Er det virkelig smart, DIR?
Fra : Kristian Krautwald

Dato : 10-09-04 23:48

Hej DIR dykkere!

Jeg har i flere år fulgt DIR dykkere fortælle om herligheden og den
ekstra sikkerhed ved at Doing IT Right, men aldrig forstået en ting!

Hvorfor skal din makker have din primære regulator, såfremt han løber
tør for luft? Jeg forstår godt at han muligvis skal have noget, han er
sikker på virker, men udsætter man så ikke bare sig selv for fare, hvis
at backup regulatoren ikke virker?

Det virker meget mærkeligt, synes jeg, især når jeg tænker på at DIR
prøver at finde alle mulige og umulige måder at undgå fejlkilder på. Her
synes jeg mere at man opfinder et problem, der ikke burde være tilstede.

Kristian Krautwald

Fra : Kalle

Dato : 11-09-04 02:36

"Kristian Krautwald" <kristian@krautw!Fjerndette!ald.dk> skrev i en
meddelelse news:l2b4k0l32p9pb5o2a5hqed3gn5ehhhlmtg@4ax.com...
> [...]
> tør for luft? Jeg forstår godt at han muligvis skal have noget, han er
> sikker på virker, men udsætter man så ikke bare sig selv for fare, hvis

Hvis din backup ikke virker, har/burde du have mere overskud til at gøre
klar til makker ånding. Han er stresset nok i forvejen over hans egen
regulator er gået tør, og har sikkert ikke meget mere "plads" på sin stress
terskel til at opdage din backup regulator heller ikke virker. Han har brug
for at kunne ånde lige nu og her.

Hvis han slet ikke har overskud til at makkerånde, vil du kunne tage nogle
åndedrag fra din winge som sidder på samme 1. trin som din primære
regulator.

> Det virker meget mærkeligt, synes jeg, især når jeg tænker på at DIR
> prøver at finde alle mulige og umulige måder at undgå fejlkilder på. Her
> synes jeg mere at man opfinder et problem, der ikke burde være tilstede.

Håber ikke det virker mærkeligt mere.

Casper Dreiøe

Fra : Allan Hansen

Dato : 11-09-04 08:38

"Kalle" <KalleD@wanadoo.dk> skrev i en meddelelse
> Hvis han slet ikke har overskud til at makkerånde, vil du kunne tage nogle
> åndedrag fra din winge som sidder på samme 1. trin som din primære
> regulator.

Vil det sige at en DIR dykker til alle dybder altid har luft nok i wingen
til nogle åndedrag ?

Allan Hansen

Fra : Morten Dall

Dato : 11-09-04 18:41

"Allan Hansen" <REMOVETHISenghans@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Vil det sige at en DIR dykker til alle dybder altid har luft nok i wingen
> til nogle åndedrag ?

du skal ikke ånde fra wingen, men trykke på begge knapper på inflatoren, så
du ånder frisk luft fra din flaske via feeder slangen, på den måde ændre du
heller ikke opdrift.

mvh Morten Dall Darmer

Fra : Allan Hansen

Dato : 11-09-04 19:35

"Morten Dall" <mrdall@knus.dk-slet-alt-efter-dk> skrev i en meddelelse
> du skal ikke ånde fra wingen, men trykke på begge knapper på inflatoren,

> du ånder frisk luft fra din flaske via feeder slangen, på den måde ændre
du
> heller ikke opdrift.

Et lille tillægsspørgsmål. Hvis der nu hverken er luft i den primære eller
den sekundære automat. Hvad er så sandsynligheden for at der er luft i
feederslangen ?

Allan Hansen, 10:1 på at der er panik før man når til at skulle ånde fra
wingen/feederen

Fra : Søren Arnvig

Dato : 11-09-04 11:46

"Kalle" <KalleD@wanadoo.dk> wrote in message

> [...]
nogle
> åndedrag fra din winge som sidder på samme 1. trin som din primære

Forestil dig at din makker har taget din primær automat.
Du skifter til den sekundære, ånder ud og opdager
at den ikke giver luft. Du finder lige din inflator, sætter den
til munden og trykker på den rigtige knap, så du kan suge luft.
Nu begynder du at synke, fordi din opdrift formindskes, så
mens du suger på inflatoren, fylder du lige luft i BCD'en.
Det skifter du så ubesværet imellem, mens din makker
hænger 2 meter væk, for enden af din lange slange.
Og så I laver en kontrolleret opstigning ?

God fornøjelse !

Til dem som regner med at ånde fra deres BCD eller wing i en
nødsituation: "Træn det ! Mange gange , under stress !"

Søren Arnvig

Fra : Henrik Manley

Dato : 11-09-04 11:58

> til munden og trykker på den rigtige knap, så du kan suge luft.
> Nu begynder du at synke, fordi din opdrift formindskes, så
> mens du suger på inflatoren, fylder du lige luft i BCD'en.

