Indonesien?
Fra : Lars Venø Jakobsen

Dato : 11-05-01 22:34

Hej!

Jeg overvejer at rejse til Indonesien i sommerferien... og i den forbindelse
er jeg kommet i tvivl om, hvor (u)sikkert landet egentligt er.

Jeg har checket en bunke forskellige links:

- Det danske udenrigsministerium
(http://www.um.dk/aspfiles/rejsevejledninger_land.asp?land=72)
- Det amerikanske udenrigsministerium
(http://travel.state.gov/indonesia.html)
- Det engelske udenrigsministerium
(http://193.114.50.10/travel/countryadvice.asp)
- Det tyske udenrigsministerium
(http://www.auswaertiges-amt.de/www/de/laenderinfos/)
- Det australske udenrigsministerium
(http://www.dfat.gov.au/zw-cgi/view/Advice/Indonesia)
- Det canadiske udenrigsministerium
(http://voyage.dfait-maeci.gc.ca/destinations/menu_e.htm)
- Det franske udenrigsministerium
(http://www.france.diplomatie.gouv.fr/voyageurs/etrangers/avis/conseils/fich
es/fiche.asp?pays=INDONESIE)

Der lader til at være almindelig enighed om, at Bali+Lombok er sikkert nok
og Timor (Øst+Vest), central Kalimantan, Maluku provinsen og Acek er noget
man skal holde sig fra.

Men derud over er der en smule uenighed mellem de "lærde" (dvs. ovenstående
links)

Mest "positiv" er det engelske udenrigsministerium ("despite a number of
unstable areas most visits to Indonesia are trouble-free, and most of the
main tourist destinations are unaffected").

Mest "negativ" er det amerikanske udenrigsministerium ("The Department of
State urges American citizens to defer nonessential travel to Indonesia and
all travel to Aceh, Maluku, Papua, West Timor, Central Kalimantan (Borneo)
and Central Sulawesi. Those who must travel to Indonesia, or who are
resident there, should exercise extreme caution")

Og så er det jeg er noooget forvirret :)

Er der nogen, som har være i Indonesien for nyligt, som kan give mig deres
version af landets tilstand? Hvor er der sikkert og hvor skal man holde sig
væk fra?

Jeg er klar over, at Indonesien er et MEGET stort land og at det ikke er
rimeligt at skære hele landet over en kam ... men efter at have læst det
amerikanske udenrigsministeriums advarsel ovenfor, så er jeg alligevel
blevet noget betænkelig.

Min aktuelle rejseplan er noget i retning af:

Ankomst til Jakarta -> gennemrejse Java -> Bali -> Lombok -> gennemrejse
Sulawesi - og så fly fra Manado tilbage til Jakarta.

Rejsens varighed er ca. 4-5 uger.

Nar du nogen kommentarer eller geniale links til den tur, så hører jeg meget
gerne fra dig! Navnligt hvis du kan komme med oplysninger om situationen i
specielt Jakarta og Sulawesi. Det er umuligt at finde ud af noget udfra
guide-bøger som er et år gamle :)

Med venlig hilsen
Lars

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 12-05-01 08:14

Prøv at checke følgende:

http://www.lonelyplanet.com
http://www.cnn.com/

Fra : Søren Dippel

Dato : 17-05-01 12:47

Jesper Pedersen <jp@jpdata.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9dinrl$lbv$1@news.inet.tele.dk...
> Prøv at checke følgende:

> [...]

Hej Lars,
Da jeg selv har rejst to gange i Indonesien, men for læææænge siden, nemlig
i 1975 og igen i 1979, tør jeg ikke sige meget om hvor sikkert det er at
være turist i Indonesien nu om dage. På Lombok i 1979 var der dog problemer
med stenkastende muslimer, der ikke brød sig om turister - og slet ikke
kvindelige motorcyklister. Mit bud er, at det eneste sikre sted i dag må
være Bali. Ved Laka toba i Nordsumatra, husker jeg, var der mange kristne
indonesere, og mon ikke der kunne være problemer der i dag - deter jo ikke
langt fra Ache-området? Sulawesi tør jeg ikke sige noget om, og på Java bør
der vel være nogenlunde sikkert at færdes både i Jogjakarta og måske også
Surabaya.
Hver gang, jeg har rejst i Indonesien, har jeg brugt et par måneder på
rejsen, men har end ikke haft så stort et rejseprogram, som du planlægger -
"Kun" Sumatra, Java, Bali og Lombok. Fire-fem uger, synes jeg, er lige i
underkanten.
Søren Dippel

Fra : Knud K. H.

Dato : 13-05-01 08:53

> Der lader til at være almindelig enighed om, at Bali+Lombok er sikkert nok
> og Timor (Øst+Vest), central Kalimantan, Maluku provinsen og Acek er
noget
> man skal holde sig fra.

