tilkørsel af ny cylinder uha uha
Fra : Jess Mathiasen

Dato : 10-09-04 22:04

Hej gruppe
Jeg har monteret ny 47 mm støbejerns cylinder fra West-import på min Yamaha
Neo's
Her til morgen var første tur efter monteringen, stille og roligt 30-40
km/t, seks kilometer.
Tre gange gik den i stå med et ryk, som på mig virkede som om skidtet satte
sig.
Nå men jeg skulle jo på arbejde, så hver gang jokkede jeg på kickstarteren
og scooteren kørte videre uden mislyde eller problemer, indtil næste stop.
Midt på dagen, to ture på 5 km uden at gå i stå.
På vej hjem gik den i stå på samme måde efter 5,5 km.
Igen kunne jeg med det samme genstarte og køre de sidste 500 meter.
Hvad er der galt ?
Bliver blandingen for mager, når jeg ikke har sat større dyse i ?
Mvh
Jess

Fra : RpR

Dato : 10-09-04 23:36

> Bliver blandingen for mager, når jeg ikke har sat større dyse i ?

Det siger vel lidt sig selv?
Din nye cylinder har sat sig 4 gange nu, tillykke.

--

- RpR
MopedGallery - More addictive than heroine

Fra : Jess Mathiasen

Dato : 12-09-04 09:02

"RpR" <rpr@mopedgallery.dk> skrev i en meddelelse

> Det siger vel lidt sig selv?
> Din nye cylinder har sat sig 4 gange nu, tillykke.
>
> --
>
> - RpR
> MopedGallery - More addictive than heroine
> http://www.MopedGallery.dk
> ICQ: 19284098
> "4-strokes are full of parts, 2-strokes are full of SPEED!"
> --

Jeg synes egentlig ikke det siger sig selv.
Større luftflow pga. større cylinder, men uændret karburator og dysning,
giver vel større sug.
Større sug trækker mere benzin, så hvorfor skulle blandingen blive mere
mager af den grund ?
Kan cylinderen ikke få nok flow pga.underdimensioneret karburator, kører den
vel bare langsommere ??
Mvh
Jess

Fra : Hekto

Dato : 12-09-04 11:10

In article <41440266$0$228$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, jessm@dwain
[remove].dk says...

> [...]
> mager af den grund ?
> Kan cylinderen ikke få nok flow pga.underdimensioneret karburator, kører den

Større rumfang/pmdrejning, skulle give større lufthastighed ved samme
kaburatordiameter, og dermed behov for en mindre dyse.
Det kan også bare være at spillerummet imellem cylinder og stempel er
for lille, eller kølingen er for dårlig af een eller anden årsag.
Et stempel til en støbejernscylinder passer ikke i en Nicasilbehandlet,
selv om boringen er den samme.
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Suzuki LS650

Fra : RpR

Dato : 12-09-04 12:20

> Større rumfang/pmdrejning, skulle give større lufthastighed ved samme
> kaburatordiameter, og dermed behov for en mindre dyse.

Ja så prøv du at sætte en mindre dyse i når du monterer en større cylinder,
det skal nok blive godt

Fra : Hekto

Dato : 12-09-04 13:01

In article <414430c2$0$231$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
rpr@mopedgallery.dk says...
> Ja så prøv du at sætte en mindre dyse i når du monterer en større cylinder,
> det skal nok blive godt

Der er nu noget rigtigt i det Jess siger!

Pumpevolumet er øget, for den enkelte omdrejning. Det eneste der kan
udkompensere dette, ved en uændret indsugning, er at hastigheden i
indsugningskanalen stiger. Dermed vil der suges mere benzin med op, og
blandingen vil sansynligvis blive for fed.
Ord som 'mulighed', 'sansynlig' m.v. dækker over, at det ikke er
sikkert at det forholder sig sådan i dette tilfælde.

Fra : KubikH

Dato : 12-09-04 14:59

> Ja så prøv du at sætte en mindre dyse i når du monterer en større
cylinder,
> det skal nok blive godt

Hej.
Det er helt sikkert en mulighed.
Alt afhænger af stumperne, porttiderne, udstødningen mm. mm.

F. eks i England kører de ræs med MZ 250ére.
Der er flere tuningsfirmaer der leverer færdigsyede løsninger (reglerne er
meget stramme på . f. eks udstødninger).
Nå anyway, forskellen i hoveddyse på de to mest kendte firmaer, springer fra
str 150 op til str 210.
De laver nogenlunde samme antal heste, og er jævnbyrdige på banerne.
Så jo en mindre dyse er ikke altid en umulighed

Mvh
Niels

Fra : RpR

Dato : 12-09-04 22:13

> [...]
> De laver nogenlunde samme antal heste, og er jævnbyrdige på banerne.
> Så jo en mindre dyse er ikke altid en umulighed

Nu har jeg så kun 7år erfaring i at rode med 2-taktere, og ca. 3års erfaring
i at porte mine egne cylindre, men jeg har nu endnu aldrig oplevet at skulle
dyse ned hvis man skifte til en cylinder med større volumen. Og her snakker
vi pænt dyre dele der blir brugt til ræs og kan levere 18 - 20hk

Fra : Hans-Jacob Møgelmose

Dato : 18-09-04 13:16

> [...]
snakker
> vi pænt dyre dele der blir brugt til ræs og kan levere 18 - 20hk

OT:
Hvordan gik det egentligt med din måling på 2x.xx HK på RS'eren efter den
portning der?

Mvh.
Hans-Jacob (Zster87 @ MG.dk)

Fra : Hans Joergensen

Dato : 12-09-04 16:42

Jess Mathiasen wrote:
> [...]
> mager af den grund ?
> Kan cylinderen ikke få nok flow pga.underdimensioneret karburator, kører den

Sidder skyllekanaler og udstødningskanal samme sted i den nye
cylinder? Du bør skifte dysen ud med en der er så stor at den
_NÆSTEN_ "går i 4-takt", og så evt. give den en der er et nummer
mindre eller to når den er kørt til.

// Hans
--
Hi! I'm a .signature virus!

Fra : \(2791\) Peder

Dato : 11-09-04 05:14

"Jess Mathiasen" <jessm@dwain[remove].dk> skrev i en meddelelse
> Hej gruppe
Uha uha uha - Se at få skiftet det kit med et nyt - og HUSK altid at sætte
større dysse i!!
mvh ph

Fra : Karsten Andersen

Dato : 11-09-04 06:16

Sat, 11 Sep 2004 06:13:46 +0200, skrev (2791) Peder, på 10 linier, i
<41427b79$0$284$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, :

>"Jess Mathiasen" <jessm@dwain[remove].dk> skrev i en meddelelse
>Uha uha uha - Se at få skiftet det kit med et nyt - og HUSK altid at sætte
>større dysse i!!
>mvh ph

Ja en hvordan kommer man så det til livs når det sker ved gasslip
efter 10 km for fuldgas
nå men den har nu kørt 9000 km siden så det går nok......

Hvad dyse køre en PMX med standart?

--
MVH Karsten
Horsens