Sludder! Du synker ikke fordi du flytter luft fra vesten og over i dine
lunger.

--
Henrik Manley
m@nley.dk, http://bends.dk

Fra : Søren Arnvig

Dato : 11-09-04 13:36

"Henrik Manley" <m@nley.dk> wrote in message

> Sludder! Du synker ikke fordi du flytter luft fra vesten og over i
dine
> lunger.

næ, men du puster det vel ud igen, ikke ?

Søren Arnvig

Fra : Ukendt

Dato : 12-09-04 20:42

"Søren Arnvig" <sarnvig@FJERNget2net.dk> wrote in message

> Forestil dig at din makker har taget din primær automat.
> Du skifter til den sekundære, ånder ud og opdager
> at den ikke giver luft.

> Søren Arnvig

I dette tilfelde vil der vel være en god idé at purge sin regulator i stedet
for at starte med at ånde ud. Da kan du straks se om den gir luft, og hvis
ikke har du lidt mere overskud til at løse dine problemer end hvis du havde
tømt lungerne inden.

Mvh. Peter Stenkilde

Fra : Kristian Krautwald

Dato : 13-09-04 21:04

In newsgroup dk.fritid.dykning wrote, Kalle, this, the Sat, 11 Sep 2004
03:36:07 +0200:

Hello Kalle,

>Hvis din backup ikke virker, har/burde du have mere overskud til at gøre
>klar til makker ånding.

Fair nok, at jeg som ej-tom-for-luft dykker har mere overskud til at
finde backup regulatoren, men mit point var om dette ikke er at 'bringe
endnu en dykker i fare' fordi at man slipper sin egen virkende luftklide
og tager fat i sin backup regulator, som måske ikke virker!

Jeg forestiller mig bare at din stressede tom-for-luft makker tager din
primære regulator og inden at han/hun er ude af fare for at drukne, sker
præsis det samme for dig selv, ved at din backup regulator ikke virker.

Ville det ikke smartere at EN dykker hele tiden var i stand til at
hjælpe fremfor at bringe sig selv i en risiko? Ergo kan jeg se at to har
mulighed for at drukne frem for en!

Kristian Krautwald

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 13-09-04 21:17

Kristian Krautwald wrote:
> 'bringe endnu en dykker i fare' fordi at man slipper sin egen
> virkende luftklide og tager fat i sin backup regulator, som måske
> ikke virker!

Humm, alternativt så kommer din makker og hiver regulatoren ud af munden på
dig, fordi vedkomme skal have luft og det skal være LIGE NU! Jeg kan
nogenlunde se hvor dit hoved er og er sikker på at der sidder en luftkilde i
midten af det i stedet for at ligge og rode efter en octopus.

> [...]
> din primære regulator og inden at han/hun er ude af fare for at
> drukne, sker præsis det samme for dig selv, ved at din backup

Derfor holder du godt fast i den når du donere, det er selvfølglig hvis du
donere og ikke bare bliver overfaldet.

Fra : Kristian Krautwald

Dato : 13-09-04 21:29

In newsgroup dk.fritid.dykning wrote, Jonas Lüttichau, this, the Mon, 13
Sep 2004 22:16:33 +0200:

Hello Jonas Lüttichau,

> [...]
>nogenlunde se hvor dit hoved er og er sikker på at der sidder en luftkilde i
>midten af det i stedet for at ligge og rode efter en octopus.

Ligge og rode efter en octopus? Den er lige under hagen i en elastik!.

Kristian Krautwald

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 13-09-04 21:47

Kristian Krautwald wrote:
> Ligge og rode efter en octopus? Den er lige under hagen i en elastik!.

Ok kristian, hvis du dykker dir og ikke vil donere din primære automat (så
dykker du ikke dir) vil du skulle ånde din "backup" du har under hagen mens
din primære er klipset af på din højre D-ring. Either way, hvis du ikke vil
donere den du ånder skal jeg som din makker enten forsøge at ånde på din
"backup" som sidder på en 30 cm lang slange under din hage i en snor! eller
jeg skal prøve at ånde den regulator du har clipset fast til din D-ring og
det kan du nok forstå, ikke virker! Hvis du ikke dykker dir har du sikkert
en octopus siddende et eller andet vilkårligt sted som jeg først skal lede
efter hvis jeg løber tør for luft. Det er selvfølgelig antaget at du ikke
når at forsøge at donere til mig.

