pga rust.

(Det er bl,a derfor Opel aldrig deltager i Racerløb....Mekanikerne kan
simpelthen ikke nå at lave rust/pladearbejde i pitstoppene

Check din oliestand, det er ikke sikkert din motor er ligeså sejlivet.


mvh
JBH



Lykke (12-09-2004)
Kommentar
Fra : Lykke


Dato : 12-09-04 09:16


"Olesen" <olesen@jubiipost.dk> skrev i en meddelelse
news:4142ef09$0$280$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> Checker standen i morgen.
>
> ??? Det skulle du have gjort i går.

Vh
Poul



Olesen (12-09-2004)
Kommentar
Fra : Olesen


Dato : 12-09-04 12:49


"Lykke" <FUCK*SPAM!@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:41440624$0$242$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> "Olesen" <olesen@jubiipost.dk> skrev i en meddelelse
> news:4142ef09$0$280$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> >
> > Checker standen i morgen.
> >
> > ??? Det skulle du have gjort i går.

Tror næppe 1 dag fra eller til gør det store,
hvis først uheldet er ude *S*.

Men der var ingen olie på oliepinden, men
den kom med den obligatoriske 'sky'
ved start, så helt tom kan den næppe
ha' været.

TEC2000 forever Young *S*.

-men ja, jeg vil checke lidt oftere.



Ivar Madsen (12-09-2004)
Kommentar
Fra : Ivar Madsen


Dato : 12-09-04 13:25

Olesen skrev:

> Tror næppe 1 dag fra eller til gør det store,
> hvis først uheldet er ude *S*.

Hvis det er den dag den brander sammen, så er det vitalt, ellers er jeg
tilbøjlig til at være enig.

> Men der var ingen olie på oliepinden, men
> den kom med den obligatoriske 'sky'
> ved start, så helt tom kan den næppe
> ha' været.

Olie lampen lyser først for sent, den lyser ikke når olie standen er for
lav, men når olie trykket er for lavt. Ret mig endelig hvis jeg tager fejl
her!

Faren ved at køre med for lidt olie er ikke at der ikke bliver smurt, men at
olien ikke bliver kølet nok, inden den skal ind i motoren og varmes igen,
derved kan motoren blive for varm. Om olien mister smøreevne når den er for
varm ved jeg ikke, det kommer sikkert an på hvilken olie man bruger,,,

--
Med venlig hilsen Ivar Madsen
--------------------------------------------------------------------------------
Jeg har lavet en ny hjemmeside http://milli.dk/

alexbo (12-09-2004)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 12-09-04 13:40


"Ivar Madsen" skrev

> Olie lampen lyser først for sent, den lyser ikke når olie standen er for
> lav, men når olie trykket er for lavt. Ret mig endelig hvis jeg tager fejl
> her!
Det gør du ikke.

> Om olien mister smøreevne når den er for
> varm ved jeg ikke, det kommer sikkert an på hvilken olie man bruger,
Også her rammer du rigtigt.
Motorolie opfører sig ikke meget anderledes end madolie, og grænsen mellem
god varm olie og noget branket forkullet noget er hårfin.

mvh
Alex Christensen



Olesen (12-09-2004)
Kommentar
Fra : Olesen


Dato : 12-09-04 13:45


"Ivar Madsen" <spam.usenet.im@milli.dk> skrev i en meddelelse
news:ci1f6p$44m$1@news.milli.dk...

> Hvis det er den dag den brander sammen, så er det vitalt, ellers er jeg
> tilbøjlig til at være enig.

Præcis.

> > Men der var ingen olie på oliepinden, men
> > den kom med den obligatoriske 'sky'
> > ved start, så helt tom kan den næppe
> > ha' været.
>
> Olie lampen lyser først for sent, den lyser ikke når olie standen er for
> lav, men når olie trykket er for lavt. Ret mig endelig hvis jeg tager fejl
> her!

