Hvidtjørn i krukke på altanen?
Fra : Sorgenfri

Dato : 11-09-04 10:32

Jeg elsker virkelig duften af hvidtjørn, og jeg tænker derfor på, om man mon
kunne have den i form af en lille busk eller som træ i en krukke ude på en
(stor) altan.

Er rodnettet for stort til at kunne overleve i en krukke? Om ikke andet har
den vel svært ved at stå ude (og vel være ret bundfrossen?) om vinteren.

Skal tjørnen som sådan alligevel være ret stor, før den får de dejligt
duftende, hvide blomster?

Jeg håber at høre fra jer!

Mvh. Sorgenfri

Fra : Jan Achmann

Dato : 11-09-04 11:33

Hvistjørn er et utroligt hårdfør træ, og det kan du sagtens have i en stor
krukke på din altan.
Engang hvert 3. år skal du måske klippe lidt i rødderne for at den ikke
skal få det for trangt. Du skal bare holde en ballance imellem kronstørrelse
og rodstørrelse. Det er nemt nok - og hvidtjørn tåler de fleste
fejltagelser!
Den overvintrer nemt i din krukke. Jeg har flere træer i krukker - og de
er alle betydeligt mere krævende en hvidtjørn. De overvintrer alle fint,
bare krukken holdes nogenlunde tør. (LIDT vand er nødvendigt...vand 1-2
gange over en vinter)
Plant evt. lidt lave Geranier i bunden. De blomstrer næsten samtidigt med
tjørnen. Selv har jeg en lav cyklamenfarvet sort under min, og det ser kanon
ud.
Iøvrigt beskæres min hvidtørn hvert år, så den forbliver ca. 1.50 m høj,
med en paraplyformet krone.
Blomster er der hurtigt masser af. Hvis du køber en planteskoleplante -
eller gaffer en i nærmeste skov - vil du opleve at den blomstre kraftigt
allerede første år.
"Vilde" hvidtjørn dufter mest!!

Håber du kan bruge det til noget.

Jan

Fra : Sorgenfri

Dato : 11-09-04 12:17

Jan Achmann wrote:
> "Vilde" hvidtjørn dufter mest!!
>
> Håber du kan bruge det til noget.

Det kan du tro! Det lyder jo virkelig lovende! Jeg er meget glad for dine
råd!

Men er der vitterligt noget om, at de vilde dufter mest? Er det forhåbentlig
ikke bare en skrøne?

På hvilken tid af året vil det være bedst at plante en hvidtjørn i en
krukke?
Det er vel nok for sent nu, ikke?

Mvh. Sorgenfri

Fra : Jan Achmann

Dato : 11-09-04 12:42

Nej, det er ikke en skrøne, og du kan generelt tage det som givet, at
vilde planter dufter mere end forædlede (Med undtagelser).
Du må så vælge imellem forædlede sorter, der har større blomster, og en
vild, som dufter af mere.
Krukkeplanter kan plantes hele året, og faktisk er nu (sep-okt) det
perfekte tidspunkt, når det gælder planteskoleplanter.
Hvis du vil opgrave en vild plante, så opsøg en nu og grav den op, når den
har smidt løvet!