Hjelme: BMW vs. Schubert C2 ?
Fra : Brian Ipsen

Dato : 11-09-04 12:48

Hej,

Jeg har spurgt tidligere efter en støjsvag hjelm, og fik her anbefalet
Schubert Concept 2 .. Af nysgerrighed checkede jeg op på www.dmcn.dk - og
der er der ikke så positive meninger om Schubert Concept hjelmen (men det er
måske den gamle model ?)

Hvis valget skulle stå mellem C2 og en BMW-hjelm - hvad ville så være det
bedste valg (set ud fra, at man ønsker flip-kæbe og lavt støj-niveau i
hjelmen) ?

/Brian

Fra : Steen Gruby

Dato : 11-09-04 14:05

On Sat, 11 Sep 2004 13:48:04 +0200, "Brian Ipsen" <noone@home.net>
wrote:

Hej Brian.

>Hvis valget skulle stå mellem C2 og en BMW-hjelm - hvad ville så være det
>bedste valg (set ud fra, at man ønsker flip-kæbe og lavt støj-niveau i
>hjelmen) ?

Med den larm der er i BMW system 4 hatten blev det under ingen
omstændigheder den.
Jeg har een, så jeg er kurreret

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : p.jarnbak

Dato : 11-09-04 17:38

"Steen Gruby" <oz9zi@(AT)gruby.dk> wrote in message
> On Sat, 11 Sep 2004 13:48:04 +0200, "Brian Ipsen" <noone@home.net>
> >
> Med den larm der er i BMW system 4 hatten blev det under ingen
> omstændigheder den.
> Jeg har een, så jeg er kurreret

Jep,ørepropper er et must med system 4.Jeg har aldrig prøver en med mere
støj i
end den.Måske en system 4 evo er bedre?
Hej Palle.
med system 4 og ørepropper

Fra : Ukendt

Dato : 11-09-04 14:25

Brian Ipsen skrev i meddelelsen
<4142e5ff$0$241$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...
> [...]
>der er der ikke så positive meninger om Schubert Concept hjelmen (men det

Concept (1) støjer en del, (læs meget), allerede fra 50-60 Km/t. Støjen
fordrer høreværn fra omkring 80 Km/t. Hjelmen har så andre kvaliteter man
kommer til at værdsætte. Concept2 skulle efter sigende have fået rettet
"fejlene" omkring støjniveauet.

De gamle Concept blev solgt til næsten ingen penge hos HG i foråret, det
havde jo så sin forklaring

Concepts visir kan "ventileres" ved at trække det frem, således at der
bliver en luftspalte på et par mm. både forneden og foroven. Det er genialt
til bykørsel, man har stadig den fulde beskyttelse mod insekter, men den
luft som et delvist åbent visir giver.

Schuberts "solbrille" fungerer, og er let at betjene. Jeg så en Airoh med
solvisir fornyligt. Visiret skrabte imod yderskallen af hjelmen, fejlen
kunne ikke umiddelbart rettes, (tolerance fejl), og det udvendige
betjeningsgreb kunne til nød føre visiret ned, men magtede slet ikke at
trække visiret op igen.

Schubert har også et tillidsvækkende metallukkelse til kæbepartiet i
modsætning til alle? andres plastictap lukkelser. Cabergs lukkelser vil
aldrig kunne klare et kraftigt ryk i kæbepartiet. (Har selv efterprøvet)

Så hvis C2 vitterlig _er_ forbedret mht. støj, og formen ellers passer dit
hovede, så er den et godt bud på en god hjelm. Husk at købe en størrelse for
lille, Concept'en giver sig meget.

>Hvis valget skulle stå mellem C2 og en BMW-hjelm - hvad ville så være det
>bedste valg (set ud fra, at man ønsker flip-kæbe og lavt støj-niveau i
>hjelmen) ?

Kommer de i grunden ikke fra samme sted ?

mvh
Orla

Fra : Jo

Dato : 11-09-04 16:17

Schubert laver også BMW's hjelme.

Hvis det er et "must" at få en opklappelig hjelm, så er C2 et godt bud. Den
er mere støjsvag end Concept 1.
Hvis du derimod godt kan undvære klappen (og det kan du sikkert godt - og så
bliver du heller ikke fristet til at køre med klappen opslået, hvilket er
livsfarligt hvis du ryger af), så prøv lige S1 hjelmen. Den er meget
støjsvag, men den giver sig en del, så den skal sidde meget stramt i
starten.
Jeg har haft alle 3 typer, og kører nu udelukkende med S1'eren, der passer
mig fint.