Enig.
Men nu lyste den kun 1 sekundt.
Og den gjorde det to dage i træk, og
begge gange hvor jeg bremsede kraftigere ned
end normalt ved bykørsel, og jeg tog et skarpt sving.

Hvis trykket er for lavt, så burde den lyse konstant,
og ikke hvis man kun tar et sving. Trykket burde være
den samme.
Ved ikke helt hvordan sådan en trykmåler fungerer.

> Faren ved at køre med for lidt olie er ikke at der ikke bliver smurt, men
at
> olien ikke bliver kølet nok, inden den skal ind i motoren og varmes igen,
> derved kan motoren blive for varm. Om olien mister smøreevne når den er
for
> varm ved jeg ikke, det kommer sikkert an på hvilken olie man bruger,,,

-og sålænge termometret ikke viser unormalt gætter
jeg på min indikator har virket som den skulle, alstå
minde om, at nu skal der ses efter.



Thomas Rasmussen (12-09-2004)
Kommentar
Fra : Thomas Rasmussen


Dato : 12-09-04 16:05

On Sun, 12 Sep 2004 14:44:37 +0200, Olesen wrote:

> -og sålænge termometret ikke viser unormalt gætter
> jeg på min indikator har virket som den skulle, alstå
> minde om, at nu skal der ses efter.

Du bruger forhåbentlig ikke olielampen som indikator for at du skal huske
at tjekke olie eller lign? Mindst en gang om måneden (og oftere hvis man
kører meget) bør man lige hive motorklappen op og tjekke vand, olie og
evt. andre væsker (servo, bremse, sprinkler) Som anden her i tråden
skriver, så kan det meget vel være for sent når lyset først tænder,
så hellere tage et i opløbet. Hvis der forsvinder olie alt for hurtigt,
så bør man også finde ud af hvor det bliver af.

Det tager et splitsekund lige at hive pinden op, man får samtidig også
et indtryk af om olien er ved at være træt. Hvis den er sort og ser
generelt træls ud, så er det nok også ved at være tid til et skift.

/Thomas



alexbo (12-09-2004)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 12-09-04 16:16


"Olesen" skrev


> Hvis trykket er for lavt, så burde den lyse konstant,
> og ikke hvis man kun tar et sving. Trykket burde være
> den samme

Den mister trykket fuldstændigt når den smule olie der er, løber over i det
ene hjørne af bundkarret, så suger oliepumpen luft.
Det er den hurtigste måde at ødelægge motoren.
For et stykke tid siden var der et indlæg fra en skribent, han havde kørt en
halv rundkørsel rundt med olielampen lysende, det kostede en ny motor.

Med den smule olie der er tilbage når olien kun lige ned i bundkarret, så
bliver det sendt på en ny tur rundt, uden af nå at afkøle.
Din olie er på hårdt arbejde og giver snart op.

mvh
Alex Christensen



Olesen (12-09-2004)
Kommentar
Fra : Olesen


Dato : 12-09-04 17:00


"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i en meddelelse
news:ci1pdc$ep2$1@news.cybercity.dk...
>


> Den mister trykket fuldstændigt når den smule olie der er, løber over i
det
> ene hjørne af bundkarret, så suger oliepumpen luft.

Okay.

> Det er den hurtigste måde at ødelægge motoren.

Hvis det handler om max 2*2 sekunder "uden smøring"
tror jeg næppe det er værre end et par koldstarter ved minus 15.

> For et stykke tid siden var der et indlæg fra en skribent, han havde kørt
en
> halv rundkørsel rundt med olielampen lysende, det kostede en ny motor.

Ja, dêt indlæg studsede jeg også lidt over.

> Med den smule olie der er tilbage når olien kun lige ned i bundkarret, så
> bliver det sendt på en ny tur rundt, uden af nå at afkøle.
> Din olie er på hårdt arbejde og giver snart op.

Ikke længere *S*.
Og hvor meget varmere blir' olien i praksis ?



alexbo (12-09-2004)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 12-09-04 18:06


"Olesen" skrev ...