Jeg lavede en god øvelse på hulekurset, du og din makker placere sig i hver
sin ende af en 10 m lang snor. Du tager et åndedrag, klipser din primære til
din d-ring, tager masken om i nakken. Herefter svømmer du hen og forsøger at
fortælle ham at du gerne vil makkerånde. Hvis du ikke er så effektiv til at
få klipset ting af osv. er det en god øvelse i at kende din makkers grej og
jeg kan sige dig at der var ikke noget med at prøve at ligge og ånde af en
30 CM slange det var bare et spørgsmål om at få fat i den regulator der sad
midt i fjæset på ham!

mvh
Jonas

Fra : Kristian Krautwald

Dato : 13-09-04 22:12

In newsgroup dk.fritid.dykning wrote, Jonas Lüttichau, this, the Mon, 13
Sep 2004 22:46:55 +0200:

Hello Jonas Lüttichau,

>Ok kristian, hvis du dykker dir og ikke vil donere din primære automat (så
>dykker du ikke dir) vil du skulle ånde din "backup" du har under hagen mens
>din primære er klipset af på din højre D-ring.

Nej, du har ret, - jeg dykker ikke efter DIR regler!

> [...]
>30 CM slange det var bare et spørgsmål om at få fat i den regulator der sad

Jeg bøjer mig i støvet for en god øvelse, men jeg kan stadigvæk ikke se
forskellen om makkeren tager din backup eller primær i en stresset
situation. (måske er jeg bare tungere end andre)

Jeg har selv været ude for en *virkelige* tom-for-luft situation med en
ukendt makker på en rejse for 4-5 år siden, når makkerens regulatorsæt
stoppede med at virke på 27 meter midt i et strømdyk på vej ind i læ bag
et bjerg. Jeg selv var meget forpustet pga. svømning imod strømmen, og
jeg priser mig lykkelig for at jeg ikke skulle donere min egen primære
sut til makkeren. Jeg er sgu' ikke sikker på at jeg ville have været i
stand til at donere den, uden at jeg selv udsatte mig for farer.

Kristian Krautwald

Fra : Henrik Manley

Dato : 11-09-04 10:54

> [...]
> prøver at finde alle mulige og umulige måder at undgå fejlkilder på. Her
> synes jeg mere at man opfinder et problem, der ikke burde være tilstede.

Det er virkeligt smart. Man kan diskutere det i så lang tid at man ikke får
tid til at komme i vandet....

--
Henrik Manley
m@nley.dk, http://bends.dk

Fra : JHyden

Dato : 12-09-04 16:50

Hvilken regulator tager man, hvis man er ekstremt presset i en
tom-for-luft-situation: Den, som man kan se virker. Det er derfor i
mine øjne uhyre fornuftigt at regne med, at ens egen regulator skal
doneres til makkeren, som er gået tør for luft. Det er nok den, han
tager alligevel - så er det bedre at være forberedt på det. Så kan man
diskutere faren ved, at ens egen backup ikke virker.
Hvis makkeren tog en fjernere placeret back-up og fandt ud af, at den
ikke virker, flår han sandsynligvis din egen regulator ud af din mund
alligevel, og så kan man kæmpe om den.

Fra : Kristian Krautwald

Dato : 13-09-04 21:07

In newsgroup dk.fritid.dykning wrote, JHyden, this, the 12 Sep 2004
08:49:57 -0700:

Hello JHyden,

> [...]
>doneres til makkeren, som er gået tør for luft. Det er nok den, han
>tager alligevel - så er det bedre at være forberedt på det.

Jeg er enig i at makkeren sikkert gerne vil have den, han/hun ser først,
men husk på at backup regulatoren ifølge DIR skal sidde mindre end 30 cm
fra din primære i en elastik om halsen!

Kristian Krautwald

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 11-09-04 12:04

Søren Arnvig skrev i Message-ID:
<4142d74c$0$308$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>:

> Forestil dig at din makker har taget din primær automat. Du skifter
> til den sekundære, ånder ud og opdager at den ikke giver luft.

(Ikke at jeg gider en længere diskussion)

For at undgå at man tager en backupregulator uden gas i har man
"indlagt" følgende sikkerhedscheck:

Manometret sider på samme førstetrin som backupregulatoren => Det
skulle gerne falde i løbet af dykket: gør det ikke det: tjek din
venstre ventil.

Ved nitroxdykning sidder tørdragsslangen på samme førstetrin som
backupregulatoren => kan du ikke fylde i din tørdragt: tjek din
venstre ventil.

Rammer du noget under vand: tjek dine ventiler (altid).

Tjek din backup engang i mellem alligevel. Eks. ved gasskift.

Efterlever man disse check er sandsynligheden for en backupregulator
uden gas forsvindende lille. Opstår den alligevel:

Åbn din venstre ventil.

Makkerånd på den lange slange.