Jo.

Fra : Brian Ipsen

Dato : 11-09-04 18:54

"Jo" <jobookingSLETDETTE@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Schubert laver også BMW's hjelme.

Ja, det læste jeg et sted...

> [...]

> livsfarligt hvis du ryger af), så prøv lige S1 hjelmen. Den er meget
> støjsvag, men den giver sig en del, så den skal sidde meget stramt i

Som brille-bærer er en hjelm med flip-kæbe næsten nødvendigt - ellers skal
der være tilpas meget plads i siden til at de tynde stænger fra mit
titanium-stel kan sættes ind over ørerne, og så sidder hjelmen nok ikke så
tæt, som den burde...

/Brian

Fra : Richard

Dato : 11-09-04 17:10

Orla Pedersen wrote:

> Husk at købe en størrelse for
> lille, Concept'en giver sig meget.

Tror du ikke, det afhænger af størrelsen? Det er mit indtryk, at de helt
store hjelme ikke har så meget af den yderste bløde polstring og derfor
ikke sætter sig så meget på hovedet.

Det vil i så fald også gælde et par andre størrelser i samme hjelm, idet
de fleste hjelme laves i kun tre størrelser skaller, som hver dækker 2-3
forskellige hjelmstørrelser. Forskellen er tykkelsen på polstringen

> Kommer de i grunden ikke fra samme sted ?

Jo, det gør de vist

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
'85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken

Fra : Ukendt

Dato : 11-09-04 18:03

Richard skrev i meddelelsen
<41432374$0$298$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>...

>Tror du ikke, det afhænger af størrelsen? Det er mit indtryk, at de helt
>store hjelme ikke har så meget af den yderste bløde polstring og derfor
>ikke sætter sig så meget på hovedet.

Det skal jeg ikke kunne sige, blot var jeg i tvivl da jeg stod i butikken,
men valgte den "lille", da jeg kunne mærke at den faktisk "satte" sig en del
blot ved de gange jeg skiftede mellem størrelserne.

>Jo, det gør de vist

mente det nok.

mvh
Orla

Fra : Jes Vestervang

Dato : 11-09-04 23:04

"Brian Ipsen" <noone@home.net> writes:

> Som brille-bærer er en hjelm med flip-kæbe næsten nødvendigt -

Det synes jeg absolut ikke.

> ellers skal der være tilpas meget plads i siden til at de tynde
> stænger fra mit titanium-stel kan sættes ind over ørerne, og så
> sidder hjelmen nok ikke så tæt, som den burde...

Min hjelm (en AGV Demon) sidder nu udmærket stramt, og jeg har ingen
problemer med at få brillerne på. Jeg forstår ikke helt hvorfor du har
så store problemer.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Outlook Express-bruger, se her: <http://xnews.newsguy.com/>

Fra : Steen Gruby

Dato : 11-09-04 23:20

On Sun, 12 Sep 2004 00:03:44 +0200, Jes Vestervang
<jes@dellen.intranet> wrote:

Hej Jes.

>Min hjelm (en AGV Demon) sidder nu udmærket stramt, og jeg har ingen
>problemer med at få brillerne på. Jeg forstår ikke helt hvorfor du har
>så store problemer.

Jeg er også "brilleabe", og jeg startede med en full face hjelm.
Fiskeriet med at få brillerne ind over ørene efter at jeg havde fået
hatten på drev mig til vanvid.
Derfor valgte jeg en "klaphat".
Den første var en BMW system3 som jeg var meget glad for.
Den var særdeles støjsvag, og havde alt det jeg søgte.
Desværre har den sat sig i den indvendige foring og er blevet så stor
at jeg ikke tør bruge den mere.
Derfor valgte jeg at købe en ny BMW system4, hvilket jeg har fortrudt
mange gange.
Tidligere, med den gamle system3, var der ikke brug for ørepropper, nu
er det fast bestanddel af min køreudrustning.
Jeg er dog ikke mere ked af at bruge "klaphat" end at jeg forsøger
igen med en ny.
Jeg har faktisk kigget meget på Schubert, og det ender nok der.
Jeg forstår glimrende brillebrugere der sværger til oplukkelig hjelm

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Jes Vestervang

Dato : 12-09-04 15:28

Steen Gruby <oz9zi@(AT)gruby.dk> writes:

> Jeg er også "brilleabe", og jeg startede med en full face hjelm.
> Fiskeriet med at få brillerne ind over ørene efter at jeg havde fået
> hatten på drev mig til vanvid.