> Hvis det handler om max 2*2 sekunder "uden smøring"
> tror jeg næppe det er værre end et par koldstarter ved minus 15.
Tja, det er svært at sammenligne, det afhænger jo også af belastningen på
motoren mens der ingen olie er.
Hvis lampen lyser mens man bremser er belastningen selvfølgelig ikke stor,
men hvis den lyser mens man giver gas på vej rundt i et sving, så gør det
ondt.

> Og hvor meget varmere blir' olien i praksis ?
Jeg ved det ikke, men du kan ikke aflæse det på tempmåleren, kølevandet
bliver ikke varmere selvom olien er ved at koge.

mvh
Alex Christensen




Martin Johansen [600~ (12-09-2004)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 12-09-04 18:41

alexbo skrev:

> Hvis lampen lyser mens man bremser er belastningen selvfølgelig ikke
> stor, men hvis den lyser mens man giver gas på vej rundt i et sving, så
> gør det ondt.

Ja det kostede mig en motor.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"
Mandrake Linux 9.2 med Fluxbox 0.9.6devel
Registered Linux User # 301406 (http://counter.li.org)


Olesen (12-09-2004)
Kommentar
Fra : Olesen


Dato : 12-09-04 18:54


"Martin Johansen [6000]" <visit_my@website.tuxx.dk> skrev i en meddelelse
news:pan.2004.09.12.17.41.15.531551@website.tuxx.dk...
> alexbo skrev:
>
> > Hvis lampen lyser mens man bremser er belastningen selvfølgelig ikke
> > stor, men hvis den lyser mens man giver gas på vej rundt i et sving, så
> > gør det ondt.
>
> Ja det kostede mig en motor.

Ærgerligt, men jeg synes stadigvæk selv fuld
gas i den tid det ku ta at komme rundt ikke burde
betyde det fjerneste, når man ser hvad motorene
ofte bydes til brændertræf og ræs i almindelighed.

Det drejer sig trods alt om ganske få sekunder i
en rundkørsel, men ok, er noget slidt eller uheldet
bare ude, så kan det jo gå galt ;o/



Martin Johansen [600~ (12-09-2004)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 12-09-04 19:13

Olesen skrev:

> Det drejer sig trods alt om ganske få sekunder i en rundkørsel, men ok,
> er noget slidt eller uheldet bare ude, så kan det jo gå galt ;o/

Problemet er i de "få sekunder" har motoren ingen smørring pga. olien
løber væk fra sien/pumpen.

Ved alm. ræs ud af lige har den smørring konstant.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"
Mandrake Linux 9.2 med Fluxbox 0.9.6devel
Registered Linux User # 301406 (http://counter.li.org)


Olesen (12-09-2004)
Kommentar
Fra : Olesen


Dato : 12-09-04 19:21


"Martin Johansen [6000]" <visit_my@website.tuxx.dk> skrev i en meddelelse
news:pan.2004.09.12.18.13.10.996245@website.tuxx.dk...


> Problemet er i de "få sekunder" har motoren ingen smørring pga. olien
> løber væk fra sien/pumpen.

Jamen ER det et stort problem ?
Først skal systemet jo løbes 'tom', og så
går der sikkert en rum tid, inden olien er HELT væk,
og først dêr blir lejet varmere og varmere, og med
den fart er man igen ude af rundkørslen og den kan suge igen..
Mon ikke der har været noget helt andet galt inden ?

> Ved alm. ræs ud af lige har den smørring konstant.

ok



Martin Johansen [600~ (12-09-2004)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 12-09-04 20:30

Olesen skrev:

> Jamen ER det et stort problem ?

Nej... det er MEGET større..

> Først skal systemet jo løbes 'tom', og så går der sikkert en rum tid,
> inden olien er HELT væk, og først dêr blir lejet varmere og varmere, og
> med den fart er man igen ude af rundkørslen og den kan suge igen.. Mon
> ikke der har været noget helt andet galt inden ?