(I yderste nødstilfælde: ånd fra wingen)

--
Peter Fjelsten (DIR-DK, EKPP) Om DIR <http://www.dir-dk.org/>
MSN "fjelsten@yahoo.com" Huledykning <http://www.ekpp.org/>

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 11-09-04 21:57

Allan Hansen skrev i Message-ID: <chvggv$15q7$1@news.cybercity.dk>:

> Et lille tillægsspørgsmål. Hvis der nu hverken er luft i den primære
> eller den sekundære automat. Hvad er så sandsynligheden for at der er
> luft i feederslangen ?

Undskyld mig - måske er jeg lidt langsom i det - men gik denne
diskussion ikke på ånding fra inflatoren, hvis makkeren får den lange
slange og ens backup er "tom" (dvs. lukket)?

Newsflash: hvis makkeren kan ånde fra ens primære (lange) slange - så
kan man også ånde fra inflatoren - den sidder på samme førstetrin.

Fra : Allan Hansen

Dato : 11-09-04 22:43

"Peter Fjelsten" <nospam@adr.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Newsflash: hvis makkeren kan ånde fra ens primære (lange) slange - så
> kan man også ånde fra inflatoren - den sidder på samme førstetrin.

Jeg blandede nogle ting sammen-Sorry

Men lige meget hvad så tror jeg ikke på det. I en kritisk situation hvor man
først giver makkeren sin primære, opdager at den sekundære ikke giver luft,
åbner evt for lukket ventil, forsøger derefter at makkerånde fra primære for
tilsidst at ånde fra wing/inflator. Første gang man ånder ud i den sekundære
og opdager at man ikke får luft er man i så alvorlige problemer at enten får
man den primære retur eller også panik eller opstigning ( det er jo også en
slags panik )

Allan Hansen

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 11-09-04 23:20

Allan Hansen skrev i Message-ID: <chvrhf$1hav$1@news.cybercity.dk>:

> "Peter Fjelsten" <nospam@adr.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg blandede nogle ting sammen-Sorry

:)

> [...]
> ikke giver luft, åbner evt for lukket ventil, forsøger derefter at
> makkerånde fra primære for tilsidst at ånde fra wing/inflator.

Du læste ikke mit indlæg, hvor jeg mener, jeg sandsynliggør, at dette
ikke vil ske, med mindre man overtræder flere regler og deroveni er
utrolig uheldig. Når man har åbnet for den lukkede ventil, behøver man
ikke ånde af inflatoren.

Min pointe er, at hvis man kommer til det punkt, man skal ånde fra
winginflatoren, har man allerede gjort så mange ting forkert, at man
"selv er ude om det" (meget groft sagt).

Jeg mener, denne diskussion er akademisk i en grad, vi aldrig har
diskuteret ikke-DIR uheldssituationer, og som sådan synes jeg ikke, det
er helt fair. Der er i mine øjne indlagt så mange check points, at det
det ikke er rimeligt at diskutere "hvad så hvis...". Det er rent Thomas
Aquinas og hvor mange engle, der kan stå på en nåls spis...

Derudover giver jeg dig ret i, at hvis det går så slet, som det kan gøre
(hvis man går alting galt), så vil man nok være ultrastresset - også
selvom man har trænet.

Fra : Kristian Krautwald

Dato : 13-09-04 21:19

In newsgroup dk.fritid.dykning wrote, Peter Fjelsten, this, the Sun, 12
Sep 2004 00:19:48 +0200:

Hello Peter Fjelsten,

>Min pointe er, at hvis man kommer til det punkt, man skal ånde fra
>winginflatoren, har man allerede gjort så mange ting forkert, at man
>"selv er ude om det" (meget groft sagt).

Meget enig!

> [...]
>er helt fair. Der er i mine øjne indlagt så mange check points, at det
>det ikke er rimeligt at diskutere "hvad så hvis...".

Undskyld, min uvidenhed, men jeg troede præsis at DIR havde bestræbet
sig på at tænke så mange "hvad så hvis'er" igennem for at mindske
risikoen for ulykker?

Kristian Krautwald

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 14-09-04 17:11

Kristian Krautwald skrev i Message-ID:
<kqvbk05bkcdinf0h4h5rouhsjou97q40n3@4ax.com>:

> Undskyld, min uvidenhed, men jeg troede præsis at DIR havde bestræbet
> sig på at tænke så mange "hvad så hvis'er" igennem for at mindske
> risikoen for ulykker?

Korrekt.

Men der skal jo være en grænse. Generelt diskuteres der ikke scenarier,
der anses for meget usandsynlige knapt så meget. Men løsningen er
allerede givet: ånd fra inflatoren. Dette burde dog aldrig være
nødvendigt i praksis (lige som det ikke burde være nødvendigt at smide
alt ens udstyr på 70 m og så lave en fri opstigning - for blot at komme
med endnu et urealistisk scenarie).