Underligt, jeg skal slet ikke fiske.

> Derfor valgte jeg en "klaphat".

Forståeligt nok, hvis alternativet er at blive vanvittig af at tage
hjelm på

> Jeg forstår glimrende brillebrugere der sværger til oplukkelig hjelm

Ok Måske jeg bare er en god brillefisker, siden jeg ikke har
problemer med min full-face hjelm

Fra : Cykellapper

Dato : 11-09-04 16:47

Brian Ipsen wrote:
> [...]
>
> Hvis valget skulle stå mellem C2 og en BMW-hjelm - hvad ville så være
> det bedste valg (set ud fra, at man ønsker flip-kæbe og lavt

Der er vist en beskrivelse af C2-hjelmen i den nye Touring Nyt.

--
Preben Mortensen
(Cykellapper)

Fra : Richard

Dato : 11-09-04 17:01

Brian Ipsen wrote:
> Jeg har spurgt tidligere efter en støjsvag hjelm, og fik her anbefalet
> Schubert Concept 2 ..

Forvent ikke at få en støjsvag klaphjelm

> Hvis valget skulle stå mellem C2 og en BMW-hjelm - hvad ville så være det
> bedste valg (set ud fra, at man ønsker flip-kæbe og lavt støj-niveau i
> hjelmen) ?

Du skal prøve dig frem, helst køre en tur med begge, for pasformen og
dermed lydniveauet er helt individuel og luftstrømningen over cyklen og
dig spiller også ind.

IMHO er BMW Sys 4 Evo ikke sin høje pris værd; finishen er for dårlig,
den kan fx ikke lukkes med et klap på kæben (åbn visiret og tving skal
og klap fra hinanden, så går det dog). Det inderste lag af det dugfrie
2-lags visir sidder for langt nede i panden, overkanten er lige i
overkanten af synsfeltet (i mit tilfælde, i dit kan den være enten
højere eller endnu lavere). Remmene sidder uheldigt ifht kindpuderne, så
hjelmen er svær at styre ned over hovedet, når den skal på. Etc etc.

Selv havde jeg ikke selv noget valg: BMW Sys 4 Evo var den eneste
klaphjelm på markedet som jeg kunne passe for 2 år siden - Concepten i
største str. sad godt på hovedet, men klappen kunne ikke lukke i. Kig
engang på Xlite's klaphjelm i 3 kkr-klassen - dengang havde deres X-1001
den bedste finish blandt klaphjelmene IMHO

Du kan dog dæmpe støjen i de fleste hjelme ved at forbedre tærningen mod
kind, nakke og hals. Fx dæmper en strikket halsedisse (en lang løs
rullekrave), der når op om ørerne, støjen gevaldigt i mit tilfælde.
Bedre tærningslister lansgs klappens og visirets sprækker kunne sikkert
også hjælpe etc etc. Men skal du have en støjsvag hjelm, skal du over i
en gammeldags lukket som Baehr el. lign.

Fra : Steen Egeberg

Dato : 11-09-04 17:30

"Brian Ipsen" <noone@home.net> skrev i en meddelelse
> [...]
og
> der er der ikke så positive meninger om Schubert Concept hjelmen (men

Typebetegnelserne fra Schuberth har du også blandet sammen:

De "gamle" og billigere modeller hed "Concept"
De nye hedder S1 for den helt lukkede og C2 for klap-op

Schuberth hævder at en "normal gennemsnits" hjelm har et indre
støjniveau på 93,5 dB, hvorimod deres S1 har 85 dB og C2 86,5 dB - altså
>6 dB lavere og det er meget, 4 gange lavere støj.

Der er derimod ikke nogen angivelse på Concept hjelmene.

Jeg har en C2 hjelm og den er væsentligt mere støjsvag end min gamle af
et andet kendt fabrikat, ørepropper er helt unødvendigt. Jeg synes det
er en god hjelm, med den skal prøves før køb da Schuberth og f.eks.
Shoei tydeligt har forskellige hovedformer.

Schuberth hjelmene har været drøftet i tidligere tråde her - prøv at
søge på Google ..

--
Steen E.
http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=623

Fra : Henrik Olsen

Dato : 12-09-04 16:18

Steen Egeberg wrote:
> Jeg synes det er en god hjelm, med den skal prøves før køb da Schuberth og f.eks.
> Shoei tydeligt har forskellige hovedformer.

Kan det beskrives hvordan deres pasform er forskellig?