Den oliefilm er hurtigere væk end du kan nå at sige bisbens gibsgebis
på swahili.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"
Mandrake Linux 9.2 med Fluxbox 0.9.6devel
Registered Linux User # 301406 (http://counter.li.org)


alexbo (12-09-2004)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 12-09-04 19:14


"Olesen" skrev

> Ærgerligt, men jeg synes stadigvæk selv fuld
> gas i den tid det ku ta at komme rundt ikke burde
> betyde det fjerneste, når man ser hvad motorene
> ofte bydes til brændertræf og ræs i almindelighed.

Jamen også der er det olietrykket der holder motorene i live.
At køre uden olietryk er som at stå på ski uden sne.
Prøv at fortælle en styrtløber at der lige er stykke uden sne på vej ned af
bjerget, men det er han ovre på et par sekunder.

mvh
Alex Christensen



Thomas Rasmussen (12-09-2004)
Kommentar
Fra : Thomas Rasmussen


Dato : 12-09-04 19:23

On Sun, 12 Sep 2004 19:53:45 +0200, Olesen wrote:

> Ærgerligt, men jeg synes stadigvæk selv fuld
> gas i den tid det ku ta at komme rundt ikke burde
> betyde det fjerneste, når man ser hvad motorene
> ofte bydes til brændertræf og ræs i almindelighed.
>
> Det drejer sig trods alt om ganske få sekunder i
> en rundkørsel, men ok, er noget slidt eller uheldet
> bare ude, så kan det jo gå galt ;o/

Well... jeg har flere gange hørt om folk (bilklubber og lign) der har
eksperimenteret med at se hvor mange tæsk en motor kunne klare
(afmonteret). Og hvis der er olie på den så kører den glimrende, selv
hvis man hiver vandet af den kører den forholdsvis smertefrit videre
noget tid. Men hiver du olien af den, så dør motoren *meget* hurtigt
(under 10 sek), så du skal ikke antage at det 'ikke gør så meget'. Et
andet problem man vel kan få, er hvis pumpen begynder at hive luft
istedet for olie rundt, med risiko for at luften forhindre at olien
efterfølgende kan cirkulere frit, så bliver motoren sikkert træt af
situationen meget hurtigt.

Så istedet for at diskutere her, syntes jeg du skulle bruge 30 sekunder
hver 14 dag og checke olien, og hvis den mangler, så top op med en olie
magen til. Lad for guds skyld være med at vente til olietrykslampen
lyser! En ny motor koster mange mange tusinde kr (inkl. montering) en
liter olie koster vel en 50'er og den tid du bruger på at checke olien
koster måske 1 kr om ugen, det regnestykke kan vist kun give et resultat!

Mvh
Thomas

Olesen (12-09-2004)
Kommentar
Fra : Olesen


Dato : 12-09-04 19:37


"Thomas Rasmussen" <thomas@p7.dk.invalid> skrev i en meddelelse
news:pan.2004.09.12.18.22.42.972355@p7.dk.invalid...

> noget tid. Men hiver du olien af den, så dør motoren *meget* hurtigt
> (under 10 sek).

Okay.
Jeg synes det lyder til at være alt for kort tid trods alt.
Men en skade kan jo også være alt fra rivninger til
at den sætter sig helt.

>
> Så istedet for at diskutere her, syntes jeg du skulle bruge 30 sekunder
> hver 14 dag og checke olien, og hvis den mangler, så top op med en olie
> magen til. Lad for guds skyld være med at vente til olietrykslampen
> lyser! En ny motor koster mange mange tusinde kr (inkl. montering) en
> liter olie koster vel en 50'er og den tid du bruger på at checke olien
> koster måske 1 kr om ugen, det regnestykke kan vist kun give et resultat!

Nu vil jeg tro jeg kan få en motor mage til smidt i nakken
for langt mindre *S*, men i princippet har du helt ret,
og det var også kun et tilfælde jeg var uopmærksom
men blev advaret i tide.



