bedes om h jælp til studie
Fra : Ole Madsen

Dato : 10-09-04 23:16

Kan nogle af jer lærde svende fortælle mig hvordan man kan rumme mere?

Jeg går på MF en dag om ugen hvor jeg har Markus evangeliet, om
eftermiddagen er jeg smadret og kan ikke bede eller læse i bibelen, jeg vil
kunne klare det da der er så meget godt at lære, jeg kan bare ikke forstå
hvordan de andre så let kan klare det, eller en præst kan klare at prædike
igen og igen i løbet af en uge.

Håber i kan være til hjælp så jeg kan komme videre

Ole

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 11-09-04 00:23

Ole Madsen wrote:
> [...]
> klare at prædike igen og igen i løbet af en uge.
>
> Håber i kan være til hjælp så jeg kan komme videre

Jeg kan kun tale for mig selv, men min interesse for Bibelen ligger generelt
i, at den - også trods at man sikkert kan finde visse modsigelser, hvis man
virkelig vil -synes at besidde en form for "indre struktur" skrifterne
imellem.

Det kan - undskyld mig meget - faktisk virke temmeligt intetsigende at læse
eet bibelsk skrift _i sig selv_, for så vidt det, hvis man altså ikke kender
den Gammeltestamentlige baggrund, bare synes at hænge og svæve i fri luft.

"Nåja, og hvad så?" fristes man måske til at spørge.

Det er først når man relaterer Bibelens skrifter på kryds og tværs, blandt
andet gennem de henvisende noter til andre skriftsteder i de fleste
Bibel-oversættelser, samt også tiltror sig selv blot dèn ydmyge, men dog
kvalificerende portion af Helligånden, man fik som pant ved sin dåb, at det
begynder at blive RIGTIGT interessant:

Kristen teologi handler simpelt hen om at prøve at finde, forstå og
værdsætte sammenhænge mellem GT og NT. Og imellem forskellige skrifter i de
to testamenter hver for sig.

Man kan for så vidt sammenligne sig selv med en slags opdagelsesrejsende og
Bibelen som en tæt jungle: Det går således ud på at finde "stier"
(referencer) mellem de forskellige "punkter" (skrifter og skriftsteder), om
ikke andet så i det mindste troen på at der faktisk ER nogle "uudforskede
skjulte stier og genveje".

Eet af mine absolutte yndlingseksempler er - foruden selvfølgelig alle Jesu
umiddelbart "dunkle" selvudsagn, som i større eller mindre grad alle på een
gang synes at vise både tilbage til forskellige skriftsteder i GT og frem
mod Ham Selv som Messias - Pauli omvendelseshistorie i Apostlenes Gerninger
kap 9, som synes direkte relateret til historien om Bileam i 4.Mosebog kap.
22: "En mand med aldeles ugudelige hensigter kommer ridende på sit æsel, og
Gud stiller sig i vejen..."

Det er dèn slags "indre sammenhænge", som synes at være en slags "gåde", man
som kristen læser er stillet: At Bibelen altså ikke bare er een lang
konsekutiv fortælling med isolerede og hinanden uvedkommende skrifter, men
at der også synes at være en slags "loopholes" i den (spring imellem
skrifter, personer og tider over flere hundrede år) at den i det hele taget
synes vævet så fint sammen...

Og dertil hjælper det altså netop at tro på en såkaldt "transcendent" Gud,
altså en Gud som netop står over tid og rum. Og såmænd da også selveste
Bibelen!

Anders Peter Johnsen

Fra : Harald Mossige

Dato : 11-09-04 00:38

"Ole Madsen" <Maaseiah@paradis.tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
> igen og igen i løbet af en uge.
>
> Håber i kan være til hjælp så jeg kan komme videre

Jo, du skal ta med deg et "hoppetau" og gå ned i parken og se på alle de
pene damene mens du hopper tau, - en 10 minutters tid. Deretter kan du stå
på hodet og øve deg i den store multiplikasjonstabellen, ta den med 13.

Der virker sikkert andre varianter også.

HM

Fra : Ole Madsen

Dato : 11-09-04 01:53

tja, jeg har skrevet lidt med min lærer og snakket med en ven af mine, og
det har allerede hjulpet til at se perspekstivet, så det går alligevel

Ole

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 11-09-04 02:14

Godaften Ole

"Ole Madsen" <Maaseiah@paradis.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> igen og igen i løbet af en uge.
>
> Håber i kan være til hjælp så jeg kan komme videre

Prøv at læse uden at tænke på det i studiemæssig sammenhæng. Effektiv
coachning og træning i at hjælpe hinanden igang med et studie er blandt
andet at kunne "slappe af" med det stof man lærer -- pensum bliver nemmere
hvis det betragtes med en kærlighed til emnet. Med andre ord: naturligvis
skal man *lytte* og *lære* mange ting, men det bliver ofte nemmere at lære,
når man tror på man kan lære stoffet. Du er nok kørt lidt sur i det, fordi
du har kørt hårdt på...

Prøv at se på det med nye øjne, så fanger du garanteret gejsten igen.

En anden mulighed er en lille studiegruppe på 2-3 personer. Man kan motivere
hinanden bedre når man stiller hinanden spørgsmål efter undervisningen, og
sammen leder efter svarene i opslagsværker m.v.

Held og lykke.

Henrik, Slagelse
http://www.usenet.dk/grupper.pl?get=dk.livssyn.kristendom

Fra : Ole Madsen

Dato : 11-09-04 03:23

"Henrik Vestergaard" <vestergaard_henr@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Godaften Ole

Hej Henrik

Tak skal du have, ja, jeg tror nok jeg ikke slapper nok af, det er vist der
problemet er.

Ole

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 11-09-04 09:59

> Tak skal du have, ja, jeg tror nok jeg ikke slapper nok af, det er vist
der
> problemet er.

Velbekomme. Glad for du kan bruge rådet.

Det er ofte det der sker -- det er svært selv at få øje på, men fortsat held
og lykke med studiet.