Jeg var der fra 28/3-10/4. Vi var både på Bali og Lombok, og der er der i
hvert fald ingen problemer af nogen art, bortset fra alle de lokale der
prøver at sælge alt mellem himmel og jord, men det vænner man sig til, og
det har også sin charme at kunne prutte dem ned i pris. Vi var også på en
lille koral-ø nordvest for Lombok som hed "gili trawangan". et sted der godt
kan anbefales, fantastisk dykkersted. Derudover findes der hverken biler
eller motorkøretøjer på øen, så det er en fantastisk rolig og dejlig plet.
Der er helt klart værd at spendere nogle dage. Roligt er der til gengæld
ikke alle steder på Bali, hvor der er mange turister til tider. Skal man
fyre den af i byen ville jeg helt klart vælge at bo i Kuta på Bali.
Prisniveauet er også billigt. Vi fik en overnatning til ca. 25 kr. pr mand
når vi lejede et værelse til 3. Det var bungalower vi boede i alle steder.
--
mvh.
Knud K. H.

Fra : Leif Halling

Dato : 16-05-01 19:14

Hej Lars.

Jeg har for et par år siden rejst igennem Sumatra, Java og Bali med kone,
børn og rygsæk. Situationen er idag stort set den samme som dengang - og
efter min mening ufarlig hvis du undgår b.la Timor og måske dele af
"Borneo". Den nordlige del af Sumatra har et lidt "dårligt" rygte pga.
primært muslimsk indflydelse. Området er ikke problematisk hvis du udviser
lidt respekt for den lokale befolkning - diskret påklædning osv. (Sæt dig
lidt ind i muslimske traditioner for at ungå at du "kvajer dig")

Generelt er Indonesien et land fyldt med venlige, smilende og hjælpsomme
mennesker, men som alle andre steder kan der specielt på turiststeder findes
"brådne kar" som fordre lidt omtanke. Men glæd dig - det er et pragtfuldt
land du har zoomet ind på. God tur.

Mvh. Leif Halling

Fra : Steen Johansen

Dato : 16-05-01 20:09

Pt. Er alt andet end Bali farligt hele landet er en kruttønde der kan gå af
når som helst.
MvH Steen
Indonesien fan,

Leif Halling <leif_halling@post3.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9dug01$12p$1@news.inet.tele.dk...

Fra : Leif Halling

Dato : 18-05-01 22:21

Hej Steen
Jeg ved ikke hvor du har indtrykket af at det hele er en stor krudttønde. De
fleste informationer fra de kanter skal betragtes med en sund skepsis -
speciel hvis de er fra "nyhedsmedierne" der altid kan få et lille lokalt
brændpunkt til at ligne en "verdenskrig". (Gode nyheder sælger som bekendt
dårligt !!) MEN ellers har du naturligvis ret - den aktuelle politiske
situation skal altid tages i betragtning og overvejes. Uanset hvor venlig en
befolkning er, kan man jo altid få "rumpen op at køre" hvis man er på det
forkerte sted på det "rigtige" tidspunkt.
Den bedste kilde til aktuelle informationer er den man får fra de rejsende
man uværligt møder undervejs - hvorefter ruten kan lægges uden om de
kritiske områder.

Mvh. Leif

Fra : Steen Johansen

Dato : 19-05-01 01:36

Leif Halling <leif_halling@post3.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9e43oe$k1e$1@news.inet.tele.dk...
> [...]
>
> Mvh. Leif som siger:

Jeg har for et par år siden rejst igennem Sumatra, Java og Bali med kone,
<<<<<<<<Ja for et par år siden, men i dag er det ren katastrofe
MvH Steen

Fra : Knud K. H.

Dato : 16-05-01 22:38

> [...]
> lidt respekt for den lokale befolkning - diskret påklædning osv. (Sæt dig
> lidt ind i muslimske traditioner for at ungå at du "kvajer dig")

Jeg har netop hørt at der skulle have været optøjer i den nordlige del af
Sumatra. Men ellers tror jeg ikke der er problemer hverken på Lombok, bali,
java, eller store dele af sumatra.

Fra : Søren Dippel

Dato : 20-05-01 16:30

Lige en hurtig opdatering på, hvor sikkert det er at rejse i Indonesien lige
nu. Det forlyder, at president Abdurrahman Wahid overvejer at indføre
undtagelsestilstand. Sker det, er det efter min mening ikke sikkert at rejse
som turist i landet.
Læs mere her: http://www.abc.net.au/ra/newsdaily/s299620.htm
og her:
http://archive.nandotimes.com/global/story/0,1024,500561394-500803196-504386