Hans L. Jørgensen (12-09-2004)
Kommentar
Fra : Hans L. Jørgensen


Dato : 12-09-04 21:16

Olesen wrote:
> Okay.
> Jeg synes det lyder til at være alt for kort tid trods alt.
> Men en skade kan jo også være alt fra rivninger til
> at den sætter sig helt.
>
På Volvo siger man at en arbejdsvarm motor skal kunne holde til at køre uden
olietryk i 30 sekunder, uden at der sker varig skade.
>
> Nu vil jeg tro jeg kan få en motor mage til smidt i nakken
> for langt mindre *S*, men i princippet har du helt ret,
> og det var også kun et tilfælde jeg var uopmærksom
> men blev advaret i tide.

Enten bruger din motor utroligt meget motorolie, eller også var det tilfælde
af uopmærksomhed noget langt, vel minimum 1000 km. selv med en olietørstig
motor

Selv om min ikke skal efterfyldes mellem olieskift (7500 km) kigger jeg da
efter motoroliestanden mindst for hver 1000-1500 km.



--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg



Ivar Madsen (13-09-2004)
Kommentar
Fra : Ivar Madsen


Dato : 13-09-04 03:25

Hans L. Jørgensen skrev:

> Selv om min ikke skal efterfyldes mellem olieskift (7500 km) kigger jeg da
> efter motoroliestanden mindst for hver 1000-1500 km.

På den lastbil jeg køre i, der checkes der olie konstant, den har en
oliestandsmåler, der angiver mangel (eller overmængde) i halve litter.

--
Med venlig hilsen Ivar Madsen
--------------------------------------------------------------------------------
Jeg har lavet en ny hjemmeside http://milli.dk/

Casper Bang (12-09-2004)
Kommentar
Fra : Casper Bang


Dato : 12-09-04 20:28

> så top op med en olie
> magen til.

Betyder det meget om det er olie magen til?
Den forrige eger af min bil har umidelbart før salget skiftet olie, så jeg
har INGEN anelse om hvad der er på nu...



Thomas Rasmussen (12-09-2004)
Kommentar
Fra : Thomas Rasmussen


Dato : 12-09-04 20:56

On Sun, 12 Sep 2004 21:28:00 +0200, Casper Bang wrote:

>> så top op med en olie
>> magen til.
>
> Betyder det meget om det er olie magen til?
> Den forrige eger af min bil har umidelbart før salget skiftet olie, så jeg
> har INGEN anelse om hvad der er på nu...

Dét jeg har fået at vide flere steder fra, er at man egentlig bare skal
sørge for at det er samme type og spec. på olien. Dvs. hvis der er 10w40
Semi syntetisk, så skal man hælde det samme på den. Jeg ved faktisk
ikke om det er godt at "blande" olien. Måske er det fint nok hvis du
hælder en fuldsyntetisk 5w40 eller lign. på. Der må dog være nogle
oliekyndige derude der kender svaret?

/Thomas

Roberto Saldo (13-09-2004)
Kommentar
Fra : Roberto Saldo


Dato : 13-09-04 07:11

Thomas Rasmussen wrote:
> On Sun, 12 Sep 2004 21:28:00 +0200, Casper Bang wrote:
>
>
>>>så top op med en olie
>>>magen til.
>>
>>Betyder det meget om det er olie magen til?
>>Den forrige eger af min bil har umidelbart før salget skiftet olie, så jeg
>>har INGEN anelse om hvad der er på nu...
>
>
> Dét jeg har fået at vide flere steder fra, er at man egentlig bare skal
> sørge for at det er samme type og spec. på olien. Dvs. hvis der er 10w40
> Semi syntetisk, så skal man hælde det samme på den. Jeg ved faktisk
> ikke om det er godt at "blande" olien. Måske er det fint nok hvis du
> hælder en fuldsyntetisk 5w40 eller lign. på. Der må dog være nogle
> oliekyndige derude der kender svaret?

