Grafikkort
Fijala 2911
phg1 1758
Radeon 9550?
Fra : - ZULU -

Dato : 10-09-04 19:46

Hvad er det lige dette kort kan rent performancemæssigt, kan ikke finde
nogen info på ATi's egen webside. Hvordan ligger de ifht. 9600SE og
9200/9200SE
fx:

er de aktivt kølet (og i så fald, hvor meget larmer de) eller passivt?

--
Thanks

Zulu

To send an email, please take off your HAT before using this address:
frodkirhat@hotmail.com

Fra : Laziter [9440]

Dato : 11-09-04 12:25

" - ZULU -" <z@z.z> skrev i en meddelelse
> Hvad er det lige dette kort kan rent performancemæssigt, kan ikke finde
> nogen info på ATi's egen webside. Hvordan ligger de ifht. 9600SE og
> 9200/9200SE

Sådan lige umiddelbart kan jeg se at de læner sig op ad R9500;
GPU: 250 MHz
RAM: 400 MHz

Hvor R9500 har:
GPU: 275 MHz
RAM: 550

Der er så nogle andre specs. der skiller de 2 ad, f.eks. SmoothVision 2.0 på
R9500 og SV 2.1 på R9550

Fordelen vil jeg sige er prisen og det at de understøtter DX9.
Måske kan kortet clockes så det yder som et R9500??
Endda måske softmoddes??

Du kan se et lille overblik over de forskellige GPU'er her:
http://users.erols.com/chare/video.htm

> er de aktivt kølet (og i så fald, hvor meget larmer de) eller passivt?

Abit har lavet et passivt kølet kort

Benjamin

Fra : - ZULU -

Dato : 11-09-04 21:53

Benjamin, tak for dit input. Har dog lidt uddybende spm.

> Fordelen vil jeg sige er prisen og det at de understøtter DX9.
> Måske kan kortet clockes så det yder som et R9500??
> Endda måske softmoddes??

Hvordan gør man det? Aner ikke hvad du snakker om, udover det må være lidt
tuning-agtigt.

> Abit har lavet et passivt kølet kort

Dette kort er fra SHG.dk og på deres webside står der aktivt kølet:
http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=340686
Er det så korrekt, når du siger det modsatte?

Jeg skal primært bruge kortet til 2D og TV-out, er det så pengene værd,
eller kan jeg nøjes med dette, i dine øjne:

Fra : Laziter [9440]

Dato : 11-09-04 22:54

" - ZULU -" <z@z.z> skrev i en meddelelse
> Benjamin, tak for dit input. Har dog lidt uddybende spm.

> Hvordan gør man det? Aner ikke hvad du snakker om, udover det må være lidt
> tuning-agtigt.
Ja det er faktisk at tune kortet.
At clocke kortet er at sætte hastigheden på på GPU og/eller RAM ved hjælp af
et stykke software der er beregnet dertil, nogle gange kan det gøres direkte
gennem den tilhørende driver, andre gange skal man have fat i et stykke
software "udefra".
At softmodde er at opdatere den BIOS der er på kortet med en anden fra det
kort hvis ydelse man gerne vil opnå, dette er dog ikke altid muligt hvis den
selve hardware opbygningen (GPU og lidt andet) ikke er identiske.
F.eks. kunne man med visse R9500 kort softmodde dem til R9700 da de rent
faktisk brugte samme GPU.

> Dette kort er fra SHG.dk og på deres webside står der aktivt kølet:
> http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=340686
> Er det så korrekt, når du siger det modsatte?
Abit selv skriver ikke noget om kølingen, og de fleste af de billeder jeg
har set på edbpriser plejer at stemme overens med den hardware man kigger
på.
Så enten er billedet på edbpriser forkert, eller også har shg.dk ikke
beskrevet kortet korrekt. Prøv evt. at ringe til dem.

> Jeg skal primært bruge kortet til 2D og TV-out, er det så pengene værd,
> eller kan jeg nøjes med dette, i dine øjne:
Primært.. Vil det sige at du ikke sådan sniger dig til at spille en god
3D-shooter i ny og næ?
Hvis ikke, så vil du være bedre stillet med et Matrox kort, de har
herredømmet over 2D grafikken (jeg kender dem dog ikke så godt, men jeg har
læst en del om dem her i gruppen). Mht. TV-out har jeg ikke nogen
anbefalinger, selv har jeg et Gforce3 ti200 som jeg er ganske godt tilfreds
med når jeg bruger det på mit TV.
Nu tør jeg ikke love for meget, men til 2D og TV-out skulle R9200SE være
fint nok, men uhyggeligt langsomt hvis du finder på at bruge det til 3D.

Mvh
Benjamin

Fra : MumleBumle

Dato : 16-09-04 03:23

> Jeg skal primært bruge kortet til 2D og TV-out, er det så pengene værd,
> eller kan jeg nøjes med dette, i dine øjne:

Køb det IKKE. Købte præcis denne model, og har fortrudt. Billedet begynder
at flimre når det bliver varmt (og jeg har rigtig god køling med 5 blæsere i
mit kabinet).

- Dan