Jeg har et relativt aflangt hoved og syntes i sin tid at BMW System 4
Evo passede bedst, da den havde god plads omkring hagen, hvor andre sad
meget tæt.
Desværre er jeg dog også plaget af ganske generende meget støj, og kører
nu konstant med ørepropper. Fik endda lavet et par formstøbte, som dog
bare ikke virker godt nok, da de "slipper taget" selv om de er blevet
forsøgt rettet til efterfølgende. Et par gummipropper fra Louis slutter
helt tæt og virker godt.

Har haft kig på BMWs nye lukkede hjelm, som alternativ til f.eks. S1
(eller C2). Nogle erfaringer med denne? Tror den hedder Sport.

/Henrik

Fra : Steen Egeberg

Dato : 12-09-04 17:44

> Kan det beskrives hvordan deres pasform er forskellig?

Schuberth XL (60/61) passer perfekt på mig - dvs den sidder stramt men
ikke ubehageligt, og inderbeklædningen "sætter sig" efter hovedfaconen.
I Shoei skal jeg en størrelse op, og så sidder den ikke rigtigt.

Mit indtryk - helt for egen regning - er at Schuberth passer godt til
"langskallede" og Shoei passer bedre til "rundhovede" ? Schuberth
skriver også i manualen noget om "Europæisk standard hovedform" (?)

Fra : Kent

Dato : 13-09-04 20:25

Henrik Olsen wrote:
> Steen Egeberg wrote:
>
> Har haft kig på BMWs nye lukkede hjelm, som alternativ til f.eks. S1
> (eller C2). Nogle erfaringer med denne? Tror den hedder Sport.
>
> /Henrik
BMW Sportintegral koster kr. 2800 - 3000, hvilket er ok, men et visir
koster kr. 750, hvilket er i overkanten. Hjelmen giver sig meget. Jeg
købte str. 59, som jeg altid har kørt med, men nu sidder den ikke
specielt stram mere.

Jeg havde før en BMW system 4, som jeg efter råd fra forhandleren
købte en størrelse mindre end normalt. Men mine øre er åbentbart både
placeret længere ned på hovedet end normalt og fylder åbentbart også
mere end normalt. I hvert tilfælde havde jeg problemer med
øreflipperne blev foldet af underkanten af hjelmen og at det generalt
føltes, som om der ikke var plads til ørerne.

Det er et problem med begge hjelme, at mindste åbning ikke kan
forhindre regn i at sprøjte ind på visiret. Visiret på hjelmene buer
meget i bunden i modsætning til f.eks. Shois CX 10 visir, der er
højere i siden.

Dette kunne måske også være et problem med Schuberts _øvrige_ hjelme?

mvh

Kent

Fra : Jo

Dato : 12-09-04 08:26

Schubert laver også BMW's hjelme, men BMW's er ikke specielt støjsvage.
Jeg har prøvet at køre et par timer med en BMW system-4 hjelm og vil
foretrække C2 p.g.a. den lavere støj og den smarte solbrillefunktion.
Hvis det er et "must" at få en opklappelig hjelm, så er C2 derfor et godt
bud. Den er også mere støjsvag end Concept 1.
Hvis du derimod godt kan undvære klappen, så prøv S1 hjelmen. Den er meget

Fra : anders majland

Dato : 13-09-04 08:30

> Jeg har spurgt tidligere efter en støjsvag hjelm, og fik her anbefalet
> Schubert Concept 2

Har den udtageligt betræk ?
(Et must hvis man bruger sin hjelm meget.... Det har min Nolan N100 ikke
og det er et bøvl at vaske og tørre den)

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Steen Egeberg

Dato : 13-09-04 10:46

> Schubert Concept 2
>
> Har den udtageligt betræk ?
> (Et must hvis man bruger sin hjelm meget.... Det har min Nolan N100
ikke
> og det er et bøvl at vaske og tørre den)

C2 har - sidder med velcro og kan "håndvaskes i 30 gr med mild
sæbeopløsning" (manual).

Den faste inderside beklædning derunder er noget halvhårdt
polystyren-lignende materiale som også kan afvaskes med mild
sæbeopløsning.

Fra : Ukendt

Dato : 14-09-04 17:05

Steen Egeberg <*mitnavn*@post.tele.dk> skrev i meddelelsen
<41456c32$0$206$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>...

> [...]
>
>Den faste inderside beklædning derunder er noget halvhårdt
>polystyren-lignende materiale som også kan afvaskes med mild

Nøjagtigt som den "gamle" concept.....

mvh
Orla