Jeg er ingenlunde oliekyndig, men hvis jeg skal vælge imellem ingen olie
= haveri eller 12w43 olie pga blanderi ved jeg godt hvad jeg vælger.

Mvh
Roberto Saldo

Thomas Rasmussen (15-09-2004)
Kommentar
Fra : Thomas Rasmussen


Dato : 15-09-04 16:58

On Mon, 13 Sep 2004 08:10:45 +0200, Roberto Saldo wrote:

> Jeg er ingenlunde oliekyndig, men hvis jeg skal vælge imellem ingen olie
> = haveri eller 12w43 olie pga blanderi ved jeg godt hvad jeg vælger.

Jeg ville da også selv vælge at blande, men hvis jeg kørte på en
fuldsyntetisk olie (5w40) og blandede noget mineralsk olie i (15w50 eller
lign) så ville jeg nok ikke køre så fandens langt i den før jeg ville
få foretaget et olieskift. Mens hvis jeg toppede op med en olie med samme
spec. ville jeg ikke bekymre mig om skift før olien alligevel trængte
til det.

/Thomas

Ivar Madsen (12-09-2004)
Kommentar
Fra : Ivar Madsen


Dato : 12-09-04 16:57

Olesen skrev:

> Men nu lyste den kun 1 sekundt.
> Og den gjorde det to dage i træk, og
> begge gange hvor jeg bremsede kraftigere ned
> end normalt ved bykørsel, og jeg tog et skarpt sving.

Det viser at du har for lidt olie på motoren.

> Hvis trykket er for lavt, så burde den lyse konstant,
> og ikke hvis man kun tar et sving.

Nej, som de andre har skrevet, så lyser den når der ikke er tryk på, fordi
olien har samlet sig et andet sted i bundkaret.

> Trykket burde være
> den samme.

Kan olie pumpen få fat i olien, så kan den lave tryk, men hvis olien bliver
suget op igen med det samme, fordi der er for lidt olie, så bliver den ikke
kølet ned, og bliver for varm.

> Ved ikke helt hvordan sådan en trykmåler fungerer.

Tryk eller ikke tryk.

>> Faren ved at køre med for lidt olie er ikke at der ikke bliver smurt, men
>> at
>> olien ikke bliver kølet nok, inden den skal ind i motoren og varmes igen,
>> derved kan motoren blive for varm. Om olien mister smøreevne når den er
>> for
>> varm ved jeg ikke, det kommer sikkert an på hvilken olie man bruger,,,
> -og sålænge termometret ikke viser unormalt gætter
> jeg på min indikator har virket som den skulle, alstå
> minde om, at nu skal der ses efter.

Termometeret sider på kølevandet, og det behøves ikke at blive varmer fordi
olien er det.

Jeg ved ikke om det findes på personbiler, men på store biler er det ikke
unormalt med en oliekøler

--
Med venlig hilsen Ivar Madsen
--------------------------------------------------------------------------------
Jeg har lavet en ny hjemmeside http://milli.dk/

Olesen (12-09-2004)
Kommentar
Fra : Olesen


Dato : 12-09-04 17:04


"Ivar Madsen" <spam.usenet.im@milli.dk> skrev i en meddelelse
news:ci1rkg$591$1@news.milli.dk...
> Olesen skrev:
>
> > Men nu lyste den kun 1 sekundt.
> > Og den gjorde det to dage i træk, og
> > begge gange hvor jeg bremsede kraftigere ned
> > end normalt ved bykørsel, og jeg tog et skarpt sving.
>
> Det viser at du har for lidt olie på motoren.

Ja.

> > Hvis trykket er for lavt, så burde den lyse konstant,
> > og ikke hvis man kun tar et sving.
>
> Nej, som de andre har skrevet, så lyser den når der ikke er tryk på, fordi
> olien har samlet sig et andet sted i bundkaret.

Ok..så overlever den nok de par sekunder 'uden olie' *S*


> > Trykket burde være
> > den samme.
>
> Kan olie pumpen få fat i olien, så kan den lave tryk, men hvis olien
bliver
> suget op igen med det samme, fordi der er for lidt olie, så bliver den
ikke
> kølet ned, og bliver for varm.

Lyder logisk, men hvor varm mon olien kan tåle at blive,
når det er en fuldsyntetisk ?
Hvis en olie kan blive 'for varm', altså så den mister
sin smøring(!), så må motortemp. vel også stige synligt
på måleren ?


> > Ved ikke helt hvordan sådan en trykmåler fungerer.
>
> Tryk eller ikke tryk.

Ok...

> >> Faren ved at køre med for lidt olie er ikke at der ikke bliver smurt,
men
> >> at
> >> olien ikke bliver kølet nok, inden den skal ind i motoren og varmes
igen,
> >> derved kan motoren blive for varm. Om olien mister smøreevne når den er
> >> for
> >> varm ved jeg ikke, det kommer sikkert an på hvilken olie man bruger,,,
> > -og sålænge termometret ikke viser unormalt gætter
> > jeg på min indikator har virket som den skulle, alstå
> > minde om, at nu skal der ses efter.
>
> Termometeret sider på kølevandet, og det behøves ikke at blive varmer
fordi
> olien er det.
>
> Jeg ved ikke om det findes på personbiler, men på store biler er det ikke
> unormalt med en oliekøler


Og disse har typisk flere liter i sumpen som måske kunne
være kølende nok (mængden).



Lykke (12-09-2004)
Kommentar
Fra : Lykke


Dato : 12-09-04 14:45


"Olesen" <olesen@jubiipost.dk> skrev i en meddelelse
news:414437a2$0$213$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "Lykke" <FUCK*SPAM!@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> news:41440624$0$242$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> >
> > "Olesen" <olesen@jubiipost.dk> skrev i en meddelelse
> > news:4142ef09$0$280$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> > >
> > > Checker standen i morgen.
> > >
> > > ??? Det skulle du have gjort i går.
>
> Tror næppe 1 dag fra eller til gør det store,
> hvis først uheldet er ude *S*.
>
> Men der var ingen olie på oliepinden, men
> den kom med den obligatoriske 'sky'
> ved start, så helt tom kan den næppe
> ha' været.
>
> TEC2000 forever Young *S*.
>
> Jeg er slet ikke enig med dig. Når olie pinder lyser er det som regel for
sent, Jeg har selv prøvet det i en Hiace, hvor jeg kørte med ca 110 ud af
motorvej. Lige pludselig lyste olielampen og imedens jeg i 10 sek. funderer
over, om det var en fejl eller om det var noget andet der var galt, stod et
krumtapleje af i motoren.
Du må for min skyld gerne køre videre, hvis du selv tror på at en olie
lampe er monteret for sjov skyld.
Du kunne jo også bare henvende dig i en bilbutik og så få en længere
oliepind, der når længere ned.
Det løser måske dit problem en kort tid.
Den obligatoriske sky kan også skyldes en fed blanding, der skyldes
chokeren.

vh
Poul.






Olesen (12-09-2004)
Kommentar
Fra : Olesen


Dato : 12-09-04 15:59


"Lykke" <FUCK*SPAM!@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:41445324$0$294$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...


> Du må for min skyld gerne køre videre, hvis du selv tror på at en olie
> lampe er monteret for sjov skyld.

Jeg blev advaret og reagerede på dens signal.
Jeg kørte 20 km./t. da den blinkede 1 sekundt.
Lidt som en bremsebeholder hvor al vædske
skvulper til een side, og der så er 'underskud'
et kort sekundt.

> Du kunne jo også bare henvende dig i en bilbutik og så få en længere
> oliepind, der når længere ned.

En mulighed, ja.

> Det løser måske dit problem en kort tid.

Problemet ER løst.

> Den obligatoriske sky kan også skyldes en fed blanding, der skyldes
> chokeren.

Kommer an på farven.



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177519
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408649
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste